De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:46

Met deze titel wordt verwezen naar een artikel van Sjef Jansen.

ANP) Sjef Janssen: Succes van de Hollandse school
26 augustus 2009

EK PAARDENSPORT

WINDSOR (ANP) - Het goud van de nationale dressuurequipe woensdag op de Europese titelstrijd in Windsor is het succes van de Hollandse school. Dat zei bondscoach Sjef Janssen na de huldiging.

Hij deed er niet geheimzinnig over. ,,We passen ons aan bij het paard. De rest doet dat niet. Zo houdt je hem te vriend en wil hij voor jou presteren. Het is zo simpel als wat. Elk paard wordt anders getraind, want elk paard is verschillend.''

Tien, vijftien jaar hield Oranje vast aan dat systeem. Janssen: ,,We zijn daar altijd in blijven geloven en dat betaalt zich nu uit. Ik zie nog wel mogelijkheden om beter te worden. De top bij ons kan breder. Ik zou graag zien dat we tien, vijftien combinaties hebben die rond de 75 procent kunnen rijden.''

Twee combinaties reden in Windsor boven de tachtig procent en die kwamen uit Nederland. Edward Gal met Moorlands Totilas, Adelinde Cornelissen met Parzival. Gal was, volgens de jury, de beste en realiseerde een monsterscore (84,09). Janssen: ,,Ik heb echter veel kenners gesproken die de proef van Adelinde de beste vonden.'' Zelf had hij daarover geen mening, zei hij.

Het was pas de tweede keer dat Nederland goud won in de landenwedstrijd van een internationaal kampioenschap. Het verschil tussen de nummer één en twee was nooit zo groot. Janssen: ,,We hadden geen concurrentie, maar dat is niet mijn probleem. Maar met concurrentie hadden we ook wel gewonnen.''

Hij ziet Nederland nog wel meer winnen. ,,Volgens mij haalt de rest ons niet zo snel in. Duitsland heeft altijd gewonnen, maar is daardoor op een gegeven moment stil blijven staan. Men dacht dat het allemaal vanzelf ging. Al hun goede trainers waren oud en zijn nu dood. Nu doet iedereen daar wat anders. Dat lijkt me niet goed.''

Als altijd reageerde Janssen ingetogen op het succes. ,,Ik geloof dat ik pas opfleurde toen ik bij de prijsuitreiking naast de prinses (Haya, voorzitter van de internationale federatie FEI) stond. Ze zag er goed uit! Verder blijf ik te 'cool', vind ik zelf. Het mag wel wat uitbundiger, maar ik blijf kritisch. Dat neemt niet weg dat ik voor de ruiters heel blij ben.''

Bron: KNHS

Hier staat in te lezen dat de Nederlandse dressuursport op een veel hoger peil staat, dan in andere landen.
En inderdaad lijkt hij hierin gelijk te krijgen door de laatst verreden EK.

In dat jury-corps namen toch ook juryleden deel uit andere landen van Europa.
Dus ook de juryleden geven dhr Jansen gelijk hierin.

Nu is eigenlijk mijn vraag:
Is het succes van de "Hollandse" school een jury- of een ruitersucces??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:55

Als eerste wil ik meneer Janssen de tip geven eerst eens zijn topografie beter leren.
Aanpassen aan het paard, door hyperflexi te misbruiken en de paarden te breken? Eerder de paarden op de ruiters aanpassen, snap meneer Janssen zijn denkwijze schijnbaar niet.
Zou graag een paardenruil zien zoals bij springen, prachtig lijkt me dat als de ruiters de proeven ook met de paarden van de anderen moeten rijden. Zonder te oefenen natuurlijk, vreemd en op en rijden maar.
arrogantie ten top, echt iets op trots op te zijn voor zulke personen. Ik persoonlijk schaam me diep, dat dit de paarden en de sport wordt aangedaan.
Zijn ze alle hun eigen handleiding vergeten? Wat is dan de Hollandse school, alles is van het buitenland over genomen (Frankrijk en Duitsland)?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:30

Mijnheer Jansen vergeet veel, ook dat hij ervoor gezorgd heeft in de laatste jaren dat de GP, bepaalde oefeningen niet meer heeft, omdat dat niet bij het Bauchersysteem past, niet uit te voeren is met zulk getrainde paarden.

