hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanilla02

hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:06

Hoi,
Ik heb het volgende probleem; heeeeel misschien komt over een tijdje mijn droom uit; een eigen paard! Mensen om me heen met verstand van paarden en paardrijden zeggen dat het geen goed idee is, dat ik een eigen paard zou hebben. Ik zou niet goed genoeg rijden enz. dit doet heel erg pijn, op de manege is dressuur het ding daar en er is ook een meisje die een eigen paard heeft en goed kan rijden. Zij krijgt daar respect en aanzien en mag ook soms op eigen paarden rijden, en ze rijdt ook wedstrijden met haar paard. Ik ben meer recreatieruiter, heb een hekel aan proefjes rijden (ben nu bij F5. laat begonnen met proefjes rijden).
Ik ben al onzeker enzo over mezelf (wat alles betreft) en het enige leuke lichtpuntje in mn leven wordt dan door mensen afgeraden en niet goed gevonden? Zie het ff niet meer zitten wat paarden betreft. Sorry moest ff mn verhaal kwijt. :(

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:20

Heey.

Zo te horen zijn die mensen daar nogal dressuurgericht en jij dus niet. Nou kan je natuurlijk prima een paard houden om lekker recreatief mee te rijden. Ik weet alleen niet hoeveel ervaring je al hebt. Heb je bijvoorbeeld al verzorgpaarden gehad? Vaak is dat een goede overstap om te wennen aan het idee van een eigen paard hebben :) En mocht jij je eigen paard op de manege zetten of op een andere wat grotere stal, dan zijn er altijd genoeg mensen om je heen die je kunnen helpen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:21

Veel hangt af van de keuze van het paard enerzijds en de begeleiding anderzijds.
Als je zelf niet veel ervaring/kunde/moed hebt, moet je geen sensibel rillerig paard kopen dat hoog in het bloed staat, maar evenmin een koudbloed met een ijzeren willetje!
Zoek dan liever een paard die al wat kent, meegaand is en waarvan je kunt leren.

Wanneer je minder ervaring hebt, kun je ook beter een stal zoeken met voldoende begeleiding, altijd iemand in de buurt die je even snel kan helpen (ook met kleine dingetjes) en uiteraard les nemen met rijden.

Pikeur

Re: hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:23

Het is belangrijker dat je veel over de verzorging weet en zelf problemen op kunt lossen of iemand in de buurt hebt die je hiermee kunt helpen, dat rijden leer je wel met lessen.
Zorg gewoon dat je geen groen paard koopt, maar een leuk betrouwbaar dier welke jou ook veel kan leren

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:27

iedereen moet zijn eigen fouten maken om te leren en als je niet zo goed kan rijden zou bijvoorbeeld parelli een leuke manier zijn om met je paard om te leren gaan. En vanuit daar het rijden op te pakken. Ook lessen houding en zit kunnen nuttig zijn. Niet heel erg dressuur gericht, maar wat jij kan doen om het je paard zo makkelijk mogelijk te maken. Succes

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:31

Hoi, het is net als met je auto rijbewijs,pas als je m hebt leer je echt rijden!
Zorg dat je goede mensen om je heen verzameld die jij vertrouwd waar je terecht kan met je vragen.en blijf bij jezelf loop niet achter de interessantste mensen aan ,maar de mensen die lekkr van hun paard genieten en die niet hoeven knokken met hun paard .gewoon die onopvallende mensen waarbij alles vanzelfsprekend lijkt.
En, je kan altijd op bokt terecht met je vragen ,lang verhaal maar ik zeg gewoon doen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:34

Heb je mensen om je heen die je kunnen helpen? Zo ja, dan is er echt geen probleem. Kijk alleen GOED naar het paard wat je koopt, zorg ervoor dat hij qua karakter echt bij jou past, en koop hem niet voor z'n leuke ogen en lieve uitstraling.

Als jij geen 'dressuurmuts' bent, bedenk dan ook of je hem op die manege zou willen stallen of niet. Een eigen paard maakt je toch al onzeker (want: doe je het wel echt goed?), dan heb je geen mensen nodig die alles wat je doet afkraken, omdat zij het toevallig anders doen.

