Prestatie belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Prestatie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 10:37

Zegt de geleverde prestatie in de wedstrijdsport iets over "goed paardrijden"?

Ik, persoonlijk, vind van niet.
Als ik zo eens op wedstrijden rondkijk, worden de FEI-regels en dus ook de KNHS-regels meestal niet goed geïnterpreteerd door de jury.

Dat een jury een persoonlijke smaak heeft, kan ik inkomen, maar dit mag, volgens mij, toch niet meetellen in de beoordeling van een proef?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:13

De jury behoort naar de regels beoordelen, niet naar persoonlijke smaak. Maar de jury overal de schuld van geven, is niet terecht de ruiter zal de fouten bij zich zelf moeten zoeken. Net als het paard de schuld geven, dan kan de ruiter beter een andere hobby zoeken. Niveau zegt iets, maar de omgang en rijden van de ruiter heeft meer te zeggen. Ik persoonlijk kan intens genieten van elke ruiter, die als combinatie met zijn paard rijdt. Dat zegt mij meer dan een prestatie ruiter die "dagelijks" op winstpunten rijdt. Achter de schermen kijken, naar het los- en warmrijden, "uitstappen" en de verzorging zegt veel over de ruiter. Vooral hoe de paarden op de groom(s) reageren.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:39

Prestatie belangrijk om te kunnen zeggen of iemand goed rijdt, Hm, daar
geloof ik niet altijd in. :n Ik ben wel eens op concoursen geweest waarbij
alle klasse's tegelijk inreden.. nou en dan zijn sommige combinatie's echt
schrikbarend.... :j Vaak denk je dat hoe hoger hoe beter ze kunnen rijden,
maar dit vind ik niet altijd zo. Ik heb wel eens gehad dat ik aan het losrijden
was, en er een persoon bij kwam in de bak(z niveau, had een hoedje op) en gelijk alles van dat paard
begon te vragen. Niet eerst even instappen, maar hup gelijk aan het werk.
En vervolgens ook nog eens getrek in de mond van het paard, want ja, het
paard moet aan de teugel.. 8)7
Vind je het gek dat een paard zo niet lekker kan en wilt nageven.........
Met zulke combinaties heb ik echt medelijden met het desbetreffende dier.. :(:)
En dan vraag ik me ook af hoe die zo in de Z zijn gekomen..

Maargoed, zulk soort combinaties heb je overal wel, en zul je altijd tegenkomen
ben ik bang. Dus in dat geval zegt een prestatie niet veel over goed kunnen
paardrijden. Maar als je gewoon goed hebt gereden, zowel met inrijden als in
de proef, en je mooie punten verdiend, ja dan kan je in dat opzicht wel goed
genoeg rijden. Maarja, het is een blijft een jury sport.. de ene keer rijdt je
in de ogen van een jury super goed, maar het volgende concours rijdt je
wat mindere punten. Het is nou eenmaal een jurysport.. maarja, als jij goed
genoeg rijdt, dan moet je gewoon zorgen dat geen enkele jury om je heen kan :P

Wat ik voor mijzelf wel belangrijk vind, is een goede prestatie kunnen leveren
op de concoursen. Maar hier heb je zelf de hand in. Thuis goed oefenen, en
dan op concoursen jezelf proberen te laten zien. Gewoon goed instappen,
en goed inrijden met je paard.. dat is heel belangrijk. En dan gewoon goed
je proef kunnen rijden met je paard, en ook belangrijk; uitstappen. Vaak
zie je vele combinatie's die hun paard niet goed uit stappen.
En ook belangrijk, niet boos worden op je paard als er wat fout gaat..
eerst de fout bij jezelf zoeken, want 9 vd 10 keer ligt het ook aan de ruiter..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 13:52

Dus jij vindt, Melanie, dat de meeste juryleden volgens de KNHS-regels jureren? Of zo men wilt, de FEI-regels?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:52

Over het algemeen zijn het vaak de mensen die zelf nooit wat gepresteerd hebben in de wedstrijdsport die zeggen dat wedstrijdresultaten niets zeggen over iemands niveau....

Verder wat betreft jurering: je hebt er altijd wel een keer een jury bij waarvan je afvraagt of hij zin bril heeft thuis gelaten, maar over het algemeen wordt je echt wel beoordeeld naar je kunnen. Ik kan mij in ieder geval wel vaak vinden in mijn beoordelingen, en ik rij al zo'n 16 jaar wedstrijden, minimaal 1 wedstrijd per maand....

