Wanneer springen met 1 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Impilixus__

Wanneer springen met 1 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:44

hooooooy. :D

nu denken jullie vast '' je gaat toch niet springen met een jaarling'' nou nee dat doe ik ook niet!
op een pension stal waar ik werk als vakantie hulp.. staat iemand met sport paarden..
en die laat haar jaarlingen gewoon vrijspringen, ook de 2/3 jarigen laat ze vrij springen.

maar vanaf welke leeftijd kun je een paard laten vrijspringen om te bekijken wat hij ''in huis heeft'' ?
ik heb nl een jaarling gekocht, en wil toch wel weten of ik hem voor 1 keer kan laten springen om te kijken of hij toch wel voldoet aan de spring ijsen die ik stel. ( mocht dat niet zo zijn ) ga ik dresuuur met het paardje rijden (later natuurlijk).

want ik zat zo te denken ze laten op bepaalde keuringen ook wel veulens springen!

dus who can help me out?! :o

alvast bedankt voor jullie reacties, groetjes. xx :D

noor14

Re: Wanneer springen met 1 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:49

Kleine lage sprongetjes kun je wel doen, maar niet wekelijks en zeker niet dagelijks,
voor één keer kan dat wel.
het is ook erg goed voor de coördinatie

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:51

Toen ik op Deurne zat hadden ze daar een proef met een groep jaarlingen. De helft hebben ze tot het derde jaar op het land gezet en met de andere helft zijn ze aan de slag gegaan. Dan bedoel ik vrijspringen idd wat licht longeer werk, noem maar op.
Dus ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is hoor.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:54

tot welke hoogte zou je dan kunnen gaan?
want ik neem aan dat een jaarling niet meteen 1.20 mag springen maar tot hoever kun je dan wél gaan ?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:55

Het JUMPEX-onderzoek is gestart in het najaar van 1998 met als doel: verbeteren van de praktische trainings- en selectiemogelijkheden van springpaarden. De paarden zijn volgens twee systemen opgefokt en daarna afgericht. De helft van de groep was ingedeeld in een extensief praktijksysteem waarbij ze tot de leeftijd van drie jaar uitsluitend vrije beweging kregen in weide (zomer) en loopstal (winter). De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid. Op driejarige leeftijd hebben ze allen een 5-weekse Eigen Prestatie Toets in Deurne gedaan, waarbij zeer veel waarnemingen zijn gedaan.

Een tijdens het onderzoek verkregen stickdiagram Na een periode weidegang is fase twee van start gegaan. In deze fase zijn 30 paarden voor 16 maanden opnieuw naar NHB te Deurne gegaan voor verdere training en africhting. Het doel was om blessurevrij een zo hoog mogelijk niveau te halen. Gedurende deze periode hebben de paarden verschillende malen een parcours gesprongen. In juni 2003 zijn de paarden geveild.
Vanuit diverse onderzoeksdisciplines en invalshoeken zijn de paarden vijf jaar lang onder de loep genomen. Het praktijkonderzoek in Lelystad en de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht hebben vele technische en lichamelijke waarnemingen gedaan, zoals de waarnemingen tijdens springtrainingen, röntgenonderzoek, klinische beoordelingen, spieronderzoek, bewegingsanalyse, bloedonderzoek, hartslagmetingen, lichaamsmaten en wegen.

Daarnaast is een uitgebreide studie gedaan naar de voor topprestaties zeer belangrijke "niet-lichamelijke" aspecten: het karakter en gedrag van het paard. Dit is uitgevoerd door Kathalijne Visser en haar promotie-onderzoek heeft inmiddels geleid tot het boek HORSONALITY ®. Door Piet Raymakers en Hans Horn zijn de dieren vanaf het begin zeer regelmatig visueel beoordeeld op vrij springen en later ook onder het zadel. Door inspecteurs van het KWPN is een aantal keer het exterieur van de paarden beoordeeld.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:56

Zoek even in Google op Jumpex. Zo heete toen het onderzoek!
Misschien kom je dan wat meer te weten!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:05

Ik zou het gewoon 1 keer proberen dat lijkt me geen probleem want in het wild kan het ook voorkomen dat ze over iets heen zouden moeten springen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:50

Ik denk niet dat het kwaad kan, maar ik ben van mening dat je een paard het best lekker volwassen kan laten worden, hem de ruimte kan geven eerst te wennen aan zijn lijf, al helemaal omdat het toch verandert die eerste paar jaar.
Ik denk dat het gewoon beter is om ze lekker te laten peuteren en kleuteren.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:45

Niets forceren, niet te hoog, niet te vaak...
Maar dat je het zou moeten laten denk ik ook niet, ze maken gekkere sprongen in het weiland hoor, denk ik dan!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:56

@odenxia: en wat is de uitslag nu van dat onderzoek?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:35

@Ilzas: dat zou je even moeten googlen denk ik. Heb me er niet bepaald mee bezig gehouden!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:43

Vreemd, mij wordt continiue verteld dat de pezen en aanhechtingen van een jaarling nog zo broos zijn dat het beter is te wachten todat ze sterker zijn. Met springen krijgen deze pezen en aanhechtingen en zelfs botten toch een behoorlijke klap (dat zie je niet, merk je pas later als het paard ouder is).