Goede les is eigenlijk het allerbelangrijkst (en denk dan ook aan eventuele les voor het grondwerk, om te voorkomen dat je paard jou de baas zou worden omdat jij verkeerde signalen geeft/zijn signalen niet oppikt), samen met iemand die veel weet van verzorging, ziektes, etc.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:35

Ik zou zeggen: koop een gezond, leuk, niet al te jong paard dat geschikt is voor de recreatie (dus een beetje koel in het hoofd). Zoek een leuke stal (volgens mij moet je maar niet op die manage blijven..) waar ze je kunnen helpen en neem af en toe les.
Volgens mij moet het allemaal goed komen! Iedereen is ooit met een eerste paard begonnen en dat waren heus niet allemaal super ervaren dressuurruiters.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:38

Dressuur is wel de basis. En hoe ze er op die manege tegenaan kijken.. tja dat moeten zij weten. Maar hoe lang rijd je al? En je kan heel veel dromen over een eigen paard, maar er 1 hebben is wel echt een wereld van verschil. Ik zie zoveel (jonge) meiden die na korte tijd rijden een pony/paard krijgen en dat het dier dan later ergens verlaten in de wei staat.

Buiten dat hoeft dressuur niet je ding te zijn. Als jij een paardje hebt en daar lekker mee buiten rijd en plezier hebt is het ook goed. Maar ik ben wel van mening 'zint eer ge begint' en zeker als het om een paard gaat! Maar ik ben ook van mening dat je je niet door anderen hun mening moet laten leiden...

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 23:59

Suzeltje schreef:
Heey.

Zo te horen zijn die mensen daar nogal dressuurgericht en jij dus niet. Nou kan je natuurlijk prima een paard houden om lekker recreatief mee te rijden. Ik weet alleen niet hoeveel ervaring je al hebt. Heb je bijvoorbeeld al verzorgpaarden gehad? Vaak is dat een goede overstap om te wennen aan het idee van een eigen paard hebben :) En mocht jij je eigen paard op de manege zetten of op een andere wat grotere stal, dan zijn er altijd genoeg mensen om je heen die je kunnen helpen.

heb al verzorgpaarden gehad ja. rijd ongv 5/6 jaar alles bij elkaar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 06:21

je krijgt pas echt veel ervaring van verzorg/bijrijdpaarden of dus je eigen paard.
als je mensen om je heen hebt die je kunnen helpen,dan kun je er best aan beginnen denk ik.

ik heb ook een eigen pony gekocht,terwijl ik niet heel goed kan rijden.
nu heb ik een 2 tal vriendinnen die me helpen mijn pony dressuurmatig goed bij te rijden.
ooit op mijn vorige manege ben ik met F proeven gestart in de F4 voor ik mijn pony had,en samen zijn we begonnen in de F7,en met veel lessen en rijden zijn we nu beland in de F11,wat nog niet echt van een leien dakje gaat,maar dat komt nog wel.

zoek een wat meer ervaren dier,waar je zelf ook van leren kan.

veel succes en laat je niet gek maken,ook recreatief kan je heel veel plezier beleven!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 06:27

Hee!
Ik ben van mening dat er voor (oke, bijna) iedereen een paard te vinden is. Dus ook voor jou als je nog niet zoveel ervaring hebt. Ik zou dus op zoek gaan naar een rustig, kalm en mak paard, en ook veel hulp vragen van je stal genoten.
Iedereen moet het leren toch? :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 06:33

Je hoeft zeker niet goed te kunnen rijden om een eigen paardje te kopen. Je kan het ook samen leren :) .

Maar zorg dat je genoeg kennis hebt over ziektes en de verzorging van een paard. Dat is belangrijker dan het kunnen rijden van een nette proef.

Zelf kan ik eigenlijk helemaal niet goed rijden. Ik blijf wel zitten, maar rijtechnisch... :o Maar ik heb niet de indruk dat ik mijn paard daardoor tekort doe. Met wat les gaat het wel beter...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:03

Er zijn ook zat mensen die helemala niet kunnen rijden en toch paarden hebben. Omdat ze het gewoon leuk vinden of omdat ze bv fokken veel leuker vinden.

Net als wat mensen al eerder zeiden zoek een braaf dier uit wat bij je past en waar je wat van kan leren.
Ga niet met je paard op de manege staan, veels te veel mensen met allerlei verschillende meningen waar je juist onzeker van wordt (dat heb ik zelfs nog na 21 jaar paarden houden en maak ook heus nog wel eens een fout).

