Ineens op binnenteugel moeten rijden... ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Ineens op binnenteugel moeten rijden... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:05

Gisteren heb ik voor het eerst clubles gehad en voor het eerst les van een andere instructrice dan mijn eigen. Nu heeft deze clublesinstructrice zo'n andere visie op het rijden dat ik de verschillen toch even met jullie wil delen.

Mijn vaste priveles instructrice maakte me vrijdag toevallig nog een compliment dat ik meer op de buitenteugel ben gaan rijden en dat ik de binnenteugel subtieler weet te gebruiken/los durf te laten. Zij is dus van het principe: rijden op de buitenteugel, binnenteugel ter aanwijzing erbij. Motto van instructrice: recht houden recht houden recht houden.

Gisteren kreeg ik echter iets heel anders te horen, en nu weet ik het even niet meer. :?
Mijn paardje is erg naar rechts gebogen. Volgens clubinstructrice kan dat er mede mee te maken hebben dat hij zich onttrekt aan het bit rechts in zijn mond. Als hij maar genoeg inbuigt dan verminderd dat de druk op de rechterlagen. Zij adviseerde dus om op de volte rechtsom juist op de binnenteugel te rijden om paardje zo te gewennen en te leren om ook rechts het bit te accepteren. Dat zijn hoofd dan naar binnen is gebogen en hij over de buitenschouder wegvalt vond ze voor dat moment niet zo'n probleem, dat was dan maar even zo.

Linksom moest ik wel vooral op de buitenteugel rijden, maar vooral omdat dat nou eenmaal de rechterteugel was en om die druk op rechts en links gelijk te houden.

Omdat paardje zo rechtsgebogen is, rij ík de rechtervolte altijd met een beetje stelling naar links. Om hem rechter te maken. En linksom probeer ik hem enigzins naar links in te buigen.
Nu moest ik dus ineens rechtsom met stelling naar rechts (dat krijg je nou eenmaal vanzelf als je op binnenteugel rijdt) en linksom ook met stelling naar rechts, omdat de rechterteugel aangehouden moest worden.

Het was een nogal wereldomdraaiende ervaring: eerst jaren horen dat de buitenteugel het belangrijkst is, en nu ineens op de binnenteugel rijden. }:0

Nu kun je zeggen: overleg dat dan met de instructrices!
Jaaa dat ga ik natuurlijk ook doen. Ik wil zowiezo een aantal privelessen met de clubinstructrice afspreken, om iets meer inzicht te krijgen in haar manier van rijden/lesgeven. Gisteren was geen tijd meer voor uitgebreide discussie's. Het was haar eerst clubles, ze moet nog erg wennen aan het tijd verdelen en ik was pas om 21.10 uur aan de beurt. (les eindigde eigenlijk om 21.00 uur :') )

Wat ik me afvraag: klinkt het verhaal jullie aannemelijk in de oren?

Deze clubinstructrice traint/werkt/rijdt op een stal waarvan de eigenaresse meegedaan heeft aan olympische spelen, de eigenaar is trainer en vliegt maandelijks een paar dagen naar usa om les te geven/te trainen. Dat niveau. Instructrice is dus niet zomaar een z-ruiter die ook nog beetje lesgeeft, maar je mag verwachten dat ze wel weet waar ze het over heeft.

Anoniem

Re: Ineens op binnenteugel moeten rijden... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:21

Ik denk dat je andere instructrice bedoeld heeft te zeggen dat je ondanks dat het paard liever naar rechts inbuigt, je vooral contact moet houden op rechts, maar dat ze de boodschap niet helemaal duidelijk over de buhne heeft gekregen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:32

hmm, ik snap jou wel! Mijn instructrice zegt ook altijd dat ik op de buitenteugel moet rijden! Deze mag nooit het contact verliezen! De binnenteugel mag dat wel, en daardoor kan je dus met de binnenhand belonen.

Vind het ook apart dat je júist op de binnenteugel moet rijden, als je paard hier al soort heenbuigt. Mijn paardje kijkt juist teveel naar links (op de rechterhand) daardoor moet ik wel mijn binnenhand naar mijn knie brengen (overdreven) en iets spelen. Buitenhand ietsjes hoger brengen, maar wél op de plek houden!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:36

Ik denk inderdaad dat de clubinstructrice bedoelde dat je juist de rechterhand er aan moet houden omdat het paard door naar rechts te buigen contact ontwijkt. Het heeft niet zo zeer te maken met binnen of buitenteugel. Maar meer met gelijk contact houden op beide teugels. Ook als dit in houd dat je (nog) niet met de juiste stelling rijd.
Meer stelling naar links af dwingen helpt niet om het paard soepel en recht gericht te krijgen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:06

Dank jullie!

