Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:"Dressur"? Es hat mit "Pudeldressur" so wenig zu tun wie mit dem "Dressierten Mann" und der deutsche Sprachgebrauch verwirrt eher nur als das er klärt. Das Wort "Dressur" ist aus dem französischen "Dresser" abzuleiten und bedeutet "Lehren" und zwar im eindeutigen Sinne von "Ausbilden".
Egon von Neindorff bedauerte oft, dass in den Riegen der heutigen Richter und bei den zahlreichen Ausbildern kaum noch Ausnahmen aus der Masse ragen, deren Schulung auf die korrekte Lehre zurückgeht - Grundkenntnisse werden heute nicht mehr verlangt, sie werden sogar vernachlässigt und außer Acht gelassen. Die moderne Sportpferdezucht kommt diesem Trend sehr entgegen: "Der kann aber treten!" und das ist von Natur aus schon vorgegeben. Wie lange die Gelenke das bei einer
unsachgemäßen Behandlung wirklich aushalten, zeigen die "Halbwertzeiten" der Turnierpferde, die oftmals noch nicht einmal 10 Jahre (!) betragen.
Zeichen unserer schnelllebigen Zeit, aber wo geht sie hin, die deutsche Reitkultur?
Wer will sich schon mit diesen Unwichtigkeiten aufhalten - Zeit ist Geld! Das Pferd wird zum "Material" degradiert und der Züchter hat schon das nächste fertige "Produkt" im Stall stehen, das mit drei Jahren auf den sofortigen Einsatz wartet.
FaberSmid schreef:Wat is eigenlijk de Nederlandse school, Hollandse school kan niet kloppen lijkt mij?
maar ik vind het er meer op lijken dat de paarden zich aan de ruiters "aanpassen"modie schreef:FaberSmid schreef:Wat is eigenlijk de Nederlandse school, Hollandse school kan niet kloppen lijkt mij?
Nederlandse school (hollandse school) is in deze dezelfde.
Het systeem van de Hollandse school is: zich aan de paarden aanpassenmaar ik vind het er meer op lijken dat de paarden zich aan de ruiters "aanpassen"
Het systeem is LDR, Rollkür en Hyperflexie.
Volgens de "aanhangers" als extra'tje op een redelijk klassiek-achtige basis.
modie schreef:Fabersmid, ik denk dat u een vergissing maakt.
Wat in deze de "Hollandse" school is, heeft niets te maken met Nederlandse school, of ook wel de Nederlandse Rijschool genoemd. Waar de handleiding van afkomstig is.
Dhr Jansen heeft deze benaming gegeven aan zijn systeem.
Waarschijnlijk daarom "Hollandse" school
Dank je, Huertecilla, moet hier inderdaad even aan wennen.
En het zou jammer zijn, als een zeer leerzame discussie zou stranden.
Huertecilla schreef:Even wat relativerend perspectief.
De ´Hollandse School´ waar Dhr.Jansen over rept is zíjn perfectionering van de leer van Baucher.
Het is wat de FEI-jurering beloont en hij geeft er invulling aan. Zijn succes wordt ´opgevolgd´ tot een standaard in NL doordat hij door het gewicht van goud gewicht bij de KNHS heeft.
Je kan er van vínden wat je wil, maar Dhr.Jansen is ontegenzeggelijk een grootmeester in de leer van Baucher.
Je kan er ethische vraag- en uitroeptekens bij zetten, doch de kritiek hoort aan de FEI gericht te worden; díe krijgt wat zij beloont.
hc
FaberSmid schreef:Nu snap ik het beter, was al bang dat de Nederlandse school van hun geloof waren gevallen. Hun handleiding heeft zo veel waarde, jammer dat ze het niet meer toepassen.
maar het vervelende daarbij is dat de Groene Welle een product is in/van de bedrijfsector. De belangenverstrengeling en politieke compromittering zijn onvermijdelijk; de keuze kán niet politiek incorrect zijn.FaberSmid schreef:Maar dat hoeven niet alle maar te blijven accepteren?
Lovely schreef:Pas als alle na-apers van Anky dit gaan inzien, kunnen ze weer gaan leren paardrijden.