Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 21:57

Ik weet dat veel mensen van mening zijn dat men van voren moet vast houden en tegelijkertijd been moet geven, maar mijns inziens verkort men daar alleen maar de nek mee en komt er niet meer gewicht op de achterhand.

Wat is jullie mening wat betreft de juiste hulpen?

Hartelijk dank.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:54

Ik geef een keer been voor meer sprong, sluit mijn zit, geef per sprong een signaaltje met de spieren in de achterkant van mijn bovenbenen en probeer het paard met mijn zit onder me omhoog te krijgen (ik kan het moeilijk uitleggen, je probeert ze mee op te tillen) en paarden die het moeilijk vinden of die de zithulp nog niet begrijpen of niet willen opvolgen, sluit ik op het moment dat ze naar voren gaan springen onder je even op in de hand om daarna weer te openen tot het volgende moment in de sprong dat je moet sluiten. Ik werk ook aan de longe veel met verzamelen en verruimen en bij het aanleren onder het zadel maak ik ook gebruik van het stemcommando dat ze van aan de longe kennen, elke galopsprong die gesloten moet worden is 'terug'. Einddoel is dus gewoon de zit aan kunnen sluiten en het paard daarmee verzamelen. Naar mate paarden sterker en geroutineerder worden gaat de galop al meer naar een verzamelde galop dan naar de arbeidsgalop en is er minder sturing nodig. Of dit de juiste manier is weet ik niet, het werkt iig wel maar wellicht zijn er betere of gemakkelijkere manieren.

lailapri

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 06:13

ik ben het helemaal eens met urielle, ik wilde net al gaan zeggen op mijn zit, meer sluiten en energie omhoog brengen ipv naar voren maar dit is nog mooier omschreven.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:51

Een paar galopsprongen naar voor rijden en dan weer terug. Maak bij het terug rijden jezelf lang, benen aan het paard houden(niet drijven tenzij hij uit de galop valt) en pompend je ophoudingen geven.
Wanneer je paard niet meteen terugkomt dan rijdt je terug in fases.
Succes!

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:56

Ook ik ga mee met de mening van Urielle.
Toch zoals de hele paardrijkunst, alles in perfecte harmonie....

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:58

ik ga ook mee met Uriëlle

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:00

Mooi omschreven Urielle, ik ben het gebruik van de bovenbeenspier nog niet zo mooi omschreven tegengekomen.

Voor het sluiten van de galop heb je dus in principe je teugels niet nodig.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:03

Urielle schreef:
Ik geef een keer been voor meer sprong, sluit mijn zit, geef per sprong een signaaltje met de spieren in de achterkant van mijn bovenbenen en probeer het paard met mijn zit onder me omhoog te krijgen (ik kan het moeilijk uitleggen, je probeert ze mee op te tillen) en paarden die het moeilijk vinden of die de zithulp nog niet begrijpen of niet willen opvolgen, sluit ik op het moment dat ze naar voren gaan springen onder je even op in de hand om daarna weer te openen tot het volgende moment in de sprong dat je moet sluiten. Ik werk ook aan de longe veel met verzamelen en verruimen en bij het aanleren onder het zadel maak ik ook gebruik van het stemcommando dat ze van aan de longe kennen, elke galopsprong die gesloten moet worden is 'terug'. Einddoel is dus gewoon de zit aan kunnen sluiten en het paard daarmee verzamelen. Naar mate paarden sterker en geroutineerder worden gaat de galop al meer naar een verzamelde galop dan naar de arbeidsgalop en is er minder sturing nodig. Of dit de juiste manier is weet ik niet, het werkt iig wel maar wellicht zijn er betere of gemakkelijkere manieren.

Je geeft meer been om je paard voorwaarts te laten gaan. En je vangt hem op? Dat zijn twee tegenstrijdige hulpen Urielle.
Zelf houd ik mijn benen aan het paard en pas wanneer het paard uit de galop dreigt te vallen geef ik been.
En wil je mij uitleggen hoe jij je zit sluit?
En welk signaaltje geef jij met de achterkant van je bovenbenen?
Een paard til je echt niet met je zit omhoog. Hij weegt een 600 kilo.

