Bit of bitloos, hangt dat niet van het paard af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Bit of bitloos, hangt dat niet van het paard af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:30

Oke, weer een discussie over dit onderwerp. Maar toch heb ik een paar vragen waarop ik tot op heden geen antwoord heb gevonden.

Twee gevallen.

Geval 1: Mijn eigenste. Accepteert geen druk op de neus en achter haar oren, van een gewoon halster word ze al kriegel en met vlagen levensgevaarlijk, haar kan ik heel rustig meevoeren met een touw om haar hals (neckrope?) of gewoon aan haar manen/ voorpluk (op het eigen, afgesloten erf waar het geen ramp is als ze een keertje los raakt). Hand op haar neus vind ze al niet prettig en duwt ze weg, achter haar oren poetsen is een ramp. Wilde ooit eens bitloos proberen, dus heb een dr. Cook-hoofdstel geleend, een touwhalster gebruikt en een ouderwetse Hack die ik nog had liggen (ja, weet hoe er mee om te gaan) geprobeerd. Gevolgen: Mevrouw werd letterlijk gek. Zodra ik de teugels oppakte was het steigeren, ontwijken, nergens op reageren en proberen het hoofdstel af te werken. Bitje erin (zowel enkel- als dubbelgebroken watertrens geprobeerd) en er was niets aan de hand. Op haar standaard hoofdstel zit geen neusriem, dat vind ik ondingen en mijn paard ook. Met neckrope rijden zou ik best willen, maar dan moet mevrouw wel reageren op zithulpen en die negeert ze wel eens als ze daar zin in heeft (Fjord). Ik heb trouwens les, en mijn instructrice kwam ook tot de conclusie dat bitloos niets is voor mijn dame.

Geval 2: Altijd beleerd geweest met bit, eenvoudige bitjes (enkel- of dubbelgebroken) en een normale ruiterhand. Niet extreem soft, maar ook zeker niet ruw, eigenares heeft M2 gereden. Dit paard heeft vanaf het begin zich onder zadel als een idioot gedragen, was ook ronduit levensgevaarlijk. Totdat er besloten werd eens bitloos te proberen, dit paard reageerde er meteen super op en heeft nooit meer een potentieel gevaarlijke actie uitgehaald, op wat standaard dingen van jonge paarden na maar is nu superfijn te rijden. Als niemand op het lumineuze idee was gekomen het eens bitloos te proberen had dit geval nu in de salami gezeten (en eerlijk is eerlijk: Het vereist een hoop lef om een staatsgevaarlijk paard bitloos te proberen. Alle respect dus voor de eigenaresse). Hij doet het prima op een sidepull.

Als ik deze gevallen naast elkaar afzet kan ik geen andere conclusie komen dan dat het vooral aan het paard ligt (en aan het lef van de eigenaar te expirimenteren) of een bit fijn is of niet. De een vind het prettig, de ander word er gek van.

Hoe kan je, als je deze zaken vergelijkt ooit stellen dat een bit beter is dan bitloos, of andersom? Is het niet vaak ook een stukje gemakzucht of angst om te expirimenteren van de ruiter? Heeft het ook niet te maken met het goed luisteren naar je paard en te kijken hoe hij over de zaken denkt? Het is zo makkelijk om te zeggen van "dit is goed en dat is fout". Zonder dat er ooit aan het paard word gevraagd hoe die er eigenlijk over denkt, en het lijkt me dat het paard wat optoming betreft ook een stem heeft. Hij moet er immers mee rondlopen!

De ene mens loopt graag in jurkjes met make-up en mooie sierraden, de andere mens loopt in een slobberbroek, weet amper wat make-up is, draagt het haar in een eenvoudige staart en vind sierraden lastig en in de weg zitten. Waarom zouden paarden geen voorkeuren kunnen hebben voor een bepaalde optoming?

