Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:37

Onlangs stond er hier op de nieuws pagina een stuk over de in Ermelo georganiseerde dag waar mensen beoordeeld werden die bitloos rijden.
Het artikel riep nogal wat reacties op.
Nu reageert een prof als Johan Hamminga, die erbij was, en die reactie staat niet op nieuws.

Dus dan maar hier, zijn reele commentaar.

9-07-24 Bitloos niet per definitie paardvriendelijker
Kortgeleden organiseerde de KNHS een proefwedstrijd bitloos rijden om de mogelijkheden voor de integratie hiervan in de sport te onderzoeken. Ik was daarbij.
Eerst dachten we dat het gevaarlijk zou kunnen zijn, maar dat is niet zo. De paarden met een bitloos hoofdstel luisteren net zo goed als een paard met een bit. Er zijn hoofdstellen die scherper dan een bit inwerken.

Wat me opviel is dat er paarden waren die onrustig waren in hun hoofd/halshouding, omdat ze het bitloos rijden niet fijn vinden of niet accepteren. Het overgrote deel is opgeleid en getraind met een bit in de mond, anders hadden ze de klassering die ze hebben, nooit kunnen behalen. Er werden proeven afgelegd van B- tot en met Z-niveau en er werden lage scores behaald.

‘In de houding’
Opvallend was dat de paarden allemaal in het natuurlijke evenwicht liepen, oftewel sterk op de voorhand in plaats van in een horizontaal evenwicht. Ze liepen wel in ‘de houding’, maar daarbij bogen de paarden in de hals af en kwamen ze niet door de nek. Dat ze zo bergaf lopen is ook logisch. Paarden met een scherpe neusriem komen best wel terug als je een ophouding maakt, maar zonder bit kom je niet in de buurt van het horizontale evenwicht. Met een bitloos hoofdstel kun je je paard mijns inziens moeilijker aan de hulpen krijgen. Ik zie het meer als een soort vrijheidsdressuur.

Aan de deelnemers werd de vraag gesteld waarom ze voor bitloos kozen en ik vond het typerend dat veel paarden met fysieke problemen kampten. Ik heb verschillende paarden gezien die kreupel waren en die ik in de reguliere sport in de ring zou uitbellen.

Ik rijd zelf ook wel eens bitloos. Als een paard bijvoorbeeld naar de tandarts is geweest en ik wil hem toch beweging geven. Dan gebruik ik een Hackamore. Wat dat betreft kan ik het me voorstellen dat iemand bitloos rijdt als een paard fysiek niet helemaal in orde is.

Ik denk dat je sommige problemen door bitloos te rijden wat kunt verdoezelen. Ik noem even een voorbeeld. Stel je hebt een paard dat licht atactisch is. Zolang je daar niets van vraagt, kun je er best een stukje mee rijden. Maar wanneer je spierinspanning vraagt om het horizontaal evenwicht te bereiken en de spieren raken wat vermoeid, dan zal de onregelmatige bewegingsvorm duidelijker naar voren komen. Met een bitloos hoofdstel laat je het paard meer op de voorhand lopen en zal je de spieren minder aanspreken.

Nu zet ik sowieso kanttekens bij het (wedstrijd)rijden met een paard dat niet tactzuiver beweegt. Als dat door moet gaan als paardvriendelijk, zijn we verkeerd bezig, ook al rijd je zonder bit.

Onderdeel bitacceptatie
Het bitloos rijden zie ik als zeer geschikt voor de endurance en bij het springen, waarin de hoofd/halshouding van het paard niet bepalend is. Als we het willen toepassen in de dressuursport – ik heb begrepen dat de KNHS dat in 2010 van plan is – dan zie ik nog wel wat problemen ontstaan. In het wedstrijdreglement staat beschreven dat een paard het bit moet accepteren, daarop afkauwt en witte, vlokkerige schuim ontwikkelt. Hoe moet het paard zonder bit bekeken worden door een jury? Iets wat niet getoond wordt, kun je niet beoordelen. Dus de regel over de bitacceptatie zal geschrapt moeten worden.

Ik ben een voorstander om aparte rubrieken te maken, net als voor amazones die met een dameszadel willen rijden, maar voor het bitloos rijden zijn er te weinig deelnemers. Het is alsof je appels met peren vergelijkt. Ik vraag me af hoe de KNHS dit wil verkopen aan de juryleden en ruiters die hier grote vraagtekens bij zetten. Er zal dan een reglementswijziging toegepast moeten worden.

