Paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:59

Wat ís paardrijden?
Dat líjkt een open deur maar ís dat zo?
Het antwoord is van belang opdat helder is wat we willen bereiken, waar het paard voor gedresseerd moet worden.
Dat is van belang opdat de ruiterij helder heeft welke vorm van dressuur waartoe leidt.

Volgens Müsseler is het doel van paardrijden vooruitkomen.
Volgens Federico Caprilli is het zo snel mogelijk overal kunnen komen met de minste belasting voor ruiter en paard.
Volgens mij is het betrouwbaar veilig overal heen kunnen rijden met een minimum aan belasting voor het paard.

Allemaal invullingen die de mobiliteit van de mens dienen.
In het nieuws zijn veranderinegn mbt FEI wedstrijden klassiek dressuur. Dat moet nog meer show worden. Doel = show, publieksvermaak? Is dat paardrijden?
Voor Müsseler, Caprilli en mij duidelijk niet.
Daar ligt een wereld aan ´paardrijden´ tussen.

Voor wie is het wát?

hc (instructuur boodschappendressuur)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:15

Wat is paardrijden? Het kan verschillended dingen betekenen.
- show
- training van spieren en conditie
- animatie voor het paard (ik denk dat veel paarden het wel leuk vinden :D)
- gehoorzaamheid
- ...

Voor mij is paardrijden vooral training van spieren en conditie en animatie voor het paard.
Laatst bijgewerkt door skins op 01-11-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:15

voor mij is paardrijden: Samen genieten van de natuur :-)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:16

Goeie vraag; samenspel tussen mens en paard. De wijze waarop kan divers zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:18

Arabesk schreef:

Op een manier die beter is als centaur, als als mens en paard individueel. Voor beiden samen mogelijkheden die er alleen niet zouden zijn..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:20

Zouden paarden ook de schoonheid zien van de duinen/bossen/strand? Jaime Jackson zegt van wel :-)

In elk geval lopen ze altijd zeer gemotiveerd in het duin en het bos.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:27

Arabesk schreef:

Of ze van het landschap genieten weet ik niet, maar absoluut zeker wel van frisse natuurlucht in hun longen.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:28

Paardrijden, is in mijn beleving heel simpel gezegt : Op een (bewegend) paard zitten ..
Maar daar komen dan al snel dingen bij als : Op het paard, de gewenste richting en snelheid aangeven.

Caprilli en HC's invulling vind ik mooi, maar neigt al naar het ideale paardrijden. Wat het niet altijd is helaas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 09:49

Bandida schreef:
Arabesk schreef:

Of ze van het landschap genieten weet ik niet, maar absoluut zeker wel van frisse natuurlucht in hun longen.

Ik meen een groot verschil te zien in hoe de meiden en hoe pielemans het ervaart.
De meiden gaan graag op pad voor de exclusieve aandacht en de ´will to please´.
Pielemans in mindere mate en veel meer voor het de hort op gaan zelf. Die haalt lol uit uitdagingen van ruig terrein en ´avontuurlijke´ situaties. Dat geeft vaak een heel interessant spanningsveld tussen uitdaging en risicomijden. Hoe dan ook is het geweldig om samen de lat te verleggen en de bevrediging daarvan te delen als twee kwajongens :D
De meiden gaan meer mee en pielmans gaat echt sámen. Dat samen op pad is voor mij waar mijn investering zich in beloont.

Dat allemaal is echter al een heel stuk invulling van het paardrijden wat een paar gróóóte stappen verder gaat dan droog wat het voor iemand ís.

´Is´ het op een bewegend paard zitten, is het puur vervoer, is het dresseren zélf, is het hoe ánderen je zien??? Is de kern ríjden, is de kern het páárd, beiden of wat?
Het is ook interessant voor jezélf. Het geeft mogelijk inzicht is wat je écht zou willen versus waar je mee bezig bent.
Als er een verschil is tussen wat je víndt wat paardrijden ís en wat je doet, maakt dat paardrijden niet tot iets anders voor je, maar heb je belangrijke informatie over waar je heen wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:55

Paardrijden is een hobby voor de mens en in enkele gevallen dient het paard als werkdier (bijv bij slecht terrein kan paardrijden en uitkomst zijn )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:02

Melody21 schreef:
Caprilli en HC's invulling vind ik mooi, maar neigt al naar het ideale paardrijden.

Dat is geen ´maar´ hoor, want het punt IS juist wat het ´ideaal´ is voor iemand.
Of dat gedaan/gehaald wordt is een verschilsituatie. Een ander punt.
De vraag is wat het voor jou is/heeft als doel.
Dat is Caprilli/HC dus; daar zit trouwens een fundamenteel verschil tussen.
Caprilli had het paardrijden in dienst van een gebruiksdoel; militaire inzetbaarheid.
Anno nu is zijn er voor slechts weinig ruiters een concreet functioneel gebruiksdoel. Dat maakt dat snelheid/afstand minder/geen functionele reden hebben.

Voorbeeldje: met je paard door druk verkeer ís een risico. Of je dat voor de lol van het paardrijden doet of omdat je bij de bereden politie bent maakt verschil. Voor het betreffende individuele paard niet en ook niet mbt de eisen die het rijden stelt. Wel mbt de verantwoording van het risico.
Idem veedrijven. Op een veeboerderij de koeien uit het terrein drijven is wezenlijk anders dan voor recreatie tussen die beesten door rijden of voor je eigen competatieve lol er wedstrijd in doen.
Voor het paard hetzelfde risico, inhoudelijk hetzellfde rijden, toch fundamenteel anders.

