op welk moment een nieuwe oefening introduceren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

op welk moment een nieuwe oefening introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 02:11

Ik zit me af te vragen wat het juiste moment is om een paard een nieuwe oefening aan te leren. En dan bedoel ik: wanneer is hij er lichamelijk aan toe om een volgende stap te maken in de training? In dit geval gaat het om een paardje dat ongeveer op L niveau gereden wordt, L2 schat ik, want hij loopt geen wedstrijden. Hij wordt netjes gereden, mooi aan elkaar etc. Zijn zwakke punt is de achterhand in de galop, hij heeft een ruime sprong en vindt het erg lastig om goed te dragen met zijn achterhand. Terugkomen in galop vindt hij bv heel moeilijk, dus de sprong verkleinen en te blijven dragen, en ook met wat dieper de hoeken inrijden in galop kost hem nog moeite. Hij loopt al wel een aantal jaren ongeveer op dit niveau, maar het blijft lastig voor hem. Op dit moment leert iemand hem de contragalop aan, en hij doet het wel allemaal, maar zover ik weet is de contragalop een balansoefening voor een paard. Hij wordt bovenin gereden en gehouden tijdens de oefeningen. Ik vraag me af of je een paard op deze manier onbedoeld kunt forceren omdat hij er misschien nog niet goed genoeg toe in staat is? Of wie weet helemaal nooit toe in staat zal zijn? Zelfde vraag voor schouderbinnenwaarts en travers.

Rytm

Re: op welk moment een nieuwe oefening introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 05:23

Contragalop is wel een goede oefening om de balans te verbeteren in de galop. Dus kleine stukjes kunnen dit paard wel degelijk helpen. Ga je echter dit paard uit elkaar gevallen door de hoeken laten crossen om hem maar in contra te houden ben je wel verkeerd bezig en heeft het inderdaad geen toegevoegde waarde. Maar kleine gebroken lijntjes waarbij hij over de rug blijft en in balans, terugnemen naar draf voordat hij de balans verliest, kunnen wel heel goed zijn.

Zelfde verhaal met schouderbinnenwaarts eigenlijk. Goed gereden is dat wel een hele goede oefening die vanalles verbetert bij het paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:07

Ik ga met het bovenstaande mee. Het zijn niet voor niets 'oefeningen'; door te oefenen wordt je paard beter. Vrijwel nooit doet een paard een nieuwe oefening in één keer perfect en dat hoeft ook helemaal niet. Natuurlijk werk je wel naar een perfecte uitvoering toe, maar dat mag best een paar maanden duren.
Schouderbinnen en travers begin ik persoonlijk al vrij snel mee, vaak eerst aan de hand en later in het zadel. Je hebt die basisoefeningen veel nodig, ook voor het rechtrichten. Ik begin een nieuwe oefening altijd in stap en pas als het in die gang redelijk gaat (het oaard snapt de hulpen en blijft constant in de aanleuning) gaan we een gang omhoog enz.

Verder oefen je de dingen die net nieuw zijn niet elke dag van de week. Ik rij 3 keer per week dressuur, waarvan 2 keer met de nieuwe/moeilijke oefeningen, 1 keer per week een basistraining. Verder rijden we 2 keer per week freestyle, waarvan 1 keer naar het bos en 1 keer zonder optoming. Ook doen we 1 of 2 keer per week grondwerk. Op die manier loop je weinig kans je paard te overvragen door te moeilijke dingen te doen, maar tegelijk daag je hem wel uit om beter te worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:13

Als je het niet probeert dan weet je ook niet of je paard het aan kan of niet. Bedenk wat je wilt verbeteren en kijk welke oefeningen daar bij zouden passen.

Een oefening hoeft niet gelijk perfect te gaan en je merkt vanzelf of het verbetert of niet. Als een paard helemaal nooit goed in staat zou zijn tot het uitvoeren van een oefening dan merk je dat ook vanzelf.