Johan Hamminga uit Elspeet is africhter, instructeur en jurylid.
Deze opinie verscheen vrijdag 24 juli 2009 in De Paardenkrant.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:40

dit is al geplaatst bij links, tenzij je de 20ste discussie hierover wil starten

sarabande

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:43

O ik kom nooit op links, het verbaasde me dat het artikel over het Bitloos rijden wel op nieuws staat en dit commentaar niet. Het is niet zo maar iemand die wat uit zijn nek kletst namelijk.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:26

Hmm, ik vind het een nogal negatief en eenzijdig belicht artikel... :\
Met bepaalde uitspraken ben ik het ook echt niet eens :n

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:35

ik word hier heel boos van.

ik heb mee gereden en voel mij dus persoonlijk aangevallen.
Wat deze man zegt is uit de lucht gegrepen,
zijn uitspraken hebben geen fundament.

ik ken Johan Hamminga van naam.
ik keek wel naar hem op. maar dit is puur kletskoek.

ik zou graag uitleg hebben over het verdoezelen van een atactiesch paard. waarom kun je dat bitloos verdoezelen?
en waarom zou iemand dat willen.

mijn paard loopt bitloos stiller in de aanleuning.
en als hij met bit stil in de aanleuning loopt is dat omdat hij zich ergens anders in zijn lijf vasthoud.

oh wat ben ik boos over deze column. Wat een KOLDER!

Ik nodig deze man met plezier uit, om op mijn paard eens aan te voelen hoe het met en zonder bit kán voelen. Ik ben namelijk op precies de tegenovergestelde dingen gestuit toen ik bitloos begon.

een paard dat afkauwt, gaat niet om het kauwen, maar om het ontspannen van de kaak, en de nek.
dit kan zonder bit. evengoed als met bit.

wat verwacht deze man nou, pas vanaf de M2 (is mijn ervaring) word verwacht dat je paard niet meer in zijn natuurlijk evenwicht loopt.

gatver, ik ben hier echt boos over, en er is niks wat ik kan doen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:52

Moonprayer ik ben het helemaal met je eens hoor.

Erg jammer ook dat hij zo negatief over bitloos praat gezien hij door veel mensen als voorbeeld beschouwd wordt. Nou een ding weet ik wel, voor mij heeft hij afgedaan... (Nu was ik toch al niet bepaald onder de indruk van zijn rijden afgelopen winter op de bijscholingsdag voor KNHS instructeurs...)

Hij zegt dat hij bij veel paarden onrust in het hoofd / hals zag omdat ze bitloos niet fijn vinden of niet accepteren. Waar baseert hij dat op? En zie je op de reguliere wedstrijden dan alleen maar paarden lopen die het bit wel accepteren?

De opmerking dat het overgrote deel is opgeleid met bit en anders nooit het niveau had kunnen bereiken vind ik ook zo'n onduidelijke aanname. Hoe weet hij dat??

En alle paarden liepen dus op de voorhand?! :?

Dan nog die opmerkingen met betrekking tot "scherpe neusriem" (alsof iedereen met een scherpe neusriem reed, niet dus!) en "zonder bit kom je niet in de buurt van horizantale evenwicht. Tja dat vind ik dus echt nergens op slaan...

En het voorbeeld met betrekking tot het licht atactische paard slaat echt werkelijk kant noch wal :n

Begrijp niet dat zoiets gepubliceerd is :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:12

ik was ook heeeeeeel boos over dit artikel.

Kijk het niet eens zijn met iets is 1, maar dit is gewoon ungefundeerd in de rondte roepen en mensen persoonlijk beledigen.

En laat ik daar nou toevallig een ontzettende hekel aan hebben. Ik zat al te broeden op een ludieke actie; hem het boek van Dr. Cook cadeau doen (heb het adres al gevonden), of een anischtkaart sturen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:15

Het feit dat ze alleen al dachten dat bitloos rijden gevaar op zou leveren, zegt mij al genoeg over zijn zogenaamde kennis en kunde. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:18

Twiggy2008 schreef:
Het feit dat ze alleen al dachten dat bitloos rijden gevaar op zou leveren, zegt mij al genoeg over zijn zogenaamde kennis en kunde. :D

Als hij de man was die met een map onder zijn armen stond te praten met een vrouw met een paars sjaaltje, dan weet ik genoeg. Ik heb ernaast gestaan en ze hadden het telkens over

'welk bit is dat en welk bit is dat'

hallo, het is bitLOOS, waarschijnlijk bedoelde ze 'optoming' maar kenden ze dat woord niet }:0

Ook stonden ze heel negatief te doen en zeiden ze 'ik hoop dat al die mensen een goede levensverzekering hebben'. Ze vonden vooral zichzelf erg geweldig en vonden de bitloze wedstrijd helemaal niks, alles was slecht en van pure ellende gingen ze vragen of er ergens jenever te krijgen was.

