Maar is het voor een paard te doen om aan de longeerlijn te springen over een laag balkje? Als ik bijvoorbeeld een stukje mee ren, zodat hij niet meteen een bocht hoeft te maken?
Het er omheen rennen kan je voorkomen door een sluis te bouwen, knap paard wat daar dan nog uitbreekt (of het moet de mijne zijn, die duikt er gewoon onderdoor, maar goed).
Aan de longeerlijn laten springen kan gewoon, maar dan niet met de normale staanders. Gewoon je volte groot genoeg houden. Meerennen zou ik dus ook niet direct doen. Pak voor het "springwerk" aan de longe cavaletti's. In de springles hadden wij ook weleens steiltjes op een volte staan, dit was een goede oefening. In het begin pak je er één in die lijn, dan de twee die tegenover elkaar staan, en uiteindelijk 4.
Het vrij laten springen kan eigenlijk alleen als je de hindernis opsluit en je je paard erin "jaagt". Je zet aan de ene kant de hindernis tegen de rand van de bak zodat je paard er daar niet langs kan en maakt aan de andere kant een balk schuin voor de hindernis opzij (snap je het nog), eventueel kan je ook met wat prikstokjes en een afzetlint een sluis bouwen waar hij door moet draven of galopperen. Hoe dan ook zal je paard dan moeten springen (als je hem niet om laat draaien).
Kan ook gewoon met normale staanders hoor. Sprongetje bouwen en een lepel helemaal bovenaan vastzetten, en daar een balk schuin tegenaan zetten waar je longeerlijn overheen glijdt. Geen probleem. Met cavaletti is wel handiger, maar ik weet niet of je die hebt. Overigens laat ik ze gewoon op de circel springen.
Ligt er aan hoe scheef. In de lijn van de volte vind ik niet erg. je maakt immers geen wereldsprongen aan de lijn, het gaat erom dat 'ie leert de beentjes optillen, passen uitmeten/afmaken, en afstanden schatten.
Ik longeer mijn bijrijdpaard weleens met balkjes, ze mag niet meer springen door een oude blessure. We hebben een soort blokken, pole pods heten die dingen, die je op elkaar kan stapelen om zo de hindernis de gewenste hoogte te maken
Ik weet niet als je met longeerlijn laat springen is er dan geen kans dat het touw achter de hindernis staander blijft haken?
Idee voor vrijspringen: zet hindernis neer een dan een paar met met touw op van die stroompaaltje neerzetten en dan daarin in ''jagen'' en dan kunnen ze nog maar 1 kant op.. en meestal beginnen ze het dan wel te snappen en kun je ze na een tijdje gewoon weer zonder draad
Aan de longeerlijn springen kan prima. bijv. met cavaletti's. Meerennen kan ook maar dat wordt vaak rommelig en je paard let vaak meer op jouw en de sprong (evetueel het ontwijken ervan) dan om het springen zelf.
ik zou niet meerennen, grote kans dat je struikelt oid en de lijn loslaat of iets nee, ik zou het niet doen. Lage balkjes nemen kan wel, maar niet echt springen aan de lijn. Waarom laat je hem niet losspringen, je weet wel Monty Roberts stijl, jij in het midden, hij om jouw heen, dan kun je hem wel echt hoger laten springen
Ik heb van de week inderdaad in de paddock balkjes neer gelegd en dit gaat (los) goed, alleen is de paddock te klein om hem echt te laten springen...
Monty Roberts style lukt niet meer, we hebben een nieuwe bakbodem gekregen waar je je paard niet los mag gooien, en dei andere bak is echt way too big ...
Komt goed, ik ga van de week kijken of ik een grotere paddock mag gebruikken.. dank jullie:)