paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

HappyBuddha

paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:33

Hee allemaal, soms hoor je dat paardrijden geen sport is omdat je tog niks doet, het paard doet al het werk... Ik vind dat ze daar geen gelijk in hebben, een paard doet ook wel veel werk maar je moet zelf toch ook echt iets doen??

Vjestagirl

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:35

Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:37

misschien denken anderen hier anders over:??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:39

Kun je inderdaad beter op een sport-forum vragen :D

Sport heeft niet altijd alleen met beweging te maken. Schaken noemen ze bv ook een sport.
En paardrijden heeft niet alleen met conditie en beweging te maken, maar vooral met beleren van paarden en aanleren van 'kunstjes'.. aan jezelf en aan het paard.
En je kan dan wel een duur paard kopen met alle knopjes erop, dat wil nog niet zeggen dat je direct succes hebt, kijk maar naar Anky in de westernsport.
Dus ja, het is een sport omdat het niet alleen van je paard af hangt hoe goed je wordt, je moet er zelf feeling voor hebben en een goede techniek aanleren. Het is eigenlijk gewoon een teamsport :D

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:41

Neeeeeeeee joh...paardrijden is toch alleen maar meeliften :D

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:44

Ik vind het altijd ontzettend irritant als mensen zeggen dat paardrijden geen sport is. Vaak hebben ze zelf nog nooit op een paard gezeten. Ik heb afentoe wel degelijk spierpijn en ben moe na het paardrijden. Maar het is natuurlijk lastig te bepalen waar de grens ligt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:47

Het is een sport omdatje het in competitieverband kunt doen, heeft niets met lichamelijke inspanning te maken. Dammen en Schaken zijn daarom ook sporten.

Mensen die daarom denken dat paardrijden niet inspannend kan zijn hebben waarschijnlijk nog niet vaak op een paard gezeten ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 14:50

jaa, die denken allemaal dat ze makkelijk een uur draven kunnen volhouden, eerst zien dan geloven:p

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:53

Paardrijden is wel degelijk een sport :))

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:18

Tuurlijk is paardrijden een sport! Het paard doet misschien wel het meeste maar als ruiter moet je ook genoeg doen. ;)
Mensen die paardrijden geen sport vinden, hebben vaak zelf nog nooit gereden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:24

Als ik iemand een uur laat uitmesten heeft-ie ook spierpijn; dus fysieke inspanning vind ik geen maatstaf voor wel-of-niet-sport zijn.

Maar 'sport' gaat over activiteiten die in wedstrijdverband beoefend kunnen worden, met evt. ook een recreationele variant. Dus dan is het wel degelijk sport.

Het uitmesten uit mijn voorbeeld zou ook een sport worden als er regelmatig wedstrijden zouden zijn. :+

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:29

Op school als we onze sport moeten zeggen en ik zeg Paardrijden, vind niemand dat eecht een sport, ze denken allemaal dat ik er gewoon moet opzitten en dat is het ....

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:31

Ik ken iemand die ook altijd zegt dat paardrijden geen sport is en als ik dan zeg 'dat zeg je alleen omdat je nog nooit echt hebt paardgereden' zegt hij 'jawel hoor heb al eens een rondje op een paard gezeten' |o

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:31

Aan alle geïrriteerden: hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt ;)!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:33

Hoe veel topics zijn hier al over geweest? :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:33

alleen het op een paard klimmen is al een heuze sport joh...

Wel eens een beginner op een paard zien klimmen... daar moet je heel wat oefening voor hebben gehad, wil het je lukken!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:39

Van Dale:

1sport de; v(m) -en trede ve ladder
2sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen
 spor·ten sportte, h gesport aan sport doen

Ja dus :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:48

ik weet er toch veel die altijd beweerden, paardrijden is geen of toch geen "zware" sport, want het paard doet al het werk. tot ze een initiatie paardrijden gehad hebben.
1 voor 1 moesten ze bekennen dat het best vermoeiend en moeilijk was EN dat ze spierpijn hadden op plaatsen waar ze niet dachten spieren te hebben :D
ik reed gemiddeld 3-4uur/week toen ik gevraagd werd om af en toe de renpaarden mee te trainen. Ik ben sindsdien 5 kilo kwijt en heb 2 kledingmaten minder qua broeken en ik heb absoluut niet om m'n voeding gelet.
En toch toen ik iemand die geopereerd werd 6 weken moest vervangen, heb ik nog spierpijn gehad en compleet buiten adem geweest bij het derde paard. Gemiddelde hartslag in rust is met 10-15 slagen/minuut gedaald.
Ik denk niet dat je dit verkrijgt door op je luie kont te zitten.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:49

Dat is het verschil tussen paardzitten en paardrijden, ik zeg altijd dat ze er zelf maar een uurtje serieus op moeten gaan zitten, dan piepen ze wel anders!

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:53

Ja, paardrijden is een sport.
Ik kan me er zo aan ergeren als mensen dat niet vinden.
Wat voor sport doe je? 'paardrijden' En wat daarnaast, kijk echt een sport is dat niet?
Tuurlijk, je springt er op, geeft een schop en tada, dat was hem weer. Denk et niet :roll:

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:56

Wibo schreef:
Ja, paardrijden is een sport.
Ik kan me er zo aan ergeren als mensen dat niet vinden.
Wat voor sport doe je? 'paardrijden' En wat daarnaast, kijk echt een sport is dat niet?
Tuurlijk, je springt er op, geeft een schop en tada, dat was hem weer. Denk et niet :roll:

Ja dat vind ik nou ook.
Meestal zeg ik zo van ga maar een keertje mee voordat je beweert dat het geen sport is, maar dat doen ze dan niet.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:58

Ik vind dat paardrijden wel een sport is!
Zet maar 'es een mens op een paard die nog nooit gereden heeft! Wedden dat dat mens gelijk helemaal buiten adem is? Dus voor je zelf is het echt wel een sport hoor! En je moet er ook conditie voor hebben !!
Wel doet het paard natuurlijk meer, jij stuurt meer enz. En het paard moet echt gewoon lopen enz. Dus het paard moet ook gewoon zeker weten conditie hebben :P
En als ik zeg; '' Ja ik zit op paardrijden! '' Dat is geen sport zeggen ze,, nou probeer het maar es dan!! En dan houden ze opeens allemaal hun mond. Dus ze weten wel dat we gelyk hebben O:)
8)7
Laatst bijgewerkt door Yunaa op 09-11-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:59

waarschijnlijk omdat ze diep van binnen weten dat ze ongelijk hebben :D

Onze bedrijfarts kijkt toch altijd raar op als ik zeg variërend van 2u tot 6u/week te rijden... en noteert dan meer dan 3u sport/week.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:35

ik heb het vandaag gevraagd aan iemand wat hij er geen sport aan vind:
Ja, je gaat erop zitten, je pakt die touwtjes vast en je schopt een keer als je harder wilt, en als je wilt springen ren je gewoon op die balken af en trek je aan de touwtjes....

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:37

dammen is ook een sport ;)

ik denk dat paardrijden wel een sport is, je bent intensief met elkaar bezig en ik heb regelmatig spierpijn! (vooral als ik zonder beugels lichtrijd enz) O:)