doorzitten wel/niet goed voor rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

doorzitten wel/niet goed voor rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 12:13

Ik vraag me af of het juist wel of niet goed is
voor de rug van het paard om door te zitten..

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:19

tja dit vraag ik me ook wel is af. Met een jong paard zowiezo niet vaak doen en pas als je goed heb los gereden. Dacht ik altijd.
Ben benieuwd wat andere daar van vinden

Daihyo

Re: doorzitten wel/niet goed voor rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:19

BEH --> RT-D

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:59

Ik heb hier pas een artikel over gelezen, in de Bit denk ik.
De belasting van de rug is bij doorzitten hoger dan bij lichtrijden, uitgaande van een ruiter met een meegaande zit.

Een ruiter die niet goed met de beweging meegaat kan voor nog meer belasting vande rug zorgen, ook tijdens het lichtrijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:04

Sjonniej schreef:
De belasting van de rug is bij doorzitten hoger dan bij lichtrijden, uitgaande van een ruiter met een meegaande zit.

Klopt absoluut niet, lichtrijden is uitgevonden om de ruiter te ontlasten, niet het paard. Trek maar eens wat basis mechanika uit de kast; "licht"rijden betekent onontkoombaar hogere piekbelasting.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:25

Inderdaad wat Kugger zegt.
Op vrijwel elk zadel geeft lichtrijden een bepaalde puntbelasting vergeleken met volledig in het zadel zitten. Dit komt omdat je je gewicht verplaatst. De meeste mensen denken het beter te doen, maar in feite is het een stuk slechter voor je paard omdat die puntdruk op een vervelende plek op het lichaam komt.

Maar ik dénk dat 't ook niet bevordelijk is voor de rug van het paard als de betreffende ruiter op z'n rug zit te bonken. Maar over het algemeen genomen is doorzitten beter. Mits je dit dus fatsoendelijk doet, maargoed dat is een kwestie van leren en oefenen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:18

Ik citeer:

"Als je gaat lichtrijden, dan is tijdens het moment dat je staat de rugbelasting lager dan tijdens doorzitten. Op het moment dat je gaat zitten, is de rugbelasting even hoog als bij doorzitten. .... Het effect van de ruiter op de rug wordt uiteraard ook door het gewicht vande ruiter bepaald. ... Uit het onderzoek van Patricia de Cocg bleek dat bij het lichtrijden en de verlichte zit de peikbelasting op de rug lager is dan bij doorzitten."
Uit: Bit (2009), 'Ruiter van de toekomst', pagina 26-29, nummer 171.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:24

De meeste gaan zo hard zitten tijdens het lichtrijden dat er dan ook een piekbelasting is.

Ik heb dit ook gevoeld tijdens het HE met mijn hand onder het zadel van het oefenpaard..

Nicole9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:28

Het licht eraan hoe je doorzit.

Ga je met de beweging van het paard mee of zit je er op te stuiteren.
Dit idemdito met galoperen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:16

Brainless schreef:
De meeste gaan zo hard zitten tijdens het lichtrijden dat er dan ook een piekbelasting is.

Ik kan me voorstellen dat lichtrijden zeker niet beter is bij iemand die in het zadel 'ploft'. Maar als je op een correcte manier lichtrijdt? Dan kom je dus als het goed is niet heel hoog uit het zadel en kom je ook niet heel hard neer. En dan lijkt me eerder dat citaat van Sjonniej van toepassing..

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:20

Ligt eraan of de ruiter een onafhankelijke zit heeft.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:30

En hoeveel mensen rijden correct licht?
Als je de stafoto's ziet (alleen al hier op Bokt) zie je ze 2 handenbreed uit het zadel komen. (staat dan ook altijd bij: charmant stamoment).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:35

En hoeveel mensen kunnen correct doorzitten??
Geloof dat we daar wel een eindeloze discussie over kunnen houden, maar dat dat wel duidelijk is:
Een ruiter die correct zit, zorgt voor een lagere piekbelasting dan een ruiter die slecht zit.

Maar dan neemt niet weg dat bij een correcte zit, doorzitten dus voor een hogere rugbelasting zorgt dan lichtrijden. (Aldus het onderzoek van Sandra de Cocq)

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:10

prettig is het niet, maar als je goed heb doorgereden dat het paard warm is, kan je best doorzitten als je dit maar niet de hele tijd doet..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:47

Kuggur schreef:
Sjonniej schreef:

Klopt absoluut niet, lichtrijden is uitgevonden om de ruiter te ontlasten, niet het paard. Trek maar eens wat basis mechanika uit de kast; "licht"rijden betekent onontkoombaar hogere piekbelasting.