Anoniem

Re: Bit of bitloos, hangt dat niet van het paard af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:34

Tuurlijk hangt het van het paard af!!! Hier heb je een punt, Mick ;)
Mijn eigen paard ging bijna over de bakrand toen ik hem bitloos reed, een ander paard wat ik momenteel in training heb, is totaal verkracht door zo'n dually-halster. Ondertussen heb ik tijdelijk een paard gehad en weer doorverkocht die wegens een oude en erg onderkende verwonding in de mond echt niet met bit te rijden viel, en dit dier doet het wonderbaarlijk met een bitloos optominkje.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:39

Dat bedoel ik. Het angstvallig vasthouden aan de eigen beleving over wat "goed" of "slecht" is kan je paard een hele andere mening over hebben. En is goed ruiterschap (of beter gezegd: Goed paardenhouderschap) niet vooral luisteren naar wat je paard te zeggen heeft? Dogmatisch vasthouden aan een visie (bit, of juist bitloos) is niet altijd in het belang van het paard zelf. Het dier mag van mij zelf ook nog wat inbrengen over wat hij zelf een prettig tuig vind. En dat heeft geen mallemoer te maken met het al dan niet de zin geven aan het paard. Het paard zal alleen maar makkelijker te hanteren zijn als het tuigage heeft dat bij hem past, niet alleen dat bij het baasje past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:39

Precies, en wij gaan toch ook niet op naaldhakken een halve marathon lopen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:50

Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen het bit, maar ook niets tegen bitloos. Zolang het maar bij het paard past. Als dat niet het geval is moet de ruiter de optoming eens heroverwegen, niet het paard gaan dwingen te lopen met iets wat het dier niet fijn vind of dat nou om het bit of bitloos gaat. Zelfde geld trouwens voor boomzadels en boomloze zadels. Het ene paard zal het een boom prettiger vinden, de ander verkiest boomloos.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:54

Je kan je paard met de juiste omgang en training overal aan laten wennen en dan blijft inderdaad uiteindelijk alleen nog de keuze van de ruiter over.

Een paard dat niet aan een halster kan lopen vind ik eigenlijk echt niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:58

En toch hang je er soms voor de veiligheid een hengstenkettinkje of een bitje aan ;)
Ik moet dagelijks een tweejarige hengst in de wei zetten en ik ga echt niet aan een halstertje met hem over de weg met alleen een touwtje.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 23:09

Waarom niet? Als ze aan het halster alleen maar steigert en geen moment onbenut laat het halster af te wurmen (en daar is ze heel goed in, het zal niet de eerste keer zijn dat ik alleen een halster in mijn hand had en geen paard meer, halster past goed). Met het touw om haar hals gaat het prima en kan ik veilig langs de weg lopen. Moet ik haar dan maar gaan treiteren met het halster "omdat het nou eenmaal hoort?" Ik vind dan een omgang waarin we ons beiden kunnen vinden belangrijker dan een strijd om iets wat IK perse wil. Maargoed, daarvoor heb ik dit topic niet geopend. Ik haalde alleen het halster aan omdat ze totaal geen druk op haar neus of achter haar oren accepteert.

Dit topic gaat over of je wel of niet rekening moet houden met de mening van je paard bij het zoeken van een geschikte optoming en dat niet elke optoming geschikt is voor elk paard, niet over mijn manier van mijn paard opvoeden. Als ik daar een topic over wil open ik dat wel. Graag ontopic blijven dus.

Natuurlijk kan je je paard overal aan wennen, al dan niet met "gepast geweld". Maar waarom moet je perse een optoming kiezen die JIJ heel leuk vind maar je paard mischien totaal niet? Is het luisteren naar elkaar niet de basis van respect voor elkaar krijgen? Hoe kan je ooit respect verwachten van een paard waar je niet eens naar luistert, niet kijkt naar wat HIJ prettig vind? Dat is in mijn ogen het onnodig treiteren van je paard, terwijl paardrijden niet alleen de baas spelen is, maar ook het luisteren naar elkaar inhoudt.

