Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
fresco schreef:Maar een paard die met de correcte hulpen gereden wordt hoeft nog geen happy athlete te zijn, of wel?
FaberSmid schreef:fresco schreef:Maar een paard die met de correcte hulpen gereden wordt hoeft nog geen happy athlete te zijn, of wel?
Wou u zeggen dat de paarden van bijvoorbeeld meneer Klimke geen happy athlete waren?
De hele verzorging moet paardvriendelijk en correct zijn, maar uw vraag ging specifiek over het rijden?
FaberSmid schreef:Paarden die door de ruiter met de correcte hulpen gereden wordt, met de juiste begeleiding van onder andere hoefsmid, dierenarts, "pensionhouder", instructie, organisatie en jury.
Zonder misbruik van het Bauchersysteem, ldr, rollkur, hyperflexi, hollandse school en met de strenge beoordeling van de reglementen. Het zou mooi zijn als de ruiters, instructie, jury en organisaties hun eigen handleiding eens zouden lezen en toepassen, het wel; bekende rode boekje.
fresco schreef:Ik heb de handleiding in het verleden wel eens gelezen.
En ik ben geef idd instructie en jureer regelmatig.
Mijn visie... tja, ik zie graag dat mensen eerlijk en oprecht met paarden omgaan, ze met respect behandelen.
(helaas zie ik in de praktijk vaak anders vooral tijdens het jureren)
Ben ik helemaal met u eens, wat voor stappen onderneemt u als jury?
Ik ben van mening dat als je eerlijk en correct rijd je een happy athlete van je paard kunt maken.
Daar komt natuurlijk bij dat je een paard ondanks het correct rijden ook een zo paardvriendelijk mogelijke verzorging moet bieden.
Dan zijn we het met elkaar eens toch?
het is eigenlijk heel moeilijk je visie zo even in een paar zinnen weer te geven.
dan moeten we even op de pb overgaan denk ik.
Waarom per pb, kunnen de anderen het niet lezen?
FaberSmid schreef:Paarden die door de ruiter met de correcte hulpen gereden wordt, met de juiste begeleiding van onder andere hoefsmid, dierenarts, "pensionhouder", instructie, organisatie en jury.
Zonder misbruik van het Bauchersysteem, ldr, rollkur, hyperflexi, hollandse school en met de strenge beoordeling van de reglementen. Het zou mooi zijn als de ruiters, instructie, jury en organisaties hun eigen handleiding eens zouden lezen en toepassen, het wel; bekende rode boekje.
Urielle schreef:Een paard wat uitstraalt dat hij plezier heeft in het werk (happy) en er wel fit, gespierd en afgetraind uitziet (athlete).

Citaat:Tja, ik denk dat je als jury weinig aan het niet correct kunt doen mits de ruiters zelf ervoor open staan.
je zal bij mij altijd een protocol krijgen die helemaal vol geschreven is met opmerkingen, negatief maar ook positief.
Vaak zie ik het als onkunde, mensen weten gewoon niet beter...
FaberSmid schreef:Anoeska het paard kan een paard een happy athlete maken en houden. Natuurlijk zegt het karakter ook wat, maar hoe vaak wordt een paard bijvoorbeeld als chagrijnig, lastig of gevaarlijk gebrandmerkt? Ligt dat nu aan het paard of aan de ruiter, is het niet de mens die een paard maken of breken kan?
Professor schreef:Wat hebben zij dan op wedstrijden te doen???
Zijn de instructeurs niet gevraagd, om dat te leren, dat die de ruiter het bijbrengen moet, dat het paard op de eerste plaats staat, en niet die die erop zit, ik noem dat geen ruiter wanneer die niet er voor open staat.
Vind u dan dat de toppaarden die er in Nederland zijn op dit moment happy athleten zijn???
U als jurylid, vind u dat prestatie boven alles gaat, dat een paard nog binnen 2 jaar van Remonte op Grand Prix niveau wordt uitgebracht, getraind en ook nog succesvol is, tenminste aan de top is????
U als amazone, vind u dat prestatie boven alles gaat, dat een paard nog binnen 2 jaar van Remonte op Grand Prix niveau wordt uitgebracht, getraind en ook nog succesvol is, tenminste aan de top is????
Vraag dit speciaal aan u als jury en als amazone.
Waarom?
Denkt u maar daar eens overna.