Hoe motiveren? + nog een vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Hoe motiveren? + nog een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:00

Hoe motiveer jij je paard? Hoe kan je een paard dat er geen zin in heeft motiveren?
Dan bedoel ik tijdens het rijden, dus niet met wat lekkers.
Ik bied mijn pony zeer veel afwisseling, maar toch heb ik soms de indruk dat als we gewoon in de bak rijden, hij er niet veel zin in heeft.
Hoe kan je er dan voor zorgen dat hij het fijn begint te vinden, en zich ook een beetje amuseert.

En wat zouden jullie hiermee doen:
Mijn pony heeft veel meer zin in het rijden als hij de hele tijd op stal staat. Dit omdat hij dan blij is dat hij even buiten mag en vervolgens goed zijn best doet. Nu staat hij overdag op de weide en 's nachts op stal, ik merk hierbij dat zijn concentratie en motivatie tijdens het rijden veel minder zijn.
Wat zouden jullie kiezen? Bij mij staat het welzijn van mijn pony zeker voorop, dus zou hem graag op de wei laten staan. Maar naar wat zou jullie voorkeur uitgaan?

Ps: Ben tot volgende week zaterdag op reis, dus pas dan zal ik opnieuw reageren ;)
Nu alvast bedankt voor de reacties.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:06

Die van mij krijgt in de zomer ook altijd 2 a 3 weken vakantie.. Misschien help m dat ook een beetje?

Dani

Re: Hoe motiveren? + nog een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:57

Lekker buiten laten. Zoals je zelf al zegt, hij is dan alleen maar gemotiveerder omdat-ie blij is even die stal uit te kunnen, en dat lijkt me geen goede manier.

Een dagje rust wil soms al wonderen doen. En wat voor afwisseling biedt je precies?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:03

veel afwiseling in het rijde. ene dag pak ik puur en alleen de basis. andere dag de gewone oefeninge.weer een keer de moeilijkere(wat hij dan het leukste vind)
dat afgewisseld met een buitenrit fietsen of wandelen. heeel soms springen erbij.
en gewoon zo eens een weekje stilzetten wilt ook wel eens veel verschil geven

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:04

Eigenlijk overweeg je dus je pony zijn leven expres minder aangenaam te maken om zo zelf een fijner gevoel te krijgen omdat het LIJKT dat je pony meer "zin" heeft? Geef m lekker vakantie of rij heel kort maar wel fanatiek.
Juist als je weet dat ie buiten dat beetje rijden verder een topdag gaat hebben kun je hem ook even wakker maken en kort maar krachtig concentratie en inzet eisen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:52

Tijdens het rijden veel belonen en ook een beetje laten grazen als je erop zit. Een keer zonder zadel rijden, longeren, balkjes lopen of springen tijdens het dressuren over een heel laag hindernisje. Nieuwe lijnen proberen te verzinnen tijdens het dressuren en daardoor interessant houden zodat je paard mee moet gaan denken. Dus binnenhoefslag rijden, s-jes rijden, op de ac-lijn bijna halthouden op x en dan uitgestrekte draf rijden etc, etc. Ook eens een kwartiertje rijden en dan klaar. Afstappen zonder zadel erop en er zelf langs lopen.....
Zeker overdag in de wei laten staan. Het is echt niet de bedoeling om je paard te beknotten in vrije beweging, alleen om een "frisser" paard te hebben tijdens het dressuren. De oplossing moet je echt ergens anders zoeken. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:13

Tijdje vakantie vind ik de beste motivatie! Daarna gaan ze over het algemeen weer reuze fris en met veel zin aan het werk.

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:15

Ik geef mijn pony ook 2 weken vakantie als ik zelf ook op vakantie ben, dat vinden ze echt fijn!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:36

Gewoon een kwartiertje serieus rijden met oefeningen die jij hem wilt laten doen en dan een kleine onderbreking met iets dat je paard leuk vindt? Balkjes draven? Kruisje springen? Galopje met lange teugel? Een soort hindernisbaan met balken waar hij tussendoor moet lopen? Er zijn ook boeken met dat soort dingen erin. Het is ook goed voor de coordinatie van het paard, omdat hij zijn benen goed in de gaten moet houden. Geef hem desnoods een snoepje als je aan het rijden bent en hij doet iets goed wat hij niet zo leuk vind, of moeilijk. En longeren of een join-up vergroot zijn vertrouwen in jou en daardoor wil hij ook meer voor je werken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:11

Donna en Nobel lopen beiden dag en nacht op de weide, ik merk aan hen dat ze het heerlijk vinden, en nog net zo veel zin in het werk als in de winter. Net zo fris en aan het been.
Ik voer beiden wel bij als ik gereden heb, Donna krijgt dan brokken en wat haver om op het juiste energiepeil te blijven en Nobel krijgt alleen brokken.
Ik wissel het werk wel af. Ik pak ze gemiddeld 1 keer per week aan de longe, ik gebruik dan de dubbele longe, daarnaast hebben ze een dag of 2 gewoon echt vrij, de overige dagen vraag ik behoorlijk wat van ze. De ene keer meer dan de andere, maar ze moeten wel gewoon aan het werk.
Zijn ze een keer wat slechter aan het been, dan maak ik ze wakker met tempowisselingen en overgangen. Doelloos rondjes rijden doe ik niet, ik pak elke zijde wel een oefening mee. Zomaar over de hoefslag laten lopen is niet erg boeiend en heb je zelf ook snel gezien. Doen ze netjes wat ik vraag dan zijn ze zo klaar, en anders gaan we nog even door.

Als ik zelf vakantie heb krijgen Donna en Nobel ook vakantie, daarna lopen ze weer heerlijk!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:17

Ik las zowiezo 1 à 2 dagen rust in / week. Dit heeft mijn paardje ook nodig.
Verder afwisseling : er word met hem gesprongen, ook op wedstrijd. En de ene week is er al is een springles voorzien ook.
En ik rijd zowiezo nooit als hij net van het land komt: je gaat toch ook niet lopen met een volle maag?

Tijdens mijn dressuurtraining zelf motiveer ik ook heel erg met de stem en ik merk dat dat heel erg werkt.Mijn instructrice reed hem vorig jaar toen ik met vakantie was en zij is hier toen ' per ongeluk' op gestoten dat hij hier zo fel op reageert. Sindsdien bouwen we dat echt in in de training.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:54

Leg eens iets geks in de bak, bijvoorbeeld een grote (skippy)bal :)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:46

DaniBanani schreef:
Lekker buiten laten. Zoals je zelf al zegt, hij is dan alleen maar gemotiveerder omdat-ie blij is even die stal uit te kunnen, en dat lijkt me geen goede manier.

Een dagje rust wil soms al wonderen doen. En wat voor afwisseling biedt je precies?

Afwisseling: 1x per week springen, 1x per week wandeling, 1x per week longeren, en 2x dressuur ;)

Aan de afwisseling zal het hem niet liggen :)
Nu heeft hij 2 weken vakantie en daarna zien we wel weer. We zullen er volop voor gaan, en leuke dingen blijven doen. Hij gaat ook niet in protest ofzo, hij geniet gewoon net wat meer van het op de wei staan dan van het rijden..

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 18:46

Bonjoy schreef:
Leg eens iets geks in de bak, bijvoorbeeld een grote (skippy)bal :)

Leuke tip, dat ga ik eens doen!

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:25

ik heb als ik dressuur altijd een sprong in de bak staan, als haar aandacht dan verslapt nemen we de sprong en is ze weer helemaal hyper.