Plankgas met de handrem erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Plankgas met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:47

Als ik het doorsnee topic op HAW bekijk valt het me op dat er héél veel ruiters zijn die hun paard rondrijden met het gaspedaal ingetrapt en de handrem erop (met bit én zonder bit zie ik het net zo goed, voordat we die discussie weer krijgen..); paarden kort houden in de hals en gefixeerd zijn op 'de krul'.

Was het niet zo (met of zonder bit, dat maakt niet uit) dat paarden van oorsprong in de dressuur van achteren naar voren gereden werden waarbij het 'afknikken van het hoofd' tot net iets vóór de loodlijn een GEVOLG was van verzameling. Nu lijkt het er meer op dat mensen denken dat ze een paard kunnen verzamelen door zijn kop vast te houden met twee stukjes leer.

Zouden we niet dit soort silhouetten moeten kunnen maken van de HAW foto's

Afbeelding

ipv

Afbeelding

Of ben ik nou gek :?

Misty_MMS

Re: Plankgas met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:53

Ik snap het ook niet.

Maar is het anders geweest dan? Waren mensen "vroeger" niet zo gefixeerd op de krul?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:57

Misty_MMS schreef:
Ik snap het ook niet.

Maar is het anders geweest dan? Waren mensen "vroeger" niet zo gefixeerd op de krul?

Pak er maar eens wat oude boeken bij, dan zie je heel andere plaatjes. :j Het beeld is dus weldegelijk verandert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:01

Als de plaatjes van foto's zijn genomen, ben ik van mening dat de onderste paarden lekkerder lijken te lopen dan de bovenste. Deze vind ik heel erg strak in de rug.

Ja, vroegâh, maar dat heb je altijd. Tijden veranderen. Daar kan je niets aan doen, for better or worse... :)

Een paard moet lang en laag willen lopen, de hand volgen. Trainen, trainen en nog een trainen. Dat wil niet zeggen dat het resultaat (de proef in de ring) er ook zo uit moet zien. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:04

Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:05

Vroeger sprongen ze ook zo: http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Muybridge.jpg
Ik vind zelf de bovenste afbeelding zo op het eerste gezicht niet echt fijn.

Het feit dat een paard wat ronder loopt wil niet zeggen dat de handrem erop zit en ook zeker niet dat je constant met het gas erop rijdt.
Ik nodig je graag uit om eens te komen kijken en voelen wat ik bedoel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:06

Ir111 schreef:
Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.

Jep, maar als je naar de rug kijkt, zie ik liever de onderste plaatjes.
Door middel van trainen een mooi resultaat bewerkstelligen. ;)

De rugspieren rustig oprekken en losmaken, waardoor het paard meer kracht in de achterhand krijgt en gemakkelijker bergop kan en de hals beter los kan laten.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:07

Ondertussen is iedereen vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Tegenwoordig hebben we paarden om dressuur mee te rijden ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:09

@ Janine: Ben wel met je eens dat de bovenlijn op t bovenste plaatje ook niet helemaal lijkt te kloppen. :j

Je kunt naar mijn mening ook de rugspieren rustig oprekken zonder je paard achter de loodlijn te rijden. ;)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 29-11-09 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:11

Janine1990 schreef:
Ir111 schreef:

De rugspieren rustig oprekken en losmaken, waardoor het paard meer kracht in de achterhand krijgt en gemakkelijker bergop kan en de hals beter los kan laten.

Vind ik knap dat je dat kan met een valse krul.
Wat de rug doet is lastig te zien op silhouetten.. maar bij de ondersten zie je wel dat het paard zijn hals knikt bij de 3e? halswervel ipv. de 1e.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:12

Ir111 schreef:
@ Janine: Ben wel met je eens dat de bovenlijn op t bovenste plaatje ook niet helemaal klopt. :j

Je kunt naar mijn mening ook de rugspieren rustig oprekken zonder je paard achter de loodlijn te rijden. ;)

Lang en laag hoeft niet te betekenen dat je paard achter de loodlijn loopt. Maar wanneer je paard correct aan de hulpen staat, is het in te stellen op elke gevraagde positie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:13

Ik vind het onmogelijk op deze plaatjes iets te zeggen over bij welke halswervel het paard knikt.
Ik streef er zelf naar dat mijn paarden de hele hals gebruiken en dat lijkt op het eerste plaatje niet zo te zijn omdat de hals daar voor de schoft recht lijkt.

Janine1990

x_Marr schreef:
Janine1990 schreef:

Vind ik knap dat je dat kan met een valse krul.
Wat de rug doet is lastig te zien op silhouetten.. maar bij de ondersten zie je wel dat het paard zijn hals knikt bij de 3e? halswervel ipv. de 1e.

Een paard dat juist aan de hulpen staat, kan je in elke gewenste positie krijgen. Dat het voorbeeld al dan niet een valse krul tekent, heeft geen enkele bijdrage aan deze discussie...

Het ruggebruik kan je duidelijk zien in de silhouetten...

Equidea

en waar hoort voorwaarts neerwaarts dan bij? Of is dat ook tegenwoordig slecht voor het paard?
Dat past niet in silhouet nummer 1 of 2...?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:14

Katja schreef:
Ik vind het onmogelijk op deze plaatjes iets te zeggen over bij welke halswervel het paard knikt.
Ik streef er zelf naar dat mijn paarden de hele hals gebruiken en dat lijkt op het eerste plaatje niet zo te zijn omdat de hals daar voor de schoft recht lijkt.

