poll: houding ruiter/houding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eerst de houding van de ruiter in orde , dan van het paard of andersom?

eerst de houding van de ruiter in orde, dan aan de houding van het paard werken.
156 (60%)
eerst de houding van het paard in orde, dan aan de houding van de ruiter werken.
25 (9%)
kan allebei
75 (29%)

Totaal aantal stemmen: 256

lovelanga

poll: houding ruiter/houding paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:36

hoop dat het hier goed staat
ik ga zelf voor, eerst houding paard---> dan ruiter, met de voorwaarde dat bij de houding van de ruiter alleen nog maar de laatste puntjes op de i moeten worden gezet, dus dat de houding van de ruiter niet slecht is.
Laatst bijgewerkt door lovelanga op 23-10-09 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:37

ik vind als je eigen houding niet goed is hoe kan dan de houding van het paard goed zijn

@ts ik vind dat ook wel weer zo maar dan denk ik dat de houding van het paard daarna nog meer verbeterd wordt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:39

Wat mij betreft kip ei verhaal. Op een scheef paard kun je moeilijk netjes zitten maar als je zelf beroerd zit krijg je je paard niet goed. :)

Ik heb zelf gewerkt vanuit het principe eerst paard dan ruiter, mijn paard loopt redelijk correct. Ik zie nu mensen om heen die het andersom doen en dat levert een verbluffend correct gaand paard op. Het kan dus allebei. Ik combineer nu mijn zitlessen met mijn dressuurlessen, moet goedkomen zo. :D

Ik kies dus voor geen van beiden opties die je geeft. :)

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:40

Als je eigen houding niet goed is, dan belemmer je in mijn ogen je paard meer.
Dus ik zeg eerst je eigen houding en dan komt de houding van het paard vanzelf. ;)

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:42

Als je beginnende ruiters les geeft, let je toch ook eerst op de houding van de ruiter? Dan maakt het helemaal niet uit hoe de pony loopt, als de ruiter maar goed zit..

Als je verder bent, let je nog steeds op je eigen houding en zit. Als jij zelf scheef zit, wordt het voor het paard toch alleen maar moeilijker om recht te lopen..?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:44

naar aanleiding van de reactie van Ir111, heb ik nog even een nieuwe optie erbij geplaatst

Ir111

Re: poll: houding ruiter/houding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:49

Dankje, ik heb gelijk gestemd. :D

Ik heb overigens zitles van een bokker: Hobby. www.equilibritas.nl Kan het iedereen aanraden, echt leuk en enorm nuttig! :j

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 19:54

altijd handig als ik ooit nog eens zitles zoek ;)
Laatst bijgewerkt door lovelanga op 23-10-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:57

Toen ik begon met lessen hebben we eerst het paard aangepakt, want er was vrijwel geen land mee te bezeilen.. toen stelde mijn instructrice dezelfde vraag :P en toen kwamen we er eigenlijk ook wel op uit, dat het beide is..

Dus nu combineren we de lessen ook zoveel mogelijk :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:26

Altijd eerst de houding van de ruiter... hoe kun je van een paard verwachten dat hij correct gaat lopen zo lang de ruiter in de weg zit?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:33

Ik kies voor eerst houding ruiter.

Krijg sinds kort echt verdomd goed zitles, op de klassieke manier.
En het is verbluffend op hoeveel de houding van de ruiter kán doen met de houding van het paard.

Vandaag les gehad in heupen mee op het ritme van het paard, hakken niet te laag uitdrukken en kuit aan het paard, maar bovenbenen en voeten loslaten. vervolgens met je heupen het paard volgen en waar nodig corrigeren in snelheid (heupen op slot = langzamer, billen samen knijpen = voorwaarts).
Vervolgens vanuit buik en bovenlichaam echt recht op je paard zitten.

En wat is het resultaat (en ik vind het nog steeds verbazingwekkend):
mijn paard begon zijn buikspieren te gebruiken, over te stappen in stap, zijn hals laten zakken én zijn achterhand trad heel goed onder!

Er kwam niets aan andere oefeningen bij kijken, het ging alleen om mijn correcte houding!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:36

Moeilijke kwestie...

Mijn paard duwt mij heel erg naar rechts, waardoor ik dus scheef kom.
Ik kan dan wel heel erg aan mij houding gaan werken, maar ik word toch iedere keer weer terug geduwd.

We hebben nu gemerkt, dat asl ik eerst mijn paard correct laat lopen, ik ook recht kan zitten!

Ik denk dat het heel erg ligt aan wie degene is die het probleem veroorzaakt.

Isde ruiter zelf scheef en belemmerd die het paard, of is het paard scheef en belemmerd die de ruiter??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:08

Het is inderdaad lastig, maar zoals al eerder aangehaald werd, wordt er bij beginners ook eerst op de houding gelet. In mijn ervaring is het ook zo dat wanneer de ruiter recht zit, het paard als vanzelf ook beter gaat lopen.
Ik ben van mening dat wij mensen, met een hogere intelligentie als die van het paard, de verantwoordelijkheid moeten nemen voor het scheppen van een situatie waarin het paard optimaal kan presteren. Het paard loopt echt niet in een slechte houding om het de ruiter moeilijk te maken, maar zijn houding is, net als bij mensen, een gewoonte. Wanneer je het paard wilt verzoeken een andere houding aan te nemen, dan kan dat alleen als de ruiter in staat is om goed te communiceren. Een goede onafhankelijke zit is toch wel de basisvoorwaarde voor goede communicatie met het paard.
Voor de mens is het misschien in het begin even lastig, maar alsje een ware onafhankelijke zit wilt hebben, moet je ook leren om op een scheef paard recht te zitten. Als je altijd maar toegeeft aan een gebrekkige houding van het paard, kun je dus niet onafhankelijk zitten en ben je niet meer dan een passagier. Als je echt wilt rijden en besturen en je wilt dat het paard naar je luistert, dan moet je, imo, op z'n minst onafhankelijk kunnen zitten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:15