Een behaald wedstrijdniveau zegt niet altijd alles over iemand kunnen, maar het zegt wel vaak meer dan wat iemand zelf vind van zijn kunnen. Een behaald wedstrijdniveau geeft m.i. altijd wel een goede indicatie dus. Als je bij een wedstrijniveau nog aanvullende info krijgt, zoals binnen welke termijn het niveau behaald is, met wat voor paard, of ze op grote wedstrijden in een groot deelnemersveld ook wel eens bovenaan eindigen... Dan kun je echt wel een goede indruk krijgen van iemands kunnen.

Als iemand er 3 jaar over doet met 1 wedstrijd per maand om in de L te komen.... Dat kan ik daar wel uit opmaken dat zo'n combi dressuurmatig niet heel veel soeps is, nog voor ze IRL gezien te hebben. Of als een combi een klasse per jaar uitrijd met het max aan winstpunten, geregeld dubbele punten rijdt, in grote deelnemersvelden en selecties/kampioenschappen steeds in de kopgroep eindigd... Dan wekt dat wel de verwachting dat zo iemand een aardig stukje kan rijden.

Verder is wedstrijden rijden heel leerzaam als je er op de juiste manier mee omgaat. Een proef is eigenlijk niet meer dan een examen van je graad van africhting im competitieverband.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:14

jasmijn78 schreef:
Over het algemeen zijn het vaak de mensen die zelf nooit wat gepresteerd hebben in de wedstrijdsport die zeggen dat wedstrijdresultaten niets zeggen over iemands niveau....

Misschien niet zelf, maar wel heel nabij. En ook dan blijft mijn mening ongewijzigd ;)

Verder wat betreft jurering: je hebt er altijd wel een keer een jury bij waarvan je afvraagt of hij zin bril heeft thuis gelaten, maar over het algemeen wordt je echt wel beoordeeld naar je kunnen. Ik kan mij in ieder geval wel vaak vinden in mijn beoordelingen, en ik rij al zo'n 16 jaar wedstrijden, minimaal 1 wedstrijd per maand....

Ook als resultaten op wedstrijden goed zijn, vind ik dus, dat de KNHS-regels niet helemaal goed nageleefd worden in de beoordeling.

Een behaald wedstrijdniveau zegt niet altijd alles over iemand kunnen, maar het zegt wel vaak meer dan wat iemand zelf vind van zijn kunnen. Een behaald wedstrijdniveau geeft m.i. altijd wel een goede indicatie dus. Als je bij een wedstrijniveau nog aanvullende info krijgt, zoals binnen welke termijn het niveau behaald is, met wat voor paard, of ze op grote wedstrijden in een groot deelnemersveld ook wel eens bovenaan eindigen... Dan kun je echt wel een goede indruk krijgen van iemands kunnen.

Ook hier ben ik het dus niet mee eens.

Als iemand er 3 jaar over doet met 1 wedstrijd per maand om in de L te komen.... Dat kan ik daar wel uit opmaken dat zo'n combi dressuurmatig niet heel veel soeps is, nog voor ze IRL gezien te hebben. Of als een combi een klasse per jaar uitrijd met het max aan winstpunten, geregeld dubbele punten rijdt, in grote deelnemersvelden en selecties/kampioenschappen steeds in de kopgroep eindigd... Dan wekt dat wel de verwachting dat zo iemand een aardig stukje kan rijden.

Bovenste stukje volledig mee eens, onderste stukje dus niet

Verder is wedstrijden rijden heel leerzaam als je er op de juiste manier mee omgaat. Een proef is eigenlijk niet meer dan een examen van je graad van africhting im competitieverband.

Hier kan ik het volledig mee eens zijn, als de beoordeling tenminste aan de FEI-regels voldoet *D

FaberSmid

Re: Prestatie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:20

Heeft het er ook niet mee te maken, als een ruiter "dagelijks" op winstpunten rijdt?

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:46

Het hangt er vanaf denk ik hoe iemand met de wedstrijddruk omgaat. Als ik mijn paard puur uit liefde voor het rijden en voor ontspanning rijd dan kan hij bij wijze van spreken een M proef lopen, maar ga ik starten en in competitie verband rijden dan wil ik winnen en dan eis ik van hem dat hij gaat winnen. Ik heb een soort dr. Jekyll en mr. Hyde probleempje zeg maar. Mijn vorige paarden hebben hier helaas heel erg onder geleden.
Dus wedstrijden zeggen bij mij niets over mijn niveau, zie je mij gewoon ontspannen door de bak rijden dan zie je mijn niveau wel.

Groetjes Marjolein.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:55

Zegt deelnemen aan een wedstrijd überhaupt iets over over je prestatie behalve dat je wedstrijden wil rijden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:55

Ik vraag me best vaak af hoe een combinatie aan de winstpunten is gekomen en aan het niveau wat ze dan hebben. Ook op HAW zie ik het.

