Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
siskeh schreef:Ik snap niet wat te groot zijn voor je paard met een hefboomgewicht te maken heeft.
Verder denk ik dat je beter de zoekfunctie kan gebruiken op zoek naar je antwoord over hoe zwaar de ruiter mag zijn(volgens de bokkers)
siskeh schreef:@superwomen: ik snap je vergelijking niet, snap wel wat je bedoelt, maar niet wat dit met paardrijden, en het gewicht van de ruiter te maken heeft.
superwoman schreef:siskeh schreef:@superwomen: ik snap je vergelijking niet, snap wel wat je bedoelt, maar niet wat dit met paardrijden, en het gewicht van de ruiter te maken heeft.
Je kan het dus gewoon voelen! Ga maar eens op een kleine pony zitten en ga tijdens de draf maar eens naar binnen of buiten hangen.
Pony's gaan ook vaak breed staan als er een te grote ruiter op zit.
Wanneer ruiters te groot zijn, zijn ze ook meestal te zwaar!
Maar ik moet toegeven dat sommige topruiters ook wat lang zijn voor sommige paarden, echter zijn ze wel erg goed in het geven van hulpen. Zij kunnen onwijs netjes zitten, anders zijn hun hulpen ook niet duidelijk voor die sensibele paarden.
Maar de meeste ruiters die te groot zijn voor hun pony, kunnen echt niet zo goed zitten![]()
hoezo snap je de vergelijking niet?
het gewicht van de romp van het lichaam wat boven de pony uit komt werkt hetzelfde als het stuk van de ladder wat boven je uit steekt als je er mee loopt. De pony wil het gewicht graag bovenop zich houden, anders valt deze om. Een kleine beweging van de ruiter geeft een grote gewichtsverschuiving voor de pony.
Ik moest er in ieder geval heel erg om lachen Jade15 schreef:denk jij nou dat het vetgedrukte feiten zijn of is het gewoon een niet onderbouwde mening?Ik moest er in ieder geval heel erg om lachen
Citaat:Wanneer ruiters te groot zijn, zijn ze ook meestal te zwaar!
Citaat:Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg
Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg
Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg
Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg
Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.
Ik vind 56 kg nou niet bepaald zwaar
.rover_ schreef:De rassen die jij noemt staan erom bekend dat ze sterk zijn en juist in verhouding vrij veel gewicht kunnen dragen.
Wat is te groot? Te zwaar vind ik eerder een probleem. Overigens is het belangrijk hoe iemand zit. Een wat zwaarder iemand die mooi in de beweging mee gaat, is voor een paard minder hinderlijk dan een lichter persoon die geen balans heeft en zit te hotseklotsen.
) kun je moeilijker de hulpen geven.