wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 22:50

`De vraag is wanneer werkt de slof het hevigst in,wanneer heb je meer te vertellen,onderlangs of opzij!
en dan vb als je ermee op buitenrit gaat!)daar gebruik ik hem dan voor'
)en dan bij normaal los gebruik,en de slof nodig hebt als nodig is in situaties)

Kimberly001

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:13

Onderlangs heb je meer te vertellen, dan gooien ze hun hoofd moeilijker omhoog als op zij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:48

Als je 'm wilt gebruiken om te voorkomen dat je paard het hoofd te hoog opgooit en daarmee de rug wegdrukt, dan doe je 'm het beste van tussen de voorbenen door bit naar ruiterhand.

Vanaf de zijkant door bit naar hand doe je vooral als je een hulpje nodig hebt om de schouder te begrenzen en/of stelling te vragen.

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:29

onderlangs heb je zeker meer tezeggen, maar ik zal er niet mee op buitenrit gaan daar moet je lekker met lang teugeltje moeten kunnen rijden voor mij idee.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:09

Tja, en DAT zullen ze ooit op een of andere manier moeten leren... ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:16

loveNicos schreef:
onderlangs heb je zeker meer tezeggen, maar ik zal er niet mee op buitenrit gaan daar moet je lekker met lang teugeltje moeten kunnen rijden voor mij idee.....

Tsja, als je een mega sterk paard onder je kont hebt kan zo'n slofteugel net dat beetje extra controle (en dus veiligheid) geven. Dat is tenminste mijn ervaring ;)

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:27

Mijn paard is ook vrij sterk maar merk dat als ik naar buiten ga en hem wat vrijheid geef, zodat we samen kunnen genieten dat hij veel rustiger is dan wanneer ik er poespas bij komt kijken.
Maar ieder paard is weer anders en zou ik dat niet kunnen zeggen.
Maar Jah ik zal het niet snel aan raden om dat te doen.
Want het gaat dan denk om een ontspanne buitenrit voor allebij.
En met slof zet je er denk wel druk op.
Maar goed nogmaals ieder paard is ander....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:30

Een slofteugel HOEFT niet strak aangetrokken te worden... ;)

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:31

loveNicos schreef:

dat kan met n slof niet ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:33

opzij werkt de slof in als noodrem........... onderlangs vind ik het helemaal een onding :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:35

Als je deze vraag stelt, heb je denk ik te weinig inzicht in de werking en moet je de slof er helemaal niet opdoen. De kans is groot dat je hem niet correct weet te doseren. Dan is zo'n ding een ramp en je zou de eerste niet zijn, die zijn paard volledig achterover trekt.

Misschien is een tiedemannteugel een goed alternatief voor je. De inwerking is in principe hetzelfde maar een tiedemannteugel schakelt zichzelf uit als het paard in correcte houding loopt.
Als je hem niet te kort doet, werkt hij dus alleen maar in als het paard zijn hoofd omhoog doet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:39

Hoi!

Mijn bijrijdpaard kan ook vrij 'heftig' zijn buiten, is niet heel sterk maar wel behoorlijk druk en wil graag heel hard.

Ik rijd hem dan ook met een martingaal. Dat is een 'vriendelijke' hulpteugel die zorgt dat hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien zodat je geen contact meer hebt.
Martingaal kan je los of strakker instellen.

PS: heb zelf geen verstand van slofteugel. Dus vandaar deze andere tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:57

Als je een slof nodig hebt om controle te houden, moet je dan wel buiten gaan rijden?

Zomaar een vraag hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:58

Kan ook gewoon voor je eigen gevoel van veiligheid zijn. Ik neem ook alles mee, maakt me niet uit, maar wel met een slof d'r om. Zit tussen m'n eigen oren, ik weet het. Maar ik wil echt zeker weten dat ik een rem heb als het nodig is. Als peerdjelief niet dramt, werkt de slofteugel niet in...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:07

hoe 'werkt' een slofteugel dan?

Blijkbaar is het een rem?
En een middel om paard 'naar beneden' te rijden? (dat zelfs werkt als de achterhand niet wordt meegenomen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:08

Persoonlijk gebruik ik 'm alleen maar om ervoor te zorgen dat het paard z'n hoofd niet dusdanig omhoog kan gooien (en dan dus de rug weg kan drukken) dat mijn hulpen niet meer inwerken. Zolang m'n hulpen doorkomen heb ik een rem. Paard met hoofd extreem hoog en rug weggedrukt accepteert geen hulpen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:44

Sonja schreef:
Kan ook gewoon voor je eigen gevoel van veiligheid zijn. Ik neem ook alles mee, maakt me niet uit, maar wel met een slof d'r om. Zit tussen m'n eigen oren, ik weet het. Maar ik wil echt zeker weten dat ik een rem heb als het nodig is. Als peerdjelief niet dramt, werkt de slofteugel niet in...

Kan hoor, ik doe het zelf nooit.

Maar ik neem niet alles mee :D

loveisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:45

onderlangs

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:46

hihi dat is ook de enige reden waarom ik er een slof om knoop :)

mensen kan je niet echt op vertrouwen met betrekking tot verhalen over paarden :)

en daarom maak ik hem aan de zijkant vast......... dat als ik bij hoge nood het koppie naar mijn teen wil hebben, dat ik die dan daar ook krijg :0

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:49

Als ik buitenrijd met slof (wat ik bijna nooit doe, hooguit als ik lang niet buiten ben geweest) dan heb ik hem langszij. Onderlangs kan wel, maar als je je paard dan naar beneden trekt trek je zijn kop tussen zijn benen, op het moment dat je de controle kwijt bent in bijvoorbeeld een wat te heftig galopje is juist de kop tussen de benen trekken een teken van leuke (dus niet) sprongen maken.

