Regendeken met of zonder fleece-voering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Regendeken met of zonder fleece-voering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:29

Omdat mijn oudje (25 jr. inmiddels) iets minder tegen de weersomstandigheden op kan, wil ik een regendeken voor hem kopen.
Het gaat dus niet om de warmte, maar om hem te beschermen tegen 'waterkou' tijdens dagen met (veel) regen.
Hij staat in de winter overdag zoveel mogelijk buiten van 8.00 tot ca. 20.00 buiten.
Hij vind het echt prettiger om buiten te staan.
Maar nu vraag ik me af wat praktischer en comfortabeler is (i.v.m. condens en 'inregenen); met of zonder fleecevoering?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:33

senna21 schreef:
Omdat mijn oudje (25 jr. inmiddels) iets minder tegen de weersomstandigheden op kan, wil ik een regendeken voor hem kopen.
Het gaat dus niet om de warmte, maar om hem te beschermen tegen 'waterkou' tijdens dagen met (veel) regen.
Hij staat in de winter overdag zoveel mogelijk buiten van 8.00 tot ca. 20.00 buiten.
Hij vind het echt prettiger om buiten te staan.
Maar nu vraag ik me af wat praktischer en comfortabeler is (i.v.m. condens en 'inregenen); met of zonder fleecevoering?

Fleecevoering kan de slechte eigenschap hebben om te schuren, vooral op de schouder.
Een ongevoerde regendeken in de echte wintermaanden zou ik persoonlijk niet doen. Paarden die het koud hebben maken gebruik van de isolerende werking van de vacht. Doordat je er een deken op legt kan dit niet meer. De haren kunnen immers niet meer fatsoenlijk overeind staan.
Ik zou daarom kiezen voor twee dekens. Een ongevoerde regendeken voor de herfstmaanden. En vervolgens een winterdeken van 200 grams om haar in de wintermaanden op temperatuur te houden.