paard opnieuw berijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

paard opnieuw berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 01:08

Hoi bokkers . Ik heb in augustus een fjord had als cadeau. Echt een supper lieve ruin je mag er alles bij doen , Ik longeer hem al een tijdje(met halster omdat we hoofdstel niet in krijgen zie ander topic).Maar nu is gij 7 gij is op zijn 3 jaar goed door gereden en heeft dan 4 jaar op wei gestaan zonder te berijden. Ik wou hem nu berijden .
Maar zou ik nu zelf opstappen of eerder een MEER en BETER ervaren ruiter?
Ik heb zelf 3 jaar rij ervaring waarvan ik zeker 1 jaar met een probleem paard dus paardje dat steigert bij opstappen en bokt enzo , Achter een jaar deed gij dit niet meer dit was mijn verzorg pony.
Dus zou ik hem zelf als eerste berijden of het laten doen?
Ik heb met hem wel een hele goede band.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:12

ik in jou plek zou ofwel zorgen dat er iemand bij is/naast je staat, die je kan begeleiden en meer ervaring heeft.
Of ik zou een ervaren persoon vragen om er een paar keer op te rijden.
Het kan heel goed zijn dat je fjortje niks doet, maar het kan ook anders zijn.

In ieder geval veel plezier gewenst met je paard!!!
Danielle

Zilvermoon

Re: paard opnieuw berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:15

Vertrouwen met je fjord opbouwen en er zelf op gaan onder begeleiding van een ervaren iemand. Jij bent diegene die er straks op moet gaan rijden dus jij kan hem zo zelf naar jou hand stellen. Als je er eerst iemand anders op zet en je gaat er daarna zelf op is kan het paard ook op reageren.
Wel begeleiding er bij nemen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:17

Ik zou eerst grondwerk gaan doen, en dan onder begeleiding opstappen, en ga dan tewerk alsof je hem zadelmak maakt. Als je het paard al vanaf die tijd kent, kun je snel door die fase heen. Maar ik zou niet zomaar iemand geloven die mij een ouder paard verkoopt waar al heel lang niets mee gedaan is en vervolgens roepen dat hij al wel beleerd is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:23

Cassidy schreef:
Ik zou eerst grondwerk gaan doen, en dan onder begeleiding opstappen, en ga dan tewerk alsof je hem zadelmak maakt. Als je het paard al vanaf die tijd kent, kun je snel door die fase heen. Maar ik zou niet zomaar iemand geloven die mij een ouder paard verkoopt waar al heel lang niets mee gedaan is en vervolgens roepen dat hij al wel beleerd is.

Daar zou ik ook een beetje voorzichtig mee zijn.

Ik zou hem dus behandelen als een jong paard wat nog niets kan. Helemaal bij het begin beginnen. Je bent hem al aan het longeren, goede stap. Longeer hem eens met zadel. etc. Over het opleren van een jong paard is hier op bokt genoeg info te vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:24

Sjonniej schreef:
Cassidy schreef:

Daar zou ik ook een beetje voorzichtig mee zijn.

Ik zou hem dus behandelen als een jong paard wat nog niets kan. Helemaal bij het begin beginnen. Je bent hem al aan het longeren, goede stap. Longeer hem eens met zadel. etc. Over het opleren van een jong paard is hier op bokt genoeg info te vinden.

Heb je wel goed gelezen en begrepen wat ik geschreven heb? Want volgens mij zeggen we hetzelfde?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:26

Ja ik bedoelde ook eigenlijk dat ik het eens was met jou. Heb het zelf een beetje ongelukkig opgeschreven geloof ik.
Maar ben het inderdaad met je eens en ik zou dus ook voorzichtig zijn met een ouder paard die met zo een verhaal wordt verkocht.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:04

ik weet niet of je iets aan mijn ervaring pasgelden hebt.
Ik had ook een paardje gekocht waarvan mensen zeiden dat hij zadelmak was en dat ze al met hem in de bossen gereden hadden.
Het leek een puzzelstukje dat op z`n plek viel. Want ik had een super band met mijn paardje en ik had hem het zadel al meermaast opgelegd en zelfs ook aangesingeld. Niks aan de hand.

Tot ik zo koppig was om "voor de foto" er op te gaan zitten.
Mijn vriendinnetje erbij.
Voet in de beugel ging nog wel, maar op het moment dat ik probeerde heeeeeeel rustig mijn been over hem te slaan paniekeerde hij finaal en in minder dan een tel was ik weg gecatapulteert.

Toen heb ik hulp in geroepen en heeft iemand voor mij de eerste grondbeginselen aangeleerd. Eigenlijk alleen het opstappen en rustig stappen.
Daarna heb ik het zelf over genomen.

Ik weet met 100 % zekerheid nu dat hij NIET zadelmak is en dat ik dus echt nooit meer zoiets zal geloven zelf. Of ik moet er iemand anders op hebben zien rijden.

Dus neem liever iets te veel voorzorgmaatregelen dan te weinig.
En wat de anderen ook zeggen inderdaad, zorg dat jullie band op de grond goed is. Dat zal je later veel helpen.

Danielle

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:33

bedankt voor jullie hulp. ik ga er zeker onder begeleiding opstappen maar eerst grondwerk.

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:01

veel grondwerk om te beginnen

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:40

Ik weet niet of dat al van plan was, maar ik heb zelf les in grondwerk en dat bevalt me veeel beter dan zelf maar wat proberen ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:59

mijn paard is 6 jaar niet bereden, ben erop gaan zitten en weggereden, (is niet het makkelijkste diertje ter wereld).
Op een gegeven moment is het gewoon doen, als hij bereden is, dan is hij het niet verleerd, en is het meer een opfriscursus en geen inrijden. Als je een goede band met hem hebt kun je het proberen. Indien je niet zeker bent van jezelf kun je ook eerste keer aan de longe gaan! :)

Rifi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:30

Ik zou het samen doen of iniedergeval met hulp!