vragen over rug gebruik en achterhand gebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

vragen over rug gebruik en achterhand gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:35

Hallo allemaal,

Eerst wil ik jullie bedanken voor het lezen van mn vragen ;)

Het volgende, ik wil me meer in de 'juiste' houding van een paard gaan verdiepen.
Nu ben ik zo ver dat als een paard zn achterhand goed onderzet hij dan van voor ook naar beneden komt.
Nu is mijn grote vraag, wanneer heeft hij voldoende ondertreding van de achterhand.
Nou zeggen ze altijd als hij zn achterhoef in de afdruk van de voorhoef zet, maar er moet ook een bepaalde power inzitten...
Wie kan mij a.d.v. foto's eventueel duidelijk maken hoe het nu precies zit.

Dan het ruggebruik.
Veel mensen hier op bokt zeggen hij gebruikt zijn rug niet goed, maar waar zie je dat aan dan?
Ook hier weet ik dat als een paard met zn neusje over de grond loopt, hij zn rug gebruikt.
Maar hoe zie je dat als hij netjes aan de teugel loopt dan??
Ook hiervan zou ik graag commentaar krijgen met foto's zodat ik het juiste en onjuiste gebruik met commentaar kan zien.

Dus even voro de duidelijkheid, deverhalen eromheen snap ik aardig, ik weet alleen niet hoe ik het kan zien en waar je dan op moet letten.

Alvast super bedankt voor jullie hulp!

Als het hier niet goed staat zou het dan verplaatst kunnen worden?

idylle

Re: vragen over rug gebruik en achterhand gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 01:06

al 18x beken en niemand die mij het antwoord kan geven :S

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:10

Haha wil je een pasklaar antwoord?
Dat is er namelijk niet, het kan wel uitgelegd worden maar dan zit je morgen nog te lezen.

Zowieso speelt de bouw van een paard een grote rol, je kunt dus niet zeggen dat als ie 10cm over de afdruk van zijn voorhoef komt dat het goed is, bij het ene paard zal dat teveel gevraagd zijn en bij een ander mag het veel beter.
Dat geld eigelijk ook voor ruggebruik, er moeten bepaalde spieren gebruikt worden en anderen juist niet, als je dat kunt zien kun je ook beoordelen of een paard goed loopt.

Maar ik zou zeggen; gebruik de zoekfunctie eerst maar eens en ga eens goed lezen, als je daarna nog vragen hebt kun je ze altijd nog stellen ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 01:13

Bedankt voor je reactie.
Dat de hoefplaatsing bij het ene paard wel klopt en het andere niet dat begrijp ik, maar heb jij misschien zo een voorbeeld van welke spier je dan moet zien, want dat stukje zie ik dus niet..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:19

Ga eerst de zoekfunctie maar gebruiken, ik kan je niet in twee regels uitleggen wat je wel en niet moet zien en er valt meer dan genoeg info te vinden via de zoekfunctie ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:26

heb de zoekfunctie grbuikt en krijg idd een heleboel omhoog, maar niet iets waar ik duidelijk op krijg hoe je het kunt ZIEN

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:36

Je kunt dit niet echt leren aan de hand van foto's. Een paard hoort te lopen vanuit de achterhand, dit kan je zien al een paard aandraaft en hij begint te draven met de achetrbenen. Bekijk een paard die het zo doet, en een paard die begint te draven met de voorbenen. Kijk naar het ruggebruik. Kan je al een boel aan zien!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 19:19

ok bedankt voor de tip:D:D
Ga dit morgen gelijk 'bestuderen':P hoe een paard wegdraaft :)
Hoe moet ik het ruggebruik zien dan, ik probeer er wel achter te komen door steeds weer te kijken, maar weet niet waar ik op moet letten (wat het verschil is tussen wel/geen ruggebruik) dus dan word dat al snel moeilijk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:43

idylle schreef:
heb de zoekfunctie grbuikt en krijg idd een heleboel omhoog, maar niet iets waar ik duidelijk op krijg hoe je het kunt ZIEN

Wel als je weet hoe een paard lichamelijk in elkaar steekt en welke spieren waar zitten, je krijgt misschien geen foto's erbij maar dat heeft ook weinig zin, als je weet welke spieren er gebruikt moeten worden en wat er gebeurd als dat zo is dan kun je het irl ook herkennen.
Dus ga nog eens goed lezen en noem iets specifieks wat je niet begrijpt, gebruik bv een quote dat legt wat makkelijker uit.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:55

Het is idd moeilijk om zo 1,2,3 uit te leggen (ook al heb je veel foto's als voorbeeld).
Misschien kan je op deze site wat info vinden:
http://www.paardenbegrijpen.nl/

Als je engels goed is deze:
http://www.sustainabledressage.net/index.php

En voor filmpjes deze:
http://www.youtube.com/user/RidingAcademy

Je bent iig op de goede richting! Fijn dat je je er zo in verdiept!
Wat ik als tip kan geven is véél paarden bekijken, desnoods allemaal filmpjes op youtube en hier op Bokt bij HAW.
Waar je op kan letten is idd dat de achterhand goed "onder treed" dus actief is. En of je een paard van staart tot neus over de hele rug ontspannen ziet lopen met eventueel een aangespannen buikspier.
Dus niet een paard dat zijn hoofd omhoog gooit, of een paard dat je een holle rug ziet trekken.
Het hoofdje kan nog zo mooi "aan de teugel" zijn getrokken, als je goed naar de rug kijkt kan je daar spanning zien en dan ook vaak een achterbeen die niet zo ver naar voren komt.
Veel plezier met onderzoeken! :)