Wat ´het´ is, heeft consequenties voor de prioriteiten van de belangen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:06

superwoman schreef:
Paardrijden is een hobby voor de mens en in enkele gevallen dient het paard als werkdier (bijv bij slecht terrein kan paardrijden en uitkomst zijn )

Ok, dat zijn twee verschillende doelen:
- het ene dient de lol van de mens
- het andere dient functioneel de mobiliteit van de mens

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:09

Arabesk schreef:

Hier kan ik mij helemaal in vinden ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:11

In mijn geval dient het mijn plezier... Ik beleef plezier aan het verzorgen en trainen van een paard en deel te nemen aan competitie om deze training te toetsen. Ik beleef plezier aan een rit in de natuur, ik beleef plezier aan een paard dat gezond is, vrij van pijn is en een gelukkige indruk maakt onder mijn hoede.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:18

Bandida schreef:
Arabesk schreef:

Op een manier die beter is als centaur, als als mens en paard individueel. Voor beiden samen mogelijkheden die er alleen niet zouden zijn..

Human brain powered horsepower; Homo caballus :)*

Dat op zích omvat heel veel moelijkheden. Sluit ook een paar aspecten uit van wat paardrijden dan ´is´.
Alles waarbij de extra fysieke mogelijkheden van een paard geen rol spelen valt niet onder díe ´definitie´.
Er staat een hilárisch filmpje op youtube waar ik nu een associatie mee heb.
Hang er GEEN waardeoordeel aan, dat doe ik niet en impliceer ik ook niet.
http://www.youtube.com/watch?v=De0vL53EDgU

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:28

Huertecilla schreef:
Human brain powered horsepower; Homo caballus :)*

Ja had ik van mijn goeroe geleerd :+

In alle eerlijkheid overlapt die manier om paardrijden te benaderen gewoon het best de wijze waarop ik het altijd al aangevoeld had, maar tot over een paar jaar nooit kon invullen. Je hebt wel degelijk een sluitend theoretisch en ethisch kader nodig om paardrijden voor jezelf en het paard te plaatsen en er bevrediging uit te halen.
Althans, voor mij is dat zo, en voor een hoop bevriende ruiters ook, maar misschien moeten we er maar niet te snel van uit gaan dat dat voor iedereen zo is.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:37

Arabesk schreef:
Zouden paarden ook de schoonheid zien van de duinen/bossen/strand? Jaime Jackson zegt van wel :-)

Tuurlijk zien ze dat, vind het altijd geweldig zeker nu rond deze tijd (behalve dan de jagers :( ) hoe ze op die bladeren reageren, samen galopperen en dan nog ff net dat tandje zelf aangeven om te blijven gaan. Het tegenkomen van herten, die ze echt wel opmerken :D
En de lente is ook een mooie tijd, al dat nieuw leven enzo.

Nee een paard herkent zeker wel het mooie van een omgeving en ik vind het soms gewoon leuk om ze zelf de weg te laten kiezen (behalve dan als ze onder lage bomen gaan ;) ) en je te laten leiden door je paard.

Zelf ben ik dressuurruiter, maar men wekelijkse bosritten laat ik niet zomaar voorbijgaan. Springzadel op en klaar voor het avontuur en idd genieten van de omgeving en je paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:40

Huertecilla schreef:
superwoman schreef:

Ok, dat zijn twee verschillende doelen:
- het ene dient de lol van de mens
- het andere dient functioneel de mobiliteit van de mens

Maar die doelen kunnen ook samen gaan.
mobiliteit kunnen in de meeste gevallen ook op andere manieren, dus wanneer je kunt kiezen en kiest voor het paard - blijft het een hobby.

Echter zijn er gebieden waar er boswachters zijn die hun paarden nodig hebben om beter te kunnen controleren en mensen in nood kunnen helpen. (Heb dat op tv gezien :D)

Ik zie het dus als:
- hobby
- werk

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:41

Ow ja voor mij is paardrijden dus
-rust na een werkdag
-passie
-hobby
-sport

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:42

Is dan de vraag, wat is paardrijden? Of wat is paardrijden voor mij? Of, hoe zou paardrijden moeten zijn volgens mij...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:42

Voor mij is paardrijden; een band creëren met een evenals levendwezen die een eigen zin heeft. Een levendwezen met eigen gedachte's. Om dan respect te krijgen voor jóu doen en laten. Dát vindt ik paardrijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:45

superwoman schreef:
werk

Er zijn nog wel wat paarden aan het werk hoor. Ecologisch bosbeheer op de steile hellingen hier houdt bijvoorbeeld een behoorlijk aantal Ardennais paarden aan de gang. Steeds meer eigenlijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:46

Melody21 schreef:
Is dan de vraag, wat is paardrijden? Of wat is paardrijden voor mij? Of, hoe zou paardrijden moeten zijn volgens mij...

Ja je kan het inderdaad verschillend opvatten, wat is paardrijden letterlijk (op een paard gaan zitten en hem aansturen), of welk doel heeft het paardrijden (dienen van de mens). En dat kan je dan nog persoonlijk zien (ik heb er plezier van), of maatschappelijk (paardrijsport).

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:48

Precies, jij omschrijft het wat duidelijker.
Maar misschien zegt het wel wat over het beeld wat je bij rijden hebt, welke vraagsoort je kiest?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:48

Bandida schreef:
superwoman schreef:
werk

Er zijn nog wel wat paarden aan het werk hoor. Ecologisch bosbeheer op de steile hellingen hier houdt bijvoorbeeld een behoorlijk aantal Ardennais paarden aan de gang. Steeds meer eigenlijk.

geweldig is dat e.
Bij ons zijn ze sinds vorig jaar de bossen aan het proper houden. Dus eens de bladeren weer gevallen zijn, verwacht ik idd ook weer werkpaarden in het bos. Prachtig zicht, idd ecologisch perfect passend in het kader van bosbeheer.