Natuurlijk maken ook jaarlingen eens gekke bokkesprongen, maar dan hoeven ze A.:nog niet te coordineren én springen tegelijk. en B.: tijdens het bokkespelen in de wei kan ook snel iets misgaan!.

Je maakt de kans/risico's feitelijk groter dat er later wat mis is.

Het zou kunnen dat het geen ramp is om het te laten springen (ienieminiesprongetje maakt niet uit) maar er zijn ook volwassen paarden die hun benen kunnen beschadigen tijdens het springen omdat ze zelf de coordinatie niet goed hadden ingeschat.
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 19-08-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:43

@Odenxia: nou, je weet er anders aardig uit te citeren.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:45

ben benieuwd? waar heb zou ik uit geciteerd moeten hebben?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:49

dit is wel een klein stukje wat ik kan vinden.

@ ilzas wat odenxia had geschreven was de eerste google hit op "jumpex onderzoek

Jonge paarden in de opfok
In deze fase wordt op een natuurlijke wijze de grove motoriek ontwikkeld. Noodzakelijk voor de jonge paarden is dat zij voldoende beweging krijgen samen met soortgenoten. Uit het JUMPEX onderzoek is gebleken dat extra training van paarden in deze leeftijdsgroep alleen effect heeft op de korte termijn en geen voordelig effect op de lange termijn. Deze tijd en moeite kan beter bespaard worden en de veulens laten opgroeien in de weide. Wel bleek uit het onderzoek dat de jonge paarden die trainingen hadden gehad minder bang waren en meer vertrouwen kregen dan de veulens die alleen in de weide gelopen hadden. Het trainen van jonge paarden heeft een positief effect op de relatie en communicatie tussen mens en paard.

bron http://www.eigenpaard.nl

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:00

Ilzas schreef:
@Odenxia: nou, je weet er anders aardig uit te citeren.

Ow, over de tekst heen gebanjerd :P Was niet aan mij bedoeld zie ik ;)

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:53

ik zou het zelfs nog niet doen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:04

Van Odenxia:
Citaat:
De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid.

Maar wie bepaalt nu die belastbaarheid?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:59

jodi schreef:
Van Odenxia:
Citaat:
De andere helft heeft vanaf vijf maanden leeftijd training vrij springen gehad, uiteraard afgestemd op hun belastbaarheid.

Maar wie bepaalt nu die belastbaarheid?

haha, idd ook stom :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:09

Imposant_14 schreef:
maar vanaf welke leeftijd kun je een paard laten vrijspringen om te bekijken wat hij ''in huis heeft'' ?
ik heb nl een jaarling gekocht, en wil toch wel weten of ik hem voor 1 keer kan laten springen om te kijken of hij toch wel voldoet aan de spring ijsen die ik stel. ( mocht dat niet zo zijn ) ga ik dresuuur met het paardje rijden (later natuurlijk).

ff wat weg geknipt.
waarom wil je in hemelsnaam dat paard nu al laten springen om te kijken wat je over twee-drie jaar gaat rijden? springen is helemaal niet goed voor zo'n jong paard, laat hem lekker lopen in de wei met vriendjes, daar vind ie ook zijn 'coördinatie'
daarnaast springt ie over twee jaar toch anders. ik zou nog even wachten als ik jou was :)

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:34

kan wel hoor maar niet te hoog-breed

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:40

Ag kleine sprongetjes en geen minuten aan een stuk moet kunnen als je er geen regelmaat van maakt.

Onze springveulens lieten we ook het hout zien, gewoon om te zien of ze techniek hadden. En je kan echt al wel zien op een jaar hoor. Techniek en de manieren. Maar wederom blijven het jonge dieren en die horen mijn insziens vnl te genieten van hun jeugd met soortgenoten om zowel lichamelijk als mentaal volledig te ontwikkelen. Maar met mate kan vrijspringen absoluut geen kwaad.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:53

Losspringen met een jonkie kan geen kwaad, mits laag en niet vaak.

Ik rij er zelf nog 1 uit het Jumpex onderzoek, ze 11, loopt ZZ en is nog heel :D

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:01

Veel reacties: niet te hoog en niet te vaak..
Maar wat is ''niet vaak'' dan?? Dat lijkt me een nog al relatief begrip.. Denk niet dat TS hier concreet iets mee kan..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:14

Een keer of 2 per jaaqr max. en dan niet meer dan een sprong of 5. en niet hoger dan 50 cm.
Zelf een beetje logisch denken en je verstand er bij gebruiken kan helpen.