waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:37

ik heb in veel topics gelezen etc dat er ook gediscuseerd word over het rijden op de achterhand. Er worden verschillende meningen gegeven.
B.v dat het erg belangrijk is ivb met slijtage, maar ook dat t niet veel kwaad kan als je hem op de voorhand rijd want aangezien hij vanzich zelf al op de voorhand loopt kan een uurtje met 10% extra van t gewicht geen kwaad. En hoe zit dat dan met springpaarden, die over hindernissen van 1,40 of hoger gaan die met een volledig gewicht op de voorhand landen, hoe zit dat?

Brand los hoe jullie er over denken :)

rakni

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:39

ik ben niet onwijs theoretisch onderlegd maar volgens mij is het zo dat een paard die op de voorhand loopt niet zijn hele lijf goed gebruikt. Hij gebruikt zijn spieren niet allemaal op de juiste manier.
Hij moet zichzelf en jou echt gaan dragen en daar de juiste spieren voor aanspreken.
ik hoop dat er nu iemand komt die het duidelijker onder woorden kan brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:41

Een paard wat op de voorhand loopt kan de rug niet bollen en daardoor het gewicht van de ruiter niet goed dragen. Na verloop van tijd raakt de voorhand hierdoor overbelast en loop je grotere kans op aandoeningen als atrose etc. in de voorbenen van je paard.
Het is noodzaak dat met een ruiter op de rug, het gewicht beter wordt verdeeld over voor- en achterhand.
Verder snap ik de insteek van dit topic niet helemaal want hierover is meer dan genoeg te lezen op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:45

maar hoe zit dat dan met spring paarden?
en wanneeer weet je day de achterhand goed gebruikt word volgens jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:25

Springpaarden springen niet dagelijks. Verder zijn ze o.a. geselecteerd op de kwaliteit van het beenwerk. In de dagelijkse training is het zo dat springpaarden vooral dressuurmatig worden gereden.
Correct achterhandgebruik is zichtbaar, en ook voelbaar onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:45

er zijn spring paarden die toch wel regelmatig getraind worden hoor..

en wat mij ook is opgevallen, sportpaarden die zo correct op de achterhand worden gereden zijn vaak al veeleerder met pension omdat ze niet meer kunnen...een vriendin van me rijd met haar paard ( die jij ook vast op de voorhand vind vallen want dat roep jij naar mijn inzien al erg snel ) en dies al 27!! hoe kan dat dan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:55

suleilitha schreef:
Springpaarden springen niet dagelijks. Verder zijn ze o.a. geselecteerd op de kwaliteit van het beenwerk. In de dagelijkse training is het zo dat springpaarden vooral dressuurmatig worden gereden.

Waarom worden renpaarden, die toch ook een ruiter dragen, dan niet gedressuurd???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:56

Arabesk wat is de % blessures, die het niet halen, uitval die het wel halen en tijdsduur? Waarom gaan ze alleen "recht uit"?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 07-10-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:57

Grappig, op de renstal waar ik kwam, werden de renpaarden ook gedressuurd :)

biancavos

Cinnepin schreef:
er zijn spring paarden die toch wel regelmatig getraind worden hoor..

en wat mij ook is opgevallen, sportpaarden die zo correct op de achterhand worden gereden zijn vaak al veeleerder met pension omdat ze niet meer kunnen...een vriendin van me rijd met haar paard ( die jij ook vast op de voorhand vind vallen want dat roep jij naar mijn inzien al erg snel ) en dies al 27!! hoe kan dat dan?

Ik heb het idee dat dit meer ermee te maken heeft dat veel sportpaarden al op jonge leeftijd te intensief getraind worden.

Tinky12

Als je als ruiter op het paard stap dan vind er een gewichtsverplaatsing plaats en het paard moet opnieuw uit-balanceren.Het sterkste gedeelte is de achterhand,daar zit de motor.Het is van belang dat er weer een goede balans is tussen ruiter en paard zodat het paard optimaal kan functioneren en minimale slijtage ondervind.
Ga zelf maar eens een rugzak opknopen die zwaar is en niet goed uitgebalanceerd,eens kijken wat er allemaal zeer doet na een uur.

Mijn vorige paard was teveel op de voorhand gereden,je kent het wel..."valse krul" en de achterhand gaat mee omdat hij vast zit.
Toen ik hem kocht heb ik veel moeten werken om hem weer op de achterhand te krijgen,resultaat: enorme ontsteking in de voorknieën en onherstelbare slijtage in de voorbenen.Dat was vooral te merken met koud/vochtig weer,dan was hij stijf en moest lang opwarmen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:58

WildWings gelukkig zijn er uitzonderingen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:59

Arabesk schreef:
Waarom worden renpaarden, die toch ook een ruiter dragen, dan niet gedressuurd???

