Pony inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EAW

Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 10:48

Heey,
ik heeb een lieve vriendin, maar die wil nu een pony gaan inrijden waar ze naar mijn idee nog te weinig ervaring voor heeft.
Zijzelf rijdt misschien net 2 jaar! Is dat te weinig om een pony in te rijden?
Ikzelf rijd 6 jaar, dat is natuurlijk ook heel weinig, en ik vindt ook dat het onverantwoordelijk zou zijn als ík een paardje ga inrijden simpelweg omdat ik de grenzen niet weet.
Wat vinden jullie hiervan?

piezze

Re: Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:11

hoeft niet verkeerd uit te pakken. Wel moet ze er rekening mee houden dat het niveau en kunde van het paard ophoudt bij het niveau dat ze zelf heeft. Met andere woorden, waarschijnlijk (met het oog op 2 jaar ervaring) niet verder komt dat het zich laat berijden, sturen, gas geven en remmen. Als er verder niet meer verwachtingen zijn wat haar betreft prima, anders zal er deskundige instructie nodig zijn om ze beiden op een hoger niveau te krijgen. En dat is lastiger dan wanneer het paard direct goed opgeleid wordt.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:45

Ik rij ook al bijna 5 jaar en ik zou het ook niet aandurven om een paard in te rijden. Met de reden dat ik bang ben dat ik sommige oefeningen verkeerd aanleer ofzo. Het kan wel, maar ik denk wel dat ze hulp zal moeten vragen aan iemand met ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:48

Groen en groen maakt vaak blauw...
Je moet wel een bijzonder natuurtalent zijn als je na twee jaar in staat bent om zonder problemen een paard of pony in te rijden, tenzij je in die twee jaar 8 uur per dag, 5 dagen in de week hebt gereden...

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 15:38

suleilitha schreef:
Groen en groen maakt vaak blauw...
Je moet wel een bijzonder natuurtalent zijn als je na twee jaar in staat bent om zonder problemen een paard of pony in te rijden, tenzij je in die twee jaar 8 uur per dag, 5 dagen in de week hebt gereden...

Ja, dat bedoel ik, ik denk gewoon dat ze er nog niet ervaren genoeg voor is!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:53

Ik ben er bijna zeker van dat dat niet gaat lukken.
Ik hem samen met een vriendin toen wel allebij 3 jaar reden, een welch
b pony ingereden. nu denk ik gewoon hoe had het fout kunnen gaan,
maar het ging dus fout. wij hadden mooi plan bedacht dat wel eerst gingen longeeren
enzo, alleen het baasje wou dat wij gelijk het zadel erop deden (kun je als 11 jarig meisje moeilijk tegenin gaan)
wij heel voorzichtig zonder voeten in de beugels gestapt. In een keer schrok hij van een kip,
en sprong ze weg. Uit automatisme ''verkramp'' je dan door je benen aan de duwen en je armen inte trekken,
net toen ik dat gedaan had dacht ik al: oliebol, dit gaat niet goed. (wand ik wist uit een boekje dat je nooit aan de mond moet zitten of been moet geven) en die pony zette het op een lopen, en racede de hoek door, ik hield het niet meer en knalde door het hek heen.
moest ik naar het ziekenhuis, foto van mijn schouder gemaakt, was mijn sleutelbeen gebroken. gelukkig wel weer goed gekomen, maar wel hebben de pony niet verder gedaan.

Als ik het over zou mogen doen, zou ik al gelijk als iemand mij bevelen zou geven gezecht hebben dat ik een andere taktiek heb, en dat ik niet van plan ben om het anders te doen. Zou dan ook eerst gaan longeren en lange lijnen, en als ze druk in de mond gewent zijn, aan de longe zonder zadel erop, en proberen te blijven zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:15

Met intensieve goeie begeleiding is er trouwens wel veel mogelijk maar het gaat zooooo vaak mis met mensen die denken zelf wel even een paard of pony in te zullen rijden, en dat is zo jammer. Een paard is zo snel verpest en helaas gaat de regel "gewoon opnieuw inrijden" niet op, er zit geen Ctrl Alt Del op een paard...
Het gros van de paarden wat verkeerd wordt ingereden, door mensen met onvoldoende kennis, zonder adequate begeleiding belandt óf in het "correctiecircuit" óf in de handel, terwijl dit in de meeste gevallen niet had gehoefd.
@Loveidefix, uit een boekje leer je ook niet wat je wel en niet moet doen. Het is vanzelfsprekend dat je niet in de mond gaat hangen maar geen beeen geven gaat lang niet altijd op, in dit geval.
Verder is het LEVENSGEVAARLIJK om op een groen paard te gaan zitten aan de longe!!!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:18

suleilitha schreef:
Verder is het LEVENSGEVAARLIJK om op een groen paard te gaan zitten aan de longe!!!

