Jongpaard met S&T!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiNM

Jongpaard met S&T!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 11:54

Wat ik nou toch te zien kreeg, echt niet te best.

En jongen/vriend van mij heeft sinds een tijdje zijn eigen paard.
Mooie tallent volle ruin van nu 5 jaar oud, nou ging het dressuurmatige
rijden wat minder een heeft hij besloten er een S&T in te hangen!
Met als excus dat ie nu veel relaxter is en beter hanteerbaar tijdens het rijden.
Nou ik kreeg zowat een hartverzakking toen ik de foto's zag en het verhaal er bij hoorde,
en hij was er nog trots op ook!
Nou is het niet de makkelijkste maar elk probleem is op te lossen en zeker niet met
een scherper bit oid! Ik heb nog niet irl gezien maar de foto's zeggen al heel wat.

Wat vinden jullie hier nou van en moet/kan ik hier wat aan doen/zeggen?

(ik noem geen namen en plaats er geen foto's van maar iedereen kan zich er wel wat bij voorztellen toch..)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:56

Tja, ik denk dat iedereen het er wel mee eens zal zijn dat dit niet de oplossing is. Dat moet natuurlijk niet je motivatie zijn om er een stang & trens in te hangen. De vraag is of het bij die jongen doordringt als je er wat van zegt. Waarschijnlijk niet :n

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:57

Ik vind het behoorlijk dom van hem.
Hang er eerst een watertrens in, en ga goed trainen, eventueel met slof, maar echt niet met s&t(heb ik het sowieso niet op)

Nell_

Re: Jongpaard met S&T!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:58

Dit is niet de oplossing voor het 'probleem'. Jammer dat een jong paard op deze manier gereden moet worden.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:59

NikkiiDara schreef:
Wat vinden jullie hier nou van en moet/kan ik hier wat aan doen/zeggen?

Of je er iets van zegt, moet je natuurlijk zelf weten. Maar de kans is groot dat hij er niet naar gaat luisteren, omdat hij duidelijk de ernst van de zaak niet snapt.
Een S&T dient niet om een paard beter te kunnen hanteren en dat zal hij in zijn dressuurproeven snel leren, als hij daar wél met gewoon bit moet starten.
Verder kan je hem misschien eens proberen uit te leggen dat als hij er NU een s&t in steekt,welke gevolgen dat kunnen hebben voor later. En dan denk ik niet enkel fysieke gevolgen, maar ook echte dressuurmatige fouten, doordat de basis er niet in zit dat het paard te vroeg gaat oprichten bijvoorbeeld, of dat hij het bit niet gaat volgen, achter de teugel gaat lopen... (ik denk dat zo iemand meer inzit met het feit dat hij door dit later veel problemen gaat krijgen qua punten in dressuur en uitslagen dan als je zegt dat zijn paard fysieke problemen kan krijgen... hij denkt nu duidelijk ook niet aan zijn paard!) En het is het proberen waard...

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:00

Dat is wel lekker makkelijk van hem ja, er iets scherps in gooien zodat het pijn doet.
Zeg tegen hem dat dit voor het paard echt niet lekker is en dat het hem pijn doet!
Dat hij beter met een normaal bit kan trainen..als dit een talentvolle ruin is dan neem ik aan dat hij wel te berijden is toch?
En dat hij het eerst bij zichzelf moet zoeken voordat hij dat paard pijn doet..(misschien rijd hij hem wel helemaal verkeerd)
Praat er gewoon over op een normale manier en dan komt het misschien wel goed.
Ik denk ook dat hij het nu wel lekker makkelijk vind en dat het paard goed luisterd..
Ik hoop dat hij er wat aan gaat doen!!

Succes

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 12:05

Badankt! Hier kan ik wel wat mee,
Ja het luisteren word denk ik wel een probleem,
Zeker wel te berijden alleen naar mijn iedee al een beetje verpest door manier van inrijden helaas zonder goede begleiding..
Ik zal eens voor zichtig dit topic onder z'n schuiven ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:09

Heeft hij uberhaupt ervaring met S&T? zoiezo is het al niet gepast om een 5-jarig paard een S&T in te hangen maar ik hoop dat hij op z'n minst dan weet hoe hij ermee moet omgaan :s indien niet kan het heel goed zijn dat hij nog voor onaangename verassingen gaat komen te staan de dag dat hij de stang even te hard opneemt... het zou niet de eerste zijn die rechtop gaat hoor...

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 12:11

Nee geen zover ik weet, zelf geen wedstijd ervaring en erg weinig 'goede" lessen....

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:13

S&T is niet bedoeld om je paard beter onder controle te kunnen houden, maar om je hulpen te kunnen verfijnen imo. En of een paard dan jong of oud is, het is gewoon niet de juiste keuze om je paard een S&T in te hangen zodat ie makkelijker hanteerbaar is.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:28

NikkiiDara schreef:
Nee geen zover ik weet, zelf geen wedstijd ervaring en erg weinig 'goede" lessen....

Dan hoop ik dat hij snel tot bezinning komt want dit is allesbehalve een ideale situatie...

mOamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:41

Ik weet wie ze bedoelt en hij heeft volgens mij echt een plank voor zn hoofd..
Het is een springgefokte ruin en hij vind dressuur niet zo belangrijk omdat hij weet dat zijn paard het niet leuk vind. Daarom besluit hij maar snel met springen te beginnen. Hij is absoluut geen springruiter, en heeft zover ik weet nooit normaal springles gehad.. Hij zegt wel dat zijn paard ontspannen loopt door de s&t, maar op de foto's ziet het er meer getrokken als ontspannen uit:=
Vind het echt zo zonde van zijn paard..