Zielige typjes }:0

Toch triest hoe zo'n belangrijk persoon met kennlijk nogal wat aanzien, zó dom kan reageren en zo bevooroordeeld onbeargumenteerd uit de hoek komt. De KNHS zou zich eigenlijk moeten schamen voor zo'n figuur en misschien eens op zoek gaan naar een ander :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:24

Nou, Arabesk, als dat waar is wat jij zegt, dan vind ik het helemaal dieptriest ;( . Aan de andere kant sta ik er ook allemaal niet van te kijken. Die types zitten zo vastgeroest ;) . Wordt hoog tijd voor wat meer openminded mensen die wel kennis van zaken hebben, maar ik denk dat dat vooral even tijd kost. :j

Dus niet iemand die alleen een keertje met een hack gereden heeft (wat hij beweerde in zijn verhaal), maar zich echt verdiept heeft in de diverse bitloze optomingen en de werking er van. Maar ach...... hier moeten we even doorheen, jongens ;) . Het bitloze rijden is hoe-dan-ook in gang gezet en daar kunnen ze straks echt niet meer om heen, hoor. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:26

Twiggy2008 schreef:
Dus niet iemand die alleen een keertje met een hack gereden heeft (wat hij beweerde in zijn verhaal), maar zich echt verdiept heeft in de diverse bitloze optomingen en de werking er van. Maar ach...... hier moeten we even doorheen, jongens ;) . Het bitloze rijden is hoe-dan-ook in gang gezet en daar kunnen ze straks echt niet meer om heen, hoor. ;)

*Knipt dit uit en hangt dit boven bed en houdt zich daar aan vast*

Ik voelde me vanmiddag net dit smiley -:(-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:29

Eerlijk gezegd schiet ik tegenwoordig steeds meer in de lach van dit soort uitlatingen. _O-
Enorme domheid en onwetendheid ten top, joh. :D

Overigens had ik graag even langs Ermelo willen rijden die avond, maar ik zat met dochterlief alleen thuis helaas.
Anders had ik vast nog een paar bekende bokkers irl gezien, was best gezellig geweest. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:34

sarabande schreef:
Paarden met een scherpe neusriem komen best wel terug als je een ophouding maakt, maar zonder bit kom je niet in de buurt van het horizontale evenwicht.

Dus om dat horizontale evenwicht te bereiken moet je een scherpe ophouding maken mét bit? Ik weet meteen weer waarom ik dressuur niet leuk vind.

arabesk schreef:
'welk bit is dat en welk bit is dat'

HAHAHA!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:37

Dani, ik kreeg dit artikel van onze M afgelopen weekend ;) . Zij noemde het 'heel positief', dus ik dacht een leuk artikel te lezen. Maar viel in de ene verbazing naar de andere en moest er zowaar maar hard om lachen.... Wat een onzin allemaal, zeg. :D
Die KNHS blijft maar miepen, he, ondanks kleine veranderingen, die uiteindelijk toch wel door komen. Ben ik van overtuigd. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:38

Citaat:
...KNHS , hij is daar hoofdinstructeur

-O-
kwam ik tegen elders in een oud topic

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:46

Twiggy2008 schreef:
Dani, ik kreeg dit artikel van onze M afgelopen weekend ;) .

Nou, dit artikel is niet bepaald vóór bitloos... Of is dát misschien wat onze M er positief aan vindt, hihi.

Ja, die veranderingen komen er wel (gelukkig), maar ik ben benieuwd waar dat heen gaat als er van die bekrompen juryleden tussen blijven zitten :D.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:52

Ja, hihi, DAT laatste zal het zijn, Dani. :D
Nee serieus, ik denk echt dat ze het als positief zag...... Ze is niet tegen, helemaal niet, maar ze heeft zich er ook niet in verdiept. :)

Met teveel bekrompen juryleden en andere KNHS-aanhang duurt het allemaal gewoon nog wat langer, maar ik voel aan mijn water dat er ooit een dag gaat komen dat men bitloos (dressuur) rijden accepteert als iets normaals. Het is hoe dan ook meer en meer aan het opkomen, het wordt steeds bekender bij rijdend Nederland. Ik zie al zo'n verschil in real life met een paar jaar geleden! :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:54