Dan mankeert er echt iets met het naleven van de regels... of de jury kan het gewoon niet zien of een paard correct loopt of niet.

Dus nee, wedstrijden zeggen vaak helaas niks meer over het niveau.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:17

Wat bepaald dan het niveau en de prestaties van de ruiter en het paard?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:29

slokkie schreef:
Zegt deelnemen aan een wedstrijd überhaupt iets over over je prestatie behalve dat je wedstrijden wil rijden?

Helemaal mee eens ;) Mijn paard levert totaal andere prestaties, maar ik ben nog blijer daarmee dan sommige wedstrijdruiters.

Over de 'stelling', kwa beoordeling is het aan te raden eens met een jurylid mee te kijken. Ga eens schrijven in verschillende klassen en praat met het jurylid. Mijn blik is daardoor erg veranderd. Bij heel veel verschillende juryleden in de auto gezeten en het meerendeel ziet veel, de goeden zien alles. Maar dat is helaas niet mogelijk om op te schrijven.

Verder heb ik het idee dat er idd een deel paard rijdt om het halen van winstpunten en prestaties. Een ander deel groet af met een big smile als het paardje al binnen de hekjes is gebleven. Tja, misschien is die niet binnen een paar jaar Z, maar die heeft duidelijk plezier.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:33

En daar gaat het mij ook om. Ik rijd wel wedstrijden, maar weet vaak zelf wel hoe ik heb gereden. En de ene keer gaat het beter als de andere keer. Maar om daar steeds de jury voor af te zeiken. Vind ik niet normaal. Ik vind prestatie niet belangrijk. Het is mooi meegenomen. Maar ik vind het belangrijker om plezier met mijn paard te hebben. Of we nu door het bos crossen of op wedstrijd gaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:37

RianneH schreef:
slokkie schreef:

Helemaal mee eens ;) Mijn paard levert totaal andere prestaties, maar ik ben nog blijer daarmee dan sommige wedstrijdruiters.

Over de 'stelling', kwa beoordeling is het aan te raden eens met een jurylid mee te kijken. Ga eens schrijven in verschillende klassen en praat met het jurylid. Mijn blik is daardoor erg veranderd. Bij heel veel verschillende juryleden in de auto gezeten en het meerendeel ziet veel, de goeden zien alles. Maar dat is helaas niet mogelijk om op te schrijven.

Verder heb ik het idee dat er idd een deel paard rijdt om het halen van winstpunten en prestaties. Een ander deel groet af met een big smile als het paardje al binnen de hekjes is gebleven. Tja, misschien is die niet binnen een paar jaar Z, maar die heeft duidelijk plezier.

Ik heb ook veel geschreven, bij veel verschillende jury-leden.
Mede ook daardoor tot de "stelling" gekomen.

Ook veel op wedstrijden rondgelopen, als groom en begeleidster.
Heb ik ook veel gezien en nog meer geleerd. Maar dan, hoe ik het liever niet wil.
WAt betreft onderstaande stukje, als het goed is, moet er altijd plezier zijn, in het rijden.

Paardenwelzijn, is ook welzijn van/voor de ruiter ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:38

Wat noem jij "prestatie" modie. ik vind in 90% van de gevallen al dat ik heel goed gepresteerd heb als ik mijn merrie rond heb kunnen sturen zonder al te veel uitspattingen van haar kant :D

Prestatie zoals de vandale omschrijft:
pres·ta·tie de; v -s 1 het presteren 2 dat wat men presteert; verricht werk

Vind ik wel wat zeggen over je rijden :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:39

Modie zoals u schrijft, is de welzijn van paard belangrijker dan prestatie ruiter.

pharagirlke, modie zal wedstrijdprestatie bedoelen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 13-12-09 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:40

Ik vind van niet.

Er zitten zoveel aspecten aan de paardenwereld en iedereen blinkt uit in zijn eigen stukje. Dat kunnen wedstrijden zijn, maar ook vd of juist jonge paarden rijden.

En bovendien blijft het vooral een hobby....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:41

FriesWytske schreef:
En daar gaat het mij ook om. Ik rijd wel wedstrijden, maar weet vaak zelf wel hoe ik heb gereden. En de ene keer gaat het beter als de andere keer. Maar om daar steeds de jury voor af te zeiken. Vind ik niet normaal. Ik vind prestatie niet belangrijk. Het is mooi meegenomen. Maar ik vind het belangrijker om plezier met mijn paard te hebben. Of we nu door het bos crossen of op wedstrijd gaan.

