Rollkur waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Rollkur waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 07:49

Ik zag vanmorgen een bericht bij het nieuws staan over rollkur. Zelf rijd ik zelf geen dressuur en had dan ook geen idee wat het was. Ik heb rollkur ingetypt bij Youtube en zag wat het was.

Mijn vraag is waarom doen mensen dit? Vinden ze het mooi? Kunnen ze anders hun paard niet onder controle houden? Of denken ze werkelijk dat het goed is voor hun paard (wat de rede daarook van mag zijn.)? Wat mij ook op viel bij de filmpjes is dat de paarden een propellor aan de achterkant hadden. De staart draait zo hard dat ze volgens mij zo kunnen opstijgen. Dit is toch een aanwijzing dat het niet goed is? Waarom zwaait een paard met zij staart? Misschien als hij geirriteerd is? Vliegen?

Kan iemand mij uitleggen waarom mensen uberhaupt hun paard diep aan de teugel laten lopen?

s6801881

Re: Rollkur waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:53

Tik een rollkur in op het zoekmenu, krijg je genoeg informatie. Het merendeel van bokt is er niet bepaald fan van. In onderzoek naar de methode is aangetoond dat het psychisch schadelijk is voor het paard. Er wordt mee gereden omdat men er nog steeds van overtuigd is dat het een effectieve methode is om je paard op hoog niveau te trainen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:53

waarom niet
volgens mij kun je hier genoeg over terug vinden in eerdere topics en ik ziet niet wat deze topic daar voor meerwaarde op kan hebben.
ik tem even

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 07:59

Het is toch logisch dat een paard er psychische schade mee oploopt? Een vlucht dier zodanig vast maken dat hij niets kan. Maar wat train je er dan mee?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:01

Ja dat vraag ik me ook af waarom mensen dit doen.

Het paard draait niets voor niets met de staart, je moet bedenken hoeveel pijn zo`n dier heeft en zich enorm ongemakkelijk voelt.
Wat gebeurd er met de zenuwen in de nek en maar te zwijgen over de luchtpijp, de dieren word al het ware heel de luchttoevoer belemmert , dus lopen echt constant met adem nood, al dat schuim wat vaak op de mond staat is van het niet kunnen slikken , dus ook hun slokdarm word zwaar belemmert, ik vind het onder de noemer dieren mishandeling vallen en deze mensen zou zwaar gestraft moeten worden en nooit geen paard meer mogen aanraken.

Het is pure dwang hoe deze paarden gereden word, omdat hun baasje punten willen scoren ,
Kijk ook eens naar de ogen van deze dieren , daar zie je pure angst in staan,
Weet wel dat ik helemaal uit mijn stekker zou gaan als ik iemand zo zou zien rijden, zou er zeker op af stappen.

Vraag me af of mensen die zo doen wel echt om hun dier geven?

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:06

Waar geeft een jury er dan punten voor? Ik zou er juist punten voor aftrekken omdat het te diep is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:34

Te diep en rollkur is heel wat anders... Rollkur wordt nooit in de ring vertoont, een paard dat te diep gaat in de ring, om welke reden dan ook, is een andere discussie. Een paard dat te diep gaat heeft een slechte aanleuning (wordt te diep getrokken, of maakt zich los van het bit), in de rollkur heeft het paard een "fijne" aanleuning. (fijn als in het gevoel voor de ruiterhand)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:43

Frats schreef:
Het is toch logisch dat een paard er psychische schade mee oploopt? Een vlucht dier zodanig vast maken dat hij niets kan. Maar wat train je er dan mee?

Wat is het verschil met "gewoon" rijden dan?
Als het paard protesteert, wordt dat ook direct de kop ingedrukt. Wat maakt Rollkur zo veel slechter?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:28

Frats schreef:

In dat geval zijn er héél veel ruiters die hun paard psychische schade berokkenen..een te strakke martingaal, het 'gewone' in de krul trekken, prikken met sporen of slaan met de zweep, constant op stal staan..zijn allemaal uitingsvormen van hetzelfde: het natuurlijke gedrag van het dier beperken.

Overigens wil ik niet ontkennen dat een boel paarden in meer of mindere mate daaronder lijden.

Ik denk dat 't ook een boel met instructie te maken heeft. Als jij altijd hebt geleerd dat dít de goede manier is, als je op wedstrijden complimenten en geen commentaar krijgt, als iedereen jaloers op jou is...tja, waarom zou je 't dan anders doen? En dan zie je zo'n andere topruiter een rollkür doen, en denk je 'oh, dat is vast goed voor mijn paard, dus mijn paard moet dat OOK kunnen!' Al zou ik ook niet weten welk doel het volgens die mensen zou moeten dienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:33

DaniBanani: jij snapt mijn punt :)*

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:00

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:07

er zijn al heel veel topics geweest over dit onderwerp, misschien als je de zoek functie gebruikt dat je aan je antwoorden komt? het eindigd ook altijd in een hele felle discussie waar niemand meer naar elkaar luisterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:08

Rana: :')

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:10

ja precies, ik ga er verder ook niet over door,ik heb mijn mening er al zo vaak over gegeven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:15

Moet je ook helemaal neit aan beginnen :n

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:27

Citaat:
Dit is een website met een heleboel pro's en contra's van de rollkur. Er staat erg veel informatie op met duidelijke foto's en plaatjes: http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php

Idd hier staat veel info.

Citaat:
In dat geval zijn er héél veel ruiters die hun paard psychische schade berokkenen..een te strakke martingaal, het 'gewone' in de krul trekken, prikken met sporen of slaan met de zweep, constant op stal staan..zijn allemaal uitingsvormen van hetzelfde: het natuurlijke gedrag van het dier beperken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Er zijn zoveel dingen die als normaal worden aangenomen. Die als je gewoon logisch nadenkt niet kunnen. Maar als veel mensen dit weten waarom wordt er niets aan gedaan.
Ik boel instructeurs moeten zich blijven verdiepen in paarden en niet denken ik ben instructeur dus ik weet alles. Er worden veel onderzoeken gedaan weer andere inzichten gegeven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:31

Hierover zijn al aardig wat topics geweest. Gebruik even de zoekmachine, dan kom je zeker veel tegen ;)
Ik zal dit topic op slot zetten dan.