Precies. +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:14

Equidea schreef:
en waar hoort voorwaarts neerwaarts dan bij? Of is dat ook tegenwoordig slecht voor het paard?

Voorwaarts neerwaarts is een relatief begrip, dat kan je toepassen zoals jij wilt, die silhouetten hebben daarmee niets te maken. :n

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:16

Janine1990 schreef:
Equidea schreef:

Voorwaarts neerwaarts is een relatief begrip, dat kan je toepassen zoals jij wilt, die silhouetten hebben daarmee niets te maken. :n

Heb zelf geleerd dat dat onder het noemertje richting lang/laag valt (maar ook niet helemaal) toch? Zo noem je die manier van rijden toch? Je hebt opgericht en... niet laaggericht?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:19

Equidea schreef:
Janine1990 schreef:

Heb zelf geleerd dat dat onder het noemertje richting lang/laag valt (maar ook niet helemaal) toch? Zo noem je die manier van rijden toch? Je hebt opgericht en... niet laaggericht?

Voorwaarts Neerwaarts is voor mij geen manier van rijden, dat is een stukje basis waarop je op elk moment terug moet kunnen vallen. Het paard loopt opgericht, en in de algemeenheid spreken we over oprichting, dat kan je weer indelen in verschillende instellingen van het paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:22

Het gaat over wat we op HAW zien.

Ik zie het paard op het 2e plaatje zijn hoofd niet afbuigen op het punt achter de oren, maar al eerder.

Maargoed kunnen jullie op HAW een silhoet vinden wat wel aan het nagenoeg correcte plaatje voldoet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:23

x_Marr schreef:
Het gaat over wat we op HAW zien.

Ik zie het paard op het 2e plaatje zijn hoofd niet afbuigen op het punt achter de oren, maar al eerder.

Maargoed kunnen jullie op HAW een silhoet vinden wat wel aan het nagenoeg correcte plaatje voldoet?

Volgens mij staan er genoeg nette gereden paarden op HAW hoor. :)
Ik kijk er niet zo veel, maar het niveau hier op bokt is toch redelijk gestegen de laatste jaren. :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:25

Janine1990 schreef:

Heb zelf geleerd dat dat onder het noemertje richting lang/laag valt (maar ook niet helemaal) toch? Zo noem je die manier van rijden toch? Je hebt opgericht en... niet laaggericht?[/quote]

Voorwaarts Neerwaarts is voor mij geen manier van rijden, dat is een stukje basis waarop je op elk moment terug moet kunnen vallen. Het paard loopt opgericht, en in de algemeenheid spreken we over oprichting, dat kan je weer indelen in verschillende instellingen van het paard.[/quote]

hmn, hier bij 'ons' is het echt een manier van rijden. De naam voor het zogenaamde laaggericht rijden. Als hier een betere naam voor is, dan hoor ik die natuurlijk graag. Ik heb dit gewoon zo geleerd :)

Maar dat was mijn vraag niet, mijn vraag was, gezien er geen silhouet van bij staat, of die manier van rijden tegenwoordig ook al niet meer goed is? In vergelijking tot methode 1 of 2?

Mocht het nog onduidelijk zijn... Eventuele (matige) illustratie van mijn idee/beeld hiervan, kun je in mijn profiel zien op de bovenste paardenfoto. (en ja ik heb les, ben zeer zeker bewust dat het nog lang niet perfect is) Het gaat alleen even om het beeld...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:30

Equidea schreef:
hmn, hier bij 'ons' is het echt een manier van rijden. De naam voor het zogenaamde laaggericht rijden. Als hier een betere naam voor is, dan hoor ik die natuurlijk graag. Ik heb dit gewoon zo geleerd :)

Maar dat was mijn vraag niet, mijn vraag was, gezien er geen silhouet van bij staat, of die manier van rijden tegenwoordig ook al niet meer goed is? In vergelijking tot methode 1 of 2?

Mocht het nog onduidelijk zijn... Eventuele (matige) illustratie van mijn idee/beeld hiervan, kun je in mijn profiel zien op de bovenste paardenfoto. (en ja ik heb les, ben zeer zeker bewust dat het nog lang niet perfect is) Het gaat alleen even om het beeld...

Oke, ja dat ken ik niet. Heb de foto bekeken en zie het ook niet als voorwaarts neerwaarts, voor mij toch wel een stuk dieper. :j

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:35

Maar wel ontspannen en ongedwongen. Vandaf dat punt zijn we bezig om te leren dragen, en dat gaat best fijn. En hoop ooit zover te zijn dat mijn paard richting silhouet nummer 1 gaat lopen. (ja richting, want op alles valt wel iets aan te merken toch?).

Misschien een punt dat totaal nergens op slaat hoor... Maar heb je wel eens een paard in de wei zien piafferen (zonder mensje erbij)? Dan loopt het paard echt niet zoals silhouet nummer 2...
Paardje gaat nog meer zitten dan bij silhouet 1, boos kijken (grommen als het zou kunnen := ) en het hoofd blijft net voor de loodlijn.

Zegt dat niet iets...?
Laatst bijgewerkt door Equidea op 29-11-09 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:36

vw-nw voor mij is neus op een hoogte gelegen tussen voorknie en kogel, hals laten vallen dus, neus er iets uit.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:39

poes schreef:
vw-nw voor mij is neus op een hoogte gelegen tussen voorknie en kogel, hals laten vallen dus, neus er iets uit.

nou kijk, zo leer ik ook weer bij. Ik dacht echt dat het de benoeming van "laaggericht" rijden was.