Goed onderbouwde kritiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Goed onderbouwde kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:35

Hallo allemaal,

Hier op bokt zie ik veel mensen steeds dezelfde dingen zeggen:
Handen rechtop
Tenen naar binnen
Vraag stelling
Kijk naar voren, ga geen centjes zoeken

Je kunt er zelf vast nog wel meer bedenken.
Ik vraag me af of de meeste mensen eigenlijk wel weten hoe je het correct uit moet/kan voeren en waarom deze dingen zo belangrijk zijn tijdens het rijden

Dus, mijn vragen:
1. Als je het niet weet, maar deze dingen wel vaak roept, wees hier dan eerlijk en zeg dat je het eigenlijk niet zo goed weet.
2. Als je het WEL weet, laat je dan horen! Dan kan iedereen een graantje meepikken.

Barst los en wees eerlijk en diplomatiek!

Urielle

Re: Goed onderbouwde kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:13

Ik denk wel te weten waarom de ideale ruiterhouding is opgesteld zoals die is.

Handen rechtop is omdat je dan de beste, meest constante, meest soepele teugelvoering hebt. Rij je bijv. met platte handen dan is je verbinding met de mond veel stugger. Wie wil proberen hoe de verschillende teugelvoeringen aanvoelen, kan eens een losse teugel pakken en een bereidwillige tweede persoon die even ruiter wil spelen.

Tenen naar binnen vind ik een waardeloze tip omdat je daarmee je enkel (veerpunt!) forceert. Beter is het om het been vanaf bovenaan bij de heup opnieuw vlak aan te leggen en dan eventueel de hak iets aar buiten te draaien. Op deze manier is je beenhulp het meest efficient en duidelijk.

Stelling vragen is geen houdingsaspect maar een oefening op zich om een paard losser te maken in de aanleuning. Met een goede buiging komt stelling meestal vanzelf mee.

Naar voren kijken is omdat je als je omlaag kijkt zelf meer gewicht op de voorhand van het paard legt, en je doel is juist het paard lichter in de voorhand te krijgen door het meer op de achterhand te zetten, aangezien een paard van nature al meer gewicht op de voorhand heeft.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:21

Vanuit mijn werk kom ik heel veel van deze opmerkingen tegen, die nooit onderbouwd worden. Een paar voorbeelden daarvan zijn "trek jouw schouders meer naar achteren", "ga meer op jouw kont zitten", "ga lichtrijden zonder beugels", etc. En inderdaad het befaamde "jouw tenen wijzen naar buiten".
Ik probeer me niet meer te frustreren...
Mocht het jullie echt interesseren, dan wil ik best in het kort mijn visie op houding hier neer typen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:10

Ach ja, merendeel van de ruiters is gewoon heel goed in het geven van ongefundeerde kritiek aan andere mensen met paarden bezig zijn. Dat is niet alleen op bokt zo maar kom ik overal tegen. En dan is het gewoon het makkelijkst om de termen te gebruiken die je het vaakst voorbij hoort komen. Maar volgens mij past dit onderwerp meer bij RT-Discussies?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:22

ik ben het eigenlijk ook niet eens met sommige van die stellingen.
Bv het tenen naar binnen, als je dit doet forceer je inderdaad je zit, gaat je knieen iets aanknijpen en blokkeert onbewust je paard in zijn beweging. Natuurlijk ziet het er "mooier" uit, maar ga nu eens ontspannen op je paard zitten, dan steken je tenen ook niet naar voren, omdat je lichaam nu eenmaal niet gebouwd is om om een rond voorwerp (paard) te zitten en tegelijk je benen recht te houden. Dan zouden je gewrichten anders moeten zijn.

Zelfde bv over mensen die kritiek hebben op de zit van iemand op een paard. Een foto is een moment opname en er zijn verschillende soorten zit. Iemand die diep in het zadel zit, ziet er op de foto misschien netjes uit, maar kan tegelijk teveel gewicht in het zadel zetten. Iemand die iets naar voren zit kan de kritiek krijgen rechter op te moeten gaan zitten, maar kan in wezen "verlicht" zitten (dus niet lichtrijden).

Het naar voren kijken kan ik me wel in vinden. Paarden zijn super gevoelige dieren en kunnen jouw focus in je lichaam volgen als ze hier goed op zijn ingesteld. Alleen geven de meeste mensen ze hier de kans niet voor omdat ze elke pas van het paard onder controle willen hebben en het paard geen verantwoordelijkheid geven. Enfin wat ik bedoel te zeggen is door te kijken waar je naartoe gaat ipv naar beneden naar je paard zal jouw eigen lichaam die directie aangeven en dus een betere indicatie zijn voor het paard zodat hij weet waar hij naartoe moet. Als je naar beneden kijkt heb je veel meer je teugels en benen nodig. Eigenlijk zonde.

En als laatste zijn er zoveel ruiters die op de foto "netjes" zitten die eigenlijk door stijf te zijn hun paarden in de weg zitten. Nogmaals een foto is dus eigenlijk niet iets waarvan ik vind dat je een mening over iemands houding kan baseren. En tevens ben ik het dus niet eens met de standaard beschreven "goede" houding die iedereen nog steeds aanleert.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:44

Naar mijn meningg zijn dergelijke regels opgesteld om een goede onafhankelijke zit te crieeren. Waarbij je ontspannen zit zonder je paard te storen. Het is niet de bedoeling op je zit zo te forceren met bijv. hakken naar beneden dat je weer het paard stoort doordat je hier weer spanning (stijfheid) opbouwd. Met opgetrokken been spoor je het paard continu aan en het wijst op klemmende spanning in je been. Op het moment dat je paard ervandoor gaat zul hem dus moeilijk onder controle krijgen aangezien je dan nog meer zult gaan knijpen, Mijn paard is hiervoor zeer gevoelig. Misschien kun je je instructie vragen om deze aspecten beter uit te lichten, want voor elke van je stellingen zijn dergelijke antwoorden van toepassing.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:30

Ik snap heel goed waarom (sommige van) deze dingen heel belangrijk zijn, ik ben zelf instructrice, ik wilde gewoon dat iedereen ophield met het roepen van 'lege informatie'. Aan het aantal reacties, de inhoud van de reacties en de leeftijden van de reactiegevers te zien was mijn hypothese juist. Het zijn vooral de kinderen die de instructrices aan het napapegaaien zijn. Dit is opzich geen probleem, maar ik leg altijd bij mijn kinderlesjes uit waarom iets belangrijk is. Ik hoop dat alle instructrices dit doen. Ook degenen die alleen met kinderen werken.

Allemaal bedankt voor jullie reacties, laten we hopen dat iedereen het gelezen heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:31

RT-P--> RT-D