Te groot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Te groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:48

Hallo,

Het valt me op dat er steeds meer gepraat wordt over dat mensen te groot zijn voor hun pony of paard. En dat er dan gesproken wordt over een hefboomgewicht. Als het bijvoorbeeld over een shetlander of kleine welsh gaat kan het mij logies lijken tenzij je natuurlijk niet zo groot bent. Maar nu vraag ik me af hoe er gedacht wordt over haflinger ( t/m 1.50m ), Fjord ( 1.35m t/m 1.50) en IJslander ( 1.35 t/m 1.50).

siskeh

Re: Te groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:50

Ik snap niet wat te groot zijn voor je paard met een hefboomgewicht te maken heeft.

Verder denk ik dat je beter de zoekfunctie kan gebruiken op zoek naar je antwoord over hoe zwaar de ruiter mag zijn(volgens de bokkers)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 19:56

Ik snapte dus ook al niet waarom dat te maken heeft met een hefboomgewicht.

Ik heb al gezocht hoor maar kon geen ander topic vinden waarbij mensen hun menig kunnen geven over wanneer je volgens hun te groot bent voor een paard. Ik ben niet opzoek naar antwoorden maar voor meningen, feiten en uitleggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:56

Er zijn naar mijn weten geen feiten over dit soort zaken...

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:01

Daarom. Maar aangezien somige mensen van somige 'feiten' heilig overtuigd zijn dat ze kloppen ben ik wel benieuwd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:05

siskeh schreef:
Ik snap niet wat te groot zijn voor je paard met een hefboomgewicht te maken heeft.

Verder denk ik dat je beter de zoekfunctie kan gebruiken op zoek naar je antwoord over hoe zwaar de ruiter mag zijn(volgens de bokkers)

ga maar eens met een ladder lopen in de lengte en daarna in de breedte.
Je zal merken dat je last krijgt van je evenwicht.
Paarden zullen dat comperseren en dus voelt de ruiter daar veel minder van. Echter is dat wel zwaar voor zijn lichaam (benen) De druk wordt dan niet evenredig verdeeld.

Wanneer je te groot bent voor en pony en er toch op gaat zitten en opzij leunt - zal je merken dat dat véél meer invloed heeft, dan bij een paard waar je goed op past of zelfs klein voor bent.

Ook bij die rassen vind ik een te grootte ruiter niks.
Wel is het zo dat iig bij de ijslander dat zijn botstructuur dichter is en daardoor meer kan hebben.
Maar toch...paarden zijn niet gemaakt om op te rijden - met een grote en/of zware ruiter neem je nog meer risico - al is het rij-niveau, de disipline, de duur, de verquentie en ook het paard met of zonder zwake lichamelijke plekken natuurlijk ook belangrijk

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:10

Ik weet wel dat 4 van de 5 robuustere rassen meer kan/mag verdragen dan een of ander iel ding. Maar dat heeft dus vnl te maken met kortere rug, zwaardere botten/andere bots structuur en sterke lendenen enz... Maar ook heel veel invloed hebben spieren, maar die worden niet groot en sterk meegeboren

Ik vind het ook geen gezicht te lange mensen op te kleine paarden.. Maar dat vind ik ook met veel te dikke mensen, die wel te zwaar zijn maar niet te lang voor het paard/pony

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:48

@superwomen: ik snap je vergelijking niet, snap wel wat je bedoelt, maar niet wat dit met paardrijden, en het gewicht van de ruiter te maken heeft.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:51

wat het heeft te maken met hefboomgewicht snap ik ook niet helemaal.,
leg het ons anders eff uit!?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:54

Ze bedoeld dat het niet natuurlijk is om op paarden te gaan zitten , wanneer je dit wel doet neem je een risico wat betreft de gezondheid van het paard, en dat risico wordt dus nog veel groter als er een te zwaar of te groot iemand op gaat zitten.
Denk ik hoor :D
Ik vind het persoonlijk ook geen gezicht, mijn vader mag van mij ook niet meer op m'n haf rijden (toen ie dat nog wel mocht stapte en draafte hij alleen maar hoor, omdat hij zelf al merkte dat galop te zwaar werd voor d'r) en dan heb ik het over een man van ong. 100 kg en denk ik +-1.80? Je zag dan ook duidelijk dat haar rug een stukje inzakte (niet doorzakte, maar er kwam gewoon een boogje in, wat je bijvoorbeeld niet ziet als mijn zusje van 9 erop zit)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:57

@Melody93: natuurlijk is het niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, maar ik denk persoonlijk dat het gewicht van een ruiter weinig(tuurlijk wel als je het over extremen hebt) uitmaakt in vergelijking met andere zaken(balans van de ruiter, goede training bla bla bla)

Daarnaast als we het over de ladder hebben, je kan een kortere zwaardere ladder vaak beter dragen als een lichtere lange ladder.
Maar geen idee of dat ermee bedoelt werd :+

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:40

Tuurlijk dat heeft er ook wel allemaal mee te maken, maar ik blijf er toch bij dat het voor ponies / paarden fijner is als er iemand op z'n rug zit die erop past, dus niet iemand die te zwaar of te groot is (alhoewel ik dun en lang dan weer geen probleem vind, mits het het paard / de pony niet belemmert natuurlijk)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:54

siskeh schreef:
@superwomen: ik snap je vergelijking niet, snap wel wat je bedoelt, maar niet wat dit met paardrijden, en het gewicht van de ruiter te maken heeft.

Je kan het dus gewoon voelen! Ga maar eens op een kleine pony zitten en ga tijdens de draf maar eens naar binnen of buiten hangen.
Pony's gaan ook vaak breed staan als er een te grote ruiter op zit.
Wanneer ruiters te groot zijn, zijn ze ook meestal te zwaar!