Kan me zo voorstellen dat het voor een paard juist ook wel uitdagend is als hij een nieuwe oefening krijgt aangeboden, ook als dat een oefening is die wellicht nog boven zn niveau ligt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:26

Ik sluit me aan bij bovenstaande.
Verder zou ik om de achterhand te versterken voltes vergroten en verkleinen in de galop.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 01:22

Begrijp ik jullie dan goed dat er geen bepaalde volgorde hoeft te zitten in het aanleren van (deze) oefeningen? Dus als een paard zeg maar de zijwaartse beenhulp begrijpt, dus kan wijken, dan kun je schouderbinnenwaarts, travers, contragalop etc. door elkaar heen aanleren? In dezelfde periode bedoel ik dan. Ik ben zelf niet zo thuis in deze oefeningen maar ik kan me voorstellen dat bv de ene oefening meer kracht kost dan de ander, of dat ze er andere spieren bij nodig hebben die bv in een eerder stadium van de training nog niet zo ver ontwikkeld zijn. Het verbaast me wel eigenlijk, want ik vraag me af waar dan de volgorde waarin het met wedstrijden wordt gevraagd op gebaseerd is? Ik rij geen wedstrijden dus ik weet niet wat je wanneer moet kunnen tonen, maar ik denk dat er wel elke klasse weer een of meer oefeningen bijkomen, naast dan meer verzameling.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 01:49

ik leer en verbeter altijd alle oefening door elkaar, vaak twee getegelijkertijd. En een algemene trainings element om bijvoorbeeld de achterhand te versterken. Zoals eerder werd gezegt: grote en kleine voltes in galop zijn goed om de galop te verbeteren. Goed rond en veel stelling zonder dat de achterhand uitzwaaid of het achterbeen vertraagd. Allemaal 8-jes rijden :)

Ik ben nu bezig met Schouderbinnenwaarts en keertwendingen door elkaar heen. Mevrouw snapt het prima hoor. Voor de afwisseling verbeter ik de uitgestrekte galop en krijgt ze standaard een portie achterhand work-outs.

Gewoon lekker bezig gaan, en niet te bang zijn dat het fout gaat.
Wie niet waagt wie niet wint :)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 03:53

Je hoort wel eens “de L staat voor Levenslang” . :-) Omdat de oefeningen in de L je paard eigenlijk niet verder helpen en sterker maken. Die oefeningen komen pas in vanaf de M, in de L zijn het meer gehoorzaamheidsoefeningen.

Soms moet je met nieuwe oefeningen maar gewoon beginnen.
Ik ben nu bezig met mijn 11-jarige (M1)paard wissels te leren. Ik merk dat ik daar best wat eerder mee had mogen beginnen. Ik had het gevoel dat we er nog niet aan toe waren en wilde eerst “de rest” voor elkaar hebben. Maar nu is hij zo gewend door een paar drafpassen van galop te verwisselen dat het moeilijk is hem dit weer af te leren.
Ook travers daar was ik pas laat mee begonnen omdat ik het gevoel had dat we dat nog niet konden, en als ik het probeerde ging het gewoon heel slecht. (ook omdat ik het zelf ook moest leren) Dat ben ik op een bepaald moment toch maar gewoon gaan oefenen ookal leek het nog nergens op. (verkeerde stelling, achterhand nauwelijks van de hoefslag af) Dat lijkt hij nu goed door te hebben, het gaat steeds beter.

Ik zou wel ongeveer de volgorde aanhouden waarin oefeningen in de dressuurproeven worden geïntroduceerd. Maar hij hoeft een oefening nog niet perfect onder de knie te hebben voor je aan de volgende begint. Ze versterken elkaar ook. Het is bijvoorbeeld handig om eerst wijken te leren. Als hij dan begrijpt dat hij voor je been opzij moet kun je dat weer gebruiken voor de travers. Maar als hij straks schouderbinnenwaarts en travers kent, dan wordt het wijken ook weer makkelijker.
Vergeet niet je gewicht als hulp te gebruiken, altijd op de kant waar je naartoe wilt.

Soms is er door omstandigheden juist een moment om iets nieuws aan te leren. Mag je paard een tijd alleen stappen op het harde, dan kun je wel mooi wijken en s.b. oefenen. (als dit wel mag natuurlijk, even dierenarts vragen)
Ook voor een rustperiode zoals vakantie of zwangerschap, is een goede tijd om iets nieuws te leren. Het lijkt soms alsof ze dat in de rustperiode verwerken en daarna “kunnen” ze het ineens.
Zo heb ik mijn paard het achterwaarts geleerd voor mijn vakantie (en weidegang voor hem). Elke dag een paar keer oefenen, het ging nogal aarzelend maar ik heb hem beloond alsof het fantastisch was wat hij deed. En na de vakantie lukte het ineens een stuk beter. (is nu onze specialiteit ;-) )

Voor het eronder krijgen van de achterhand in galop sluit ik me aan bij de hierboven voorgestelde oefeningen. Ook is het goed om tempowisselingen in de galop te rijden. Stuk voorwaarts in middengalop, dan weer terugrijden. Probeer de kracht en het ritme van de middengalop te behouden bij het verzamelen. Onthoud dat je ongeveer evenveel galopsprongen nodig hebt om weg te rijden als om hem weer terug te rijden.

