Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:In het topic over verzamelde galop, kwam de contra galop aan de orde.
Aan jullie de vraag hoe de contra galop te leren en te gebruiken?
Professor schreef:Contra galop is een oefening om de verzamelde galop te verbeteren.
Men begint deze aan het begin van de lange zijde.
En wanneer het paard goed heeft leren aangaloperen doet hij dat ook, de wending van de hoek van de baan is meestal het moeilijke punt, daar de ruiter dan meestal in de knoop komt.
Hij/zij vergeten dan dat je dan niet zo wenden kan als met de handgalop, daar het paard dan uit het evenwicht gehaald wordt.
Men moet met de buitenteugel, inplaats van de binnenteugel het paard de wending aangeven.
modie schreef:Ik "oefende" de contra-galop altijd op een gebroken lijntje van een meter of 5.
En als ze meer "verzameld" waren, vanuit een halve volte halve baan, terug naar de hoefslag
Urielle schreef:modie schreef:Ik "oefende" de contra-galop altijd op een gebroken lijntje van een meter of 5.
En als ze meer "verzameld" waren, vanuit een halve volte halve baan, terug naar de hoefslag
Dat doe ik ook inderdaad.
Eerst gebroken lijnen met toenemende hoek erin, dan een links- of rechtsomkeert en toewerken naar het doorrijden van de korte zijdes zonder uit elkaar te vallen. Vervolgens de diagonalen (korte en lange).
In diezelfde tijd ben ik ook bezig met het controleren van mijn galophulp door bijv. op de middellijn aan te springen in de gewenste galop.
Als voorgaande stappen bevestigd zijn, wil ik zelf aan kunnen springen in contragalop wanneer het mij past, dus ook vanuit draf op de lange of korte zijde gelijk de contra in, of afwenden en de contra in etc.
Daarna begin ik aan de slangenvoltes en aaneengesloten voltes (achtjes maar niet noodzakelijkerwijze als acht opgebouwd) van divers formaat in afwisselend de goede en de contragalop.
Professor schreef:Zelf leer ik eerst mijn paarden het changement en daarna de contragalop.
Dan is dat nog een fluitje van een cent.
Omdat de paarden in de galop totaal in de hand gesteld zijn, en gehoorzaam aan de hulpen zijn.
FaberSmid schreef:Professor schreef:Zelf leer ik eerst mijn paarden het changement en daarna de contragalop.
Dan is dat nog een fluitje van een cent.
Omdat de paarden in de galop totaal in de hand gesteld zijn, en gehoorzaam aan de hulpen zijn.
Eerst beide handen galop, dan op beide handen afwisselend galop, dan wissels en changement, dan pas contra galop. Lang leven tempi, overgangen, figuren, oefeningen, balken en cavaletti.
Libera schreef:Als de "gewone" galop goed voorelkaar is, zou de contra-galop geen problemen moeten opleveren. Alles blijft immers hetzelfde, alleen op de andere hand...