Hmmm... dat de nadruk misschien meer moest liggen op gelijk contact lijkt inderdaad zo te zijn Malenka (en Sonja), omdat ik linksom juist heel veel contact op rechts moest houden, ook om de druk gelijk te houden. En daar was dat wel de buitenteugel.

Het is wel héél moeilijk om zo rechtsom te rijden, omdat hij dan helemaal naar binnen buigt en over de buitenschouder wegvalt. Ik moet heel veel buitenbeen geven om dat op te heffen. Ik vraag me af of het gaat werken eigenlijk.

Het is zo anders rijden als je niet anders gewend bent dan een paard zo recht mogelijk te houden en alleen de buitenteugel erbij te houden...

Misschien is het verkeerd doorgekomen omdat we elkaar nog nooit gezien hadden en op 10 minuten moest er ineens heel veel gebeuren.
Ik ga het thuis in ieder geval ook proberen.

Ik denk dat ik het nu misschien iets beter begrijp.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:31

Als je paard idd graag naar rechts inbuigt en zodoende weinig contact maakt aan die kant middels het bit, heb je dus meer druk op de linkerkant. Door deze druk gaat hij tegendruk geven en wordt hij links zeg maar steeds 'sterker'. Door idd juist rechts goed contact te houden en links bijv. iets te lossen, zal hij op den duur rechts meer druk gaan geven en dat wil je nu dus juist. Kan het principe van die nieuwe instructrice wel begrijpen.
Alleen zou ik linksom dus extra veel stelling vragen, zodat je paard rechts goed moet stretchen en hij aan die kant 'langer' wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:36

bijkomend is, dat als je paard rechts krom is, dat die dan door de "druk" van de rechter teugel, en het wegvallen over de buitenschouder als het ware "rechter" word omdat hij dan de volte in valt :D :D Hij valt als het ware om omdat hij moet overcompenseren :D waardoor die dus eigenlijk rechter blijft in zijn lijf :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:54

maar kiwiko, als hij over de buitenschouder wegvalt, valt hij toch eigenlijk uit de volte?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:07

nee, dan valt ie in de volte maar met een rechter lijf :) Je moet het letterlijk zo zien als omvallen :) Hij valt letterlijk om...... Dus niet in rijtechnische termen.......... Rijtechnische term valt hij over de buitenschouder weg....... maar feitelijk/letterlijk pleurt hij gewoon naar binnen om :)

zooooo lastig uitleggen dit :) Sorrie....... Ik zal eens zoeken naar een manier om dit makkelijker uit te leggen :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:14

nou... ik denk dat ik het wel een beetje begin te begrijpen eigenlijk. Hij valt over de buitenschouder weg, omdat hij dreigt om te vallen naar binnen en dat compenseerd? Zit ik er dan een beetje bij in de buurt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:15

U gaat door voor de koelkast :D :D

Vond het wat moeilijk uit te leggen ;)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 08-07-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:16

nou
kijk eens aan

ik ga morgen toch eens dooroefenen met rechtsom druk op de rechterteugel houden...

wat zal ik een gespierd linkerbeen krijgen :+

ik ga morgen aan je denken kiwiko als we weer eens een ei draaien ipv een rondje :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:25

Feitelijk willen ze naar hetzelfde punt, maar via verschillende wegen..
Beide willen dat hij meer druk van links naar rechts gaan brengen en zo in balans komt..

Dus links losser durven laten en rechts die verbinding blijven ondersteunen.. wat voor wending je ook rijdt, paard moet aan beide kanten evenveel 'druk' gaan geven in je hand..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:35

Het is wel apart dat je door twee zo tegengestelde wegen hetzelfde punt moet kunnen bereiken.

Ik denk dat als ik de foto's van gisteren bij HAW had gezet, dat iedereen had geroepen: veel te strenge binnenhand! Want daar lijkt het in mijn hoofd dan toch op. Ik moet echt even omschakelen. Maar morgen gaan we oefenen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:58

Zo apart is dat niet hoor..
Zo heeft ieder mens zijn manier om hetzelfde doel te bereiken..

