Ik ben helemaal tegen de gewone bijzet teugel ik longeer liever met een pesoa tuig of touwtje en meestal met de dubbele longe. De elastieke bijzetteugel of halsverlenger trekken ze vaak doorheen of ze gaan erop hangen waardoor ze zwaar in de hand kunnen worden. De leren bijzetteugel dan neem ik aan dat je die bedoelt van de singel rechtstreeks naar het bit toe met zo'n rubberen ring in het midden. Deze vind ik ook niet fijn omdat paarden daar vaak in een eigen aangenomen houding op gaan lopen. Ik vind zelf dus beide geen fijne manier om te longeren.
ik longeer mijn jonge mijn paarden niet met stiek, dat is veel te strak voor een jong paard, die mogenvan mij lekker aan een langer touw lopen, zodat ze wel naar benenden gaan, maar niet zo strak staan, een ouder paard longeer ik altijd met stiek
Ik hou ook niet van de bijzet of de elastieken. Ze worden naar mijn mening teveel in een houding gedwongen zonder dat er sprake is van de motor die van achteren draait.
Liever met touwtjes/slof, pessoa en het liefst met de dubbele longe.
Als ik antwoord moet geven op de vraag is het liever met leer omdat je vaak ziet dat ze in een elastiek gaan hangen en uit elkaar vallen. Met leer kan dit niet. Het nadeel van dergelijke hulpteugels is dat je je paard in een bepaalde houding "dwingt". Persoonlijk ben ik dus niet direct voor het gebruik van een hulpteugel ook niet met longeren. Ik longeer zelf altijd met de dubbele lijnen.