Galop; vasthouden of meebewegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Galop; vasthouden of meebewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:16

Wat doen jullie bij de galop, vasthouden (dus handen stil net als bij de draf) of meebewegen met de beweging? en waarom? In mijn omgeving hoor in verschillende dingen en vraag me dus af hoe jullie hierover denken.

fantastique

Re: Galop; vasthouden of meebewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:17

Meegaan met de beweging!

De paard beweegt zijn hoofd in de galop en stap.
Dan moet je de beweging dus volgen.
in draf is zijn hoofd stil dus kan jij je handen ook stil houden!

Succes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:19

Je moet in iedere gang meebewegen met het paardenhoofd. Handen moet je nooit vastzetten of vasthouden. Het gegeven 'stille hand' is maar relatief, er wordt mee bedoeld dat je niet moet gaan spelen/ zagen met de teugels of vingers. Als je niet meebeweegt zal je nooit een correcte elastische aanleuning bereiken.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:20

Meegaan met de beweging anders "trek" je je paard in de mond bij iedere beweging.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:20

katia1993 schreef:
Meegaan met de beweging anders "trek" je je paard in de mond bij iedere beweging.

:j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 21:34

heb ik ook altijd gedaan... maar mijn nieuwe lesgever (ditmaal met m'n eigen paard wat nu een krap half jaar onder het zadel is) zei dat ik d'r moet vasthouden.
Laatst bijgewerkt door amillia op 19-12-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:38

In draf is een stille hand ook onmogenlijk, de mond beweegt altijd. Altijd meegeven dus, vasthouden is nergens goed voor.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:41

amillia schreef:
heb ik ook altijd gedaan... maar mijn nieuwe lesgever (ditmaal met m'n eigen paard wat nu een krap half jaar onder het zadel is) zei dat ik d'r moet vasthouden.

Vast houden of tegen houden? Want een beetje 'terugveren' dat kan wel om je paard wat meer te laten sluiten (natuurlijk vanuit zithulpen ).
Vasthouden nooit doen, niet in galop, niet in stap, niet in draf en zelfs niet in stilstand.

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:06

Meegaan met de beweging omdat vasthouden ook nergens voor nodig is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:36

Ik heb altijd geleerd dat het stilhouden van de hand, stilhouden is t.o.v. de paardenmond en niet t.o.v. het zadel.

JD_Mokkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:52

Meegaan met de beweging, lijkt me ook wat fijner voor de paardenmond.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:35

Als je niet meegaat, zie je dat vaak aan de ruiter, die gaat dan heel erg heen en weer bewegen om de beweging van de galop op te vangen. Dat ziet er dan erg vastgehouden uit en zit volgens mij ook niet makkelijk, dus kan dat voor het paard al helemaal niet fijn zijn. De volgende keer maar aan je instructeur vragen waarom je vast moet houden en welk doel daar mee bereikt moet worden. ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 02:00

Ik denk dat vasthouden nooit de oplossing is. We zoeken namelijk naar een elastische verbinding en die krijg je niet als je d'r aan gaat hangen.

Ik vind het trouwens wel een hele goede vraag. Een die ik ook regelmatig heb gesteld (daarom vind ik het zo'n goede vraag) en nog regelmatig stel.

Tot nog toe heb ik twee antwoorden gekregen:

1. Je beweegt je handen mee met de beweging van het hoofd van je paard. Je doet dit vanuit je elbogen. Een soort roei beweging dus. Anders belemmer je het paard in zijn beweging.

2. Je beweegt je handen niet, maar, en dit is nogal moeilijk uit te leggen...
Je hebt beide elbogen tegen je heupen en aangezien je bekken meegaat met de beweging van het paard gaan je handen automatisch evenveel mee. Doe je dit niet dan krijg je nooit een goede verbinding want het paard heeft geen vast referentie punt waaraan het zich kan wennen en waar het op kan nageven.

Het lastige is dat je zowel top spring- als dressuurruiters beide ziet doen.
Ik hoop dan ook dat, behalve vur, nog wat meer hoger opgeleide ruiters en amazones hun mening willen geven.

Kan je je handen stilhouden zonder vast te houden? En tegelijkertijd toch een elastische verbinding met de mond proberen te bewerkstelligen?