Voorbeeld.. je kan een paard leren op je buitenbeen aan te laten galopperen, maar ook op je binnenbeen.. 2 verschillende manieren en toch hetzelfde resultaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:59

het zijn allemaal gewoon truukjes zegmaar :) bij de ene werkt dit, bij de andere werkt dat beter :)

Maar het doel is het zelfde :)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:12

ik vind wel dat je altijd je buitenteugel er ook bij moet houden om ervoor te zorgen dat je paard niet zijn hoofd gaat kantelen en niet door je binnenbeen heen valt.
nadeel vind ik dat als je teveel met je binnenteugel gaat werken, je vaak dus snel ook met je binnenbeen gaat werken om hem "overeind te houden" dan ga je dus als het ware wat zitten duwen met je zit, wat niet de bedoeling
wat ik ook prettig vind om mee te werken is om wat tempowisselingen te rijden op voltes.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:18

Abeltje77 schreef:
maar kiwiko, als hij over de buitenschouder wegvalt, valt hij toch eigenlijk uit de volte?

Hoi Abeltje.
Een paard meer zijn bit laten aannemen aan de "zachte" rechterkant van de mond kan je bereiken door oefeningen van wijken. Drijf hem met eenzijdige linkerkuit naar rechts. Tégen de rechterteugel aan.

Dat over de buitenschouder wegvallen is ook zo'n situatie. (en dan valt hij dus niet weg naar binnen) Dan reageer jij waarschijnlijk al zoals je instructice beoogt. Je drijft hem dan automatisch terug naar binnen, waarbij je hem dus tégen de rechterteugel aanrijdt. Dit is een nogal technische situatie dus ik hoop dat je het snapt zo. Eigenlijk wel een hele slimme benadering van die instructice. Ze veranderd een nadeel in jullie voordeel, wow.

David de Wispelaere, ken je die?
Hij geeft prachtige clinics waarin hij deze oefeningen voor heel verschillende ruiters en paarden vaak uitlegt. Je ziet zo'n combinatie dan in een half uurtje veranderen.
Jou probleem komt echt heel veel voor.

Veel succes, en ik vind het leuk dat jij zo open staat voor een andere benadering. Houden zo, dan leer je veel! Er zijn zoveel verschillende oplossingen als er problemen zijn.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:07

_/-\o_

Wat FIJN dat hier een topic over is! Ik zit met precies hetzelfde! Paard wil ook niet op links inbuigen, en ik kon maar geen oplossing bedenken. Nu heb ik dit 3x doorgelezen en begrijp ik het :D
En bedenk ik me dat een meisje op de manege dit waarschijnlijk ook eens heeft geprobeerd duidelijk te maken, maar dat was toen zo'n vaag verhaal dat ik dacht laat maar :o

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:54

Ja idd, mijn paard zit ook vast op rechts of is niet helemaal recht gebogen.
En mede door deze methode gaat het nu al een stuk beter, in het begin heb ik echt alleen maar druk gehad op mijn rechterteugel en met mijn linkerteugel zacht contact want zodra ik daar meer druk opzet, pakt hij het bit vast en kantelt hij zijn hoofd.
Nu kan ik al wat meer druk zetten op links en zo probeer ik hem weer recht te krijgen.
en idd veel voltes en buigingen met buitenstelling.
Succes ;)

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:00

Als het paard rechtsgebogen is, is het het makkelijkst om rechts zelf wat meer druk te nemen. Echter los je het probleem er niet mee op. Het rechterachterbeen zal namelijk naast de massa lopen. Om je paard recht te krijgen, zul je dat achterbeen meer moeten activeren om onder te treden en dat zul je in je hand gelijk terugvoelen.

Op 2 teugels houden en meer werken aan het aan het been zijn. Zodra hij achter goed is, is ie aan de voorkant ook goed. Succes!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:00

BJ05 schreef:
Als het paard rechtsgebogen is, is het het makkelijkst om rechts zelf wat meer druk te nemen. Echter los je het probleem er niet mee op. Het rechterachterbeen zal namelijk naast de massa lopen. Om je paard recht te krijgen, zul je dat achterbeen meer moeten activeren om onder te treden en dat zul je in je hand gelijk terugvoelen.

Op 2 teugels houden en meer werken aan het aan het been zijn. Zodra hij achter goed is, is ie aan de voorkant ook goed. Succes!

