Wie 'streched' zijn paard vóór het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Wie 'streched' zijn paard vóór het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 13:28

Een nieuwe stalgenoot zette voordat ze ging rijden haar haflinger in de longeerbak. Hier pakte ze elk been op en trok deze naar voren (voorbenen) en omhoog (achterbenen) ook ging ze met haar vingertoppen langs de rug van de haflinger en 'maaide' de staart los (zwaaide met de staart). Ze was hier zo'n 20 minuten mee bezig en de haflinger genoot er ontzettend van :D

Door de staleigenaar is mij verteld dat dit goed is voordat het paard wordt bereden, hij wist te vertellen dat deze nieuwe stalgenoot hier 5 jaar voor geleerd heeft bij een trainer maar ik weet de naam niet meer..., kan iemand mij dit vertellen? En hoe heet deze training? En zijn er meer bokkers die deze oefeningen met hun paard doen?

Ik zal het ook die stalgenoot nog even vragen hoe ze daar aan komt, wie de trainer is en wat ze precies doet, maar nu ik toch op bokt zit :P

opgeheven

Re: Wie 'streched' zijn paard vóór het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:44

ik trek wel de benen van mijn paard naar voren en houd deze even vast voordat ik opstijg... meer gewoonte geworden eigenlijk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:45

Maar dat is meer voor de huid onder de singel denk ik?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:48

Montignac schreef:
ik trek wel de benen van mijn paard naar voren en houd deze even vast voordat ik opstijg... meer gewoonte geworden eigenlijk

Dat deed ik ook, maar idd voor de singel (huidplooitjes strak trekken).
Het klinkt zo gek nog niet,je paard stretchen. :)

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:50

Ik doe het ook altijd voor de huid onder de singel, maar zo uitgebreid stretchen heb ik nog nooit gedaan! Heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord of iets van gezien.. ff volgen :P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:51

ik doe met mijn ene wel enkele oefening. dus vierkant zetten, en dan met hoofd tussen voorbenen laten zakken (is goed om de achterhand en gebruik van bekken te stimuleren) en dan zijdelings tot achterhand. Dan achterbenen kruiselings naar voren halen (maar laag houden)= diagonaal stretchen.
Maar ik neem dit gewoon mee tijdens de verzorging bij het opzadelen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:53

in een boekje over paardenmassage staat dat je een paard pas mag strechen als hij warm is, omdat ze anders spierschade kunnen oplopen. je moet je er dus even in verdiepen wat wel en niet goed is voor je paard wat betreft strechen ;-)

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:55

Ik ken het wel, de fysio heeft mij deze oefeningen ook eens gegeven. Maar ik moest ze na het rijden doen. Voor het rijden was losstappen en lang en laag draven voldoende om op te warmen.

Equidea

Ik heb het bij die ouwe (23) van ons gedaan toen ze steeds struikelde bij het rijden, hielp goed.
Ook wat gedaan met TTeam, had echt het idee dat haar coordinatie verbeterde.
Is inmiddels niet meer nodig.

Rukaro

Ik doe het ook. De voorbenen naar voren stretchen (ook voor de huid + singel), schoft/rug 'bol' maken en bekken kantelen. Verder masseer ik de hoge en lage rugspieren van te voren. Het lukt me niet om dit altijd te doen, vergeet het nog wel eens helaas.

[edit] overigens wel op aanraden van de fysio, die mij paardspecifieke oefeningen heeft meegegeven. Niet zomaar zelf bedacht dus :) Je moet inderdaad niet zomaar lukraak gaan stretchen!
Laatst bijgewerkt door Rukaro op 06-07-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:06

Goed stretchen doe je nooit VOOR het rijden! De spieren zijn te stroef wat het pijnlijker maakt, maar vooral schade aan de spier aanbrengt ipv ze op te rekken.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:12

hoi poes ik snap wel wat je bedoeld maar een hardloper doet na enkele minuutjes rustig lopen ook rekoefeningen. :) Dat is goed voor de bloedsomloop en de spieren mits je het met beleid doet. Voor een paard is het denk ik niet veel anders. Al heb ik er te weinig verstand van om het uit te voeren hoor! Maar ik vind het wel aannemelijk klinken. :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:15

Ik heb er geen idee van, ik heb dit nog nooit gehoord. Maar als mens stretch je toch ook voordat je gaat hardlopen etc.? Maar het heeft een naam en een bekende paardentrainer doet dit, ik kom er maar niet op... := Mijn jaarling heeft dit niet nodig, ik ben alleen wel erg nieuwschierig :P Lijkt me juist heerlijk als je spieren even zachtjes worden gemasseerd en losgewerkt voordat je hardt aan het werk wordt gezet. Maar ik weet niet of de stalgenoot voor het stretchen al had warmgelopen met de haflinger, ik kwam namelijk net aanfietsen toen ze bezig was. ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:16

Ik ga eens even research doen op google, misschien vindt ik de beste man _O- tot zo! :wave:

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:19

Na enkele minuutjes lopen ga je idd stretchen, ik doe dit na 10 minuten ongeveer, dan ben je wel al een beetje opgewarmd.
Maar stretchen nog voor ik een pas gelopen heb, doe ik nooit.