Wendy schreef:
Altijd eerst de houding van de ruiter... hoe kun je van een paard verwachten dat hij correct gaat lopen zo lang de ruiter in de weg zit?

een mindere houding hoeft echt niet altijd te betekenen dat je je paard in de weg zit. denk maar eens aan het rijden van jonge paarden, ruiters zitten dan vaak verder naar voren oid en maken het het paard dan juist wat makkelijker en de houding van de ruiter ziet er dan voor het oog niet netjes uit.

ik vond dat ik netjes kan zitten, maar als ik druk met mijn paard bezig ben verslapt mijn aandacht op mijn houding wel eens. als ik mijn paard dan weer lekker aan het lopen heb concentreer ik me daar dan weer meer op

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:43

Ik heb gekozen voor gelijk.
Bij het focussen op 1 van de 2, wordt de andere verwaarloost.
Ruiterhouding is zeker belangrijk, maar wanneer er alleen op ruiterhouding wordt gefocussed kan de houding van het paard de verdere verbetering van de ruiter weer belemmeren. Waardoor er gelijktijdig ook aan de houding van het paard wordt gewerkt.

Wat natuurlijk weer niet hoeft te zeggen, dat je iedere stap die je zet én je eigen houding én het paard zijn houding moet optimaliseren. Dit kan ook prima per dag worden afgewisseld. Maar een optimale ruiterhouding kan niet bereikt worden op een paard met een slechte houding en andersom. Daarom zal het naar mijn idee altijd hand in hand moeten verlopen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:44

Ir111 schreef:
Wat mij betreft kip ei verhaal. Op een scheef paard kun je moeilijk netjes zitten maar als je zelf beroerd zit krijg je je paard niet goed. :)

Denk ik ook..

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:42

Altijd eerst de houding van jezelf daarna je paard.
Waarom moet je paard wel fatsoenlijk lopen als je zelf niet eens goed kan zitten?

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:30

Eerst houding van jezelf daarna je paard.
Idd wat vaker word gezegt als je houding zelf niet goed lijkt mij dat je je paard daarin belemmert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:16

Gelijktijdig.
Op een paard wat loopt met weggedrukte rug kun je ook niet mooi golven in je wervelkolom, een paard wat scheef is zet jou ook scheef.
Anderzijds kun je niet verwachten dat een paard mooi op het achterbeen komt als jij de voorhand maar zwaar blijft belasten door voorover te zitten etc.
Daarom: gelijktijdig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:21

hoe kan je nou verwachten dat je paard in balans kan lopen als je zelf die balans nog niet hebt, dan moet je wel met grotere hulpen komen en andere hulpen omdat je zit niet of verkeerd inwerkt.

Ik zie heel vaak de fouten in de houding van de ruiter terug komen in de houding van het paard. Los je die bij de ruiter op gaat het paard vaak vanzelf mee, waarom dan eerst het paard in de goede houding dwingen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:41

lailapri schreef:
hoe kan je nou verwachten dat je paard in balans kan lopen als je zelf die balans nog niet hebt, dan moet je wel met grotere hulpen komen en andere hulpen omdat je zit niet of verkeerd inwerkt.

Ik zie heel vaak de fouten in de houding van de ruiter terug komen in de houding van het paard. Los je die bij de ruiter op gaat het paard vaak vanzelf mee, waarom dan eerst het paard in de goede houding dwingen?

Heb ik dus ook gemerkt! Door mijn houding aan te pakken, ging paard vanzelf goed lopen!
Ik hoefde verder niets te doen, alleen juist zitten (volgens de klassieke methode dan) en juist meebewegen. Daarbij wel het paard in een goed, langzaam tempo laten lopen.

Paard trad onder, ging buikspieren gebruiken, mooie hals-hoofdhouding aanbieden (zonder enige teugeldruk) en stapte vervolgens heel ruim over.

Terwijl paard normaal met gesloten kaak en weggedrukte rug loopt, met korte pasjes...

Ik ben dan ook van mening, dat als een ruiter écht goed zit, het paard vanzelf die juiste houding overneemt in zijn lijf. En daar is echt geen moeilijke poespas voor nodig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:20

laetitia schreef:
Ik ben dan ook van mening, dat als een ruiter écht goed zit, het paard vanzelf die juiste houding overneemt in zijn lijf. En daar is echt geen moeilijke poespas voor nodig.

Een paard wat scheef is, zal nooit recht gaan lopen als alleen de ruiter maar recht gaat zitten.
Een paard wat scheef gaat, door een scheve houding van de ruiter, zal inderdaad wel verbeteren.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:22

Beide tegelijk is in mijn ogen het beste. Anders werk je elkaar weer tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:22

Ruiter eerst, paard laatst is logischer, maar zeker niet de enigste optie.
Kan allebei ;) (al zou ik toch gaan voor de ruiter eerst :) )

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:24

Ik vind ook dat eerst je eigen houding in orde moet zijn.
Hoe kan je anders dat van je paard in orde zetten...