Ik bedoel het niet verkeerd hoor maar wil je laten nadenken wat je schrijft. ;)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:05

Ik ga mee in wat er is gezegd. Ik zat met hetzelfde probleem en mijn instructrice gaf me de volgende tip: laten zien wat je hebt. Dus je borsten naar voren (en je schouders naar achteren). Verder je handen en benen gewoon voorwaarts laten gaan, maar doordat je je houding veranderd, ga je proberen het paard (wat urielle omschreef) omhoog te krijgen. Hierdoor komen ze meer op de achterhand en verkort je dus niet de hals. Dit werkt bij mij erg goed. Succes!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:27

ik denk meer benen geven om de activiteit en sprong te behouden.
wat mij erg hielp, was buikspieren aanspannen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:30

FloortjeS schreef:
Urielle schreef:

Je geeft meer been om je paard voorwaarts te laten gaan. En je vangt hem op? Dat zijn twee tegenstrijdige hulpen Urielle.
Zelf houd ik mijn benen aan het paard en pas wanneer het paard uit de galop dreigt te vallen geef ik been.

Ze geeft geen been om voorwaarts te gaan maar om meer sprong te maken, een andere hulp dus (de hulp voor een passage is ook anders als voor een gewoon draf maar beide zal je met been moeten komen, als is het nog zo minimaal)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:53

FloortjeS schreef:

Dat is goed hoor, ik ben zelf ook altijd aan het analyseren waarom dingen niet helemaal uitwerken dus ik zal proberen het zo goed mogelijk te beantwoorden. :D Het is moeilijk om uit te leggen omdat het zoveel met gevoel te maken heeft. Wat ik antwoord, is wat ik bewust doen maar misschien doe je andere dingen nog onbewust.

- Net zoals je kunt vragen in stap en draf om niet voorwaarts te gaan, maar het achterbeen meer aan te laten treden, wil ik in galop de mogelijkheid hebben meer sprong op te vragen zonder dat ze naar voren gaan. Imo is er voor het verzamelen meer impuls nodig omdat het meer kracht vergt van een paard om te gaan zitten. Ik roep die extra impuls op net voor de hulp om te verzamelen dus initieel zijn de hulpen gescheiden, maar indien nodig vul ik wel aan (in de proef of proefgerichte training, thuis in een werktraining rij ik meestal voorwaarts weg als het paard het even niet meer trekt om daarna opnieuw te sluiten als de impuls er weer is). Het kan bijv. zijn dat hij na enkele sprongen verzamelen het achterbeen wat laat hangen of te weinig sprong maakt en dan kom ik er opnieuw aan. Als hij al uit galop dreigt te vallen vind ik dat ik te laat ben geweest. Ik werk er dan ook naar toe dat ik bijvoorbeeld een paard even op de plaats onder me kan laten galopperen om daarna weer voorwaarts weg te rijden.
- Even denken hoe ik mijn zit sluit. Ik zit even te denken of ik mijn bekken ook kantel, en ik denk heel minimaal iets naar achteren. Dit omdat ik in gedachten de energie meer bij me houdt, dus volgens mij kantel ik dan ook mijn bekken ietsje verder achterover. Ik sluit bekkenbodemspieren, billen en achterkant bovenbenen aan, maar niet zover dat je zit echt hard wordt want dan druk je jezelf weer uit het zadel. Ik span wel spieren aan maar mijn zit moet 'sponzig' blijven.
- Seintje met de bovenbeenspieren is het heel kort aanspannen, alsof ik een tik wil geven met mijn spieren zo kort. Billen doen dan iets mee, maar bekkenbodemspieren blijven los.
- Het gevoel van optillen krijg ik denk door meer in een U-zit te gaan zitten ipv een V-zit, dus de bovenbenen vanuit de heup iets openen en de binnenkant van de bovenbenen los te laten zodat het paard dichter onder je kan komen.

