Vroeg het me af, ook n.a.v het topic over uitstappen. Is het belangrijk/nodig na het rijden het paard lang en laag te laten uitdraven op beide kanten? Of zou je ook gewoon de overgang naar stap kunnen maken in opgerichte houding en dan nog wat opgericht stapwerk doen en vervolgens lang en laag uitstappen?
Weet niet of er in draf andere/meer spieren worden ontspannen dan in stap? Iemand hierover een mening?
Als ik toe geef mag ze pas gaan stofzuigen en dat houden we makkelijk een minuut of 10 vol. Daarna lekker lang en laag uitstappen aan de lange teugel..
Dat is echt geen goed idee. Daar stap ik ook niet uit aan een lange teugel, hooguit van de bak naar de poetsplaats. In de wei kan hij dan weer ontspannen stappen. En als hij buiten erg tegendraads is houd ik hem ook liever bij me.
Ik begin zo ook altijd, lekker aan een lang teugeltje stappen en draven en eventueel galopperen (als het paard in kwestie dat toelaat. Paarden die daar te heet voor zijn neem ik wel meteen contact mee in draf maar laat ik dan wel ruimer instappen.)