Nageeflijk en inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Nageeflijk en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:51

Ik heb even een vraag. Bij ieder topic die ik open met betrekking wanneer het paard nog maar net onder het zadel loopt, wordt deze ingereden als nageeflijk. Waarom is dit? Ben ik de enige die het absoluut niet nodig vind om er gelijk mee te beginnen?
Graag een beetje normale reacties en niet iedereen die gelijk uit zijn panty schiet. Laat het paardje eerst lekker wennen en het nageeflijk lopen komt vanzelf wel lijkt mij. Ik vind het zowiezo niet echt mooi als ieder paard nageeflijk moet lopen.

xHanne

Re: Nageeflijk en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:54

Gehoorzaamheid is belangrijker dan dat hij helemaal in de krul loopt... maar bij gehoorzaamheid hoort wel nageeflijkhied.

Ik heb overigens geen verstand van inrijden hoor,

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:57

ik snap niet hoe je komt aan nageeflijk rijden.. :o als een paard ontspannen loopt, loopt hij nageeflijk..
Zeker bij een jong paard.
Kijk maar in de natuur, of ga je paard maar eens los longeren, door het bewegen zal hij vanzelf gaan nageven..
Ben het met je eens dat je een jong paard eerst op eigen benen moet laten lopen zonder hem in een houdinkje te dwingen. ;) Maar nageven is geen doel, maar een gevolg, en het paard zal wel gaan nageven, als hij ontspannen is.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:59

Ik deed dit ook altijd, ook met mn eigen pony.
Zij is nu 4 mnd ohz (eigenlijk 6 maar heeft 2 mnd stilgestaan ivm blessure door vastliggen) ben er sinds 1,5 week achter dat dit helemaal verkeerd is...
Ga het nu anders aanpakken, wil er eerst voor zorgen dat de motor aan de achterhand goed aangezwengeld is (dus actief) dan komt de nagevelijkheid vanzelf..

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:01

Ik heb nou een jonge pony zelf ingereden.
De 1e maand maakte het me eigenlijk niet uit waar die met z'n hoofd liep, zolang die maar voorwaarts en voor het been was. (en uiteraard is dit de basis, die je áltijd moet onderhouden)
Als je daarna verder gaat met overgangen stap-draf, draf-stap e.d. en kleine tempowisselingetjes, dan komt die nageeflijkheid ook vanzelf wel.
Hij loopt nu 2 maanden onder het zadel en telkens makkelijker nageeflijk, ik dwing het niet af, maar in combinatie met aan het been zijn en af en toe kleine kneepjes en gewoon overgangen e.d. rijden komt het vanzelf wel.

Tikamishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:26

eerst ontspanning zoeken dan volgt de rest vanzelf. met de tijd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:31

Ik ben het eens met _noukie_
De paarden die ik heb ingereden, liepen zo goed als allemaal nageefelijk zodra ik de teugels oppakte. Eerst maand mochten ze lopen waar ze wilde, in het begin zelfs in de gang die ze wilden en deed ik niets anders dan zitten met waslijntjes. Teugels erbij en aanleuning zoeken ging automatisch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:33

Ik vind dat een paard eerst lekker zijn balans moet kunnen vinden. Maar op welke manier dat is, dat is bij ieder paard verschillend. De een geeft bijna automatisch na en de ander niet, je moet gewoon volgen wat het paard aangeeft prettig te vinden. :j :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:18

Je wilt dat je paard leert om goed op 4 voeten te lopen, voorwaards te denken (dus scherp aan je hulpen maar ook terug kunnen komen op je zit) en ontspannen is.. Als je dit voor elkaar hebt, loopt die eigelij vanzelf nagevelijk.. Doet die dat niet, heb je een van de basis onderdelen niet goed op orde!

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:43

Bij een jong paard dat nog niet zo lang bereden wordt vind ik ontspanning en op eigen benen lopen het belangrijkste, dat 'aan de teugel lopen' komt later wel.:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 06:40

maar nageeflijkheid is juist een gevolg van ontspannen en actief rijden,caprice

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:55

Toen ik mijn paard aan het inrijden was, ben ik niet bezig geweest met nageeflijk rijden.
Ik vind dat als het paard zich ontspant, dat het paard zelf wel nageeflijk komt.
Een paard dat net ohz is, moet eerst zijn balans vinden en lekker voorwaarts aan de hulp zijn.
Mijn paard kwam na 2 maandjes lekker nageeflijk te lopen, en heeft ook haar balans goed onder de knie gekregen en ze is lekker vlot aan het been.

Dus eerst lekker laten lopen..
Maar dat is mijn mening.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:12

Nageeflijkheid komt vanzelf en ook bij jonge paarden gaat dit heel snel.

Het is juist heel fijn dat dat zo snel gebeurd, want als je het paard correct aan de teugel rijdt, rij je deze van achter naar voren én maakt het paard zijn rug bol - voordat hij aan de teugel gaat. Dát is het doel. Die rug goed gebruiken, zodat hij je beter kan dragen en jij lekkerder kan zitten.

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:06

het ene paard loopt sneller nagefelijk dan het andere paard. natuurlijk is het ontspannen maken en rechtrichten van je paard heel erg belangrijk en dan komt de nagefelijkheid later wel. maar bij sommige paarden komt dit gelijk en kan je er gebruik van maken want zo heb je wel sneller je paard ontspannen onder je lopen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:37

Brittjehh schreef:
het ene paard loopt sneller nagefelijk dan het andere paard. natuurlijk is het ontspannen maken en rechtrichten van je paard heel erg belangrijk en dan komt de nagefelijkheid later wel. maar bij sommige paarden komt dit gelijk en kan je er gebruik van maken want zo heb je wel sneller je paard ontspannen onder je lopen

en hoe wil je rechtrichten zonder nageeflijkheid?
voor je kunt rechtrichten moet het paard eerst op eigen benen lopen ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:35

Als ik een paard inrijd, gaat die eerst lekker aan het werk aan de longe. Dus ook bijgezet, dit doe ik zodat ze al een beetje de juiste spieren gaan ontwikkelen zonder belasting op de rug. Ze weten welke spieren ze moeten gaan gebruiken en hoe.

Als ik er dan op ga zitten, lopen ze eerst verschrikkelijk uit balans. Dat mag, ze zijn immers jong en nog redelijk onbeleerd.

Maar na een paar dagen lopen deze paarden inderdaad nageeflijk, ze weten immers welke spieren ze moeten gebruiken en ook hoe. Dus doen ze dit als zij merken dat het prettig loopt.

Verder wat zie je als nageeflijk? Aan de teugel lopen?

Nageeflijk lopen is dat een paard aan de hulpen is, ontspannen loopt en gehoorzaam is. Dat 'aan de teugel lopen' en bijproduct is, is alleen maar fijn. Maar het is geen doel op zich. Meeste paarden die aan de teugel lopen zijn alles behalve nageeflijk, maar een die nageeflijk is, loopt altijd aan de teugel.