Mijnheer Jansen heeft de Jury in zijn zak, samen met de KNHS, kijk naar de laatste keer Aachen, daar was op de eerste dag 1 Jury "dwars" en die werd gelijk tot de orde geroepen.

Wanneer de Jury eens onafhankelijk werkelijk volgens de regelementen zou beoordelen, dan was de uitslag een geheel andere.

Een paardenwissel, een GP die niet altijd dezelfde is, zou veel verbeteren.
Een proef erbij, waarvoor men een uur van te voren de opgave krijgt b.v..
Hier een citaat van iemand die toch wel recht van spreken heeft:

Citaat:
"Dressur"? Es hat mit "Pudeldressur" so wenig zu tun wie mit dem "Dressierten Mann" und der deutsche Sprachgebrauch verwirrt eher nur als das er klärt. Das Wort "Dressur" ist aus dem französischen "Dresser" abzuleiten und bedeutet "Lehren" und zwar im eindeutigen Sinne von "Ausbilden".

Egon von Neindorff bedauerte oft, dass in den Riegen der heutigen Richter und bei den zahlreichen Ausbildern kaum noch Ausnahmen aus der Masse ragen, deren Schulung auf die korrekte Lehre zurückgeht - Grundkenntnisse werden heute nicht mehr verlangt, sie werden sogar vernachlässigt und außer Acht gelassen. Die moderne Sportpferdezucht kommt diesem Trend sehr entgegen: "Der kann aber treten!" und das ist von Natur aus schon vorgegeben. Wie lange die Gelenke das bei einer
unsachgemäßen Behandlung wirklich aushalten, zeigen die "Halbwertzeiten" der Turnierpferde, die oftmals noch nicht einmal 10 Jahre (!) betragen.
Zeichen unserer schnelllebigen Zeit, aber wo geht sie hin, die deutsche Reitkultur?

Wer will sich schon mit diesen Unwichtigkeiten aufhalten - Zeit ist Geld! Das Pferd wird zum "Material" degradiert und der Züchter hat schon das nächste fertige "Produkt" im Stall stehen, das mit drei Jahren auf den sofortigen Einsatz wartet.

Vertalen doe ik nu niet, denk dat velen het lezen kunnen.
Het gaat hier niet om Duitsland enz...
Het ging en gaat erom dat een grootmeester Egon von Neindorff die in 2004 gestorven is, het mooi verwoord heeft, en hij had recht van spreken.

FaberSmid

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:56

Dat zijn harde woorden die de trieste waarheid weer geven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:44

Wat is eigenlijk de Nederlandse school, Hollandse school kan niet kloppen lijkt mij?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:52

FaberSmid schreef:
Wat is eigenlijk de Nederlandse school, Hollandse school kan niet kloppen lijkt mij?

Nederlandse school (hollandse school) is in deze dezelfde.
Het systeem van de Hollandse school is: zich aan de paarden aanpassen :+ maar ik vind het er meer op lijken dat de paarden zich aan de ruiters "aanpassen"

Het systeem is LDR, Rollkür en Hyperflexie.
Volgens de "aanhangers" als extra'tje op een redelijk klassiek-achtige basis.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:03

modie schreef:
FaberSmid schreef:

Nederlandse school (hollandse school) is in deze dezelfde.
Het systeem van de Hollandse school is: zich aan de paarden aanpassen :+ maar ik vind het er meer op lijken dat de paarden zich aan de ruiters "aanpassen"

Het systeem is LDR, Rollkür en Hyperflexie.
Volgens de "aanhangers" als extra'tje op een redelijk klassiek-achtige basis.

Sorry maar met Hollandseschool ben ik als geboren Noord Hollander het niet eens.

Exta slecht voor de paarden bedoeld u?

Net of je met Klassiek het niet kunt bereiken, arrogantie vind ik dat.