hoe ga jij er de eerste keer op zitten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:19

Desnoods laat je iemand het paard vasthouden met een halstertouw, maar nooit met een longe, want als het misgaat zit je wel met al die meters waar een paard jammerlijk in verstrikt kan raken.
Overigens ga ik de meeste eerste keren gewoon los op een paard zitten, kwestie van het voorwerk goed doen ;)
Met een beetje handigheid met dubbellonge kun je een paard met longeren eigenlijk volledig beleren, en zelfs mooi nageeflijk krijgen. Daarna is het nog maar een heel klein stapje om met rijden onder het zadel te beginnen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:22

suleilitha schreef:
Desnoods laat je iemand het paard vasthouden met een halstertouw, maar nooit met een longe, want als het misgaat zit je wel met al die meters waar een paard jammerlijk in verstrikt kan raken.
Overigens ga ik de meeste eerste keren gewoon los op een paard zitten, kwestie van het voorwerk goed doen ;)

Als iemand weet waar hij mee bezig is dan kan het echt geen kwaad aan de longe.

Een kwestie van goed voorwerk doen ; aan de longe leren lopen denk ik dan... Zodat hij weet dat hij netjes zn rondjes moet lopen aan de longe.

Mij lijkt het juist gevaarlijker om zonder iets op t paard te gaan zitten, als hij het dan in zijn bol krijgt dan kan je vrij weinig doen, alleen opjagen miss en hopen dat hij je accepteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:25

En daar schort het vaak aan. Verder ben je er nog lang niet met louter correct rondjes laten lopen aan de longe, er komt heel wat meer bij kijken.
Met een longe hou je een paard niet tegen als ie echt uit de bol gaat en het risico van een paard wat tegen de vlakte gaat doordat het raakt verstrikt in de longe is vele malen groter dan wanneer er slechts een halstertouw aanhangt, of liever nog, niets. Verder loopt men ook nog eens het risico dat de longeur een paard omvertrekt met de longe, als het echt mis gaat.
Iedereen die regelmatig paarden inrijdt, weet dat je kunt vallen tijdens het zadelmak maken, dat calculeert men ook echt wel in.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:28

Denk dat het heel belangrijk is dat jullie goede begeleiding krijgen.. Als je een goede instructeur kan vinden die jullie goed kan helpen en die jullie in de gaten houd hoeft het niet verkeerd te gaan.. Vooral heel veel geduld hebben en stapje voor stapje alles doen.. Doe geen dingen waar jullie nog niet voor klaar zijn..
succes..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:34

suleilitha schreef:
En daar schort het vaak aan. Verder ben je er nog lang niet met louter correct rondjes laten lopen aan de longe, er komt heel wat meer bij kijken.

toch ben je er al een heel eind mee.. Zeker als hij de druk van het zadel (evt. ruiter qua hangen/zitten) accepteerd kun je een stapje verder gaan aan de longe. Dat maakt het veel makkelijker, begeleiding op zo'n 5 meter van je vandaan die evt mee kan helpen aan het kennis maken met de eerste hulpen ... been geven (longeur spoort mee aan met stem of zweep) en de overgang terug te maken (de longeur helpt mee met stem)..

Als het paard dan de teugel-/beenhulpen accepteerd en al deeltelijk begrijpt dan gaan wij pas los.
Maar goed.. offtopic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 17:38

Weet je wat ook nog eens meespeelt, dat er geen twee paarden gelijk zijn en gelijk reageren. Eigenlijk is er ook geen standaardmethode voor, op het ene paard rij je bij wijze van spreken zo weg, op de andere kost het bloed zweet en tranen voor ze een beetje "rijdbaar" zijn en die hebben een heel ander voortraject nodig...
Ik ben nu zelf een al zevenjarige aan het inrijden, ben nu een week of zeven aan de gang. Ze heeft dusdanige strapatsen met me uitgehaald dat ik mijn hele werkwijze drastisch heb omgegooid, ik ben mevrouw nu eerst aan het betuigen. Slepen gaat al van een leien dakje en binnenkort gaat de menwagen erachter. Soms zit het mee, soms zit het tegen...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:44

Ik heb mijn eerste pony ingereden na 1 jaar manege les. Ik mocht mijn lievelingspony inrijden (onder strenge begeleiding!), is goed gegaan, maar besef wel dat het ook heel anders had kunnen gaan :).