Clarence

P.S. Vasthouden is nooit de oplossing.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 04:04

@Clarence, wat een goede uitleg, ik krijg in ieder geval beeld. Nu dat beeld nog op de kinderen overbrengen want ik roep altijd heel ongenuanceerd: stilzitten, paard moet onder je bewegen en jij moet je laten meevoeren.......... :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 05:37

Clarence, mooie uitleg. Alleen ik heb altijd geleerd de beweging van het paard te volgen vanuit je schouders, en dat leer ik mijn leerlingen ook aan. (wat betreft de teugelhulpen dan he). Alleen als je je schouders en rug los laat kan je vloeiend en zonder het paard te hinderen de bewegingen volgen en opvangen zonder dat je je paard zit tegen te werken en een mooie, constante verbinding wil krijgen. Je ziet het in de praktijk ook meteen. Als een ruiter de schouders vast zet is het paard zelden tot nooit nageeflijk en wil het de hand niet volgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:22

Ik denk nog steeds dat stil houden op een verkeerde manier begrepen wordt en dat dat voor de problemen zorgt.

Stilhouden in de zin van; stilhouden t.ov. je zadel/de grond is niets anders dan vasthouden. En dus inderdaad niet goed, omdat je paard bij iedere sprong tegen je hand aan zal springen, met alle gevolgen van dien.

Wanneer we stilhouden simpelweg zien als stilhouden t.o.v. de paardenmond, is er geen onduidelijkheid meer nodig.
Het enige moeilijke wat er dan nog is; hoe gaan we deze vorm van stilheid bewerkstelligen? Vanuit de pols, elleboog of schouder? En ik denk dat dat laatste per ruiter/rijstijl verschillende kan zijn en ook niet van daadwerkelijk belang is.
Wat wel van belang is, is dat de ruiter ook daadwerkelijk 'het gevoel' heeft om met die beweging mee te gaan en stil te zijn t.o.v. de paardenmond en niet de handen heen en weer beweegt in de hoop dat deze beweging gelijk is aan die van het paard.

Cadanzax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:27

# Charlence

goed uitgelegd :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:31

Zijn er oefeningen voor? Ik hou of de teugels te strak vast, zodat het paard niet durft galopperen, of te los, zodat het paard te weinig steun krijgt (of stuurloos wordt).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:32

Kwestie van veel rijden en niet nadenken maar voelen wat er gebeurd.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:36

Moet je je paard vasthouden omdat hij anders te snel gaat of geef je zelf teveel mee met je handen?
Misschien (als je paard idd te snel geloppeert) duw je hem dan mss ook niet onbewust elke pas in de rug (door extreem mee te gaan met de zit?)
Moet je dan niet proberen wat stiller te zitten met de zit en alleen met de handen meegeven?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:58

x_Quinta_x schreef:
Moet je je paard vasthouden omdat hij anders te snel gaat of geef je zelf teveel mee met je handen?
Misschien (als je paard idd te snel geloppeert) duw je hem dan mss ook niet onbewust elke pas in de rug (door extreem mee te gaan met de zit?)
Moet je dan niet proberen wat stiller te zitten met de zit en alleen met de handen meegeven?

Ik zit niet goed mee in de beweging. Ok, dus dan zou ik eerst daar op moeten letten en dan nagaan of daardoor mijn handen stiller worden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:03

Hallo dammie, Je moet het zeker niet interpreteren als zijnde 'ik moet met mijn zit meegaan in de galop' Dit zeker NIET!! In de galop moet je met je zit en romp goed stil zitten. Als je elke galopsprong uitrijdt met je zit dan duw je je paard zijn rug weg en duw je hem telkens naar voren. Maar wel met de handen meegeven.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:10

Ik ga het proberen. Dank je voor de aanvulling.

Funky_Town

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:22

meegaan ziet er ook veel ontspannender uit :j

123_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:31

Hoi Amillia,

het is in de galop de bedoeling dat je jouw hand stil houdt ten opzichte van de paarden mond. Zoals clarence al zegt moet je proberen mee te veren vanuit je ellebooggewricht waarbij je je arm ontspannen houdt.

De wervelkolom van het paard is zowel in stap als in draf beweeglijk, daarom maakt het paard van nature een deinende beweging met hoofd en hals. Daarom is het dus belangrijk dat jij mee beweegt. Doe je dit niet en zou je jouw paard gaan vasthouden in de galop dan kunnen er tactfouten ontstaan.

Ik hoop dat mijn uitleg zo duidelijk is.