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:44

wat zonde van het paard,
dat heeft nog een heel leven voorzich en kan door zoiets al helemaal verprutst worden.
bij DVB rijden ze paarden vanaf een jaar of 5,6 wel met s&t maar dat doen zeer ervaren ruiters/amazones en dat ziet er ook goed uit en daar rijden ze ook veel nog op trens.
maar dit kan echt niet.
heb medelijden met het paard....

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:50

mOamm schreef:
Ik weet wie ze bedoelt en hij heeft volgens mij echt een plank voor zn hoofd..
Het is een springgefokte ruin en hij vind dressuur niet zo belangrijk omdat hij weet dat zijn paard het niet leuk vind. Daarom besluit hij maar snel met springen te beginnen. Hij is absoluut geen springruiter, en heeft zover ik weet nooit normaal springles gehad.. Hij zegt wel dat zijn paard ontspannen loopt door de s&t, maar op de foto's ziet het er meer getrokken als ontspannen uit:=
Vind het echt zo zonde van zijn paard..

Zo ken ik ook een heleboel mensen. Zeker omdat paarden zich tijdens het springen soms wat drukker maken en als je paard dan niet 200% aan je hulpen staat, je vaak het idee hebt dat je de controle verliest.
Elk 'goed' springruiter lost dit probleem op door luisteroefeningen. Zorgen dat het paard ook bij je blijft en luistert tijdens het springen. Maar de gemakkelijke oplossing op korte tijd is er een zwaar bit in steken. Dat zorgt er immers voor dat je paard niet KAN gaan lopen. Het lost uiteindelijk het luisteren op zich niet op, wat later bij hogere parcours zeker een probleem gaat worden in technische lijnen en combinatiesprongen.
Bovendien gaan de meeste paarden toch in protest wanneer er zo'n heftig ding in de mond zit. Als hij dan toch iets sterker wil gaan dan een gewoon bit tijdens het springen kan dat eventueel nog wel zonder naar stang en trens te grijpen. Hij kan bv een pessoa of ophaaltrens gebruiken waarbij hij 1 teugel aan het 'gewone' ringetje vastmaakt en een 2e teugel aan de sterkere. Zo kan hij als het paard niet luistert eerst op de normale ring vragen en als hij nog niet reageert de sterkere teugel aanvragen. Dit is nog hééél verschillend van de kracht van een stang, omdat je een ringetje als hefboom hebt en de hefboom bij een pessoa ongeveer 2cm is. (of eventueel een brug maken met gewone ring en hefboomring) Maar uiteindelijk zijn luisteroefeningen de echte oplossing!
Misschien kan je dit eens met hem bespreken, geef een beetje toe en verwacht een beetje verandering.
Zeg eventueel met pessoa te proberen en leg hem uit hoe hij op dat luisteren kan oefenen. Maak hem daarna duidelijk dat als hij een goed parcour wil springen, zijn paard moet luisteren en dit kan hij enkel als hij zijn paard dressuurmatig ook onderhoudt. Leg hem ook uit dat er ook zoiets bestaat als springgericht dressuurrijden. Waarbij het bijvoorbeeld niet belangrijk is of je paard zijn neus 100% perfect aan de loodlijn houdt ofniet, of waarbij de techniciteit van de oefeningen niet zo perfect moet zijn, maar dat je gewoon traint op bepaalde belangrijken luistertechnieken. VB het wijken: Springgericht: de reactie op je drukkend been, als je een wending neemt en je paard valt naar binnen met of zonder reden dat je met een wijkend been je paard terug kan sturen zonder je daarbij aan je teugels moet sleuren en je paard dus afgeleid wordt van de sprong. Dressuurmatig houdt wijken veel meer in, dus daarom is het voor hem misschien interessanter oefenen, omdat het nu eenmaal niet zo'n stricte regeltjes zijn, maar dat je gewoon oefent op de druk voor de kuit.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:54

en nog 1 ding dat mij ook vaak helpt als een ''springruiter'' zijn dressuur niet wil onderhouden. (ik heb dit vaak als ik les ga geven, dat kinderen duidelijk NIET getraind hebben op de dressuuronderdelen)
Je maakt een lijstje waar op staat welke dressuur/luisteronderdelen nodig zijn voor het springen en waarom.
En je zegt: jij wilt een goed springruiter worden, dit kan enkel als je dit lijstje van dressuur/luisteronderdelen hebt afgewerkt, dus begin er maar aan. Als je klaar bent er mee, roep je me maar ;)

enkele vb'en:
*ophouding op de zit!!: als je paard moet verkleinen tussen 2 sprongen moet hij terugkomen op de zit, indien hij dit niet doet, moet je het met de hand vragen, waarbij je protest gaat krijgen of een paard dat achter de teugel duikt en je dus je paard gaat afleiden van de sprong, met een grote kans op een balk of stop.

*wijken voor de kuit: (zie bovenstaande post)

*voorwaarts neerwaarts (ontspannen): om een sprong te krijgen waarbij de rug wordt losgelaten en de kans op een balk minimaliseert.

enzovoort...

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 17:15

Super bedankt ik denk dat ik maar eens dit topic onder zn neus duw ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:26

tja... Ikzelf zou ernaar streven het ook zonder st te kunnen, maar das ieder voor zich. Back to basic

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:32

Ja... dat is blijkbaar het probleem, zelf 'the basic' is niet echt aanwezig :)

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:35

Ik vind S&T echt ondingen, zolang het nog mag blijf ik mooi op de trens rijden

Maar sommige mensen zijn gewoon niet wijzer die denken dat dat de oplossing is, staat ook zo stoer..