soorten trainingsmethoden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

soorten trainingsmethoden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:20

Ik vroeg me eigenlijk af wat voor soorten trainingsmethoden er allemaal zijn :)

brand los!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:13

Sjonniej

Re: soorten trainingsmethoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:04

Ik denk dat er net zoveel trainingsmethoden als ruiters zijn.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:27

Er zijn maar twee soorten trainingsmethodes : goede en slechte.
Goede trainingsmethodes = deze waarbij het welzijn van het paard op de eerste plaats komt.
Slechte trainingsmethodes = deze waarbij alle andere motieven op de eerste plaats komen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:05

dat is wel erg zwart wit gezien..
er zijn ook zeker trainingsmethodes die ertussenin zitten..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:00

LDR, hyperflexi en rollkur.
Aquarijden of zoiets en rijden zonder aanleuning en ophoudingen geen idee onder welke naam.
Holtisch, centered, is dat wat u bedoeld met trainingsmethoden?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:09

MarcR schreef:
Goede trainingsmethodes = deze waarbij het welzijn van het paard op de eerste plaats komt.
Slechte trainingsmethodes = deze waarbij alle andere motieven op de eerste plaats komen.

wat mooi gezegd !

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:44

MarcR schreef:

ik had het niet beter kunnen verwoorden.
dit zijn de harde feiten!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:37

MarcR schreef:

Kan ik me goed in vinden ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:35

Geachte MarcR,

Ook ik ben het met uw stelling eens. Zeker op het eerste oog lijkt die geheel juist. MAAR in uw stelling is het 'oogmerk', het doel, de opzet van de ruiter bepalend voor goed en slecht . Dat is wat mij stoort.
Maar het rijden van iemand slecht als het paard er wel bij vaart, tevreden, gelukkig en in goede conditie is, terwijl het de ruiter vooral te doen is om zijn/haar ijdelheid? Slechte vraag? Misschien wel: Dan anders Hoe is de trainingsmethode te beoordelen van iemand (laten we dat omwille van de discussie nu een aannemen), waarbij ongetwijfeld "het welzijn van het paard op de eerste plaats komt." Maar het effect van die methode juist een tegenovergesteld resultaat heeft. Omdat bijvoorbeeld menverschillende voorstellingen heeft van het welzijn van het paard, omdat niet alle paarden even gunstig reageren op een bepaalde methode.

Kortom, ofschoon ik veel sympathie heb voor U stelling, vind ik het iets te gemakkelijk, te kort door de bocht. Ik heb teveel goedbedoelende mensen gezien, die naar U definitie, trainingsmethoden gebruikten die op het paard verkeert uitwerkte. En de feitelijk praktijk is toch voor het betroffen paard dat telt, niet of het voornemen goed bedoeld was.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:28

Kadankovitch schreef:
Geachte MarcR,

Ook ik ben het met uw stelling eens. Zeker op het eerste oog lijkt die geheel juist. MAAR in uw stelling is het 'oogmerk', het doel, de opzet van de ruiter bepalend voor goed en slecht . Dat is wat mij stoort.
Maar het rijden van iemand slecht als het paard er wel bij vaart, tevreden, gelukkig en in goede conditie is, terwijl het de ruiter vooral te doen is om zijn/haar ijdelheid? Slechte vraag? Misschien wel: Dan anders Hoe is de trainingsmethode te beoordelen van iemand (laten we dat omwille van de discussie nu een aannemen), waarbij ongetwijfeld "het welzijn van het paard op de eerste plaats komt." Maar het effect van die methode juist een tegenovergesteld resultaat heeft. Omdat bijvoorbeeld menverschillende voorstellingen heeft van het welzijn van het paard, omdat niet alle paarden even gunstig reageren op een bepaalde methode.

Kortom, ofschoon ik veel sympathie heb voor U stelling, vind ik het iets te gemakkelijk, te kort door de bocht. Ik heb teveel goedbedoelende mensen gezien, die naar U definitie, trainingsmethoden gebruikten die op het paard verkeert uitwerkte. En de feitelijk praktijk is toch voor het betroffen paard dat telt, niet of het voornemen goed bedoeld was.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Als iemand het welzijn van een paard bekijkt vanuit het standpunt van het paard en zich verdiept in hoe paarden leven en denken kan er weinig discutie zijn over wat het "welzijn" van een paard betekend tijdens training. Bij de omgang met een paard is het belangrijkste alle facetten van het "grote geheel" in gedachten te houden : huisvesting, voeding, opvoeding, verzorging, training, materiaal, enz en de interacties tussen al deze facetten.
Als dit consequent en gewetensvol gebeurt, zonder zich te laten afleiden door andere motieven, zal men steeds op een min of meer gelijklopende trainingsmethode uitkomen, onafhankelijk van de rijstijl.

De eerste zes jaar dat mijn dochter paard reed hebben wij ons ook weinig vragen gesteld over dat grote geheel dat een paard is maar toen er problemen kwamen zijn wij ons wel vragen gaan stellen en op zoek gegaan naar antwoorden en zo zijn wij in de western wereld verzijlt geraakt en daar hebben we, door de lessen van onze trainers, de afgelopen vier jaar veel antwoorden gekregen en zijn onze ogen open gegaan .
Wij realiseren nu welke fouten we vroeger zelf hebben gemaakt en weten ook wat de resultaten waren.

Vorige winter hebben wij en onze trainster met onze paarden op een kleine "engelse" prive stalling gestaan en als wij toen sommige ruiters bezig zien dan realiseerde we ons dat er veel zijn die niet deze stap hebben genomen en blijven ronddraaien in de situatie zoals bij onze eerste zes jaar. Maar als sommige ons bezig zagen met onze paarden kwamen wel de vragen en de interesse. Na enige tijd kwamen deze ruiters ons dan bedanken en zeggen dat ze niet snapte dat ze vroeger geen aandacht besteden aan het geheel dat een paard is.
Dit waren ook goedbedoelende mensen maar die niet over alle info beschikten en die wel zagen dat het anders kan.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:16

Sjonniej schreef:
Ik denk dat er net zoveel trainingsmethoden als ruiters zijn.

als de vraag inderdaad zo bedoeld wordt in de zin van 'alle' trainingsmethoden dan klopt het dat er evenveel methodes als ruiters zijn.
maar ik denk dat in dat geval men de methodes beter 'manieren' van rijden kan noemen. of is de vraag bedoeld in de zin van les-geef methodes?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:43

Ik denk dat in veel gevallen de mensen niet eens in de gaten hebben dat ze slecht bezig zijn omdat ze zich te weinig verdiept hebben in de materie paard. Voor mijn gevoel zit het probleem vooral in het feit dat er in mijn beleving te weinig wordt nagedacht over een mogelijke oorzaak van een probleem. een symptoom bestrijden is vaak eenvoudiger, alleen minder vriendelijk voor het algehele welzijn van het paard.

Dan is er ook nog een groep, denk ik, die het te confronterend vindt om te moeten erkennen dat er aan hun eigen rijkunst nog wat schort.

In beide gevallen vind ik de trainingsmethode dan niet geweldig voor het welzijn van het paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:03

CaroleKlomp waarom is uw website off line? Deze website is afgesloten om administratieve redenen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:30

Er zijn veel verschillende trainingsmethodes. Eea hangt af van paard/ruiter/instructeur en wat je wilt bereiken. Door hier het forum door te lezen kom je voldoende tegen.

Ik zet hier een slotje, dit is geen rijtechnische discussie.