Edit: toevoeging. Een paard waarin ik geen vertrouwen heb neem ik niet zonder bij het paard passend tuig mee de weg op. Dan ga ik eerst zoeken naar wat past, en daarna pas de weg op, ook aan de hand. En ja, daarbij kan inderdaad een hengstenketting te pas komen, en andere niet zo vriendelijke methoden. Maar als het niet nodig is zo min mogelijk gedoe aan het paardenlijf. Ik vind trouwens wel dat in principe elk paard een basismate van verkeersmakheid hoort te hebben, en dat trainen gaat niet altijd met een touwtje om de hals en een zweepje als verlenging van je arm. Ik ben niet onrealistisch, maar bekijk van geval tot geval wat minimaal nodig is. Bij de een kan dat een pelham zijn met kinketting en hengstenketting, bij de ander een touwtje om de hals. Ik zoek altijd het minimale uit waarop een paard veilig te besturen/ begeleiden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:12

Liever een hengstenketting die misschien 1 seconde zijn werk doet en er de rest van de tijd werkeloos bijhangt dan een paard bovenop een auto ;)
Het is dus ook deels aanpassen aan omstandigheden!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:13

Iedere paardenmond is anders, en een bit dat bij het ene paard werkt, hoeft dat bij een ander paard nog niet te doen. Alleen is de zoektocht naar een bit wat het paard wel fijn vindt soms lang en erg kostbaar, als je verschillende bitten wilt proberen en deze dan ook aan moet schaffen. In mijn ogen is bitloos dan een afkorting.

Wat minimaal nodig is, en dan roep je Pelhams en Hengstenkettingen, ligt aan de graad van africhting van het paard. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Maar als ik alleen met Pelham de straat op kan, dan zou ik toch nog even op eigen terrein mijn huiswerk gaan maken...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 23:22

Ik geef gechargeerde voorbeelden om mijn punt duidelijk te maken.

En dat het soms een lange zoektocht is naar wat bij een paard past is waar, maar als je dat niet eens over hebt voor je paard... Een passende bitloze optoming zoeken is trouwens ook een heidense klus, kijk eens naar wat er allemaal op de markt is aan bitloos! Al moet ik een half jaar zoeken naar iets wat bij een paard past, dat is tijd die goed geinvesteerd is want bij een goed bij het paard passende optoming gaan heel veel dingen veel sneller en makkelijker. En veel ruitersportzaken bieden tegenwoordig de mogelijkheid optomingen op proef te nemen zodat het geen klauwen met geld kost, bij sommige kan je ook bitten op proef nemen. Bovendien zijn standaardbitjes tweedehands niet bepaald duur. Als dat er niet af kan ben je niet in staat een paard te onderhouden.

En zo hard als moet, zo zacht als kan is precies wat ik bedoel. Maar voor het ene paard is een dubbelgebroken trensje, of juist ongebroken, superzacht, voor de ander een touwhalster en weer een ander doet het perfect op een hack, of juist een sidepull of drCook of weet ik veel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:29

Cassidy, ook een pelham is zo zacht en zo scherp als de ruiterhand zelf ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:32

Met "wennen" bedoel ik ook echt wennen, geen geweld ;)

Net als dat sommige paarden moeten wennen aan gewicht op hun rug, moeten sommige paarden ook wennen aan druk op hun neus of druk achter hun oren of druk van de kuit.

Ik zie alleen maar heel basaal, druk op de neus of druk in de mond, even los van optoming. Druk op de neus wordt op de grond al op gereageerd, dus daar is zowieso geen probleem mee in het zadel. Daarnaast kan je je paard laten wennen aan druk in de mond. Dit gaat alleen om druk, de optoming die je daarbij daadwerkelijk gebruikt kan verschillen. Mijn ervaring is dat dit meestal een voorkeur is van de ruiter. Geen enkele optoming werkt vanzelf, het werkt zoals de trainer hem gebruikt.
(dit geldt trouwens meer voor bitloos, aangezien bij bitten de pasvorm natuurlijk erg belangrijk is)

Een paard die niet op druk op de neus reageert, vind ik net zoiets als een paard dat niet op druk van de kuit reageert.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 14-10-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:36

een pelham (en een mechanische hackamore trouwens ook) is niet zo scherp als de ruiterhand, die is een stuk scherper ;)
de kracht die je voelt in je hand is niet 1:1 gelijk aan die in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:39

Dat vind jij, ik heb zelfs een keer mijn eigen paard met een menhoofdstel met liverpoolstang onder het zadel door een marathonparcours gereden. Kwestie van fingerspitzengefühl... en als je dat gevoel niet hebt, moet je dit ook niet doen.
Paard heeft er niks aan overgehouden, ik zelf ook niet, nou ja een VVV-bon van 25 euro...