Het heeft ook te maken met de timing in de galopsprongen. Het optillen is in het zweefmoment. Het seintje met de bovenbenen is bij het inzetten van de oefening. Het sluiten van mijn zit is bij de inzet van een nieuwe sprong.

Volgens mij zoiets ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:00

Geachte Clarence,

U hebt mij deze vraag ook gesteld via een pb. Echter hierboven is op verschillende wijze op zeer correcte methoden gewezen een verzamelde galop te verkrijgen, dus hetgeen ik hiervolgend ga schrijven is niet zozeer bedoeld als tegenspraak maar als aanvulling. En daar, waar mijn visie afwijkt, bedenk dan dat soms een ietwat andere mening het inzicht kan vergroten. Verschillende meningen hoeven elkaar niet te bijten, zij kunnen verrijkend werken.

I. Weinig duidelijk literatuur?
In de aan mij gerichte vraag, stelt U dat er in de literatuur weinig concrete tekst en uitleg te vinden is over dit onderwerp. Daar ben ik het mee eens. Die uitleg is er wel maar vaak erg summier. Ik weet natuurlijk niet zeker waarom auteurs dit onderwerp zo kort behandelen. Ik kan geen gedachten lezen. Er kleven echter aan het werk in galop enkele problemen die niet al te gemakkelijk uit te leggen zijn. En in en boek of artikel wilt de auteur graag iets helder neerzetten, dat zou voor mij in ieder geval een probleem zijn. Ik heb wat gesnuffeld in mijn archief en aanttekeningen over dit onderwerp en kom nogal eens tegenstrijdige beschrijvingen tegen van overigens bekwame auteurs en ruiters.
Onder andere twee veelvoorkomende problemen liggen hieraan ten grondslag en de daaraan verbonden oplossingen. Juist die aanpak verschilt bij hetzelfde probleem vaak aanmerkelijk. Daarom is het beschrijven van het rijden van verzamelde galop zo moeilijk: Probeert men alles zorgvuldig te beschrijven, met alle mogelijke oplossingen voor voorkomende problemen, is het zeer moeilijk een helder en duidelijk OPDRACHT aan de lezer te geven in de zin van; ALS JE DIT DOET GEBEURD ER DAT. Dus verblijven veel schrijvers in een zeer beperkte beschrijving waarin vooral niets fout wordt gezegt. Nu ben ik een aanhanger van de uitspraak van Einstein, ik parafraseer:" Beschrijf iets zo eenvoudig mogelijk, MAAR NIET EENVOUDIGER DAN DAT MOGELIJK IS ! " Soms zijn de beschrijvingen zo rechtlijnig, en laten ze zoveel vaak voorkomende problemen weg die automatisch bij het beoefenen van verzamelde galop voorkomen, dat ze bijna onjuist zijn. Als men die problemen niet beschrijft, is de kans op een correcte uitvoering een stuk kleiner. Want deze problemen kleven gewoon aan die oefening. Omdat ze te maken hebben met het directe doel van verzamelde galop, namelijk: DE VERMEERDE LASTOPNAME VAN DE ACHTERHAND. EN de 'structuur' van galop.