Wat betreft het te hoog instellen in de contragalop, dat kan ik van hieruit niet beoordelen. Laat daar maar even een instructeur naar kijken. :-)

Ik geloof dat je ook graag de volgorde wilt weten waarin de oefeningen in de dressuurproeven worden geintroduceerd? Ik probeer het even uit m’n hoofd. (stand to be corrected ;-) ) :
B basisgangen en figuren, middenstap en -draf, grote volte, van hand veranderen, lichtrijden
L1 5 m wijken voor het been, volte 15 m in draf, middengalop, stukjes doorzitten
L2 10 m wijken, achterwaarts, volte 10 m in draf en 15 m in galop, meer doorzitten
M1 schouderbinnenwaarts, gebr. lijn 5m in contragalop, links- of rechtsomkeert met stukje contra, volte 10 m in galop, uitgestrekte stap, alles doorzitten
M2 travers, slangenvolte 3 bogen met contra, verzamelde stap, uitgestrekte draf, keertwending om de achterhand
Z1 verzamelde draf en galop, uitgestrekte galop, appuyeren, volte 8 m in galop, eenvoudige galopwisselingen
Z2 vliegende galopwisseling, eenvoudige galopwisselingen van contra naar contra, zigzag appuyementen

Haha, onderweg toch maar even een boekje erbij gepakt. Best leuk ook voor mezelf, om dat eens op een rijtje te zetten.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:54

Bedankt Motje, voor de wedstrijdoefeningen. Het lijkt me een pittige overgang, van L2 naar M1. Volte 10 meter in galop, dan moet ie al aardig zijn achterhand gebruiken, wil je dat netjes en beheerst kunnen rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:14

Even een toevoeging op dit rijtje: Je leert nieuwe oefeningen niet ineens compleet aan, je kan niet verwachten dat je paard ineens 13 meter netjes schouderbinnenwaarts kan lopen bijvoorbeeld.
Net als met het aanleren van het wijken, je begint klein en bouwt steeds meer uit. Naarmate meer uitbouwt zal het paard sterker worden en de oefening beter gaan beheersen.

Je schijft in de openingspost dat het paard moeite heeft met dragen in de galop. Om dat te sluiten kan je heel geleidelijk volte gaan sluiten en weer openen, overgangen naar draf en vrij vlot weer aanspringen, zulk soort dingen.

Verder kan je in de draf op de grote volte wat gaan spelen met schoudervoor en wat traversachtig rijden op de grote volte. Als je dat ook nog combineert met kleine tempowisselingen is dat best heel pittig.

Als je dat beheerst kan je verder gaan met schoudervoor en schouderbinnenwaarts op de rechtlijn. Makkelijk is om eerst een volte halve baan of ietsje kleiner te rijden en van daaruit de sb in te zetten. Als je dit richting uitgang doet maak je jezelf het iets makkelijker omdat je dan minder snel tactverlies hebt. Ook hiervoor geldt, niet teveel ineens willen maar blij zijn met een paar meter en dat steeds verder uitbouwen.

Wat ik fijn vind in het rijden van zulke oefeningen is combineren, dus eerst die volte, dan een paar meter SB en dan schuin oversteken en een paar passen wegrijden.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 17:18

Dank je Anne, dat vind ik een hele nuttige toevoeging! Daar ga ik zeker wel iets mee doen. Ik had het toch wel goed gezien wat betreft de gevraagde oefeningen aan dit specifieke paard. Na een keer of 5 gereden te zijn door genoemde ruiter weigert het paard om mee te werken. De ruiter is laatst afgestapt omdat ze er niks meer mee kon. Ik vond het er al enorm geforceerd uitzien, vandaar mijn vraag hier. Het is echt een goede ruiter, maar ik denk dat ze teveel in korte tijd van hem gevraagd heeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:54

Blijkbaar toch niet zo'n hele goeie ruiter want een goeie ruiter luistert als zijn paard tegen hem fluisterd. Nou schaar ik mezelf daar ook niet onder maar ik hoop hem wel te verstaan als ie tegen me praat. Een beroerde ruiter hoort zijn paard nog niet eens schreeuwen.

Zo af en toe mag je best het randje van de capaciteiten op dat moment opzoeken, dat valt onder training maar met forceren bereik je niets, dan wil hij het helemaal niet meer voor je doen. En gelijk heeft ie....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:01

Slim van het paard dat hij in de staak ging, misschien is hij nu nog niet verreden en kan het met de juiste aanpak weer goed komen.