Elk paard reageert op druk op de neus maar wat wil je ook. Huid over bot en in het vlies om het bot zitten nogal wat zenuw-uiteinden. Krijg zelf maar eens een botvliesontsteking en je steekt spontaan een joint op om van de pijn af te komen. Is niet te vergelijken kwa gevoeligheid met de onderbuikstreek van een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:44

Een westernhoofdstel heeft geen neusriem. Daar werk je alleen met druk in de mond, en bij een paard wat op correctional gereden wordt, op druk in de mond, op het verhemelte, achter de oren en op de onderkaak (kinketting). Maar dat is alleen voor een paard dat al vergevorderd is in zijn opleiding.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:47

Dat heet natuurkunde; kracht x arm ;)
Je paard voelt dus niet hetzelfde als jij in je hand voelt.

Botvliesontsteking heeft hier echt niets mee te maken. Aften doen ook pijn :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:48

Hoe langer de schaar van een bijv. Mechanische hack, hoe sterker de inwerking op het paardehoord, de onderkaak, achter de oren, en bij een gevorderd westernpaard bij het gebruik van bitoptomingen met scharen ook in de mond. Niet voor niets zijn de correctionals en de snaffle shanks in de westernsport voor paarden die wat verder zijn in hun opleiding.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-10-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 23:49

Natuurlijk moeten ze wennen aan optomingen, maar dat neemt niet weg dat ze zelf ook voorkeuren hebben, en optomingen die ze liever niet zien. De mijne word helemaal gestoord als ik met een western-stang aan kom zakken, daar reageert ze zo heftig op dat ik er niet eens over denk haar daaraan te laten wennen. Als ik een hoofdstel met neusriem pak word ze ook niet vrolijk.

Ik blijf erbij dat het zoeken naar een goede optoming voor elk paard een zoektocht is die een tijd in beslag kan nemen om uiteindelijk bij iets dat voor beide meer dan aanvaardbaar is uit te komen. Als iemand dat niet over heeft voor het paard en vind dat het maar gewoon heeft te lopen op een hoofdstel (en/ of zadel) van eigen keuze is dat wel erg gemakzuchtig.

En mijn 13-jarige Fjord, die altijd met een enkelgebroken watertrens en gecombineerde neusriem is gereden bleek het veel fijner te doen zonder neusriem (eerst sperriem eraf gehaald, geen effect. Toen de hoge neusriem vervangen voor een lage, dat ging wel beter maar niet ideaal. Toen de hele neusriem eraf gehaald en ze loopt beter dan ooit. Daarna het bit eens vervangen voor een dubbelgebroken, een ongebroken D-trens en nog wat bitten, ze loopt op enkelgebroken en dubbelgebroken hetzelfde. Ook eens een aantal bitloze optomingen geprobeerd, maar geen van allen was een succes, hooguit de neckrope. Maar dat vind ik buiten de bak te gevaarlijk en in de bak is ze daar te koppig voor, ze vind bakrijden zowiezo niets). Ik ben een half jaar letterlijk zoet geweest, en nu hebben we een tuigage gevonden die voor ons beiden prima werkt en er is nu geen verzet meer, ze is veel ontspannener en rustiger.

