aangespannen 3 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

aangespannen 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:04

naar aanleiding van dit topic, waar niet wordt ingegaan op mijn vraag, wil ik graag een nieuwe openen.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1151728&

Hoe ziet het dan met beleren voor de kar als 3 jarige?
Vinden jullie dat dat wel kan of ook pas vanaf 5/6 jaar?
Is dat minder belastend?

En dan heb ik het over niet over een zware marathon wagen, nee over een lichte sulky of erg lichte concourswagen en een goede harde bak, dus geen mul zand of zelfs over straat. En ook niet over elke dag, nee opbouwen van 2x per week 10minuten bv enkel in stap en na een maand 2x 10 minuten stap en 2 minuten draven

Arabesk

Re: aangespannen 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:11

Ja iets trekken kan wel, dat is niet belastend voor de groeischijven die op dat moment nog niet gesloten zijn.

Alles wat wél meedoet bij voor de wagen lopen is nl. al wel gesloten:

Afbeelding

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:21

arabesk:
Kun je mij misschien iets beter uitleggen hoe je weet dat de andere delen niet gebruikt worden. Ik snap wat je bedoelt hoor!
Maar ze gebruiken toch ook hun rug bij het trekken? En daar zijn de groeischijven nog niet gesloten, dus hoe zit dat precies?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:27

diesel_ schreef:
arabesk:
Kun je mij misschien iets beter uitleggen hoe je weet dat de andere delen niet gebruikt worden. Ik snap wat je bedoelt hoor!
Maar ze gebruiken toch ook hun rug bij het trekken? En daar zijn de groeischijven nog niet gesloten, dus hoe zit dat precies?

ze gebruiken de rug misschien wel een beetje erbij, maar de rug hoeft niets te drágen :)*

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:36

Beleren doe je in alle rust en tijdens het beleren is het niet de bedoeling dat het jonge paard zich in het zweet werkt. Fysiek en geestelijk zwaar belasten tijdens het beleren is niet alleen onzinnig, maar ook contraproductief. Een moe paard leert niets.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:23

Een 3 jarige voor de kar kan prima, de rug wordt heus wel gebruikt maar er zit geen ruiter op te bonken of iemand die het paard uit evenwicht brengt.

Zelf ben ik wel voorstander van eerst voor de wagen, ze leren de stemhulpen goed, krijgen conditie, worden verkeersmak en leren vooral op eigen benen staan.
Maar ik zou niet in de bak trainen, ga lekker op een groot weiland of naar buiten. De bak is erg klein, paard moet snel kunnen wenden.

1o minuten is wel erg kort, paard wordt niet warm in 10 minuten. Aangezien ze niet van suiker zijn kun je best wel met een half uurtje beginnen hoor, anders bouw je ook niks op.

Ik ga er nu wel vanuit dat het paard goed is beleerd met inspannen zodat je wel kan rijden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:47

Ik ben het eens met Albert en Cowgirl. Een 3 jarige voor de kar leert heel veel waar je als ruiter profijt van hebt. Ik heb zelf op en ren- en draf stal gewerkt, hier werden de dravers als 4 jarige pas onder het zadel beleerd en ik moet zeggen het is een stuk makkelijker als een 4 jarig rijpaard inrijden. De paarden zijn al gewend aan de singel, bit en teugels. Het enige waar ze dan dus ook aan moeten wennen is het gewicht en de beenhulpen. Feit is wel dat zo'n jong paard voor een kar veel beter kan leren de rug te ontspannen en zijn balans te vinden, dan wanneer er iemand op zit.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:52

Ja, hier ook eens :D
1 van onze welsh cobs (die in mijn onderschrift) hebben we met zijn 3 jaar getuigd, hij is nu 5 jaar en heeft dit jaar zijn eerste shows gelopen (wat ook niet zwaar is ) en na de laatste show op 12 September willen we hem onder het zadel beleren, hij is nu mooi uitgegroeid en sterk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:16

ik heb een draver, die is als 2 jarige voor de sulky gegaan. helaas was het beestje niet snel genoeg en een jaar later ging hij onder het zadel. moet zeggen dat dat appeltje eitje was omdat hij al een hoop gewend was van voor de kar. alle hulpen en dergelijke kende hij al. dus het was echt opstappen en wegrijden.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:10

heb ook gehoord dat je met 2,5 tot 3 jaar voor de kar kan zetten en wat langer moet wachten met onder het zadel