Ik doe het altijd opzij en dan echt als noodrem :)

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:03

Onderlangs

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:32

Ik doe hem altijd onderlangs op wandeling. Geeft een enorm veiligheidsgevoel en is best wel handig als je paard geen zin heeft om na een geweldig stuk sjeesgalop te vertragen.
Die van mij doet haar hoofd wel nooit omhoog, maar gaat graag (bij overgang galop-draf) met haar volle gewicht op mijn bit hangen waardoor ik meestal ook nog eens uit mijn zadel wordt getrokken en dan is die slof een geschenk: geen gehang, geen gevecht en je voelt je veilig waardoor het wandelen op zich veiliger wordt. En als het goed gaat, heb je de slof na een tijdje zelfs niet meer nodig (wel ff eng die eerste keer terug zonder slof ;) )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:25

llies schreef:
Geeft een enorm veiligheidsgevoel en is best wel handig als je paard geen zin heeft om na een geweldig stuk sjeesgalop te vertragen. Ik doe hem altijd onderlangs op wandeling.

Ik val hier van mijn stoel. Als je een slof nodig hebt om je paard terug te halen uit een rengalop ben je niet eens ver genoeg om de longeerbak te verlaten wat mij betreft. Veiligheidsgevoel? dat is gewoon lachwekkend. Je verzekt alleen maar het vertrouwen met die slof, dus het wordt in feite onveiliger. Alleen, zo lang je het beest met een flinke hefboom aan het bit onder de knoet kan houden, zal je daar bij de meeste paarden geen last van hebben. Geen last = een erg beperkte versie van de mogelijkheden..
Hoe meer hulpstukken, hoe meer dwang en geweld, hoe minder verstand en rijkunst.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:59

Bandida, ik vind die reacties altijd zo kort door de bocht :n

Elk paard kan een keer aan de hobbel of aan de hol gaan en dan kan een slof zeker te weten wel helpen aan het veiligheidsgevoel. (snap ook niet waarom dat het vertrouwen zou verzieken en waarom het onveiliger wordt snap ik al helemaal niet). Je ziet juist vaak mensen die eerst met slof naar buiten gaan en later niet meer!

Ik gebruik ook weleens een slof en soms ben ik heel blij dat ik hem bij heb :). Om dan maar te zeggen dat ik niet buiten moet rijden vind ik ronduit belachelijk! Ik weet echt wel hoe ik er mee om moet gaan en juist dan is het alleen maar veiliger en goed voor het vertrouwen (overigens ook voor het paard!). Zo had ik laatst een pony mee die bang was van werkelijk alles (wist ik veel, mij werd verteld dat hij braaf was en dat moest ik dus even testen aangezien het paard voor een zeer angstige ruiter was en naar eigen zeggen een dodelijk braaf paard had gekocht ), maar ik vond hem wel heel erg wakker kijken en dus voor de zekerheid maar een slof omgedaan en dat was maar goed ook! Zonder was ik zeker te weten ergens beland waar ik niet zou horen. Juist doordat ik de slof had kon ik dit paard bij me houden als ze wilden gaan rennen en daardoor kon ik het paard zo neerzetten dat ze kon kijken en zo het paard meer vertrouwen te geven.

Mijn eigen pony heb ik ook weleens met slof buitengereden. Ze had een periode dat alles eng was en dat ging met steigeren/omdraaien/wegrennen. Ik was blij met mijn slof hoor, was binnen een week weer opgelost... (vertrouwen verziekt door slof..??) zonder een gevaar te zijn voor overigens verkeer ;). Overigens liep pony dodelijk braaf aan het halster, dodelijk braaf met andere paardjes, dodelijk braaf in de bak. Probleem lag echt alleen buiten en dan moet het dus ook daar opgelost worden ;).

Sorry, vertrouwen verzieken gebeurd door de ruiter, niet door de slof ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:07

zap schreef:
Mijn eigen pony heb ik ook weleens met slof buitengereden. Ze had een periode dat alles eng was en dat ging met steigeren/omdraaien/wegrennen. Ik was blij met mijn slof hoor, was binnen een week weer opgelost... (vertrouwen verziekt door slof..??) zonder een gevaar te zijn voor overigens verkeer ;). Overigens liep pony dodelijk braaf aan het halster, dodelijk braaf met andere paardjes, dodelijk braaf in de bak. Probleem lag echt alleen buiten en dan moet het dus ook daar opgelost worden ;).

Sorry, vertrouwen verzieken gebeurd door de ruiter, niet door de slof ;)

Zap, jij gebruikt de slof een paar keer, om een paard dat van het pad is, even weer op het juiste pad te brengen.
Dat is imo ook precies hoe een hulpteugel bedoeld is; kortdurend, even een paar keer corrigeren en dan weer gauw in de kast.
Ik lees hier mensen bij wie de slof tot de standaarduitrusting behoort en dat is een heel ander verhaal en in mijn ogen een blijk van onvermogen..