Een belangrijk doel van de dressuur is, dat paarden lang meegaan.
Voor renpaarden geldt dat niet. Als ze na een jaartje of wat kapot zijn, jammer maar helaas. Ze worden dus heel jong (2) ingereden en het gaat puur om snelheid.
En dat krijg je puur door je paard zo min mogelijk te hinderen.
juist omdat het zo hard gaat, moet het zwaartepunt overigens ook wat verder naar voren liggen. Verder wordt het gewicht zo laag mogelijk gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:00

Arabesk schreef:
suleilitha schreef:

Renpaarden zijn ook al redelijk snel naar de kl*te gereden....
Dus snap niet hoe je er opeens bij komt :+

Springpaarden springen alleen op wedstrijden hoog.. 'Thuis' worden ze inderdaad dressuurmatig getraind of met lage sprongetjes.

Paarden lopen van nature dus meer op de voorhand dan op de achterhand. Maar als er dan ook nog eens een ruiter bij komt wordt dit toch 'teveel'. Misschien is het je ook weleens opgevallen dat een paard dat op de voorhand loopt vaak struikelt over zijn eigen benen?
Door hem op de achterhand te rijden wordt het gewicht verdeeld over alle 4 de benen waardoor het paard beter in balans blijft en er minder slijtage van de voorbenen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:01

maar hoe is de mens erop gekomen dan dat artrose b.v is omdat een paard op de voorhand loopt? is dat ooit onderzocht en bewezen?
de achtrerhand zit direct vast aan de ruggengraat die je juist moet besparen, de voorhand zit los van de ruggengraat..dan klopt t verhaaltje toch ook niet helemaal dat t dier op de achrerhand gereden moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:03

heb overigens nog steeds geen antwoord gehad op de springpaarden die wel dagelijks of bijna dagelijks moeten springen om in hun top niveau te blijven...dat landen steeds op die voorbenen, die hadden dan allang dood moeten zijn van artrose toch? das een vele male zwaarder gewicht dan een paardje dat een uurtje rondhobbelt en wat meer op de voorhand loopt..

manege paarden worden vrijwel niet correct gereden, veel allemaal op de voorhand, maar hoe komt het dan dat menig manege toch paarden heeft rondlopen van boven de 25 die nog meelopen? die hadden toch ook allang stokkreupel moeten zijn?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:07

Cinnepin schreef:
heb overigens nog steeds geen antwoord gehad op de springpaarden die wel dagelijks of bijna dagelijks moeten springen om in hun top niveau te blijven...dat landen steeds op die voorbenen, die hadden dan allang dood moeten zijn van artrose toch? das een vele male zwaarder gewicht dan een paardje dat een uurtje rondhobbelt en wat meer op de voorhand loopt..

manege paarden worden vrijwel niet correct gereden, veel allemaal op de voorhand, maar hoe komt het dan dat menig manege toch paarden heeft rondlopen van boven de 25 die nog meelopen? die hadden toch ook allang stokkreupel moeten zijn?

De paarden op maneges waar ik geweest ben werden meestal geen 25, er waren uitzonderingen, maar dat waren dan ook paardjes die zo oud en stijf waren dat ik het eigenlijk schande van de manege vond dat ze nog lesjes moesten lopen.

Die springpaarden hebben altijd een lichte ruiter om de belasting te beperken, en toch wordt een springpaard boven de 12 al op leeftijd bevonden. Dus die zullen dan ook wel versleten zijn door het springen.
Ik ben van mening dat als je een paard goed in balans rijdt, dat de benen voor net zo belast zijn aan de achterkant, dat het voor het paard relaxt is, en het verslijten van de benen niet geconcentreerd wordt op voorbenen. Slijten zullen ze altijd wel.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 07-10-09 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:09

Cinnepin met die springpaarden wordt ook dressuur gereden.
Van de meeste manege paarden wordt weinig verwacht, meer hobbelen dan rijden. Maar de blessures en uitval is ook hoog, hoeveel oude manegepaarden (van jongs af aan) zijn er? En hoeveel nieuwe manegepaarden zijn er? Hoeveel is de wisseling van de wacht bij manegepaarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:11

klopt dat zie ik ook wel eens hoor ;)

maar ik ben ook op maneges geweest waar er erg oude paarden meeliepen die kletsten op de voorhand en nog gewoon hun rondjes liepen en er niet uizagen of ze pijn hadden ivb slijtage in de benen.