Ja ben ik het helemaal mee eens, maar waar loopt het rechterbeen naast de massa. binnen of buiten de volte.. En hoe aktiveer je dat rechterachterbeen?

Je bedoelt waarschijnlijk dat het paard wel stelling naar rechts aanneemt maar geen buiging in het lichaam waardoor de achterhand naar buiten uitzwaait.. buiten de lijn van de volte. Het aktiveren van het rechterachterbeen doe je dan door met je buitenkuit de achterhand naar binnen te drukken, toch? Dan volgt de achterhand mooi de voorhand. Het volte rustig (!) openen en sluiten is daar een goede oefening voor (alleen in stap en draf!). Zowieso wijken oefeningen goed blijven doen om em dan ook makkelijk zijwaarts te kunnen zetten. Niet te veel passen wijken wel REACTIE vragen op die paar passen die je (regelmatig) oefent.
Als je paard dit goed doet gaat hij vanzelf de binnenteugel meer opzoeken. Hou dan zacht contact met die binnenteugel en vraag eens halfophoudinkjes met de buitenteugel. Dan hoef je de aanleuning die het paard eindelijk weer heeft gevonden niet te verbreken. Daarnaast om alles goed in balans te houden ook veel rechte lijnen rijden op de binnenhoefslagen. We komen er wel uit met zijn allen ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:02

ik rij altijd met gelijke druk op beide teugels. Enkel is de buitenteugel wel de begrensteugel in wendingen en oefeningen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:07

Ik ga met Kim mee, idd zitten beiden instructies goed, maar beiden op een andere manier.

De clubinstructrice manier vergt wel wat meer kunde, omdat je heel goed moet blijven voelen waar die achterbenen blijven.
En je zult idd goed moeten waken met linker been mbt over de schouder wegvallen.
Maar daarvoor kun je het volgende doen, zodra je voelt dat ie vastzet in zijn linkerschouder en over de buitenschouder weg wil vallen, vraag dan eens even een heel klein beetje stelling naar links, tot ie weer van de buitenschouder af is en buig dan weer door naar rechts :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:47

bulck schreef:
ik rij altijd met gelijke druk op beide teugels. Enkel is de buitenteugel wel de begrensteugel in wendingen en oefeningen.

Dat is wel te doen als je een min of meer recht paard hebt. Maar als je een scheef paard hebt, dan is rijden met gelijke druk op beide teugels dus moeilijk, omdat je paard dan zo scheef is/wordt.

Vanavond heb ik weer clubles. Ze geeft me nog elke keer ontzettend veel stof tot nadenken. Vaak snap ik het pas echt na overleg met mijn dinnetje die ook in de clubles rijdt, en die me een beetje kan helpen met wat de instructrice precies bedoelt. Het kwartje valt telkens wat later dan eigenlijk de bedoeling ;) Maar in de les ben ik zó geconcentreerd om gewoon te doen wat ze zegt, dat nadenken -nog- niet echt erbij past.

Vorige les was wéér stof tot nadenken... waar mijn 'normale' instructrice mij 'achter de buitenteugel' laat zitten, vooral in de galop laat de club instructrice (vanaf nu even CI) mij rechtsom juist mijn binnenbeen lang en ontspannen en omlaag drukken. Als gevolg, ik zit iets meer naar rechts. Moet zeggen, voltes in galop waren/zijn erg moeilijk voor poownie, heeft wat onstuimige galop. Maar vorige week konden we zowaar een aantal voltes achter elkaar rijden. CI vindt ook dat ik mijn benen veeeeel meer naar voren moet leggen. Dat voelt echt heel maf, net of ik in stoelzit ga, maar in de spiegel ziet het er toch vrij 'normaal' uit.

Ik snapte het weer niet meteen, maar na overleg met dinnetje heb ik het wel beetje door: het gaat vooral om mijn rechterkant (alwéér rechts dus) want in de linkergalopvolte moest ik OOK mijn rechterbeen lang, naar beneden en naar voren houden/leggen. En dan is het wel de buitenkant. Ik trek rechts dus nogal op.

Het valt allemaal niet mee, zeker gezien het feit dat Abel in de clubles om onbekende reden ERG heet wordt. Ik moet echt leren sneller te reageren. Het gaat zo snel dat hij al over de schouder is weggevallen voor ik het in de gaten heb.

Nou... ben benieuwd wat voor theorieen ik morgen weer met jullie kan delen. Vanavond is het weer zover. :Y)