Hoe vaak per dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Hoe vaak per dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:52

Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hun paard hooguit 2 keer per dag rijden?
Vandaag ga ik dat voor het eerst doen, vanochtend had ik een half uur privé les met mijn paard, en vanavond 3 kwartier carrousel les. Is dit niet idioot veel? of kan dit wel? Hij mag overigens best wat uithoudingsvermogen opbouwen (hij is lui :=) en wat frisser worden.

Wie heeft dit wel eens gedaan?

Lielle

Re: Hoe vaak per dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:26

ik doe op een crossdag niet anders. 's ochtends dressuren, ca drie kwartier (incl losrijden), 's middags springparcours en cross (ook ca 3 kwartier).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:37

Ik denk dat dat wel kan, het is samen maar 1 uur en 15 minuten.
Ik zou er alleen geen gewoonte van maken, gewoon omdat ik het geen fijn idee vind voor het paard om hem paard 2 keer te zadelen. :o

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:41

Mijn paard wordt iedere dag 2 keer gewerkt.
Meestal 1 keer aan de lounge en 1 keer onder het zadel.
Soms wordt hij ook gewoon 2 keer per dag gereden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:41

zijn wel meer mensen die dat doen.
Sommige rijden ook 2 uur, dan vind ik smorgends 1 uur en savonds 1 uur beter, kunnen ze tussendoor op adem komen :)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:44

daar wordt je paard echt niet minder van hoor....

en tussendoor op adem komen.. als je twee uur rijd dan kunnen ze 23 uur bijkomen! Hoe doe je dat met buitenrijden dan? Ik rij wel eens drie uur buiten.. en echt niet alleen stappen. Gecontroleerd rijden.. niet na de galop stappen maar rustig draven en daarna stappen... Het gaat allemaal om het op- en afbouwen van de bewegingen.. Je werkt naar een max. toe en daarna laat je lichaam weer afkoelen. Als je dit goed traint kan je paard dit steeds beter en langer volhouden...

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:39

Als je paard gewoon een goede conditie heeft dan kan dat wel, op een manege lopen de paarden vaak ook meerdere lessen per dag..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:42

Ik vind het super van je dat je lekker zo veel tijd en aandacht aan je paard besteed. Lekker doen moet een gezond paard makkelijk aankunnen.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:44

Ik rij niet vaker dan twee keer per dag op mijn pony, simpelweg omdat hij de conditie van een schildpad heeft. Verder is er ook niemand die serieus met hem aan het werk kan/wil gaan dus is het niet eerlijk tegenover hem om hem de ene dag veel te laten lopen en de andere dag stil te laten staan. Maar als jou paard dat aan kan is het totaal geen probleem. Super toch als je zo veel tijd met je paard kan doorbrengen en twee keer op een dag plezier hebt ipv 1 keer.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:45

Bij ons lopen ze 3x in de week hooguit 3 kwartier per keer.
Ze lopen meestal met 6 jaar Z-dressuur. Ze worden er niet beter van als ze meer getraind worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:49

Misschien gaat de dressuurtraining niet sneller maar de conditie en dus uithoudingsvermogen van een paard verbeterd er wel van.Het kan dus prima.Zolang je natuurlijk niet 2x heel zwaar dezelfde training doet.Dus s'ochtends dressuur en s'avonds buitenrijden of longeren of een sprongetje lijkt me geen probleem.Denk niet dat ze er slechter van worden maar het dient natuurlijk wel opgebouwd te worden.Een afrader voor paarden onder de 7 denk ik.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:33

Ik rijd eigenlijk nooit 2 keer op een dag, maar opzich kan het voor een keertje geen kwaad.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:33

ik ga wel eens 's ochtends buiten sjokken en 's avonds
in de bak rijden (beetje dressuur of balkjes huppelen)
dat alles niet te lang, ga geen uuuuuren naar buiten oid.

zou niet meer als 2x per dag gaan rijden. denk niet dat ie dan nog zin heeft :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:40

Samira010 schreef:
Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hun paard hooguit 2 keer per dag rijden?
Vandaag ga ik dat voor het eerst doen, vanochtend had ik een half uur privé les met mijn paard, en vanavond 3 kwartier carrousel les. Is dit niet idioot veel? of kan dit wel? Hij mag overigens best wat uithoudingsvermogen opbouwen (hij is lui :=) en wat frisser worden.

Wie heeft dit wel eens gedaan?

Een lui paard zal echt niet actiever/frisser/voorwaartser worden door 2 keer te rijden hoor. Ik denk eerder dat ze er nog luier van worden. Maar goed.

Zelf train ik ze nooit 2 keer per dag, puur en alleen omdat ik het onzinnig vind en omdat ik er gewoonweg de tijd niet voor heb. Ik mag blij zijn als ik ze dagelijks kan doen.

Op zich kan het helemaal geen kwaad hoor, als je paard gezond is en qua conditie goed zie ik niet in waarom het niet kan.

Als je 2 proeven op een dag moet rijden, de ene 's morgens en de andere 's middags moet je paard ook 2 keer aan de bak.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:28

Voordat mijn paard geblesseerd raakte en ik een fulltime baan had, longeerde ik 's morgens vaak, en reed ik 's middags of 's avonds. Vond dat mijn paard er toen eigenlijk veel fijner door te rijden werd. Ze gebruikte nu haar energie iig op een goede manier.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:38

Mijn paard vindt het heerlijk om 2 uur per dag te rijden (soms wel drie uur, maar dat is zeker niet dagelijks). Soms rijdt mijn bijrijdster overdag en dan pak ik haar 's avonds gewoon nog een keer, of ik wissel af met mijn dochter.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:34

Heel afentoe doen wij 'sochtends mennen en 'smiddags onder het zadel rijden .... En soms ook andersom. Dat kan een paard makkelijk aan. :)

Pris_Odes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:56

Ik doe het afentoe. Licht aan het weer. En of me paard nog lekker druk is

linscho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:48

Ik zelf doe het eigenlijk nooit, maar volgens mij kan het echt geen kwaad!

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:55

Tuurlijk kan dat! Het paard dat ik bijrijd wordt ook vaak nog wel eens extra 's avonds door de eigenaresse bereden als ik 's ochtends ben geweest. In het wild staan ze ook niet heel de dag stil hoor zoals bij ons op stal :) Je moet hem alleen niet overtrainen, dus goed in de gaten houden of je niet teveel in 1 keer van hem vraagt.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:40

tuurlijk kan dat.
op trainingkamp doe je het ook .

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:43

Ik doe het nooit, maar heb er ook simpelweg geen tijd voor... Mijn dochter wil het nog wel eens maar dat hou ik tegen. Ze kan één keer echt rijden en als ze eenmaal heeft afgezadeld moet ze het maar doen met een halstertje...