Om met het laatste het eerste te beginnen: de galop is niet zo'n symetrische gang al stap en draf, waarbij de linker en rechter zijden zich gelijkvormig behoren te bewegen bewegen. Dit gegeven werk de twee volgende meest voorkomende problemen in de hand. SCHEEFHEID en TACTFOUTEN
Nagenoeg elk paard heeft de neiging het buitenachterbeen, midden tussen de voorbenen te laten sporen, om zodoende de meeste last op te kunnen nemen. Terwijl wij juist een zo gelijk mogelijke belasting op beide achterbenen nastreven. Zodra wij de inspanning van het paard verhogen door verzameling te vragen, komt dit probleem automatisch weer naar voren. De oplossingen om dit probleem tegen te gaan, hoort net zo bij het rijden van verzamelde galop als de baishulpen zelf.
Ook zal een paard sneller in galop tot tactfouten, of beter; tactstoringen, komen in verzamelde galop. De meest voorkomende is een 'viertact' galop, ook wel 'Redop' genaamd. Pikant detail hierbij is dat de vaak door bewonderaars 'Heiligverklaarde' oude meester De la Guériniére (vaak als grondlegger van de klassieke dressuur genoemd) juist deze rédop als enig juiste galop beschouwde.
Nu, de moeilijkheid voor schrijvers is, dat er voor elk van deze twee twee problemen, verschillende correcte en effectieve oplossingen bestaan. Uit mijn ervaring komt dat omdat paarden in het zwaardere werk zeer verschillend kunnen reageren op dezelfde hulp. Harrie Bold (in 'Das Dressurpferd') beschrijft dit o.a. bij de uitvoering van galoppirouettes heel kort.
Dus wil een auteur de hulpen van verzamelde galop grondig beschrijven, wordt het zeer snel een taaie en ondoordringbare stof. Veel lezer willen echter duidelijk 'opdrachten' vinden, hapklare brokken als het ware, in zo'n beschrijving in de zin van: "Als je dit doet, gebeurd er dat." Maar paarden zijn geen brommers; alle paarden verschillen aanmerkelijk van elkaar. Indien men alle variaties kent die er bestaan (als dat al mogelijk is??), dan heeft men geen boek meer nodig. Ik kan dat, in ieder geval, niet van mezelf zeggen.

Clarence, U hebt een moeilijk vraag gesteld.

Hierna zal ik trachten, op de hulpen in te gaan. Maar ik vrees dat ik dit onderwerp niet volledig en uitputtend zal en kan behandelen.

Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:03

Ik denk met je zit wat terug proberen te nemen, en anders met buitenteugel iets opvangen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:26

Kadankovitch ik kan uw uitleg niet begrijpen?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:31

Ik wil iedereen van harte bedanken voor hun bijdragen. Wat niet duidelijk was is opgepikt door derden en daarna verduidelijkt.

Fabersmid, wilt u uw hetze tegen Kadankovitch niet hier voeren. Ik stel Kadankovitch's berichten zeer op prijs en ook dit bericht vind ik erg behulpzaam. Het is logisch om eerst de context van een antwoord te geven voor het daadwerkelijke antwoord. Ten minste, als je dieper op de materie in wil gaan dan een antwoord van een zin of twee. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik vind een langere uitleg wel fijner.
Hoe verzamelt u de galop? Ik neem aan dat u dat niet doet met een hamer en ijzer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:34

clarence uw reactie kan ik ook niet begrijpen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:08

Geachte en niet minder geleerde heer FaberSmid,

Duizendvoudige verontschuldigen dat ik en tekst zo moeilijk heb gemaakt dat U er helemaal niets van begrijpt. Maar eigenlijk is hetgeen ik hierboven naar voren heb gebracht niet zozeer iets dat men zou moeten 'begrijpen'; het betreft voor mij eerder een gegeven dat ik onder de aandacht breng. Achtergrond informatie die van nut kan zijn voor degene die er gebruik van wil maken.
Maar goed, U begrijpt er niets van. Dan stel ik voor dat U het bovenstande nog eens heel langzaam en rustig doorleest. Stapje voor stapje. En daarna schrijft wat U van welk onderdeel nu precies niet begrijpt. Liefst met en uitvoerige uitleg waarom U het niet begrijpt. Zodat wij ons goed begrijpen.
Overigens zou het mij inderdaad benieuwen hoe U de verzamelde galop uitvoerd. Want uw duidelijk uitleg van uw hoogstaande rijkunstige opvatting wordt hier node gemist.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:33