Daarna heb ik er eentje weggebracht en een zelf ingereden. (van mijn eigen paarden).. Het hangt gewoon van het paard af, je hebt er paarden bij waar je zo op kan gaan zitten. Maar ook paarden waar men heel voorzichtig te werk moet gaan.. Een keer eraf klappen kan al genoeg zijn voor een paard om door te krijgen hoe hij de ruiter van zijn rug af moet bokken en als ze dàt doorkrijgen wordt het inrijden ineens een heel klap moeilijker.

Neem goede begeleiding en zorg dat er àltijd iemand aanwezig is als je op een jong paard rijdt.. Ik ben een keer overeind geholpen door een behulpzame fietser die mij roerloos zag liggen in het weiland. Als die fietser niet was langsgekomen had ik daar misschien wel uren gelegen! Dankzij dat kleine foutje was ik bijna een maand aan werk kwijt en moest weer bijna helemaal overnieuw beginnen, omdat ik één keertje mijn hoofd er niet helemaal bij had en meneer beledigde..

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:11

Conclusie:
het is niet echt verantwoordelijk;)
Ze krijgt nl. niet cehte begeleiding,hoogstens vriendinnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:14

Oei Noortje, dat klinkt niet best en dan geldt inderdaad dat groen met groen blauw kan maken...
Ik vraag me dan ook af, waarom de pony niet professioneel gaat worden beleerd, of is dit laatste een geldkwestie?

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:18

suleilitha schreef:
Oei Noortje, dat klinkt niet best en dan geldt inderdaad dat groen met groen blauw kan maken...
Ik vraag me dan ook af, waarom de pony niet professioneel gaat worden beleerd, of is dit laatste een geldkwestie?

De vriendin, waar ik sinds vandaag ruzie mee heb omdat ik haar dit topic heb laten lezen en gezegd dat het misschein toch niet zo verstandig is..
Ze heeft op marktplaats een advertentie gzet dat ze een verzorgpony zocht waarin ze beschreef dat ze kon springen, dressuurwedstrijden rijdt, veulens beleert enz.
In werkelijkheid heeft ze op mijn verzorgpony ooit 10 cm :+ gesprongen, ze heeft een paar keer een F proefje gereden en ze heeft een veulen een aantal keer uit de wie gehaald, en gepoetst enzo.

Eigenlijk heeeel oneerlijk want ze is die eignaresse nu in de waan aan het laten dat ze het allemaal kan! ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:21

Oh oh oh...
Misschien is het wijs dat jij de eigenaresse van de pony even laat weten dat dit niet goed kan komen. Dat zal dan niet in goede aarde vallen maar je voorkomt wel ongelukken...

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:22

suleilitha schreef:
Oh oh oh...

Idd, maar ik vindt het heel moeilijk wat ik er nou aan moet doen.
Het is nl. gevaarlijk voor haar én natuurlijk voor de pony!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:29

Brr, vervelend!!! Maar een ding, ze komt zichzelf nog wel tegen ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:44

Ik denk niet dat iemand haar aanneemt hoor ;)
Zoizo willen mensen als iemand iets met een veulen moet doen iemadn van boven de 18 (ongeveer)
en aangezien je vriendin nog heel jong is, denk ik dat ze hoogstends een makke recreatie fjord krijgt,
aangezien die mensen verandwoordelijk zijn voor haar.
Zou me niet te veel druk maken. En anders valt ze de eerste keer wel door de mand hoor :D ;)
iemand merkt het gelijk als je onzeker/niet helemaal correct met een pony om gaat, en zal dus ook gelijk zijn
twijvels hebben.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:39

Verstandig van je dat je haar dit topic heb laten lezen.. :j

Een pony inrijden doe je niet zomaar, maar daar komt ze vanzelf achter als ze de eerste keer op een onbeleerde pony gaat zitten. Zonder goed voorwerk, zonder begeleiding.. Dan kan je de reactie van de pony al raden.... Dan mag ze wel een héle brave verzorgpony hebben, want de meeste pony's zullen het niet zomaar pikken dat er iemand zomaar op hun rug gaat zitten. :)

Je moet de tijd nemen om het paard te laten wennen en alles tot in de puntjes voorbereid hebben voor je erop gaat, doe je dat niet en overhaast je dan loop je een veel grotere kans op schrikken. Enne.. Een kat in het nauw maakt rare sprongen..

Voor jezelf lijkt het misschien niet veel, maar het koppie moet het ook allemaal kunnen verwerken!

Miss_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:11

Overlaten aan een ervaren persoon

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:25

Ik heb een pony doorgereden toen ik 2 maand ervaring had maar dat is natuurlijk wel wat anders dan een pony inrijden. (Even voor de duidelijkheid de pony loopt inmiddels op B niveau al heeft het bij mij natuurlijk wel even wat langer geduurt dan bij een ervaren persoon xd)