Mee eens, waarom immers bij jonge paarden doorzitten en dressuur oefeningen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:25

Volgens mij (maar ik ben maar een simpele recreatieruiter) geeft doorzitten, mits correct uitgevoerd, een constante belasting terwijl lichtrijden, hoe netjes ook, altijd voor een piekbelasting zorgt. Met goed lichtrijden (dus met je kont amper boven het zadel uit, je enkel als "steunpunt" en niet bij elke beweging al dan niet per ongeluk meedrijven met je kuit) kan je het paard enorm helpen met het aanleren van verruimingen en later verzameling. Bij het correct doorzitten zorg je ervoor dat de druk op je zadel (de rug dus) constant blijft en niet tegenwerkt in de beweging. Correct doorzitten betekent ook dat het paard een constant tempo kan aanhouden in de draf, zonder steeds de fouten van de ruiter op te moeten vangen. Dat zie je direct terug in zowel het tempo als de tact. Ook bij correct doorzitten gebruik je de drijvende kuit zo min mogelijk en alleen wanneer nodig (paard verliest tempo en/ of impuls) en is je enkel het steunpunt.

Hoop dat wat ik bedoel overkomt en niet verkeerd begrepen word.

suusje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:38

je pntwikkeld wel je spieren maar als je een slechte rug hebt zal ik niet heel veel gaan dorzitten is nou niet super goed!
succes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:43

90% van de paarden die ik tegenkom in de ring in de B en de L, gaat beter lopen zodra de ruiter gaat lichtrijden. Zodra ze moeten doorzitten, gaat het paard verkrampt lopen en als er weer mag worden licht gereden, gaan de paarden losser in het lijf lopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:29

Dat is ook vrij logisch denk ik. Bij het niet correct doorzitten zit je het paard constant te hinderen, bij het lichtrijden krijgt het meer ruimte bij een ruiter die geen onafhankelijke zit heeft, bovendien heeft de ruiter bij lichtrijden meer tijd om een eventuele fout te herstellen. Bij correct doorzittende ruiters lopen de paarden losser dan bij het lichtrijden. Vaak zitten ruiters die doorzitten de hele tijd met hun kuit te porren, en van voren juist tegen te houden. Vind je het gek dat het paard zich gaat opkroppen en verkrampen.

Dat een ruiter los in het lijf moet zijn lijkt me zowiezo buiten kijf. Als je als ruiter niet je spieren kan beheersen kan je nooit goed leren paardrijden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 01:00

Deze discussie dreigt af te glijden naar dezelfde problematiek als in de boomzadel versus boomlooszadeldiscussie´s (de misleidende argumentatie dat boomloos beter is dan een slecht passend boomzadel).
Het gaat er in dit topic om correct lichtrijden met correct doorzitten te vergelijken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 12:15

Dat is dus precies wat ik probeer te doen Kuggur, kijken naar de verschillen tussen al dan niet correct doorzitten en al dan niet correct lichtrijden. Beide is niet correct uitgevoerd volgens mij bijzonder vervelend voor het paard en echt correct uitgevoerd lijkt doorzitten me prettiger voor het paard (dus de beweging van het paard opvangen met de heupen/ bekken en de enkels, benen verder stilgehouden en met lichte aanleuning).

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 13:53

storm76; als ik bij mijn paard ga doorzitten loopt hij meestal beter en kan ik hem beter aanvoelen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:55

Ik denk dat voor de gemiddelde ruiter, het beter voor paard is om te lichtrijden, omdat de gemiddelde ruiter geen onafhankelijke zit heeft, en hierdoor juist nog slechter gaat zitten bij het doorzitten. En zo dus paard meer belast ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:09

Het ligt er denk ik inderdaad aan hoe de ruiter doorzit danwel lichtrijdt. Wanneer ik een poging doe tot doorzitten (wat bij mijn paard steevast leidt tot huppeltjes: "moet ik tölten baasje? Galopperen dan?" merk ik niet echt iets aan de manier waarop hij draaft. Maar wanneer ik lichtrijd, wat ik dus feitelijk altijd doe in draf, merk ik dat hij, wanneer ik op het rechterbeen lichtrijd, niet lekker draaft, en huppeltjes of een galopsprongetje maakt om mij op het andere been te krijgen. Ik vraag me nu eigenlijk af waardoor dat komt. Ik snap wel dat hij scheef is. Maar waarom doet hij dat dan wanneer ik lichtrijd?

@ Kuggur: en met IJslands draven? Lijkt me dat dat dan het prettigst is voor het paard. De ruiter gaat niet stáán in de beugels en zit ook niet in het zadel te bonken in een poging tot doorzitten.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:43

@ hestejente, ik kan wel uitleggen waarom hij dat doet. Dan quote ik straks even een stukje uit een boek... (Ik denk ik post even, dan heb ik een stipje haha). Kom er nog op terug dus.