Zoek een kleine pensionstal uit waar je je ook een deel zelf moet doen bv mesten, helpen paarden buiten zetten, voeren. Daar leer je ook van en leer je ook heel goed je paard kennen.

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:05

Naar mijn mening is de hoeveelheid rij-ervaring niet doorslaggevend voor het eventueel wel of niet aanschaffen van een paard of pony. Er zijn best veel mensen die zelf nauwelijks rijden op hun paard, maar dat door anderen laten doen. En daarnaast kan je t ook samen leren! Ook superleuk lijkt mij! Bovendien, met een eigen paard lessen volgen loont meer voor je rijkunsten dan eens per week op een manegepony je rondjes maken... Alles wat je met zo'n pony opbouwt wordt vaak de les erna door iemand anders weer te niet gedaan.

Wel zou ik op zoek gaan naar een rustig type, geen heethoofd. Dan is het plezier er ook zo vanaf! Als je zorgt dat je voldoende mensen hebt op wie je eventueel kunt terug vallen met vragen en die je bijstaan met raad en daad en zorgt dat je genoeg verzorgkennis hebt, moet je t best kunnen redden... :) Hoop dat je snel een leuk paard vindt!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:15

Als je zelf nog weinig ervaring hebt moet je gewoon een paard kopen die wel al veel ervaring heeft..

Groen en groen = bont en blauw..

Maar als je een ervaren leermeester hebt kun je daar heel veel van leren.
Zeker als je voor de rest goede begeleiding hebt moet het zeker kunnen.
Zolang je maar weet dat je nog veel moet leren zit je snor hoor.. het zijn vaak degenen die denken alles al te weten die het hardst tegen de muur lopen..

heel veel succes met de zoektocht naar een geschikt paardje

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:24

Ik sluit mij aan bij de vele meningen die al gegeven zijn. Dus eigenlijk niet veel toe te voegen.
Ik was 12 toen ik mijn eerste pony kocht. Ik reed 6 jaar bij een manege. Dus ik kon links om en rechts om stappen, draven, galopperen en sturen.
Ik heb altijd zelf voor hem gezorgd en we hebben samen heel veel geleerd.
Ik ben nu bijna 40( wat klikt dat oud) en ik heb nog steeds les.
Ga rustig op zoek naar een heel geschikt lief recreatie paard. Neem een meer ervaren persoon mee, waar je zelf ook goed mee kan opschieten als je een paard gaat bekijken.

Veel succes en ik hoop voor je dat je droom waar wordt en dat je net zo een mooie tijd tegemoet gaat met je paard als ik met mijn pony heb gehad.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:33

Toen ik mijn paard (een Fries) kreeg, was ik 8 en hij 2. Ik kwam net met m'n benen onder het zadel uit en heb altijd de grootste lol gehad! De eerste drie jaar hadden we geen geld voor rijlaarzen etc., dus reed ik met m'n groene rubberlaarzen. Ik ben veel uitgelachen, maar uiteindelijk lachte ik natuurlijk het laatst.
Zorg dat je idd. een rustig paard hebt, iemand om je te helpen waar nodig en neem les.
Besef wel hoe veel tijd en geld een paard ost. Ik heb er nu geen een meer, omdat ik van beide niet genoeg heb, hoe graag ik ook zou willen.
Je zal ook vaak geen leuke dingen kunnen gaan doen met vriendinnen, omdat je paard nou eenmaal voor gaat en gereden/verzorgd moet worden. Waar ik zelf trouwens nooit een probleem mee heb gehad.
Veel plezier alvast met je eigen paardje!

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:34

het is idd. vooral erg belangrijk dat je veel weet over verzorging en gezondheid. Dat je genoeg geld hebt voor de DA, dat je je paard verzekerd voor grote ingrepen bij de kliniek/DA mocht dit nodig zijn. Het kan je echt een klap geld en gedoe besparen.
Rijden is een bijzaak, als je gewoon een braaf paard neemt die wat ouder is kan jij rijtechnisch prima een eigen paard nemen.

Wat voor jou belangrijk is is of je het kunt betalen, (en dan niet net aan maar je moet er wel echt geld voor hebben), en of je genoeg weet over de verzorging, voeren, ziektes, hoeven, etc etc etc..