Ben het met vele dingen met u eens.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:12

volgens mij hebben we hier een voetbal school lekker trappen naar alles wat boven het maaiveld uit komt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:17

Jut en jul zijn ook weer aanwezig.......

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:30

weetergeen schreef:

Enorm "verstandig" antwoord }:0 maar voegt inhoudelijk erg weinig toe :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:31

stoffel schreef:
volgens mij hebben we hier een voetbal school lekker trappen naar alles wat boven het maaiveld uit komt

Dan schopt u al aardig mee?

weetergeen schreef:

Wie bedoeld u met Jut en Jul?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:37

Niet op reageren Faber/Professor/Modie.

Het is een fenomeen wat ´valsewijven´ gedoopt is. Het is een strategie om topics te laten ontsporen.
Het werkt namelijk helaas.
Het topic wordt dan door het moderatorteam afgesloten in plaats van dat de overtreders op de vingers getikt worden.

hc

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:40

U heeft gelijk Huertecilla.
De Nederlandse school gaat tegen de eigen handleiding in? Wat zijn de de tekorten die aangevuld moeten worden, volgens meneer Janssen? En hoe verklaren de ruiters uitgeleerd te zijn?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:45

Fabersmid, ik denk dat u een vergissing maakt.

Wat in deze de "Hollandse" school is, heeft niets te maken met Nederlandse school, of ook wel de Nederlandse Rijschool genoemd. Waar de handleiding van afkomstig is.

Dhr Jansen heeft deze benaming gegeven aan zijn systeem.
Waarschijnlijk daarom "Hollandse" school

Dank je, Huertecilla, moet hier inderdaad even aan wennen.
En het zou jammer zijn, als een zeer leerzame discussie zou stranden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:46

Even wat relativerend perspectief.

De ´Hollandse School´ waar Dhr.Jansen over rept is zíjn perfectionering van de leer van Baucher.

Het is wat de FEI-jurering beloont en hij geeft er invulling aan. Zijn succes wordt ´opgevolgd´ tot een standaard in NL doordat hij door het gewicht van goud gewicht bij de KNHS heeft.

Je kan er van vínden wat je wil, maar Dhr.Jansen is ontegenzeggelijk een grootmeester in de leer van Baucher.

Je kan er ethische vraag- en uitroeptekens bij zetten, doch de kritiek hoort aan de FEI gericht te worden; díe krijgt wat zij beloont.

hc

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:49

modie schreef:
Fabersmid, ik denk dat u een vergissing maakt.

Wat in deze de "Hollandse" school is, heeft niets te maken met Nederlandse school, of ook wel de Nederlandse Rijschool genoemd. Waar de handleiding van afkomstig is.

Dhr Jansen heeft deze benaming gegeven aan zijn systeem.
Waarschijnlijk daarom "Hollandse" school

Dank je, Huertecilla, moet hier inderdaad even aan wennen.
En het zou jammer zijn, als een zeer leerzame discussie zou stranden.

Nu snap ik het beter, was al bang dat de Nederlandse school van hun geloof waren gevallen. Hun handleiding heeft zo veel waarde, jammer dat ze het niet meer toepassen.
Maar meneer Janssen is toch geen Hollander, waar de naam Hollandse school? Omdat de anderen naam al bezet was?

Huertecilla schreef:
Even wat relativerend perspectief.

De ´Hollandse School´ waar Dhr.Jansen over rept is zíjn perfectionering van de leer van Baucher.

Het is wat de FEI-jurering beloont en hij geeft er invulling aan. Zijn succes wordt ´opgevolgd´ tot een standaard in NL doordat hij door het gewicht van goud gewicht bij de KNHS heeft.

Je kan er van vínden wat je wil, maar Dhr.Jansen is ontegenzeggelijk een grootmeester in de leer van Baucher.