Het andere paard uit mijn openingspost vond vanaf het begin het bit helemaal niets, deed er alles aan om het te ontwijken en dat ging niet over na een gewenningsperiode (terwijl er nooit teugels aan het bit hebben gezeten, die gingen in de eerste instantie aan de lage neusriem). Paard bleef giflink zodra hij een bit in had. Toen eens bitloos geprobeerd en paard was in eens doodbraaf. Had niets aan z'n tanden trouwens. Paard is dus bitloos ingereden en loopt overal probleemloos langs. Langs het spoor, langs toeterende treinen, langs vrachtwagens en trekkers en bedenk het maar waar ze bang van kunnen zijn. Dat gedrag lag echt aan het bit.

Ik persoonlijk heb geen echte voorkeur voor een optoming. Ik kijk naar wat het beste bij het paard past, en dat heeft mijn ogen geopend en mijn vooroordelen tegen bepaalde bitten of bitloze optomingen ongegrond verklaard. 2 jaar geleden zou ik er niet over gepeinst hebben een lichtere bitloze optoming dan de hack te gebruiken, omdat ik niets anders geleerd heb. Nu rij ik een paard gewoon met wat bij hem past. Als een optoming het paard goed past en de ruiter geen starre hand heeft past die optoming ook bij de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:50

Paardrijden doe je niet met je armen, Sanne.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:53

Ook al heb je zelf geen voorkeur voor de optoming, en je paard geeft duidelijk aan wat hij wel prettig vindt en wat niet: de discipline die je rijdt heeft wel degelijk zijn voorschriften, helemaal als je competitief bezig bent. Wil je lekker in de bossen crossen met je pony, met of zonder bit, dan moet je dat vooral doen. Wil je de wedstrijden in, moet je je aanpassen aan de regels die er zijn. En dan moet paardlief mee, of hij wil of niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 23:57

Ik zit trouwens met smart te wachten op wat de anti-bit-brigade hierover te zeggen heeft.

Cassidy, als een paard duidelijk aangeeft een op wedstrijden verplichte optoming niet fijn te vinden moet je geen wedstrijden gaan rijden met dat dier, maar een paard zoeken die wel met een "goedgekeurde" optoming overweg kan of een andere discipline opzoeken. Een paard dwingen met een optoming te lopen die hem niet aanstaat kan de resultaten nooit gunstig beinvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:59

Hihi, de antibit brigade zegt dat we allemaal massaal aan de Dr. Hook moeten _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:00

In de western mag je tot de leeftijd van 5 jaar het dier op een wedstrijd starten met een bitloze optoming zoals een bosal. Op latere leeftijd niet meer.
Stel je voor, je hebt een super getalenteerd paard, dat de capaciteiten heeft om Olympisch te mogen starten. Zou jij dan niet de moeite doen om het geschikte - en vooral voor de wedstrijden goedgekeurde bit - voor hem te vinden?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 00:07

Ik persoonlijk? Nee. Ten eerste ben ik een recreatieve ruiter/ lichte dressuurruiter zonder wedstrijdambities, ten tweede koop ik dus paarden die bij mijn ambitie passen en dat is boscrossen, eventueel endurance en gewoon buiten hobbelen, op licht dressuurmatige basis. Ik beheers oefeningen uit de M, omdat die buiten van nut kunnen zijn maar niet omdat ik op een lintje zit te wachten.

Als ik zo'n lesklant zou krijgen zou ik inderdaad er alles aan doen om een bit te vinden dat geschikt is voor dat paard. Er is steeds meer keuze, dus de kans dat je wat vind is steeds groter. Maar als het dier gewoon niets in de mond wil hebben dan vreetwerk is het heel jammer voor die lesklant. Je kan toch niet optimaal presteren met een optoming die het paard niet ligt, dus zo'n paard dat niets in de mond accepteert zal nooit dat nivo halen, hoe talentvol het ook mag zijn. Zijn ook heel wat paarden die in het Z afvallen omdat ze de stang en trens niet goed accepteren, hoewel die in principe het best veel verder zouden kunnen schoppen. Bij die paarden maakt het niet uit wie je erop zet, ook Anky, Edward, Isabell en weet ik veel wie krijgen een paard dat de stang en trens niet volledig accepteert niet goed aan het lopen