Rollkurhouding of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nbocxe

Rollkurhouding of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:44

Hoi,

Op internet kwam ik dit plaatje tegen. Ik vroeg me af of dit een rollkur houding is of niet. Als dat zo is, hoe slecht is een rollkur dan?

Afbeelding

Brand maar los!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:45

Dit is gewoon een vrolijk paard, dat zijn hoofd een paar seconden, nog niet eens, zo heeft... Dat is heel wat anders dan rollkur en heeft er dus ook niks mee te maken...

Edit: Doet me trouwens denken aan die foto, van een paard in deze houding, met halsring gereden.
Onderschrift: "Zie je, naturals doen ook aan rollkur!" (Of iets in die richting)

Puchje

Re: Rollkurhouding of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:47

Het verschil hierbij is dat het paard dit wél vrijwillig doet, hier wél de achterhand erbij zet en dit maar 1 seconde is ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:50

Ik sluit me aan bij Miss_Malfoy. Dit is paard dat zich goed voelt en zich wil "showen". Zelfs al is dit een "correcte" rollkur houding, dan wordt deze hooguit enkele seconden aangehouden of net zolang het paard er zich goed bij voelt.
Dit is iets heel anders dan een paard dat gedurende minuten zo "getrokken" wordt

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:08

Ik sluit mij ook hierbij aan. Dit paard is aan het spelen/showen en kan wanneer hij wil zijn hoofd weer omhoog brengen. Bij rollkur moet hij zo lopen (hij word zo getrokken), en kan hij zijn hoofd niet omhoog brengen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:24

Lydiaaa schreef:
Ik sluit mij ook hierbij aan. Dit paard is aan het spelen/showen en kan wanneer hij wil zijn hoofd weer omhoog brengen. Bij rollkur moet hij zo lopen (hij word zo getrokken), en kan hij zijn hoofd niet omhoog brengen.

sorry, maar als je denkt dat in paard in de houding trekken de bedoeling is van "rollkur" dan heb je het nog niet helemaal begrepen...

Een paard in de natuur loopt ook niet een uur in opgerichte houding "aan de teugel" een paard in 1 vaste houding vastzetten is in mijn ogen nooit goed voor de spieren. dan zullen ze verzuren. Regelmatig wisselen van houding en vooral niet te lang opgericht laten lopen (liever een uur lang en laag dan een half uur achter elkaar in de proefhouding bij wijze van spreken) en tussendoor even stappen aan lange teugel. Roll-kur kan bij combinaties op top-niveau een houding zijn die een positieve aanvulling is op de training. Mits goed toegepast. Lichamelijk is deze houding voor het paard (mits daar naar toe getraind en niet ineens getrokken) mogelijk. Net zoals een turnster of danseres steeds leniger en sterker kunnen worden door de juiste training en daardoor dingen kunnen die de gemiddelde (ongetrainde) Nederlander absoluut niet zal kunnen uitvoeren.
Met geweld afdwingen vergroot de kans op blessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:47

Als je een foto maakt van een paard dat aan het spelen is en op het moment van klikken zijn hoofd scheef houdt, kun je ook niet concluderen dat het overdreve is dat ze in de dressuur het hoofd niet mogen kantelen....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:02

nee, maar ze kunnen het wel, net als dat er zat paarden zijn die zich met het rijden, soms tot frustratie van de ruiter, geweldig op kunnen kroppen en achter de teugel kunnen lopen, of veel te diep en rond gaan lopen met hun neus tussen hun knieen en bijna niet meer omhoog te rijden zijn. Het paard kan dat lichamelijk allemaal, en waarschijnlijk ook wel een uur land. Het is alleen niet de bedoeling van de dressuur dat hij dat op die manier zelf allemaal maar bepaald.

Maar als je paard uit zichzelf achter de loodlijn loopt en achter de teugel kruipt, of veel te diep en rond loopt met neus tussen de knieën, is dat dan dierenmishandeling?

In mijn ogen niet. Zolang jij het dier niet met geweld daartoe dwingt in elk geval. Laten we mijn voorbeelden dan rijtechnische uitdagingen noemen. Net als een paard dat scheef loopt, of zijn hoofd kantelt...

Bij Roll-kur traint een ruiter steeds meer naar ie extreme houding toe. Met als doel dat het paard er bijvoorbeeld sterker en leniger en gehoorzamer van wordt, en het werk in een proefgerichte houding steeds makkelijker uit kan voeren. De roll-kur houding is dus niet het doel zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:07

joyce B schreef:
nee, maar ze kunnen het wel, net als dat er zat paarden zijn die zich met het rijden, soms tot frustratie van de ruiter, geweldig op kunnen kroppen en achter de teugel kunnen lopen, of veel te diep en rond gaan lopen met hun neus tussen hun knieen en bijna niet meer omhoog te rijden zijn. Het paard kan dat lichamelijk allemaal, en waarschijnlijk ook wel een uur land. Het is alleen niet de bedoeling van de dressuur dat hij dat op die manier zelf allemaal maar bepaald.