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:00

Wauw, dat mensen je afraden een paard te kopen. Als je niet 'goed' zou kunnen rijden, kun je dat altijd leren, of het nou op je eigen of op die van iemand anders is.
En om het paard houden is het rijden helemaal niet van belang.
Leer het paard verzorgen. Daar kan je veel over lezen en vragen aan andere mensen als je ergens niet zeker van bent. Er zijn zoveel mensen groen begonnen, dus als je echt wil kan jij dat ook!
Er zijn vast genoeg mensen die vinden dat je een paard alleen kan houden als je ook weet hoe je er correct op kunt rijden/trainen... Ik train mijn paard en anderen ook en geloof dat het ze goed doet, maar weet ook zeker dat het ook op andere manieren kan.
Als jij zegt JA, dan moet je het doen. Als je er echt zo'n goed gevoel over hebt kan het toch ook bijna niet verkeerd zijn? ;)
Succes!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:05

Niet alles gelezen en reageer voornamelijk op de OP.

Natuurlijk kun jij wel een eigen paard kopen.
Je kunt toch ook rijden op de manege, waarom dan niet op een eigen paard? :)
Koop wel een ouder en ervaren paard. Geen jonge.
Een paard dat al trailermak is, goed verkeersmak en braaf is op wedstrijden.
Wat lief is bij poetsen en opzadelen.
Dat paard kan jou een hoop leren en heel veel plezier doen beleven. :)

Stal hem op een pensionstal waar ze voor jou voeren en het weide beleid uitvoeren.
Dan kun je aan hen vragen waarom ze het zo doen en er van leren, zonder dat je het zelf al moet.

En zorg voor fijne instructie.
Dan komt het allemaal helemaal goed.

Veel plezier met je toekomstige paard.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:08

als je heel veel les neemt met je eigen paardje is er niets aan de hand

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:08

Ik ga volledig met Vorame mee.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:19

Hartstikke gaaf dat je droom gaat uitkomen :) Tuurlijk kan jij best een eigen paard aan. Dressuur rijden is niet de enige discipline, er zijn zat andere en daarbij behorende paarden. Begin idd met een ervaren paard, goede begeleiding/instructie en wees niet bang om om hulp te vragen. Het komt helemaal goed. Hou je ons op de hoogte :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:18

poes schreef:
Veel hangt af van de keuze van het paard enerzijds en de begeleiding anderzijds.
Als je zelf niet veel ervaring/kunde/moed hebt, moet je geen sensibel rillerig paard kopen dat hoog in het bloed staat, maar evenmin een koudbloed met een ijzeren willetje!
Zoek dan liever een paard die al wat kent, meegaand is en waarvan je kunt leren.

Wanneer je minder ervaring hebt, kun je ook beter een stal zoeken met voldoende begeleiding, altijd iemand in de buurt die je even snel kan helpen (ook met kleine dingetjes) en uiteraard les nemen met rijden.

Volledig mee eens, al heb ikzelf, koppig als ik ben, tóch een ultrasensibel, redelijk groen paard aangeschaft. En ik leer razendsnel :Y) Waarom heb ik dit paard? Omdat ik een flegmatieker exemplaar over een paar jaar saai zou vinden. Het belangrijkste is dat je het met je paard kunt vinden, jullie moeten elkaar accepteren zoals jullie zijn en het helpt zeker als je paard ook nog eens LIEF en vergevingsgezind is, aangezien je sowieso fouten zult maken. Geeft niks, als je er maar van leert.

Ben het er ook mee eens dat je beter af zou zijn in een omgeving met veel recreatieruiters, of op een stal waar mensen veel verschillende dingen doen. Zo sta ik ergens waar recreatieruiters, dressuurprikkers, westernruiters en nog 1 andere ijscohobbelaar staan, en dat vind ik een prettige omgeving. Het is niet zo dat ik er op word aangekeken dat mijn paard geen dressuurpaard is bijvoorbeeld. Waar je je paard ook neerzet, zorg ervoor dat je goede begeleiding krijgt, en op z'n minst een goede instructeur zoekt. Wanneer je F5 rijdt kun je al aardig sturen in de drie verschillende gangen, maar kun je ook rijkunstige problemen oplossen? Zoek goede instructie, houd je ogen en oren goed open wanneer je andere ruiters ziet rijden, blijf kritisch en zorg ervoor dat je wil leren. De juiste instelling is belangrijker dan hoe je rijdt, rijden kun je namelijk gewoon leren ;)