In de krul?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

In de krul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:03

(Geen idee of het hier goed staat overigens.)
Hoi.
Ik rijd wekelijks bij een rijvereniging, gewoon een simpele. Daar mijn paard behoorlijk 'heet' is, wat ik oplos dmv langzaam lichtrijden, paard bezighouden met verschillende oefeningen etc. heeft mijn instructrice mij de opdracht gegeven om mijn paard zoveel mogelijk 'in de krul te rijden'.
Letterlijk zegt zij

Citaat:
Goedzo, vraag maar meer en meer. Nooit tevreden zijn, ik wil een mooi krulletje zien.

Citaat:
Ik wil dat zij nog dieper zakt, je moet 2 'bulten' aan de zijkant van haar nek zien.

Nu was mijn vraag, is dit een goede methode? Het is toch juist niet goed da tje paard in de krul staat? Mijn andere paard gaat snel in de krul, maar daarbij heeft zij totaal geen goed ondertredend achterbeen. Zij duikt meer. Maar, is dat nou de rollkur/hyperflexie of moet ik toch gaan onderzoeken wat dat nou precies is?
Overigens weet ik niet of mijn instructrice bepaalde diploma's gehaald heeft, ze geeft les op een bekende rijvereniging.

mvg.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:07

Dus jouw instructrice verwacht van jou dat je je paard in de krul trekt?
Ik weet natuurlijk niet wat ze hiermee precies bedoeld maar het komt op mij verkeerd over.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:07

Zoalng de achterhand niet genoeg is geactiveerd is het in de krul trekken van een paard eerder schadelijk dan het nut heeft..

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:10

die twee bulten heeft ze wel gelijk in, aan de zijkant dat is meer of minder de bespiering, die je dan traint
maar een paard in de krul trekken is egt niet de bedoeling, mensen doen het nu omdat het 'mooi' is, maar denken er niet
meer bij na dat het om de ontspanning gaat, als jij je paard forceert om in de krul te lopen en zit te zagen en te trekken
dan wordt zijn rug waarschijnlijk ook alleen maar stijver, en dan kan je er niks mee, dus probeer je paard eerst goed los te werken en dan proberen te vragen en blijven vragen, en niet gaan hakke takke, hij moet het ook zelf doen dan weet jij dat het paard ontspanning heeft, en anders kan je de kans krijgen dat het paard gewoon vast gaat zitten en dan ben je nergens,
en die achterhand er ook onder, ik denk ook niet dat die intructrice zoveel verstand er van heeft?! als ze gewoon zegt in de krul trekken hopakee.
Laatst bijgewerkt door _Miistral_ op 06-12-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:10

Breezke schreef:
Dus jouw instructrice verwacht van jou dat je je paard in de krul trekt?
Ik weet natuurlijk niet wat ze hiermee precies bedoeld maar het komt op mij verkeerd over.

Dat zegt ze wel, zij wil ontspanning dmv in de krul..

Overigens zegt zij wel vaker dingen die niet kloppne, ik moet perse naar de hals kijken om te zien of er al een krul in zit. Natuulrijk moet je niet kijken, je moet voelen toch.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:10

Dit is geen goede methode. Door een paard echt extreem in de krul te trekken ontneem je ze -lijkt mij- de mogelijkheid om echt heel druk te doen, maar dat is symptoombestrijding (want je paard wil het nog steeds maar kán niet echt meer) en je lost het probleem van heet-zijn er niet mee op.

Sowieso zou het bij nageeflijkheid niet moeten gaan om de hoofd/halshouding, maar juist om het correcte rug- en beengebruik. Gelukkig zeg je zelf al dat ze geen goed ondertredend achterbeen heeft - dan is dát waar je aan moet werken, en niet dat hoofd.

Ik weet alleen niet of je instructrice 'vindt' dat dit nageeflijkheid is, of dat ze wel het verschil weet tussen 'in de krul lopen' en nageven?

