Hoe krijg je een veel te dik paard weer een beetje slank ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adanka_Paula

Hoe krijg je een veel te dik paard weer een beetje slank ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:20

Hallo allemaal :D
Bij ons op stal staat iemand met een paard van bijna 20.
Ik rij erg vaak op dat paard omdat ze zelf de tijd er niet voor hebben maar ze houden te veel van dr op haar weg te doen.
Nu mag ik met dat paard doen wat ik wil en ik rij er zo'n 3 a 4 keer per week op aangezien ik zelf ook 2 eigen paarden heb die gereden moeten worden.
Qua tijd is het allemaal geen probleem.
Nu is dit paard veeeeeells te dik, het is echt heel er ongezond.
Ik heb er ook al vaak met de eigenaar overgehad.
Alle paarden bij ons op stal staan nu dag en nacht in de wei en er word niemand bij gevoerd, ook dat veel te dikke paard niet.
Nu heb ik dus een dringende vraag en ik heb echt dringend advies van jullie nodig want zelf kom ik er niet uit ;(
Hoe krijg je dit paard weer een beetje in vorm ?
Ze hoeft niet meteen weer mega slank te zijn, een beetje stevigheid is nooit erg maar ik wil haar zo graag van die dikke buik van af halen want ze lijd er zelf ook erg onder.
KUNNEN JULLIE ME DUS AUB HELPEN ?

Afbeelding Ze is nog dikker maar op deze foto minder goed te zien, is namelijk de enige foto die ik van dr heb ;)
Laatst bijgewerkt door Scum op 20-07-09 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: size aangepast

Marigold

Re: Hoe krijg je een veel te dik paard weer een beetje slank ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:24

krijgt ze wel regelmatig haar wormkuur?

je zou aan stripbegrazing kunnen denken, zodat het paard zich niet de hele dag kan vol eten.
is ze in de winter ook zo dik dan?

Adanka_Paula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 00:26

Ja ze krijgt gewoon regelmatig haar wormenkuur.
In de winter is het meestal nog erger..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:33

Is het niet mogelijk het paard b.v de nacht in een paddock te zetten? Met alleen een beetje hooi om te knabbelen.

Anders kun je eventueel nog aan graaskorf denken hoewel dat ook z'n nadelen heeft. Paard heeft altijd maar wat 'aan het hoofd hangen'. En lekker kroelen met soortgenoten is ook niet mogelijk.

Vind het wel heel apart dat je zegt dat het in de winter nog erger is. De meeste paarden zijn toch echt te dik tijdens het weide seizoen met het vette gras.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:29

in de winter kunnen paarden flink aankomen van erg rijk kuilvoer...
ook hebben ze dan vaak minder beweging en bewegingsruimte.

Tip: deels op paddock en dan beperkt (arm) hooi bijgeven.
Veel laten bewegen, eventueel meerdere keren per dag.
Bijvoorbeeld in de ochtend een uur in de bak rijden en dan later op de dag nog een keer een lange buitenrit maken.

In de tijd dat het paard werkt verbruikt het calorieën en kan het ook niet eten. Afwisseling is wel belangrijk als je zoveel rijd.
Een keer balkjes draven, een keertje longeren, een keertje werken aan de hand, wandelen buiten aan de hand, in de trainingsmolen als die er is, gaan zwemmen met het paard, noem maar op...

Als je minder voert, is het wel belangrijk dat je wat je voert goed verspreid over de dag in kleine beetjes zodat het paard nooit langer dan een paar uur zonder eten staat. Liever elke 2 of 3 uur in de paddock een half plakje hooi, dan 2x per dag 1,5 plak.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:42

Haaaii,

Bij mij op stal staan de paarden ook dach & nacht op het land, (behalve in de winter nachten)! & de een word er bevangen van, de ander word SUPER dik, & de rest heeft bijv. nergens last van! Elk paardje is anders, Maar Als ze echt zo dik word van het eten, zet haar dan savonds in de paddock. met wat water een een beetje hooi.

Beweging is ook belangerijk.. ;)
heeft ze een goeide conditie?
Zo ja, Longeer der af en toe.
& lange buiterit is ook goed, & dan bijv. alleen maar stap.
Gewoon om der in beweging te houden.
Ga met haar wandelen.. & ik weet niet in welke staat haar lichaam is, maar balkjes draven.. & miss dressuur erbij rijden..
Zodat het paard afwisseling krijgt. & het zelf ook leuker gaat vinden dan altijd dat zelfde Rondje..

