Verkeerde keuze???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukES

Verkeerde keuze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 16:53

Hallo iedreen,

ik heb een lesklantje die weinig tot geen verstand hebben (ouders) van paardenafstammingen ed alleeen denken ze van wel...ze gingen na een D-pony op zoek naar een "echte" e-sportpony. Ze kochten gelijk de eerste de beste en hetbleek ipv een kwart draver weldriekwart draver te zijn. Ik al gezegd na het los te hebben zien galoepren dat het geen springpony zou gaan worden want ze kon niet een bijlosgooien goed galoepren. Maar ze wilden er niets van weten en het mocht allemaal toch al niet teveelkosten dus ja. Nu 1.5 jaar later moet de pony dus weg...ik weet dat het is omdat het een 3 jarige was maar welingereden maar de rest gaat natuurlijk niet vanzelf wat ze wel verwachten en madam heeft ook niet echt talent zeg maar dus ja. De klik is er opeen sniet en nooit geweest. Ik vindt het onzin, het gaat gewoon niet zoals ze willen en dan moet hetbeestje maar weg. Nu gaan ze morgen naar een 3-jarige kwper kijken wat ze graag willen en zijn in de veronderstelling datr het wel een goed springpaard gaat worden, dit zonder ook maar enigzins te checken wat de afstamming is. Heb ze noggezegd een ste kijken op google.nl. Dit heb ik wel gedaan en jawel; het is een tuigpaard en hackneyhengst daar weer achter....ze luisteren toch al niet naar mijn argumenten een wat oudere pony/paard te kopen om alles eens goedop te leren.
Nu mijn vraag;kan je met zo een afstamming wel wat bereiken in de dressuur/springsport? Het zijn wel brave meestal die gelderse maar ja, ze willen mee met de goede springers...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:16

Nog een keer en dan duidelijk geschreven graag. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:19

Als het zulke eigenwijzen zijn gewoon niet tegenaan bemoeien en maar zien wat er van komt. Wel heel jammer dat ze steeds de verkeerde keuze lijken te maken en dat het paard er wellicht de dupe van gaat zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:23

Als je je zo druk maakt om die mensen, dan zou ik ze de rug toekeren en zeggen dat ze een andere instructrice uit mogen gaan zoeken.
Ik heb mijn instructrice altijd blindelings gevolgd en zij heeft mij helpen zoeken naar de paarden die ik gehad heb, daarbij ging ik volledig op haar af. Dat vertrouwen moet er wel zijn tussen lesklant en instructrice, is die er niet, zou ik er verder geen aandacht meer aan besteden omdat je nu al weet dat het toch mis gaat lopen... (en wie krijgt er dan de schuld, juist, jij ja...)
Als antwoord op je vraag, ik denk niet dat het uit zal maken of het paard goed zal gaan springen, ik denk niet dat deze mensen ver in de sport zullen komen, als ze hier al geen kijk op hebben... In principe kan ieder paard wel een sprongetje maken, ook een tuiger kan dat, of hij verder dan de B zal komen, tja, sommigen wel, maar dat kan je nu nog niet zeggen, de kans op een goede springer is natuurlijk wel kleiner dan eentje met bewezen bloedlijnen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:30

Sluit me aan bij de post hierboven.
Maar wil er nog wel iets aan toevoegen: Ik vind het eigenlijk niet zo netjes dat je hier op deze manier je klanten bespreekt. Ook al noem je geen namen, als ik je klant was, zou ik vanwege dit topic een andere instructeur gaan zoeken. ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:09

AnoukES schreef:
Dit heb ik wel gedaan en jawel; het is een tuigpaard en hackneyhengst daar weer achter....ze luisteren toch al niet naar mijn argumenten een wat oudere pony/paard te kopen om alles eens goedop te leren.
Nu mijn vraag;kan je met zo een afstamming wel wat bereiken in de dressuur/springsport? Het zijn wel brave meestal die gelderse maar ja, ze willen mee met de goede springers...

Wij hebben ook een tuiger (met daarachter Hackney) x KWPN. Ons paard heeft alles in huis om op het hoogste nivo dressuur te lopen. Ze heeft o.a. heel veel aanleg voor piaffe en passage. Daarnaast stuur je haar zo foutloos een parcours rond. Haar volle zus is momenteel M springen en doet het zeer verdienstelijk. Dus wat die afstamming betreft wil het helemaal niet zeggen dat het paard ongeschikt zou zijn. Of die mensen het eruit kunnen halen (als het erin zit), is dus een 2e.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:42

Met een goede instructrice kan je ook met een tuiger en een draver ver komen. }:0
Daarmee bedoel ik dat ELK paard tot een bepaald niveau kan komen met juiste begeleiding.

Hier ben ik heilig van overtuigd

Storm

Re: Verkeerde keuze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:12

Sidera, ben ik niet met je eens. Ik zou het anders zeggen, met een goede ruiter kan bijna ieder paard Z dressuur worden, mits het paard gezond is, en wel de gangen stap, draf en galop beheerst.

Frantic

Re: Verkeerde keuze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:29

Een paar punten( hopenlijk wel op de juiste plaats)....

Je post is bijna onleesbaar door de spelfouten en de ontbrekende of op de verkeerde plek staan van de interpunctie.
Voordat je iets post kan je beter even op voorbeeld klikken en je fouten verbeteren.

Ten tweede ga ik mee met degene die stelt dat je je lesklanten niet zo op het internet moet smijten. Dit lijkt op roddels.

Ten derde, als je het niet bevalt waarom geef je er dan nog les aan? Maak jouw probleem met hun houding bespreekbaar en laat ze een andere instructeur zoeken.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:41

Afstamming zegt niets. Ik vind het altijd zo dom van mensen om maar direct naar afstamming te kijken. :n Ik heb een gelder mix, maar daar zit genoeg potentie in. Gebeurt helaas nog vaak genoeg dat zelfs juryleden alleen kijken naar de afstamming. Werd bijna op afgerekent dat er geen naam bij de afstamming stond.
En toch is dat wel een extra drijfveer om harder te trainen. Ook met een asbak kun je wat bereiken, ik zal het ze laten zien!

En daarbij. Ze moet het van jou leren. Ik heb ook geen talent, maar ik probeer het gewoon. Ik hoef ook niet de volgende anky of van der schans te worden. Maar jij moet haar daarin ondersteunen en trainen. Ik zou het juist als een uitdaging gaan zien... en me er verder niet druk om maken. Ze betalen je voor les en het is niet jou probleem als de combinatie niets wordt.

In mijn ogen..

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:28

Storm76 schreef:
Sidera, ben ik niet met je eens. Ik zou het anders zeggen, met een goede ruiter kan bijna ieder paard Z dressuur worden, mits het paard gezond is, en wel de gangen stap, draf en galop beheerst.

Ja daar heb je inderdaad wel een punt. Maar met goede begeleiding en veel geduld en oefenen wordt je toch vanzelf ook beter als ruiter?
Misschien is het ook deel aanleg en ervaring... Maar met veel/goede begeleiding kom je ook wel ver.
En als ik op die gedachte verder ga, kom ik er dus bij dat je dan met ieder paard tot een bepaald niveau kan komen. ;)

Maar ik snap jou punt ook goed

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:03

Slotje wegens schaduwaccount.