Het is bij dit topic, niet de bedoeling om de jury af te kraken :+ bij een "juiste" beoordeling van de proef aan de hand van de FEI-regels.

Als de wedstrijd-combinatie niet aan de FEI/KNHS-regels voldoet, mogen de juryleden dat ook niet met een voldoende belonen.

Dus dat is mijn stelling, niet de jury "afzeiken"

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:43

De jury is ook niet de hoofdverantwoordelijke, dus het afzeiken van jury zal geen goed doen. Beter is de jury ondersteunen, vaak is het ook een kwestie van wel willen maar niet "kunnen" durven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:44

pharagirlke schreef:
Wat noem jij "prestatie" modie. ik vind in 90% van de gevallen al dat ik heel goed gepresteerd heb als ik mijn merrie rond heb kunnen sturen zonder al te veel uitspattingen van haar kant :D

Laat ik het anders formuleren.

Prestatie in de wedstrijd-ring.
Een "voldoende" krijgen van de jury.
Vlug in een hogere klasse belanden.
Titels in de "wacht slepen".

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:45

Ik ben bang dat de mensen die niet zo naar prestatie kijken als bijv pharagirlke hier niet zullen reageren ;)
Ik snap je punt wel, vind ook het niveau op veel wedstrijden zwaar triest en best schokkend. Zeker omdat ze dan wel met een winstpunt thuis komen.

Laatste keer dat ik schreef was in de M, meisje met een wit paardje, beestje was totaal niet actief en helemaal kaal bij de sporen. Toen jury kwam controleren op bloed en vroeg waarom ze met zulke scherpe lange sporen reed, was het antwoord 'Dat hebben ze mij aangeraden bij de ruitersportzaak.' Meisje reed net geen verlies, maar die heeft het duidelijk niet begrepen.
Ook wel eens iemand gehad met haar eerste B wedstrijd die na het afgroeten de jury kwam bedanken en super trots was.

Wat betreft plezier in rijden, helaas veelste veel mensen die alleen maar voor het plaatje rijden en naar mijn idee totaal geen plezier in het rijden hebben. Kijk maar op de gemiddelde grote pensionstal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:48

modie schreef:
pharagirlke schreef:

Laat ik het anders formuleren.

Prestatie in de wedstrijd-ring.
Een "voldoende" krijgen van de jury.
Vlug in een hogere klasse belanden.
Titels in de "wacht slepen".

Da's niet perse presteren, dat is winst behalen. :) En dat zegt weinig over je rijden. Peerd doet veel als het gaat om winnen. ;) Ik zie mensen rijden die nooit winnen die ik zo op mijn merrie zet.. En ik zie mensen die elke wedstrijd weer bovenaan staan en ik ben er zeker van dat die dame van me er de vloer mee aan veegt... Niet omdat ze het niet kunnen, maar simpelweg omdat hun "manier van rijden" niet bij haar past. Dat pikt die kleine van mij niet.

RianneH: ik snap je 1e zin niet? :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:49

RianneH schreef:
Ik ben bang dat de mensen die niet zo naar prestatie kijken als bijv pharagirlke hier niet zullen reageren ;)
Ik snap je punt wel, vind ook het niveau op veel wedstrijden zwaar triest en best schokkend. Zeker omdat ze dan wel met een winstpunt thuis komen.

Laatste keer dat ik schreef was in de M, meisje met een wit paardje, beestje was totaal niet actief en helemaal kaal bij de sporen. Toen jury kwam controleren op bloed en vroeg waarom ze met zulke scherpe lange sporen reed, was het antwoord 'Dat hebben ze mij aangeraden bij de ruitersportzaak.' Meisje reed net geen verlies, maar die heeft het duidelijk niet begrepen.
Ook wel eens iemand gehad met haar eerste B wedstrijd die na het afgroeten de jury kwam bedanken en super trots was.

Wat betreft plezier in rijden, helaas veelste veel mensen die alleen maar voor het plaatje rijden en naar mijn idee totaal geen plezier in het rijden hebben. Kijk maar op de gemiddelde grote pensionstal.

Dan kan men zich duidelijk afvragen, hoe die combinatie in de M is belandt.
Maar het kan natuurlijk ook zijn, de "vorm van de dag"?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:50

of t paard vind net die bak eng... Bakkabouters kunnen bijzonder irritant zijn... ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:53

Phara, dat is nu precies wat ik bedoel, je post van een stukje hierboven, dus hè ;)

Maar het kan natuurlijk ook anders.
Zoals ik dus al eerder schreef: als de jury de "regels" goed gebruikt, zou het dus zo moeten zijn, dat als iemand een Z-ruiter is, dat het iemand is, die weet wat rijden is.