Kadankovitch schreef:
Geachte en niet minder geleerde heer FaberSmid,

Duizendvoudige verontschuldigen dat ik en tekst zo moeilijk heb gemaakt dat U er helemaal niets van begrijpt. Maar eigenlijk is hetgeen ik hierboven naar voren heb gebracht niet zozeer iets dat men zou moeten 'begrijpen'; het betreft voor mij eerder een gegeven dat ik onder de aandacht breng. Achtergrond informatie die van nut kan zijn voor degene die er gebruik van wil maken.
Maar goed, U begrijpt er niets van. Dan stel ik voor dat U het bovenstande nog eens heel langzaam en rustig doorleest. Stapje voor stapje. En daarna schrijft wat U van welk onderdeel nu precies niet begrijpt. Liefst met en uitvoerige uitleg waarom U het niet begrijpt. Zodat wij ons goed begrijpen.
Overigens zou het mij inderdaad benieuwen hoe U de verzamelde galop uitvoerd. Want uw duidelijk uitleg van uw hoogstaande rijkunstige opvatting wordt hier node gemist.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch ik lees uw berichten altijd met veel plezier en bewondering, door uw onderbouwde inhoudelijke interessante schrijven. Het als hoefsmid niet makkelijk uw stof met een keer lezen te begrijpen. Het is dan ook goed dat u het onder de aandacht brengt, dat is juist wat een forum zoals bokt interessant maakt. Ik zal uw beschreven stuk nog een keer lezen en dan proberen dat wat ik niet begrijp aanduiden. Op mijn uitleg zal geen bokker zitten te wachten denk ik, hoefsmid blijf bij je beslag zal wel de gedachten van vele bokkers zijn. Maar omdat u het mij zo vriendelijk vraagt, zal ik mijn manier beschrijven.

Kadankovitch schreef:
I. Weinig duidelijk literatuur?
In de aan mij gerichte vraag, stelt U dat er in de literatuur weinig concrete tekst en uitleg te vinden is over dit onderwerp. Daar ben ik het mee eens. Die uitleg is er wel maar vaak erg summier. Ik weet natuurlijk niet zeker waarom auteurs dit onderwerp zo kort behandelen. Ik kan geen gedachten lezen. Er kleven echter aan het werk in galop enkele problemen die niet al te gemakkelijk uit te leggen zijn. En in en boek of artikel wilt de auteur graag iets helder neerzetten, dat zou voor mij in ieder geval een probleem zijn. Ik heb wat gesnuffeld in mijn archief en aanttekeningen over dit onderwerp en kom nogal eens tegenstrijdige beschrijvingen tegen van overigens bekwame auteurs en ruiters.
Onder andere twee veelvoorkomende problemen liggen hieraan ten grondslag en de daaraan verbonden oplossingen. Juist die aanpak verschilt bij hetzelfde probleem vaak aanmerkelijk. Daarom is het beschrijven van het rijden van verzamelde galop zo moeilijk: Probeert men alles zorgvuldig te beschrijven, met alle mogelijke oplossingen voor voorkomende problemen, is het zeer moeilijk een helder en duidelijk OPDRACHT aan de lezer te geven in de zin van; ALS JE DIT DOET GEBEURD ER DAT. Dus verblijven veel schrijvers in een zeer beperkte beschrijving waarin vooral niets fout wordt gezegt. Nu ben ik een aanhanger van de uitspraak van Einstein, ik parafraseer:" Beschrijf iets zo eenvoudig mogelijk, MAAR NIET EENVOUDIGER DAN DAT MOGELIJK IS ! " Soms zijn de beschrijvingen zo rechtlijnig, en laten ze zoveel vaak voorkomende problemen weg die automatisch bij het beoefenen van verzamelde galop voorkomen, dat ze bijna onjuist zijn. Als men die problemen niet beschrijft, is de kans op een correcte uitvoering een stuk kleiner. Want deze problemen kleven gewoon aan die oefening. Omdat ze te maken hebben met het directe doel van verzamelde galop, namelijk: DE VERMEERDE LASTOPNAME VAN DE ACHTERHAND. EN de 'structuur' van galop.

De boeken zijn er wel, al zijn goede boeken zelden te vinden en slecht gelezen. Daarbij komt dat de goede boeken, moeilijk geschreven zijn en daardoor moeilijk begrijpelijk te lezen. Ik ben het met u eens dat het rijden op zich, problemen met zich brengt "veroorzaakt" door de ruiter. Maar is dat nu juist niet het prachtige uitdagende van het rijden? Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken, dat het rijden maar van zelf gaat. En in plaats van actief rijden, passief te hobbelen.

