Vóór of tégen!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voor of tegen Rollkür

Ik ben voor het toepassen van de Rollkür
25 (24%)
Ik ben tegen het toepassen van de Rollkür
76 (75%)

Totaal aantal stemmen: 101

Jannepauli

Vóór of tégen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:14

Het zoveelste gekrakeel over de hyperflexie (rollkür) is weer losgebarsten... en opnieuw verzandt de discussie in weinig steekhoudende posten en het onderuit halen van elkaars meningen.
Nu wil ik het wel eens weten wat de meningen zijn in cijfers en heb daarom het simpele polletje toegevoegd. Ga je gang, maak je keus!

Misschien wil je je keuze motiveren? Dat kan hieronder maar probeer dan eens alleen je eigen mening over deze trainingsmethode te geven, zonder uithalen naar medeposters. Dat kun je doen door heel simpel de volgende punten aan te vullen, een kleine enquete:

Ik ben voor/ tegen het toepassen van de rollkür omdat: .......................

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau:.......................

Rij je wedstrijden? Ja / Nee

Ik ben recreant - mijn belangstelling gaat het meest uit naar......... ( voorbeeld: buitenrijden, natural horsemanship, lessen in de bak, clinics bijwonen etc..)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:17

Ik ben tegen het toepassen van de rollkür omdat ik het een zeer onnatuurlijke houden van een paard vind, het kàn naar mijn idee gewoon niet goed zijn voor het paard.

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau: -

Rij je wedstrijden? Nee

Ik ben recreant - mijn belangstelling gaat het meest uit naar: western

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:18

Ik ben tegen het toepassen van de rollkur omdat : ik vind dat dit de natuurlijke houding van het paard belemmerd, het paard een gespanen houding aanneemt, en hierdoor nergens in het lichaam kan ontspannen.

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau : B :')

Ik rij geen wedstrijden (af en toe onderling)

Mijn intresse gaat meer naar buitenrijden, NH.

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:19

Ik ben voor/ tegen het toepassen van de rollkür omdat: Ik ben niet voor maar ook niet helemaal tegen. Wel natuurlijk tegen het extreme rondrijden van het paard, maar vind het wel goed om je paard lekker rond en laag los te rijden om toch zijn rug goed te onspannen en zijn spieren elke keer weer een beetje losser te rijden en 'op te rekken'.

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau: M2 dresuur

Rij je wedstrijden? Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:21

ik ben voor :)

mits gedaan door ruiters die dit kunnen met paarden die dit aankunnen........

Ik zie het voor ruiters en hun paarden op hoog niveau als een goede training van het lijf.

Ik ben geen dressuurruiter, ik ben africhter

ik rij nu geen wedstrijden, heb zelf heeeeeel lang geleden ooit eens M gestart. Maar heb wel een jaar bij Nadine Capellmann gewerkt alsmede bij een aantal internationale springruiters

Ik ben nu weer recreant, na 15 jaar mijn brood verdient te hebben met paarden. Mijn belangstelling gaat uit naar een evenwichtige samenwerking tussen paard en mens in alle disciplines

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:26

Ik ben tegen het toepassen van de rollkür omdat: ik heb onnodig vind een paard in een dergelijk houding te dwingen, ga zelf zo eens lopen hoe voetl dat...Juist dat bedoel ik....

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau: -----

Rij je wedstrijden? Nee

Ik ben recreant, Buitenrijden, Mennen, Springen, NH, Bijna alles behalve echt dressuur.

Mellanii

Re: Vóór of tégen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:29

Ik ben er zwaar tegen!
Dit is GEEN natuurlijke houding van een paard.
Laag ontspannen rijden vind ik weer iets heel anders als de rollkur.

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau: M1

Rij je wedstrijden? Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:34

Ik ben niet voor en niet tegen, ik ben voor het goed luisteren en kijken naar eht paard als individu en daar je trainingsmethode op aanpassen en steeds weer opnieuw bekijken en evt herzien!

Ik ben dressuur/recreatieruiter en heb 2 paarden op M2 niveau gereden.

Momenteel geen wedstrijden maar hoop er volgend jaar weer bij te zijn met een nieuw paard!

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:36

Ik ben tegen het toepassen van de rollkür omdat: Dit naar mijn mening niet de juiste manier is om een paard lekker aan het lopen te krijgen, zeker niet om te ontspannen. Lang en laag rijden vind ik een betere oplossing om een paard op te warmen en los te maken, de rollkur vind ik niet fijn voor het paard.

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau: L

Rij je wedstrijden? Ja, L1 dressuur startgerechtigd

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:53

Ik ben tegen omdat het ingaat tegen de principes van de klassieke dressuur en ik het niet paardwaardig vind.
Mijn belangstelling gaat uit naar het op de juiste manier trainen en gymnastiseren van mijn paard, werk aan de hand, lange teugels en rijden
Ik rij geen wedstrijden

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:59

Ik ben voor maar net als kiwiko mits in de goed handen en op het goed getrainde paard.
Ik ben dressuurruiter (momenteel): rij nu z1
ik rijd wedstrijden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:00

Moet ik daar of voor of tegen zijn? Dingen zijn niet altijd óf zwart óf wit.

Ik ben tegen Anky- en Edward- en weet-ik-wie-wannabees die thuis dingen gaan naäpen terwijl ze geen idee hebben van waar zij nu eigenlijk mee bezig zijn.