De man heeft gelijk en voor iedereen was te zien dat bitloos proberen te rijden, zoals dat in de dressuur gevraagd wordt, een onsympathiek beeld oplevert.
Daarmee zeg ik niet dat bitloos rijden per definitie onvriendelijk is, maar dat de methode ongeschikt is voor de dressuurbaan op een enkele uitzondering na.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:00

Albert, ik heb niemand zien rijden, ik ben er niet geweest, maar als ik dit artikel lees, lees ik een hoop onzin ;) . Zoals alleen al die eerste aanname, dat bitloos rijden voor gevaarlijke situaties zou kunnen zorgen. Dan al dat gezever over bitloze optomingen, terwijl deze man alleen maar ervaring heeft met een hackemore. Hoe serieus moet ik het dan nemen? De combinaties zelf heb ik niet gezien (had wel graag willen kijken trouwens die avond), maar ik ken dus wel mensen die netjes bitloos een prima proef neer kunnen zetten zonder onvriendelijk rijden. Ik ben dus overtuigd dat het WEL kan. :j

Heb jij zelf ervaring met bitloos (dressuur) rijden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:02

Albert schreef:
De man heeft gelijk en voor iedereen was te zien dat bitloos proberen te rijden, zoals dat in de dressuur gevraagd wordt, een onsympathiek beeld oplevert.
Daarmee zeg ik niet dat bitloos rijden per definitie onvriendelijk is, maar dat de methode ongeschikt is voor de dressuurbaan op een enkele uitzondering na.

Hoe kun jij als paardengebitsverzoger in vredesnaam zo'n uitspraak doen??????

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:04

*Zucht* van dat artikel werd ik gewoon moe. Zo'n ongefundeerde mening: Meneer heeft mooi door het referentiekader van "bitloos is slecht, bitloos is niet te rijden" gekeken, en toen dit prachtige artikel uit de grond gestampt... JAAAAAA alle paarden (nee niet allen van de deelnemende combinaties, maar ALLE paarden) die bitloos gereden worden zijn op de voorhand. De achterhand is er niet onder te krijgen zonder bit! :( En wie roepen er in de dressuur zo hard dat aanleuning van achteren moet komen!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:10

Dani62 schreef:
sarabande schreef:

Dus om dat horizontale evenwicht te bereiken moet je een scherpe ophouding maken mét bit? Ik weet meteen weer waarom ik dressuur niet leuk vind.

hahha zo mee eens :Y)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:10

Ik lees eigenlijk helemaal niet zo'n negatief verhaal. Ik vind Johan genuanceerd vertellen over wat hij gezien heeft op de proefwedstrijd. Ik snap wel dat al je deelgenomen hebt, dat je je dan aangevallen voelt...

Hij geeft aan dat men eerst dacht dat het gevaarlijk zou zijn, maar geeft direct zijn ongelijk toe. Als hij zegt dat er aan deelnemers is gevraagd waarom ze bitloos rijden, dan zal dat ook heus wel gebeurt zijn. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er aangegeven is dat het beginnen met bitloos is ontstaan uit medische problemen. Het zou één van de startpunten van bitloos rijden kunnen zijn.

Hij is niet eens tegen bitloze wedstrijden, maar wel in aparte rubrieken om geen appels en peren te vergelijken.

Ik vind het nogal jammer dat hier iedereen meteen in de gordijnen zit, wanneer iemand een ander standpunt dan gewenst over het bitloos rijden heeft.

Ik heb overigens niets voor of tegen bitloos rijden. Afgelopen week met bit gereden, week daarvoor nog op een stalhalster. Ik vind het allebei fijne manieren van werken, maar wel met verschillende doeleinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:12

Arabesk schreef:
Albert schreef:

Hoe kun jij als paardengebitsverzoger in vredesnaam zo'n uitspraak doen??????

idd daar snap ik ook niks van, als paardengebit verzorger moet je toch weten dat een bit niet ideaal is in de paardenmond ;)
heb eens een ta gesproken die mijn paard deed en die zei reden alle mensen maar bitloos dan had je tenminste nog gezonde paarden monden!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:14

Omdat ik er bij was.
Ik heb paarden gezien die met kompleet verdoofde boven en onderlip door de baan gingen, paarden die onregelmatig werden bij het verruimen, alle combinaties liepen op de voorhand en daar wordt ik niet blij van.