jasmijn78 schreef:Ik vind het vrij zinloos te discussieren met mensen die zelf EN kennelijk niet het niveau hebben om wetenschappelijke info op de juiste manier te interpreteren EN zelf in de praktijk ook niet noemenswaardig kunnen rijden. En dat zijn in de regel wel vaak de mensen die wetenschappelijke onderzoeken aanhalen om hun gelijk te halen. En zijn genoeg van dit soort eindeloze discussies te vinden op Bokt.
Tsja als mensen geen kennis hebben over de info en ook niet over het rijden, dan wordt het natuurlijk lastig discussieren. Maar mijn bedoeling van het topic was om nu juist eens te discussieren met mensen die er wel wat van weten qua onderzoek en qua rijden (en die zijn er volgens mij ook echt wel op Bokt, alleen zijn ze niet in de meerderheid).
jasmijn78 schreef:Ik sta altijd erg open voor nieuwe ontwikkelingen. Mijn passie is dressuur en dressuurwedstrijden. Zolang niemand (wetenschappers of aanhangers van wetenschappers) mij kan vertellen hoe ik nieuwe ontwikkelingen kan toepassen in hetgeen ik het liefste doe (op een manier dat ik ook daadwerkelijk verbetering ga realiseren), en dit ook in de praktijk kan aantonen laat ik ze voor wat ze zijn.
Dat snap ik. Maar ik zet soms ook wel eens vraagtekens bij de tips die instructeurs geven. Die zijn wellicht gebaseerd op ervaring, maar de kans is groot dat een andere tip dezelfde resultaten oplevert. Hoe bepaal je dat dan?
Bij dat onderzoek van Dr. Cook heb ik ook mijn vraagtekens. Bovendien verloop de discussie voor mijn gevoel ook vaak krom omdat uitgegaan wordt van een onkundig gebruik van een bit (lees trekwerk) en een juist gebruik van een bitloos hoofdstel (lees: ook daar is trekwerk mogelijk, maar dat wordt imo niet onderkent).
Maar toch... Mijn nieuwsgierigheid en passie voor dressuur (en misschien ook mijn achtergrond als ex-wetenschapper) maakt dat ik me graag verdiep in trainingsmethoden en de hulpmaterialen die daarbij worden gebruikt, maar dat ik er iedere keer weer tegenaan loop dat er zo ontzettend weinig (of steekhoudende) argumenten gegeven worden wáárom iets op een bepaalde gebruikt wordt.
Om een voorbeeld te noemen (al gaat het weer over het bit): een collage met een aantal vreselijke foto's van paarden die met bit in hun mond getrokken worden, is voor mij geen bewijs dat een bit paardonvriendelijk is. Alleen dat er dus een boel mensen zijn die niet weten hoe ze moeten rijden
Dit niets ten nadelen van een dergelijke collage, het is voor mij alleen geen argument.