Mijn vaste priveles instructrice maakte me vrijdag toevallig nog een compliment dat ik meer op de buitenteugel ben gaan rijden en dat ik de binnenteugel subtieler weet te gebruiken/los durf te laten. Zij is dus van het principe: rijden op de buitenteugel, binnenteugel ter aanwijzing erbij. Motto van instructrice: recht houden recht houden recht houden.
Gisteren kreeg ik echter iets heel anders te horen, en nu weet ik het even niet meer.
Mijn paardje is erg naar rechts gebogen. Volgens clubinstructrice kan dat er mede mee te maken hebben dat hij zich onttrekt aan het bit rechts in zijn mond. Als hij maar genoeg inbuigt dan verminderd dat de druk op de rechterlagen. Zij adviseerde dus om op de volte rechtsom juist op de binnenteugel te rijden om paardje zo te gewennen en te leren om ook rechts het bit te accepteren. Dat zijn hoofd dan naar binnen is gebogen en hij over de buitenschouder wegvalt vond ze voor dat moment niet zo'n probleem, dat was dan maar even zo.
Linksom moest ik wel vooral op de buitenteugel rijden, maar vooral omdat dat nou eenmaal de rechterteugel was en om die druk op rechts en links gelijk te houden.
Omdat paardje zo rechtsgebogen is, rij ík de rechtervolte altijd met een beetje stelling naar links. Om hem rechter te maken. En linksom probeer ik hem enigzins naar links in te buigen.
Nu moest ik dus ineens rechtsom met stelling naar rechts (dat krijg je nou eenmaal vanzelf als je op binnenteugel rijdt) en linksom ook met stelling naar rechts, omdat de rechterteugel aangehouden moest worden.
Het was een nogal wereldomdraaiende ervaring: eerst jaren horen dat de buitenteugel het belangrijkst is, en nu ineens op de binnenteugel rijden.
Nu kun je zeggen: overleg dat dan met de instructrices!
Jaaa dat ga ik natuurlijk ook doen. Ik wil zowiezo een aantal privelessen met de clubinstructrice afspreken, om iets meer inzicht te krijgen in haar manier van rijden/lesgeven. Gisteren was geen tijd meer voor uitgebreide discussie's. Het was haar eerst clubles, ze moet nog erg wennen aan het tijd verdelen en ik was pas om 21.10 uur aan de beurt. (les eindigde eigenlijk om 21.00 uur
)Wat ik me afvraag: klinkt het verhaal jullie aannemelijk in de oren?
Deze clubinstructrice traint/werkt/rijdt op een stal waarvan de eigenaresse meegedaan heeft aan olympische spelen, de eigenaar is trainer en vliegt maandelijks een paar dagen naar usa om les te geven/te trainen. Dat niveau. Instructrice is dus niet zomaar een z-ruiter die ook nog beetje lesgeeft, maar je mag verwachten dat ze wel weet waar ze het over heeft.