Maar ik moet toegeven dat sommige topruiters ook wat lang zijn voor sommige paarden, echter zijn ze wel erg goed in het geven van hulpen. Zij kunnen onwijs netjes zitten, anders zijn hun hulpen ook niet duidelijk voor die sensibele paarden.

Maar de meeste ruiters die te groot zijn voor hun pony, kunnen echt niet zo goed zitten ;)

hoezo snap je de vergelijking niet?
het gewicht van de romp van het lichaam wat boven de pony uit komt werkt hetzelfde als het stuk van de ladder wat boven je uit steekt als je er mee loopt. De pony wil het gewicht graag bovenop zich houden, anders valt deze om. Een kleine beweging van de ruiter geeft een grote gewichtsverschuiving voor de pony.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:38

superwoman schreef:
siskeh schreef:

Je kan het dus gewoon voelen! Ga maar eens op een kleine pony zitten en ga tijdens de draf maar eens naar binnen of buiten hangen.
Pony's gaan ook vaak breed staan als er een te grote ruiter op zit.

Maar ik moet toegeven dat sommige topruiters ook wat lang zijn voor sommige paarden, echter zijn ze wel erg goed in het geven van hulpen. Zij kunnen onwijs netjes zitten, anders zijn hun hulpen ook niet duidelijk voor die sensibele paarden.

Maar de meeste ruiters die te groot zijn voor hun pony, kunnen echt niet zo goed zitten ;)

hoezo snap je de vergelijking niet?
het gewicht van de romp van het lichaam wat boven de pony uit komt werkt hetzelfde als het stuk van de ladder wat boven je uit steekt als je er mee loopt. De pony wil het gewicht graag bovenop zich houden, anders valt deze om. Een kleine beweging van de ruiter geeft een grote gewichtsverschuiving voor de pony.

denk jij nou dat het vetgedrukte feiten zijn of is het gewoon een niet onderbouwde mening? :D Ik moest er in ieder geval heel erg om lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:17

Jade15 schreef:
denk jij nou dat het vetgedrukte feiten zijn of is het gewoon een niet onderbouwde mening? :D Ik moest er in ieder geval heel erg om lachen

Wil jij dan zeggen dat TOPruiters NIET beter zitten dan de gemiddelde hobby-ruiter?
Geloof niet dat dat onderbouwing nodig heeft.

Op hoog niveau kan een minimale gewichtsverschuiving al veel doen met je oefening (goed of slecht)
Lijkt mij logisch dat je een paard met elk gewicht behoorlijk in de weg kunt zitten.

Dan de laatste dikgedrukte zin
Citaat:

Dat hangt ook af van wat je te groot vind en daarbij staat er niet dat het altijd zo is. Dat is dus écht mijn mening. Bij shetlanders is het iig heel vaak het geval, ook omdat mensen daar al snel te groot voor zijn.(Te groot dat zij de pony in de weg zitten)
Voor het gewicht kijk ik naar de resultaten uit een artikel in Freizeit im Sattel, een Duits paardenblad.
Het is geschreven in samenwerking met een aantal mensen, die werkzaam zijn in de paarden. Er zitten wat instructeurs bij, maar ook fysiotherapeuten en dierenartsen.
Citaat:
Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht

IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg

Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg

Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.

Dit is dus gebaseerd op "gemiddelde" ruiters.

Feiten over wat te groot of te zwaar is, zijn er niet, omdat er teveel dingen zijn die mee werken.
De veranderingen beginnen al bij de geboorte van de paarden - (op)voeding - ras - erfelijke gebreken - rang in de groep en dan nog de ruiters die altijd verschillend zijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:04

Hmm ik ben 1.80 m lang dus ben ik dan ook maar meteen "te zwaar"? :D Ik vind 56 kg nou niet bepaald zwaar O:).

Ik ben het wel met je eens dat als je eigenlijk te groot bent voor een paard/pony (dus met je benen er onderuit komt) wel minder netjes erop kunt rijden, tenminste... dit merk ik wel bij mezelf (met name je benen).

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:44

Ach ja het staat er net zo of dat een topruiter niet een keer op de te kleine pony van zijn/haar kind kan zitten. Dan zit diegene ook ineens bud zeker?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:18

De rassen die jij noemt staan erom bekend dat ze sterk zijn en juist in verhouding vrij veel gewicht kunnen dragen.
Wat is te groot? Te zwaar vind ik eerder een probleem. Overigens is het belangrijk hoe iemand zit. Een wat zwaarder iemand die mooi in de beweging mee gaat, is voor een paard minder hinderlijk dan een lichter persoon die geen balans heeft en zit te hotseklotsen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:24

rover_ schreef:
De rassen die jij noemt staan erom bekend dat ze sterk zijn en juist in verhouding vrij veel gewicht kunnen dragen.
Wat is te groot? Te zwaar vind ik eerder een probleem. Overigens is het belangrijk hoe iemand zit. Een wat zwaarder iemand die mooi in de beweging mee gaat, is voor een paard minder hinderlijk dan een lichter persoon die geen balans heeft en zit te hotseklotsen.

Maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een goede zit een een goede balans?
Zeker wanneer je te groot bent (wat is te groot idd ;) ) kun je moeilijker de hulpen geven.

Ik rij al aardig wat jaartjes en heb redelijk wat wedtrijdervaring, maar merk toch echt dat mijn zit en balans nog onwijs veel kunnen verbeteren. Hoe moeilijker de oefeningen, hoe meer je voelt dat een kleine gewichtsverplaatsing wonderen kan doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:17