Om met het laatste het eerste te beginnen: de galop is niet zo'n symetrische gang al stap en draf, waarbij de linker en rechter zijden zich gelijkvormig behoren te bewegen bewegen. Dit gegeven werk de twee volgende meest voorkomende problemen in de hand. SCHEEFHEID en TACTFOUTEN
Nagenoeg elk paard heeft de neiging het buitenachterbeen, midden tussen de voorbenen te laten sporen, om zodoende de meeste last op te kunnen nemen. Terwijl wij juist een zo gelijk mogelijke belasting op beide achterbenen nastreven. Zodra wij de inspanning van het paard verhogen door verzameling te vragen, komt dit probleem automatisch weer naar voren. De oplossingen om dit probleem tegen te gaan, hoort net zo bij het rijden van verzamelde galop als de baishulpen zelf.
Ook zal een paard sneller in galop tot tactfouten, of beter; tactstoringen, komen in verzamelde galop. De meest voorkomende is een 'viertact' galop, ook wel 'Redop' genaamd. Pikant detail hierbij is dat de vaak door bewonderaars 'Heiligverklaarde' oude meester De la Guériniére (vaak als grondlegger van de klassieke dressuur genoemd) juist deze rédop als enig juiste galop beschouwde.

De Redop brengt enige verwarring met zich mee. Zo ook de Mezair en Terre à Terre. Dat doet mij persoonlijk aan gangenpaarden denken of zoals u omschrijft. Hoeveel bokkers rijden er Klassieke Hoge School?

Nu, de moeilijkheid voor schrijvers is, dat er voor elk van deze twee twee problemen, verschillende correcte en effectieve oplossingen bestaan. Uit mijn ervaring komt dat omdat paarden in het zwaardere werk zeer verschillend kunnen reageren op dezelfde hulp. Harrie Bold (in 'Das Dressurpferd') beschrijft dit o.a. bij de uitvoering van galoppirouettes heel kort.
Dus wil een auteur de hulpen van verzamelde galop grondig beschrijven, wordt het zeer snel een taaie en ondoordringbare stof. Veel lezer willen echter duidelijk 'opdrachten' vinden, hapklare brokken als het ware, in zo'n beschrijving in de zin van: "Als je dit doet, gebeurd er dat." Maar paarden zijn geen brommers; alle paarden verschillen aanmerkelijk van elkaar. Indien men alle variaties kent die er bestaan (als dat al mogelijk is??), dan heeft men geen boek meer nodig. Ik kan dat, in ieder geval, niet van mezelf zeggen.

Hier begrijp ik u volkomen.

Ik persoonlijk ben van mening dat als ruiters de goede boeken begrijpelijk leren lezen en de "basis" correct leren van de juiste instructie. Dat dit soort vragen dan minder moeilijk lijken. U vroeg "mijn" manier, daar kan ik zeer kort over zijn. Tempi, overgangen en gymnastische dressuur oefeningen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 21:02

Beste mr. Fabersmid,

Kunt u misschien vertellen in welke boeken ik een goede beschrijving kan vinden? Ik lees behoorlijk veel en heb nog geen goede beschrijving kunnen vinden.

Hartelijk dank,

- C

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:45

clarence schreef:
Beste mr. Fabersmid,

Kunt u misschien vertellen in welke boeken ik een goede beschrijving kan vinden? Ik lees behoorlijk veel en heb nog geen goede beschrijving kunnen vinden.

