Op internet kwam ik dit plaatje tegen. Ik vroeg me af of dit een rollkur houding is of niet. Als dat zo is, hoe slecht is een rollkur dan?

Brand maar los!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lydiaaa schreef:Ik sluit mij ook hierbij aan. Dit paard is aan het spelen/showen en kan wanneer hij wil zijn hoofd weer omhoog brengen. Bij rollkur moet hij zo lopen (hij word zo getrokken), en kan hij zijn hoofd niet omhoog brengen.
joyce B schreef:nee, maar ze kunnen het wel, net als dat er zat paarden zijn die zich met het rijden, soms tot frustratie van de ruiter, geweldig op kunnen kroppen en achter de teugel kunnen lopen, of veel te diep en rond gaan lopen met hun neus tussen hun knieen en bijna niet meer omhoog te rijden zijn. Het paard kan dat lichamelijk allemaal, en waarschijnlijk ook wel een uur land. Het is alleen niet de bedoeling van de dressuur dat hij dat op die manier zelf allemaal maar bepaald.
? joyce B schreef:Lydiaaa schreef:Ik sluit mij ook hierbij aan. Dit paard is aan het spelen/showen en kan wanneer hij wil zijn hoofd weer omhoog brengen. Bij rollkur moet hij zo lopen (hij word zo getrokken), en kan hij zijn hoofd niet omhoog brengen.
sorry, maar als je denkt dat in paard in de houding trekken de bedoeling is van "rollkur" dan heb je het nog niet helemaal begrepen...
Een paard in de natuur loopt ook niet een uur in opgerichte houding "aan de teugel" een paard in 1 vaste houding vastzetten is in mijn ogen nooit goed voor de spieren. dan zullen ze verzuren. Regelmatig wisselen van houding en vooral niet te lang opgericht laten lopen (liever een uur lang en laag dan een half uur achter elkaar in de proefhouding bij wijze van spreken) en tussendoor even stappen aan lange teugel. Roll-kur kan bij combinaties op top-niveau een houding zijn die een positieve aanvulling is op de training. Mits goed toegepast. Lichamelijk is deze houding voor het paard (mits daar naar toe getraind en niet ineens getrokken) mogelijk. Net zoals een turnster of danseres steeds leniger en sterker kunnen worden door de juiste training en daardoor dingen kunnen die de gemiddelde (ongetrainde) Nederlander absoluut niet zal kunnen uitvoeren.
Met geweld afdwingen vergroot de kans op blessures.

joyce B schreef:Lydiaaa schreef:Ik sluit mij ook hierbij aan. Dit paard is aan het spelen/showen en kan wanneer hij wil zijn hoofd weer omhoog brengen. Bij rollkur moet hij zo lopen (hij word zo getrokken), en kan hij zijn hoofd niet omhoog brengen.
sorry, maar als je denkt dat in paard in de houding trekken de bedoeling is van "rollkur" dan heb je het nog niet helemaal begrepen...
Een paard in de natuur loopt ook niet een uur in opgerichte houding "aan de teugel" een paard in 1 vaste houding vastzetten is in mijn ogen nooit goed voor de spieren. dan zullen ze verzuren. Regelmatig wisselen van houding en vooral niet te lang opgericht laten lopen (liever een uur lang en laag dan een half uur achter elkaar in de proefhouding bij wijze van spreken) en tussendoor even stappen aan lange teugel. Roll-kur kan bij combinaties op top-niveau een houding zijn die een positieve aanvulling is op de training. Mits goed toegepast. Lichamelijk is deze houding voor het paard (mits daar naar toe getraind en niet ineens getrokken) mogelijk. Net zoals een turnster of danseres steeds leniger en sterker kunnen worden door de juiste training en daardoor dingen kunnen die de gemiddelde (ongetrainde) Nederlander absoluut niet zal kunnen uitvoeren.
joyce B schreef:Lydiaaa schreef:Ik sluit mij ook hierbij aan. Dit paard is aan het spelen/showen en kan wanneer hij wil zijn hoofd weer omhoog brengen. Bij rollkur moet hij zo lopen (hij word zo getrokken), en kan hij zijn hoofd niet omhoog brengen.

Lydiaaa schreef:Helaas is dat mits goed toegepast nog wel eens niet het geval, en word het paard gewoon getrokken.