Het kan misschien wel werken bij jou probleem, maar niet op een goede manier..mijns inziens vergelijkbaar met een strak afgestelde hulpteugel omdat het paard zijn hoofd omhoog gooit; het probleem is niet langer zichtbaar maar de oorzaak is niet weggenomen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:11

_Miistral_ schreef:
die twee bulten heeft ze wel gelijk in, aan de zijkant dat is meer of minder de bespiering, die je dan traint
maar een paard in de krul trekken is egt niet de bedoeling, mensen doen het nu omdat het 'mooi' is, maar denken er niet
meer bij na dat het om de ontspanning gaat, als jij je paard forceert om in de krul te lopen en zit te zagen en te trekken
dan wordt zijn rug waarschijnlijk ook alleen maar stijver, en dan kan je er niks mee, dus probeer je paard eerst goed los te werken en dan proberen te vragen en blijven vragen, en niet gaan hakke takke, hij moet het ook zelf doen dan weet jij dat het paard ontspanning heeft, en anders kan je de kans krijgen dat het paard gewoon vast gaat zitten en dan ben je nergens.

Ik rijd eerst met lange teugel lekker los, begin met vorm van halsstrekken. Van haar moeten de teugels meteen kort, been eraan en dan moet die kop omlaag.. Ook laat ik hem af en toe zoeken naar mijn hand, ipv dat ik het zelf doe. Zijn dit allemaal goede manieren?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:13

DaniBanani schreef:
Dit is geen goede methode. Door een paard echt extreem in de krul te trekken ontneem je ze -lijkt mij- de mogelijkheid om echt heel druk te doen, maar dat is symptoombestrijding (want je paard wil het nog steeds maar kán niet echt meer) en je lost het probleem van heet-zijn er niet mee op.

Sowieso zou het bij nageeflijkheid niet moeten gaan om de hoofd/halshouding, maar juist om het correcte rug- en beengebruik. Gelukkig zeg je zelf al dat ze geen goed ondertredend achterbeen heeft - dan is dát waar je aan moet werken, en niet dat hoofd.

Ik weet alleen niet of je instructrice 'vindt' dat dit nageeflijkheid is, of dat ze wel het verschil weet tussen 'in de krul lopen' en nageven?

Het kan misschien wel werken bij jou probleem, maar niet op een goede manier..mijns inziens vergelijkbaar met een strak afgestelde hulpteugel omdat het paard zijn hoofd omhoog gooit; het probleem is niet langer zichtbaar maar de oorzaak is niet weggenomen.

Helaas ben ik vergeten erbij te zeggen dat mijn paard bij de rijvereniging nooit écht lekker los gaat. Ze geeft wel mee, maar niet zovele ze kan doen. Wanneer ik lekker zelf aan het rijden ben komt ze veel meer los, gaat ze zitten en sjouwt heerlijk rond. Overigens heb ik ook het gevoel dat dat deels komt ivm vreemde omgeving.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:13

De term 'In de krul' vind ik altijd zo negatief klinken. Ik heb altijd geleerd eerst de achterhand eronder te rijden, daarna aan de voorkant te vragen om na te geven, dus niet in de krul trekken. Ik moet eerlijk zeggen dat het lijkt alsof jouw instructrice de nadruk heel erg op het in de krul trekken legt en dat kan volgens mij nooit goed zijn ;)
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 06-12-09 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:13

Maar wat moet je als je de "krul" nu hebt verder dan??
Moet je dan voor lengte buiging gaan, of vw nw..of???

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:14

aerdenhout1 schreef:
Maar wat moet je als je de "krul" nu hebt verder dan??
Moet je dan voor lengte buiging gaan, of vw nw..of???

Zij vindt dan dat mijn paard lekker los is, waarna ze me vraagt om te wijken/schouder binnenwaarts etc.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:16

Ik zou echt heel snel op zoek gaan naar andere instructie. Wat jij zelf doet is goed - rustig losrijden, daarna langzaam oppakken, en paard zelf je hand op laten zoeken.

Wat zij jou aanleert is paard in de krul trekken, en dat is gewoon niet de goede manier om een paard fijn te laten nageven. Het plaatje klopt, maar het gevoel niet. Je instructrice lijkt vooral de nadruk te leggen op dat leuke plaatje. En een paard kan echt nog muurvast zitten, ook mét hoofd in de krul..dus dat-ie dan 'lekker los' zou zijn, hoeft ook echt niet waar te zijn.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:17

DaniBanani schreef:
Ik zou echt heel snel op zoek gaan naar andere instructie. Wat jij zelf doet is goed - rustig losrijden, daarna langzaam oppakken, en paard zelf je hand op laten zoeken.

Wat zij jou aanleert is paard in de krul trekken, en dat is gewoon niet de goede manier om een paard fijn te laten nageven. Het plaatje klopt, maar het gevoel niet. Je instructrice lijkt vooral de nadruk te leggen op dat leuke plaatje. En een paard kan echt nog muurvast zitten, ook mét hoofd in de krul..dus dat-ie dan 'lekker los' zou zijn, hoeft ook echt niet waar te zijn.