Je kan er ethische vraag- en uitroeptekens bij zetten, doch de kritiek hoort aan de FEI gericht te worden; díe krijgt wat zij beloont.

hc

Meneer Baucher zou zich in zijn graf omdraaien, wat een belediging voor deze heer. Hij heeft zijn fouten toegegeven, dat zijn uitvinding zijn systeem fout was. Dacht dat alles in een boek te schrijven om de paarden te behoeden, voor onwetende zoals meneer Janssen en zijn ruiters. Maar helaas is de nachtmerrie van Baucher uitgekomen.
Ieder die hier aan deel neemt zou zich kapot moeten schamen. Ik neem er wel geen deel aan, maar ik schaam me wel heel erg diep tegenover de paarden wat hun wordt aangedaan.
Sorry maar ik zal meneer Janssen nooit als een grootmeester of wat dan ook erkennen. Alles wat hij heeft gepresteerd is tegen alle regels in, het erge is dat hij niet als enige daar schuld aan is. Maar mijn lof zal hij daar niet voor krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:00

FaberSmid schreef:
Nu snap ik het beter, was al bang dat de Nederlandse school van hun geloof waren gevallen. Hun handleiding heeft zo veel waarde, jammer dat ze het niet meer toepassen.

Wijlen Dhr.E.van Loon heeft er twee boeken over geschreven. R&R deel 1 is een monument in de NL ruiterij. Helaas heeft het geen invloed van betekenis op de richting van de huidige hoofdstroom.

De Groene Welle heeft in 2005 de E.v.Loon-trofee in het leven geroepen om een ruiter die zich onderscheidt in de beginselen van klassiek paardrijden te belonen.
Dat is _/-\o_ maar het vervelende daarbij is dat de Groene Welle een product is in/van de bedrijfsector. De belangenverstrengeling en politieke compromittering zijn onvermijdelijk; de keuze kán niet politiek incorrect zijn.

hc

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:04

Maar dat hoeven niet alle maar te blijven accepteren?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:06

Zelfs dhr van Loon is vaak verkeerd begrepen in zijn boek R & R deel 1
De weerstandbiedende hand wordt nu te pas en te onpas gebruikt.
Maar vaak niet meer waar hij voor bedoeld was/is. Nl het "verreden" paard te corrigeren.

Mooi initiatief van de Groene Welle.
Maar het zal te weinig beloond worden, ben ik bang.
Inderdaad dan belangenverstrengeling, vrees ik

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:07

FaberSmid schreef:

Wat zou hierin een doorbraak kunnen zijn?
Een ruiter-doorbraak of een jury-doorbraak?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:11

FaberSmid schreef:

Nee hoor, maar verandering komt nu eenmaal per definitie niet uit de volgers.
Het vervelende is dat NL ook nog eens slachtoffer is en voorlopig blijft van haar succes.

De verandering moet bij de FEI plaatsvinden. Die krijgt wat zij beloont. Dus moet er wat anders beloond worden.
Ik stel al járen concrete en onderbouwde voorstellen voor objectivering van het jurysysteem voor. Is nog waar Dhr. Jansen zelf om vraagt ook dus die tegenwind is bij voorbaat uit de zeilen 8-)

hc (instructeur boodschappendressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:13

De doorbraak zou bij de ruiters moeten gebeuren, het liefst wanneer zij voelen dat het schijnbare lichte paard, niet nageeflijk blijkt te zijn, maar alleen maar onder de hand is gekropen. Pas als alle na-apers van Anky dit gaan inzien, kunnen ze weer gaan leren paardrijden :).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:15

Ben het met jullie eens, het is een combinatie van wie zullen moeten veranderen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:16

En waarom hemelt men die SJ zo op?
En geeft een man als Lijssen en velen met hem een schop??
En waarom mag je er niets van zeggen, en wanneer je dat doet, komt er weer een groep randaalschoppers?

Dat arrogante van Nederlandseschool, gewoon verachtend, net als dat rijden van hun.
Vergeten zijn zij die de werkelijke Nederlandseschool hebben ontwikkeld, en op de benen gezet hebben.

De jury de instructie die moeten sterker gemaakt worden, sterker in de werkelijke Nederlandseschool.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:18

Lovely schreef:
Pas als alle na-apers van Anky dit gaan inzien, kunnen ze weer gaan leren paardrijden :).

...en daar kan NL lang op wachten. Die wannabies zien alleen maar dat dit
http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE
goud krijgt.

hc