Maar goede ruiters die weten wat ze doen mogen van mij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:01

Ik ben tegen omdat rollkur geen enkel voordeel heeft.
De voorstanders kunnen erg mooi praten, maar geen enkel woord komt overeen met hetgeen er te zien is. Dan ben ik snel klaar.
Het enige wat er dan overblijft is: je wint er wedstrijden mee, gejureerd door een jury die dit mooi vind, tsja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:03

In de discussie over rollkur die al zo zwart wit verloopt is dit topic echt geen waardevolle aanvulling.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:26

Ik heb niet gestemd want ik weet te weinig van Rollkur en zijn voor- en nadelen af. Ik denk dat het geen kwaad kan mits het door kundige ruiters gebeurd, maar dit geld imo voor alle manieren van rijden. Ook recreatieruiters kunnen hun paard behoorlijk naar de knoppen helpen. Het is typisch bokt om zomaar wat te schreeuwen.
Ik ben voor een samenwerking tussen paard en ruiter, die harmonieus en vol vertrouwen is gebaseerd op wederzijds respect.

Fouten/vergissingen/verkeerde houdingen komen in alle takken van sport voor en op alle nivo's. Vaak worden deze niet met opzet gemaakt maar zo wordt er wel vaak gereageerd en dat vind ik storend. Ook worden foto's en video's soms erg uit hun verband gehaald. Nogmaals dit komt echt in elke discipline voor. Er zijn vast ook foto's te vinden van paarden die bitloos worden gereden wat er ook niet prettig uit ziet, dus al met al zelfde als mét bit.

Ik ben dressuur-ruiter en rij zelf op het volgende niveau: groen t/m Z1, daarnaast springen en sgw.

Rij je wedstrijden? Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:10

Ik ben niet absoluut voor of tegen hyperflexie. Ik ben wel absoluut tegen het verkeerd toepassen van welke trainingsmethode dan ook.
Bij bepaalde paarden (afhankelijk van bouw) kan hyperflexie helpen om het losser te krijgen, maar er zijn weinig mensen die het correct (kunnen?) toepassen.
Ik heb dus niet gestemd en ben recreatieruiter, rij geen wedstrijden, maar rij wel serieus dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:14

Voor. Niet om zelf toe te passen maar van mij mogen Sjef, Anky, Edward en noem maar op hun gang gaan. Dat extreme kin op de borst hoeft van mij niet, maar ik heb bij Bartels ook gezien hoe Sunrise wat losser werd gemaakt door haar ronder en dieper in te stellen en dan zie je het effect voor je eigen ogen.

Ik ben dressuurruiter en rij momenteel B en L2 op wedstrijd. In het verleden M.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:56

Ik rijd zelf recreatief, maar heb wel iedere week les. Ik vind dat je vanuit het paard moet rijden, en het pard zelf naar de hand moet laten komen. Ik pas dit zelf ook toe, en rij nu op een zeer ontspannen paard. Met zachte hand heb ik een dnakbaar paard bereikt. Als ik iemand bezig zie een driejarig paard dat net onder het zadel is, die in de krul geharkt wordt, omdat het beter zou zijn voor zijn terug terwijl je duideljik ziet dat de rug er compleet uitgedrukt wordt, dan koester ik wat minder sympathieke gevoelens naar die persoon (en dan druk ik me heel voorzichtig en tactisch uit)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:02

Ik ben voor het (op de goede manier) toepassen van deze methode :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:09

Ik ben tegen pijn en dwang voor ruiterlol. Helaas zijn P+ en R- voor pijn de baais-ingrediënten voor LDR/Rollkür en dus kan dit niet.
Het doel heiligt de middelen niet.

Ik rij geen wedstrijden omdat ik er principieel op tegen ben een dier voor je eigen competitiedrang in te zetten: ik neem wel zélf aan fysieke competies deel.
Het paardwelzijn dient gewaarborgd te zijn en beschermd te zijn tegen ruiterambitie. De prijs voor de race naar ruitergoud is in de praktijk breed paardenleed.

Ik rij voor vervoer, werk en als ´recreant´, maar met lol voor de lol samen met mijn knol.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:25

Ik ben tegen rollkür omdat ik paarden liever niet in bewegingen wil dwingen die ze uitzichzelf niet zouden doen of die eventueel schadelijk kunnen zijn (wat hierbij dus onduidelijk is).

Ik rij dressuur op B niveau, maar heb al lang geen wedstrijd meer gereden.

Ik rij ook recreatief en hou van buitenrijden en springen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:28

Voordat ik beantwoord.. Wat is Rollkür??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:56

Ik ben (nog) niet voor of tegen!

Op het eerste gezicht vind ik het er niet vriendelijk uit zien - maar is paardrijden op welk niveau dan vriendelijk.
Mag duidelijk zijn dat paarden niet gemaakt zijn om op te zitten en is het imo elk plaatje een kwestie van gewenning.

Wat ik tot nu toe aan zogenaamd wetenschappelijk bewijs ben tegen gekomen is imo niet daadwerkelijk wetenschappelijk bewijs.
*Of de onderzoeken zijn slecht uitgevoerd
*Of de onderzoeker heeft bewijs gezocht om zijn mening te ondersteunen

Het enige echte bewijs zijn tot nu toe de paarden die zo worden getraind. Deze behalen blijkbaar grote prijzen wat imo niet te doen is op dat niveau als het paard zich er niet prettig bij voelt (angst of pijn) Daarbij laten ze nog altijd duidelijk hun karakter zien - dus ze zijn imo niet "gebroken".
De paarden die al enige jaren zo worden getraind zijn nog niet kapot (daarbij staan ze onder streng toezicht)

Wel ben ik nog altijd van mening dat je de training aan het paard én het niveau van de ruiter moet aanpassen en niet het paard aan de training.
Dus niet elk paard zal geschikt zijn.
Deze training wordt gebruikt door TOPsporters en is dus niet voor thuis!

Ik wacht liever af wat de toekomst doet met deze paarden, want imo zijn zij het bewijs!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:17

Ik zet hier een slotje. Op dit moment lopen er al meerdere discussies over de roll-kur.