Probleem bij bandageren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahtje_x

Probleem bij bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:23

Ik rij nu onlangs een 5 jarige andalusier die het helemaal niet gewoon is van bandages aan te hebben.
Mits hij de laatste tijd een zwak achterbeen heeft zou ik hem meer steun willen geven bij het rijden.

Heeft er iemand tips voor mij om deze jongeman bandages gewoon te maken zonder trappen te krijgen?

Alvast bedankt

weet niet of het hier juist staat :o

EllyC

Re: Probleem bij bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:32

Bandages geven naar mijn mening geen steun.

Deze en peesbeschermers zijn alleen maar om beschadigingen door krachten van buitenaf (aantikken, trap, tegen balk) te voorkomen.
Zeker bij bandages zijn sommige geleerden van mening dat je dat beter niet kan doen ivm de oploende temperatuur van het been en dat daardoor de pezen schade oplopen..

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:35

Hmm, heb je punt in.
Maar hoe zou ik hem dan anders kunnen ondersteunen?
Hij zakt namelijk soms door zijn knie. De DA zei wel dat er met hem gereden mocht worden en als zijn been weer vasthaakt moeten we het er terug 'inklikken'. Dus dat vermijd ik dan liever.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:38

Dat probleem zit bij de knie, dus daar helpt een bandage helemaal niets aan. Ik heb op zich niks tegen het gebruik van bandages, maar bij een paard dat weinig aan z'n benen verdraagt zou ik voor je eigen veiligheid maar eens beginnen met een kogelbeschermer. Als ze er meer aan gewend zijn dat je aan hun achterbenen zit en dat er wat aan het achterbeen zit is een bandage of hogere beschermer meestal niet zo'n punt meer.

Door gerichte training worden "losse" knieën meestal sterker. Is een veel voorkomend probleem bij paarden (en mensen) in de groei. Je helpt je paard niet met een bandage hiervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:43

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:44

Juliette86: Als een bandage niet helpt, kan je dan zeggen wat wel helpt eventueel ipv een foto te sturen waar ik voor zover ik weet nietveel mee ben voor mijn probleem?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:46

sarahtje_x schreef:
Hmm, heb je punt in.
Hij zakt namelijk soms door zijn knie. De DA zei wel dat er met hem gereden mocht worden en als zijn been weer vasthaakt moeten we het er terug 'inklikken'. Dus dat vermijd ik dan liever.

Laat de hoefsmid het paard "binnendoor" bekappen. Vaak word het een stuk beter naarmate ze sterker worden met rijden.
Het terugklikken doe je het beste om hem een pasje naar achter te laten gaan.

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:46

aerdenhout1: bedankt voor de info. Ik zal dit zeker nagaan!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:48

aerdenhout1 schreef:
sarahtje_x schreef:
Hmm, heb je punt in.

Laat de hoefsmid het paard "binnendoor" bekappen. Vaak word het een stuk beter naarmate ze sterker worden met rijden.
Het terugklikken doe je het beste om hem een pasje naar achter te laten gaan.

Klopt inderdaad! Op die manier ontspant zijn m.quadriceps en glijdt de patella terug in de sulcus van u femur.
Je moet wel durven hem een goede duw naar achter te geven want anders doe je hem alleen maar pijn. Ik zou ook proberen veel te gaan wandelen aan de hand, veel heuvels voor zijn m.quadriceps te versterken. Zodra deze sterker is houdt die de patella gefixeerd.
Laatst bijgewerkt door Inez_25 op 01-09-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:49

Sarah, Julliette stuurt je die foto zodat je kan zien waar de knie van een paard zit.
Ik weet niet hoe je dat wil bandageren hoor?

Inderdaad advies vragen aan de arts hoe je dit het beste kan oplossen lijkt mij het slimste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:52

bo0tjeee schreef:
Sarah, Julliette stuurt je die foto zodat je kan zien waar de knie van een paard zit.
Ik weet niet hoe je dat wil bandageren hoor?

Was inderdaad ter verduidelijkking waar de knie in het achterbeen van een paard zich bevindt :j

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:35

Hoefsmid raadplegen om inderdaad binnendoor te beslaan, als dat niet helpt kun je nog kniebeslag opleggen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:22

Zou het draven van balkjes ook helpen?

Ik neem inderdaad aan dat de spieren sterker moeten worden om de knie goed te ondersteunen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:59

Ik zou met een gerichte training de spieren om de knie heen sterker willen maken zodat deze niet meer "uit het lid" kan gaan. Vraag eens aan je DA of osteopaat welke oefeningen je kan doen om hem goed te trainen. Dit gaat je echt niet helpen door hem steun te geven, dan blijft het een zwakke plek.

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 16:31

dat probleem heb ik ook altijd. daarom rij ik niet meer met bandages