Na 10 min dus wel, en na het lopen ook.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:20

Het is idd wel goed voor je paard om te stretchen, maar dit is natuurlijk per paard verschillend. Ik doe bijna altijd oefeningen na het rijden en merk wel dat ze dat soms echt lekker vind! Ik doe het bewust niet voor het rijden, omdat je dan de spieren als het ware 'kapot trekt'.

Het is trouwens uit onderzoek bewezen dat strechten (bij mensen) geen invloed heeft op blessures enzo, dus dit zal bij paarden ook wel het geval zijn. Maar voor de lossigheid/spierlengte kan het wel goed zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:21

Het los rijden is toch het soort van stretchen?
voorwaarts neerwaarts.
Pasje verruimen.
Pasje schouder voor.
Stelling eens wat verder door vragen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:22

Ja, en stretchen in beweging is altijd beter dan stretchen in stilstand. Stretchen in stilstand mag sowieso maar heel rustig en voorzichtig gebeuren, en enkel met opgewarmde spieren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:23

Je mag nooit maar dan ook nooit koud stretchen!!!
Eerst 10 min warming up en daarna voorzichtig stretchen....
Eerst lichte stretch dus je vraagt ongeveer 75-80% van de totale stretchcapaciteit van het betreffende lichaamsdeel en houdt dit gedurende 10-20 seconden vast en zet het lichaamsdeel dan voorzichtig in de juiste positie.
Daarna pas kan je de maximale stretch doen...

Maar ga er niet zomaar mee aanklooien voor je het weet heb je een overstretching en scheurtjes in spieren, gewrichten en/of ligamenten en dan ben je verder van huis :(:)

Dus het is niet iets wat je zelf even "leuk" doet bij je paard.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:24

bulck schreef:
ik doe met mijn ene wel enkele oefening. dus vierkant zetten, en dan met hoofd tussen voorbenen laten zakken (is goed om de achterhand en gebruik van bekken te stimuleren) en dan zijdelings tot achterhand.

Dit doe ik ook ja, plus hoofd omhoog :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:30

Bojangles schreef:
Je mag nooit maar dan ook nooit koud stretchen!!!
Eerst 10 min warming up en daarna voorzichtig stretchen....
Eerst lichte stretch dus je vraagt ongeveer 75-80% van de totale stretchcapaciteit van het betreffende lichaamsdeel en houdt dit gedurende 10-20 seconden vast en zet het lichaamsdeel dan voorzichtig in de juiste positie.
Daarna pas kan je de maximale stretch doen...

Maar ga er niet zomaar mee aanklooien voor je het weet heb je een overstretching en scheurtjes in spieren, gewrichten en/of ligamenten en dan ben je verder van huis :(:)

Dus het is niet iets wat je zelf even "leuk" doet bij je paard.

Wat ik dus zo kon zien is dat ze inderdaad maar een kleine stretch deed, rekken en heel langzaam weer neerzetten. Ik had hierboven al vermeld dat ik hier totaal geen verstand van heb en dit niet mogelijk is bij mijn paard want die is namelijk nog jaarling :)
Maar weet je toevallig van wie deze trainingsmethode is? ;)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:31

opisop_shop schreef:
Maar dat is meer voor de huid onder de singel denk ik?

ja klopt....

de spieren van mijn paard maak ik los en warm door goed los te rijden en ook na het trainen goed uitrijden....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:32

Ik heb op mijn opleiding Bewegingsleer & Massage gehad en daarbij de Tteam-methode.
En bij dat vak heb ik o.a. het stretchen en alles daarover geleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:34

Fysiotherapeuten leren er over ook.

TjardavdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:34

Ik denk dat je het beter niet kan doel als je het
alleen maar van hebben zien hebt, en je er dus
niet voor geleerd hebt. Want anders trek je kleine
scheurtjes in zijn spieren of pezen. Eerst was dat
'stretchen' alleen voor de huid onder de singel
maar nu in een keer voor allerlei andere dingen.
Ik doe het bij mijn eigen sportpony nooit ookal
vind hij het misschien super fijn want je weet
nooit waar je onbewust scheurtjes in trekt.