''De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen). Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd. Het wordt positief gevonden als een paard "schuimt". Een paard zal van nature echter geen speeksel produceren tijdens de beweging ''
Dit lijkt mij een hele logishe verklaring voor het schuimen! Maar waarom wordt het in de dressuur als een teken van ontspanning gezien? Ik zou graag de andere kant van het verhaal horen.
Als een paard schuimt, maakt hij idd kauwbewegingen op het bit, m.a.w. hij pakt het bit niet vast. Daarom zien we het als positief als een paard schuimt, dan heeft hij het bit niet vastgepakt. Een paard dat het bit vastpakt, zal nl altijd spanning hebben in de kaak en dus hals.
luffie
Geplaatst: 02-07-09 10:25
Dit is inderdaad een intressante discussie, alleen is deze discussie nog niet zo lang geleden al opgestart op Bokt.......Ik weet niet waar je hem kan vinden, maar hij is er wel. Volgens mij zelfs met hetzelfde stukje als wat jij hebt neergezet.
Mij werd vroeger gezegd dat een paard dan goed met het bit om kon gaan. AMEHOELA! Ze hebben er gewoon last van, daarom voor mij en m'n verzorgpaard geen bit meer.
Wat San6 zegt klopt wel denk ik ja!
Tanald
Geplaatst: 02-07-09 10:29
Ik ben geen geleerde op dit gebied, maar ik rijd mijn paard bitloos, sinds afgelopen winter. Tijdens het rijden vliegen de vlokken schuim me om de oren . Ze schuimde niet toen ik haar nog met bit reed. Daarnaast loopt ze volledig ontspannen met bitloos rijden. Voor mij dus een teken dat schuimen en ontspanning samen gaan. Daarnaast geloof ik niet dat een paard niet kan eten en galopperen te gelijk. Het zijn van nature vluchtdieren, dus de natuur zal daar ongetwijfeld op ingespeeld hebben dat het zo werkt dat het eten tijdens de vlucht niet naar de longen kan. Maar misschien zijn de paarden in 50 jaar tijd zodanig evolutie ondergaan dat dit nu anders is
Captain
Geplaatst: 02-07-09 10:29
Note: Een betje schuim kan geen kwaad, als ik m'n verzorgpaard longeer met een halster gaat hij ook een beetje schuimen, dat is wel van ontspanning. Maar die grote vlokken komt doordat ze dus niet goed kunnen slikken door het bit