( ik ben overigens geen fan van manege's verder en ben er vaak totaal niet mee eens hoe er daar met de paarden wordt omgegaan, maar nam het als voorbeeld )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:11

Cinnepin schreef:

Hmm ja dat is zeker een interessante vraag :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:12

FaberSmid schreef:
Gast9373 met die springpaarden wordt ook dressuur gereden.
Van de meeste manege paarden wordt weinig verwacht, meer hobbelen dan rijden. Maar de blessures en uitval is ook hoog, hoeveel oude manegepaarden (van jongs af aan) zijn er? En hoeveel nieuwe manegepaarden zijn er? Hoeveel is de wisseling van de wacht bij manegepaarden?

ik hobbel ook meer dan echt rijden..lekker los geen in de houding gedwongen paard, dus mag ie van mij gewoon op de voorhand lopen dan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:14

Het is zowieso de vraag of "verzameling" zoals je dat in de dressuur ziet, meer gewicht op de achterhand overbrengt. Uit onderzoek is gebleken dat GP paarden niet meer gewicht op de achterhand overnemen.

Verzamelen heeft een doel. Een paard in een weiland die een hek ziet aankomen, zal zichzelf verzamelen om makkelijk te kunnen stoppen. Wil je dus belastende bewegingen van je paard vragen (stoppen of draaien uit hoge snelheid), zal je paard dit moeten doen om die beweging makkelijk te kunnen doen.

Voor een gewoon normaal ritje zonder extreem belastende bewegingen is dat niet nodig en kan je beter zorgen dat je je paard niet extra belast dan nodig. Daarbij is het belangrijker dat je de beweging van de rug niet belemmert. Spanning zorgt voor een belemmering in de beweging van de rug (naast alle ruiter-gerelateerde factoren zoals de ruiter en het zadel). Ik denk dat een meer VWNW beweging van het paard weinig belastend is, terwijl je hiermee absoluut niet de voorhand ontlast.

Je paard in z'n eigen balans laten lopen, is het meest voordelig voor z'n gezondheid. Alles wat je paard belemmert, zal voor meer belasting en dus meer potentiele schade zorgen. Je paard extra op de voorhand rijden door veel teugel gebruik, te diep rijden, spanning in de rug etc etc, is dus zeker wel schadelijk. Ook veel springen is natuurlijk belastend voor de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:15

FaberSmid schreef:
Gast9373 met die springpaarden wordt ook dressuur gereden.

ik snap wel dat springpaarden ook dressuurmatig worden gereden maar dat neemt het vele gewicht niet weg wat steeds op de voorhand komt bij elke landing na een sprong! hoe hoger, hoe zwaardere landing en dus meer gewicht op die benen, en dar is dus veeeeel zwaarder als een rondje hobbelen op een paard dat op de voorhand loopt...of ze dan tijdens de dressuur training op de achrerhand worden gezet maakt met de sprong niet uit natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:18

sanne83 schreef:
Het is zowieso de vraag of "verzameling" zoals je dat in de dressuur ziet, meer gewicht op de achterhand overbrengt. Uit onderzoek is gebleken dat GP paarden niet meer gewicht op de achterhand overnemen.

Verzamelen heeft een doel. Een paard in een weiland die een hek ziet aankomen, zal zichzelf verzamelen om makkelijk te kunnen stoppen. Wil je dus belastende bewegingen van je paard vragen (stoppen of draaien uit hoge snelheid), zal je paard dit moeten doen om die beweging makkelijk te kunnen doen.

Voor een gewoon normaal ritje zonder extreem belastende bewegingen is dat niet nodig en kan je beter zorgen dat je je paard niet extra belast dan nodig. Daarbij is het belangrijker dat je de beweging van de rug niet belemmert. Spanning zorgt voor een belemmering in de beweging van de rug (naast alle ruiter-gerelateerde factoren zoals de ruiter en het zadel). Ik denk dat een meer VWNW beweging van het paard weinig belastend is, terwijl je hiermee absoluut niet de voorhand ontlast.

Je paard in z'n eigen balans laten lopen, is het meest voordelig voor z'n gezondheid. Alles wat je paard belemmert, zal voor meer belasting en dus meer potentiele schade zorgen. Je paard extra op de voorhand rijden door veel teugel gebruik, te diep rijden, spanning in de rug etc etc, is dus zeker wel schadelijk. Ook veel springen is natuurlijk belastend voor de benen.

en als je gewoon relaxet hobbelt, lekker lang teugeltje en hij valt wat op de voorhand, is dat dan ook schadelijk? je laat dan t paard lopen zoals het zelf wilt,,,,je dwingt niks af...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:23

Over het algemeen dus niet ;) Mocht je paard problemen hebben, kan dat natuurlijk een heel ander verhaal zijn. Maar dan heb je het over revaliderende gymnastiek.
Daarnaast is spanning natuurlijk funest, dus relaxed rondhobbelen lijkt mij geen probleem ;)