Uitdraven noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Uitdraven noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:20

:wave:

Vroeg het me af, ook n.a.v het topic over uitstappen. Is het belangrijk/nodig na het rijden het paard lang en laag te laten uitdraven op beide kanten? Of zou je ook gewoon de overgang naar stap kunnen maken in opgerichte houding en dan nog wat opgericht stapwerk doen en vervolgens lang en laag uitstappen?

Weet niet of er in draf andere/meer spieren worden ontspannen dan in stap? Iemand hierover een mening? :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Uitdraven noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:25

ik doe het wel altijd. ik doe het omdat het mij zo geleerd is. maar of het echt nood zakelijk is weet ik eigenlijk niet. mijn paardje vind het wel altijd heerlijk.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:33

Ik heb niet echt een mening, maar mijn paard doet het vrijwel vanzelf aan het einde van ons rijden.. Haha volgens mij geeft ze dan zelf aan dat het genoeg is geweest en ze vraagt dan ook echt om de lange teugel en snork snork met haar neusje over de grond.. ff stofzuigen noem ik dat. Ik blijf dan gewoon doorrijden met losse teugel en blijf wendingen maken.. Soms probeert ze zo ook onder het werk uit te komen, maar daar trap ik niet in :+ Als ik toe geef mag ze pas gaan stofzuigen en dat houden we makkelijk een minuut of 10 vol. Daarna lekker lang en laag uitstappen aan de lange teugel..

Voor haar rug geeft dat veel ontspanning, en zelf wordt ze er altijd een beetje rozig van. Voor ons dus gewoon als afsluiting van het rijden. Maar ik weet dus niet of dat noodzakelijk is..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:36

Ik denk dat het niet direct noodzakelijk is, maar het lijkt mij wel fijner voor het paard daarom doe ik het ook.

om de aanspanning weer even 'om te zetten' in ontspanning, spieren ontspannen etc, dus lang en laag uitdraven, en wat buigen links en rechts, daarna ga ik meestal stappen met de teugels helemaal lang :)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:00

Ik doe het meestal ook . vind ze wel fijn na hard werken ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:43

Nee inderdaad, lijkt me niet erg noodzakelijk, maar vind het voor mezelf en het paard ook wel fijn, dan kan ik mezelf ook lekker ontspannen.
Ik draaf dan niet uit lang en laag (snapt Willem niks van, hard aan het werk) Maar gewoon helemaal lange teugel.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:45

Ik vind het nodig ja :) Lekker ontspannen wat uitlopen, heelrijk toch? Het is ook goed voor de spieren, plots gaan stappen geeft minder effect dan wanneer je eerst rustig draaft en dan stapt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:40

In draf is het veel makkelijker om de spanning die in de spieren is opgebouwd na een training, af te bouwen. Het is dus veel eerlijker voor je paard om hem uit te laten draven met zijn neus over de grond, dan om ineens de omschakeling van een opgerichte houding naar uitgestrekte stap te maken. Een paard ontspant gewoon veel beter als je hem lang en laag laat uitdraven en daarna gaat stappen, dan wanneer je pats boem ineens in stap overgaat. Uitdraven is dus wel degelijk noodzakelijk als je afbouwt in je training anders kan de spanning niet weg uit de spieren en heb je een grotere kans op spierpijn en blessures bij je paard. Ik doe het zelfs zo dat ik de overgang vanuit galop maak, dus hem al in die houding laat galopperen en dan terugnemen naar draf, dat vindt mijn paard echt heerlijk. Het is sowieso goed om in je training ook regelmatig van hoofd-hals houding te veranderen en ook tussendoor je paard een wat langere teugel te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:44

Het lijkt mij wel fijner voor het paard en eigenlijk doe ik het ook altijd wel eventjes. Probleem met mijn merrie is alleen dat ze haar omgeving echt toch altijd nog interessanter vind :+ Hoe hard ik haar ook aan het werk zet (de lessen die ik kijg zijn echt intensief), ze loopt met het uitdraven maar eventjes laag. Voor de rest loopt ze om zich heen te kijken, alsof ze eventjes de tijd probeert in te halen van het uur dat ze heeft moeten opletten :=

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:47

Met actief uitdraven worden er per minuut veel zo`n 5x meer gifstoffen uit de spieren afgevoerd als met alleen stappen. Het is daarom veel effectiever, zeker na een serieuze zware training. Maar als je daarna toch 5x zolang uitstapt maakt het dus niet uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:59

Het ligt eraan waar ik rijd en hoe drakerig mijn paard is :) Wanneer ik met hem naar buiten ga, en hij goed meewerkt en braaf is, bij me blijft enzo, doe ik het wel, helemaal als hij zich onderweg druk heeft gemaakt. Het is fijn voor zijn rug om lekker omlaag te draven, dan krijgt hij ook een lange teugel, anders gaat hij er alleen maar op hangen :+ Zo leert hij meteen ook goed om op zijn eigen pootjes te lopen, dat vindt hij nog erg moeilijk.
In de bak kijk ik wel uit :Y) Dat is echt geen goed idee. Daar stap ik ook niet uit aan een lange teugel, hooguit van de bak naar de poetsplaats. In de wei kan hij dan weer ontspannen stappen. En als hij buiten erg tegendraads is houd ik hem ook liever bij me.

linkaflintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:42

ik doe dat meestal wel

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:46

Ik doe het ook altijd. Ze kunnen dan de spieren rustiger laten ontspannen en het is ook beter voor de ademhaling heb ik me laten vertellen. Meestal begin ik met losrijden in stap aan de lange teugel en dan inbuigen en figuren rijden, op dezelfde manier rijd ik uit maar dan in draf en vervolgens gewoon over de hoefslag in stap.
Moet zeggen dat mijn paarden amper werken hoor in de bak, die B-dingen die ik er mee doe kosten amper inspanning ;)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:49

ik draaf ook altijd even lekker uit zodat we allebei even lekker kunnen ontspannen voor het uitstappen..mijn haflinger merrie stelt dit altijd zeer op prijs