& als ze in de baddock staat, geef haar dan niet meteen al haar eten! want dan is het hapslik en weg!

Als niks helpt, Bel dan een dierenarts.
Gewoon voor de zekerheid!

Sucses.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:45

Hoelang is dat paard al tedik. De haflinger die ik ging verzorgen was vanaf zijn 3e al tevet. Toen ik haar ging verzorgen was ze 19. Heb haar 10 jaar verzorgt maar geen cm dunner gekregen ondanks allerlei deeten.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:47

Ik zou sowieso een grasmasker aanschaffen. Ze kunnen daardoor 50 tot 75%!!! minder gras eten!!!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:55

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 14-04-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:44

Ik volg je topic, mijn paard is ook veels te dik.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:09

Hebben ze op die stal ook landjes met weinig gras? Dan zou ik haar daar op zetten. Bij mij op stal staat ook een paard die redelijk gezet is en die staat altijd op een landje waar niet zo veel gras staat. En dat ze misschien dan s'avonds in een paddock neergezet wordt met een klein beetje hooi. En gewoon veel trainen, niet gelijk heel hard gewoon rustig opbouwen. Ze mag gerust zweten.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:13

Ik zou willen dat we wat konden ruilen. Ik krijg die van mij geen cm dikker...

Maar een tip heb ik niet echt voor je. Nouja wel 1tje voer geen kuil maar hooi. En zet een stukje wei af zodat het wat schaarder wordt. Veel beweging. succes ;)

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:52

Eerst beginnen met een reinigingskuur. Want ook rondom de organen is de boel waarschijnlijk vervet. Daarna zorgen dat ze op een onbemest weiland staat en verder niet bijvoeren, maar wel sporten. Als het paard op stal staat zorgen voor voldoende ruwvoer waar heel weinig in zit en evt. aanvullend een suikervrije muesli van bijv. Pavo ( natures best)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:05

Veel paarden hebben in de zomer een flinke grasbuik, die van mij ook, hij groeit van lucht... We zetten hem in het weiland die door anderen al afgegrazen is en hij krijgt er helemaal niks extra's bij. In de herfst en winter gaat die buik weer weg en is hij redelijk slank. Eigenlijk heel natuurlijk, maar niet echt gewenst. Zodra het echt vet is, is het wel slecht.
Je zegt dat dit paardje in de winter nog dikker is... dan wordt het heel lastig om haar in de zomer slank te krijgen!
Wat er al eerder gezegd is kan je proberen, deels in een paddock/ bak zetten. Vanaf 10 uur kan ze dan weer op de wei, hier voor is het gras extra vet.

Voor in de winter: hoe vaak werkt ze? Misschien hoeft ze ook in de winter niet veel extra's. Wel ruwvoer natuurlijk, maar geen echt biks. Geef muesli die alle benodigde vitaminen en mineralen bevat maar weinig eiwitten.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:12

Graasmasker is inderdaad dé oplossing, iig hier wel, en omdat het hier om een te dikke pony gaat kan je het bv dagdelen doen.. Op kleinere stukken gras en paddock is dan helemaal niet nodig voor het paard ook niet echt leuk.

Hier even een met/zonder grasmasker foto van Jazz (zij heeft hem niet zo zeer omdat ze dik is maar omdat ze hoefbevangen is) :

Afbeelding

Afbeelding

Sharon_Bonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:09

Met haflinger is ook veel te dik, hij staat nu bijna 2 weken met grasmasker, en zie nu al verschil, werkt echt heel goed :o

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:26

ik ga dit ook maar even volgen heb ook een te dikke pony :(
hij groeit echt van lucht -zucht-

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:38

wodan wordt dik van lucht.. en is al eens bevangen geweest, hij is dus ook "standaard op dieet" staat overdag buiten met graasmasker, 's avonds gaat hij naar binnen (staat hij op krullen) en krijgt een plukje hooi.. en beeeetje bix..

's winters hoef ik ook haast niet op te passen, bij hem is het ook vooral het gras dat hem zo vet maakt..

dus als het kan.. zou ik idd ook voor een graasmasker gaan..
goede ervaring mee..

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:31

Misschien dat ze de weide kunnen afzetten en de paarden telkens een stukje bij kunnen geven.. zodat ze niet over de gehele weide lang gras hebben staan?
Anders eventueel een graasmasker of in een paddock zetten met wat hooi.