Sorry dat ik zo in de discussie erin knal.
Maar beste mevrouw clarence, u kunt nog zoveel boeken lezen, u zult het toch moeten toepassen in de praktijk.
Er zijn verschillende dingen om een galop te verkorten.
Dat is van paard tot paard niet hetzelfde, maar de voorbereiding tot het verkorten van de galop, begint al in de stap.
Rijden is niet de oefeningen los van elkaar, maar het benutten van de oefeningen om een resultaat te kunnen bereiken.
Daarom is de voorbereiding het belangrijkste, wat mijnheer FaberSmid u schreef kan ik redelijk in meegaan, tempi rijden in alle gangen, juist het uitstrekken niet vergeten.
Veel tussen door hals laten strekken.
Niet te lang zich verbijten op een bepaald resultaat, maar veel afwisseling.
Buiten rijden over heuveltjes draf stap en galop. (klimmen laten)
Overgangen rijden vooral stap galop- galop stap.
Kreatief rijden, oefeningen veel afwisselen en niet in een te vast patroon.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:42

Juist daarom had ik het volgende beschreven.
FaberSmid schreef:
Ik persoonlijk ben van mening dat als ruiters de goede boeken begrijpelijk leren lezen en de "basis" correct leren van de juiste instructie. Dat dit soort vragen dan minder moeilijk lijken. U vroeg "mijn" manier, daar kan ik zeer kort over zijn. Tempi, overgangen en gymnastische dressuur oefeningen.

Maar u weet net zo goed als ik, dat goede boeken wel hun bijdrage kunnen leveren. Mits de ruiter de juiste boeken begrijpelijk leest en toe past. En u weet vast ook interessante boeken, geen boek waar alleen de verzamelde galop beschreven staat maar het rijden zo compleet mogelijk. Goede instructie zal de praktijk correct moeten leren, trainen en begeleiden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:02

Daar ben ik het met u eens mijnheer FaberSmid.
Er gaat niets boven een goede instructie.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:22

Hetzelfde als Urielle ong., alleen pak ik hem dan vaak op een kleine volte
(ong 10 tot 15 meter) Lichte stelling naar binnen, buitenhand na
iedere sprong een ophouding geven voor de volgende sprong. Been
er aan om sprong te maken en met je heupen het paard naar voren "duwen"
Let op! Binnenhand ontspannen, moet enkel lichte stelling GEVEN.. niet blijven
vragen, anders gaat hij zijn rug stiekempjes wegdrukken. Ennn! Buitenhand
na de ophouding iets meegeven en daarna weer sluiten en een ophouding.
Het paard moet ook de KANS krijgen zijn sprong te verruimen.

Resultaat: Verzamelde galop máár meer sprong!

(niet te lang op zon korte volte rijden, telkens maar
een paar passen en hooguit 1 voltetje achter elkaar
door.. daarna het paard de volte groter laten maken
in arbeidsgalop en daarna kun je hem weer opnieuw
inzetten om te verkleinen en het nogmaals te doen.

Anders denkt het paard teveel mee en gaat hij "stokken"
(kort galloperen en met zijn hoofd ertegenin omdat
hij geen vaart meer maakt) Althans.. mijn paard deed dat
altijd in het begin. Uiteindelijk begrijpt hij de hulpen en
kun je hem ook op rechte zijdes verzameld aan het been
vragen.

Als je dit eenmaal doorhebt en vanuit de verzameling
met je zit en ontspannen handen het paard naar voren
duwt zal hij ook veel mooiere en grotere sprong maken
in middengalop-gestrekte galop.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:34

FloortjeS schreef:
Urielle schreef:

FloortjeS;

Wat jij omschrijft wat je doet is het paard uit elkaar laten vallen en geen verzameling.
Verzameling is terug komen in tempo en meer sprong maken (showen) Ik wil geen kritici
zijn... maar zoals jij zegt te rijden ben je totaal nog niet aan verzameld rijden toe en
heb je een goede instructrice nodig die je duidelijk maakt wat beendruk kan betekenen
met paardrijden.

Kijk maar eens op youtube bij de hogere dressuur, zie jij die mensen de benen afsteken
om terug te gaan naar draf vanuit galop? Nee zeer zeker niet, ze sluiten het paard op
met hun handen. Maken zich zwaar. Ontspannen hun handen en geven been nog voor
hij in draf overgaat, hierdoor loopt het paard direct verzameld verder en valt het niet
op de voorhand weg.

Groetjes,