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:36

ik ging eerst antwoorden dat ik dat niet doe, maar als ik me verder bedenk doe ik het stiekem wel, alleen gaat het geleidelijker aan.
ik ben van mening: belonen als het goed gaat,
dus bij de fries bv, als deze eindelijk ontspant en nageeflijk wordt en begint te swingen, zijn we nu nog op het stadium dat ik dan al een halfuur goed doorgereden heb, en dat vind ik eigenlijk wel genoeg.
dus als ze lang genoeg nageeflijk gelopen heeft naar mijn gedacht, geef ik beetje per beetje meer teugel, en loopt ze uiteindelijk lang en laag tegen dat ik begin met uitstappen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:52

Ik doe dit eigenlijk nooit. Mijn pony gaat als ik lange teugel geef gewoon met de neus in de lucht draven. We zijn nog niet zo ver dat ik haar haar hals kan laten strekken.
Na een nette overgang naar stap (na het rijden) krijgt ze van mij gelijk lange teugel en mag ze met haar neus naar de grond. In stap doet ze dit beter!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:35

Ik draaf aan het einde vaak uit. Maar ook tussendoor in de training vraag ik Donna weleens bewust wat dieper en meer naar de ontspanning toe. Dit doe ik vooral na een moeilijke of nog redelijk onbekende oefening voor haar.
Je merkt dat ze duidelijk even die ontspanning nodig heeft, Donna gaat op dat moment altijd even briesen.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:34

ik denk dat het wel noodzakelijk is..
ja dan weet ik niet hoe je rijd ofzo maar ik doe het wel altijd
dan kan mijn paarjde zijn rug ff ontspannen en op zijn tempo ff ontspannen draven..
maarja.. ik denk eig. niet dt het eeen ramp is als je het niet doet :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 02:10

Ik doe bij het uitrijden hetzelfde als bij het losrijden, maar dan in omgekeerde volgorde. Ik begin bij het losrijden altijd met aan de lange teugel stappen, een paar hele rondjes op beide handen, dan met een contactteugel wat figuren gaan rijden (in stap), en na zo'n 10 minuten eens een drafje met een losse- of contactteugel en dan hetzelfde als bij stap en daarna een galopje op een contactteugel. Daarna even halsstrekken in draf en stap en daarna pas aan het werk.

Het uitrijden doe ik dus precies andersom. Ik begin met de teugel laten vieren in galop, zo nog een rondje door te galopperen, dan terug naar draf en op een lange teugel nog wat figuren rijden, zeker 5 minuten, en daarna in stap nog zeker 10 minuten waarvan de laatste minuten gewoon over de hoefslag. Meestal doe ik het uitdraven en -stappen trouwens buiten aan een lichte contactteugel waarin ze haar neus mag hebben waar ze hem hebben wil.

Ik merk dat als we goed uitgedraafd en -gestapt hebben ze de volgende dag veel soepeler is dan als ik het draven achterwege heb gelaten. Het heeft dus zeker effect!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 02:30

Ik doe het wel als ik veel 'krachttraining' heb gedaan.

Ik ga wel eerst eventjes stappen om aan te geven dat we klaar zijn. Dan weer aandraven om uit te draven en dan uitstappen. Dat doe ik omdat mijn paard anders steeds als een malloot gaat draven als hij het werk zat is. (Zijn die van jullie ook zo uitgekookt? ;))

Ik rij western en doe juist aan het eind van de training vaak jog (draf) in wedstrijdtempo (dus heeeel langzaam) aan een lange teugel. Ik moet dan niet hebben dat hij steeds gaat scheuren. Dus eerst even stappen en dan uitdraven.

Trouwens goed om te weten dat het echt zo veel verschil maakt. Ik ga het vaker doen denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 03:01

Ik galoppeer en draaf altijd uit met lange teugel :) lekker stofzuigen! Heb nog geen enkel paard gezien dat dat niet leuk vond. Met de jonge die ik nu rijd draaf ik enkel uit omdat die nog heel veel steun zoekt bij me in galop... Ik heb zomaar het idee dat die om zou vallen alsk die lange teugel gaf in galop :') Ik begin zo ook altijd, lekker aan een lang teugeltje stappen en draven en eventueel galopperen (als het paard in kwestie dat toelaat. Paarden die daar te heet voor zijn neem ik wel meteen contact mee in draf maar laat ik dan wel ruimer instappen.)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 05:41

als ik begin met rijden stap ik over de weg en dan nog 2 rondjes in de bak en draaf ik aan met een los teugeltje en aan het einde probeer ik lang en laag uittedraven maar dat vind ze nog erg moeilijk en dat oefenen we ook met de les maar het gaat al stukken beter!

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 06:19

Ik begin met stappen over de weg en daarna ga ik in stap en draf lang en laag rijden. En bij uitstappen eerst lang en laag draven en dan lekker uitstappen

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:32

Ikzelf draaf wel vaak uit. Niet vast op beide kanten,
maar vaak ook gewoon op een kant. Na het galoperen draaf ik zowieso altijd
een paar rondjes uit met lange teugel, en als we bijna gaan uitstappen geef ik hem ook vaak
lange teugel.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:26

Voor je paard is 't misschien wel lekker om uit te draven lang en laag, zo'n 5 tot 10 min en vervolgens ook gewoon lang en laag uitstappen.