Nog 2 weken, dan ga ik naar een andere rijvereniging.
Ik wist stiekem wel dat het voor geen meter klopte wat zij vertelde, maar was toch even benieuwd hoe het nou precies zat. :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:18

Een heet paard zou ik niet snel in de krul trekken. Ik moet zeggen, de manier zoals jij omschrijft dat je zelf rijdt, dat die veel beter is dan de manier waarop jouw instructrice vindt dat je moet rijden. Blijkbaar kijkt zij alleen maar naar een plaatje waar volgens haar een paard naar moet lopen.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 06-12-09 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Re: In de krul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:20

Oké, super dat je gaat switchen! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:25

Het is tegenwoordig eerder zoeken naar een speld in een hooiberg voor goede instructie dan andersom.. helaas.
De manier waar jij het aanpakt is goed, zelf het paard de hand laten opzoeken, en vanuit achteren, licht contact is wel belangrijk. Rechtrichten is overigens ook een belangrijk onderdeel wat vaak vergeten worddt, een paard kan nooit volledig ontspannen als hij scheef loopt en dus ergens die scheefheid moet compenseren in het lichaam. Helaas blijkt rechtrichten vaak ook niet te worden opgenomen in de les, ik had er voor mijn verzorgpaard iig nog nooit van gehoord.

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:21

Super dat je naar een andere vereniging gaat.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:24

ben het helemaal met eek eens, zo ga je niet te werk :oo

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:26

Vertaling: HOPSAKEE DE ROLLKUR IN! :+

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:19

beetje raar.
Ik weet wel dat het, ook voor mensen met een reuze papier, vaak om t oog gaat.
Maar t lijkt me, dat wanneer je les hebt. Of traint. Je t beste gevoel wilt bereiken. En dan heb je imo t mooist ogend beeld.
In de krul moet je een paard niet trekken. Daar is denk ik 90% van bokt t wel mee eens. Maar hoe t dan wel moet? Daar heb je te veel uiteenlopend verdeelde meningen is. En imo is t niet zinnig om daar over te discussiëren.

Ik vind t goed van je, om je gevoel te volgen, en naar een andere vereniging te gaan.
Ik hoop voor je dat je daar wel je plaatsje vind.
Rollkur/ hyperflexi is hoop ik toch wel wat anders dan met een slecht ondertredend achterbeen rijden.
De échte rollkur is wel met een juist been, met de kin op t borst gereden. De rollkur die toch vaak word nageaapt door anderen, is vaak zonder ondertredend achterbeen en daarom echt heel erg verkeerd. (geef geen mening over de échte rollkur)

Ik heb een super instructrice. Helemaal op mijn plek bij haar. Vor mij is t dus niet zoeken naar een speld in een hooi berg. Die van mij is instructrice van de stal waar mijn paardje staat. Helemaal perfect dus :+

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:02

hmm ja het komt er wat wreed uit, maar kijk even bij een clinic van bijvoorbeeld laurens van lieren of iets dan moet je paard ook verplicht naar beneden lopen, en daarbij let je erop of hij heel z,n lichaam gebruikt, z,n achterhand er goed bij heeft etc..
Hun zeggen bijvoorbeeld: Vraag hem ietsje meer ofzo, klinkt minder wreed maar het principe is hetzelfde.

Mijn paarden lopen ook altijd aan de teugel, ook door druk op de teugel en wanneer hij nageeft laat je los, heel simpel..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:12

NHevaVD schreef:
Vertaling: HOPSAKEE DE ROLLKUR IN! :+

goed vertaald :j

super dat je je gevoel hebt gevolgd :j

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:10

het komt inderdaad een beetje hard eruit. in de krul lopen is over het algemeen een negatief woord omdat je paard dat heel kort wordt en vooral in de hals. het gaat achter de loodlijjn lopen en dat is juist niet de bedoeling. Mischien moet je een keer aan je instructrice vragen wat ze er precies mee bedoeld, dat is de einge manier om het te weten te komen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:40

Allereerst: super dat je naar een andere instructrice gaat.

In de krul trekken en ontspanning gaan namelijk NIET samen. Je zorgt dan juist voor dat het paard alles gaat vastzetten. Je hoort het dier ook van achter naar voor te rijden ipv van voor vast te zetten. :)