Daar heeft een paard dan ook een verdomd goede reden voor. Als een paard lekker los, soepel en ontspannen is, een fijne ruiter heeft, geen bit in de mond heeft dat zeer doet, een goed passend zadel heeft, lichamelijk en geestelijk helemaal in orde is etc etc, dan zal een paard echt niet 'voor de leuk' dergelijke houdingen gaan aannemen tijdens het rijden.
Je kunt het dan wel gaan afstraffen en "corrigeren", maar dat kan imo inderdaad neigen naar dierenmishandeling ja.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:13

een ontspannen, correct gereden paard kropt zich hopelijk inderdaad niet zo op, maar ook met touwhalster, en diverse bitloze optomingen kunnen paarden scheef lopen, zich opkroppen en achter "de teugel" lopen of hun rug wegdrukken en hun neus in de lucht steken of het hoofd scheef houden...
Dat is niet alleen voorbehouden aan rijden met bit.

Het kan een lichamelijk probleem zijn, of een rijkunstig probleem, of een stukje spanning, of een manier om het zichzelf makkelijker te maken door zich te onttrekken aan iets wat het niet prettig vind (of juist om iets wel te kunnen doen wat het wel prettig vind)
Als mijn pony ontspannen loopt, loopt hij niet in een proefhouding, maar juist meer lang en laag in een soort westernhouding, maar ook wel dieper en ronder. ook mijn dressuurmerrie loopt graag lang en laag (rond horizontaal, net iets erboven of meer eronder afhankelijk van mate van spanning/ontspanning) met haar hals maar meer met haar neus naar voren. Geen dressuurproefhouding in elk geval.

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:51

Geforceerd en ongeforceerd is een groot verschil! Wat hier duidelijk mee te maken heeft... Lijkt me logisch toch! Iedereen zijn mening over de LDR methode...

Mensen praten wel, maar actie ondernemen... ho maar. In de jurysport wordt het toegelaten. Zolang de mensen scoren die de LDR methode gebruiken gaat er toch niks veranderen, aangezien dit ook merendeel van de TOP van Nederland is.

Sommige juryleden kijken ook naar de manier van losrijden (als dit mogelijk is) en straffen daar ook op af. Zo hoort het te zijn! Een aantal spreken de ruiters erop aan en laten ze soms niet eens meedoen!! HOEZEE! :D

AmmersN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:54

Dit is gewoon een paard dat een vrolijk sprongetje maakt. Eén seconde van een foto maakt dit nog geen rolkur. Als je goed kijkt loopt hij ook niet in een gang. Het lijkt draf maar zijn benen worden niet diagonaal gebruikt. Dit is gewoon een rare, vrolijke sprong.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:56

Dressage_M : 'Dressuur onder vuur' gelezen :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:58

joyce B schreef:
Dat is niet alleen voorbehouden aan rijden met bit.

Heb je mijn hele post wel gelezen, of struikelde je meteen over het woordje 'bit'. :?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:00

joyce B schreef:
Lydiaaa schreef:

sorry, maar als je denkt dat in paard in de houding trekken de bedoeling is van "rollkur" dan heb je het nog niet helemaal begrepen...

Een paard in de natuur loopt ook niet een uur in opgerichte houding "aan de teugel" een paard in 1 vaste houding vastzetten is in mijn ogen nooit goed voor de spieren. dan zullen ze verzuren. Regelmatig wisselen van houding en vooral niet te lang opgericht laten lopen (liever een uur lang en laag dan een half uur achter elkaar in de proefhouding bij wijze van spreken) en tussendoor even stappen aan lange teugel. Roll-kur kan bij combinaties op top-niveau een houding zijn die een positieve aanvulling is op de training. Mits goed toegepast. Lichamelijk is deze houding voor het paard (mits daar naar toe getraind en niet ineens getrokken) mogelijk. Net zoals een turnster of danseres steeds leniger en sterker kunnen worden door de juiste training en daardoor dingen kunnen die de gemiddelde (ongetrainde) Nederlander absoluut niet zal kunnen uitvoeren.

Helemaal waar! _/-\o_

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:25

Puchje schreef:
Dressage_M : 'Dressuur onder vuur' gelezen :D ?

Niet gelezen, wel over gehoord! :+

Ik zeg ook niet dat er niks gebeurd, maar het kan altijd meer! :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:26

Kijk, hij doet ook al de piaffe ;)

Nee, dit is geen rollkur... Dit is een bokkend paard...

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:33

joyce B schreef:
Lydiaaa schreef:

Helaas is dat mits goed toegepast nog wel eens niet het geval, en word het paard gewoon getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:35

joyce B schreef:
Lydiaaa schreef:

Ik wilde een heel verhaal neertypen, maar Joyce zegt precies wat ik bedoel. Ik sluit me dan ook graag bij haar aan :)
Lydiaaa schreef:
Helaas is dat mits goed toegepast nog wel eens niet het geval, en word het paard gewoon getrokken.

Dat is dan gewoon beroerd rijden, en dat heeft níets met hyperflexie te maken.