Been naar achter houden na het aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_BLOEMPOTJE

Been naar achter houden na het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:28

Laatst was er een jurylid bij ons op stal die wat dingen ging uitleggen over wat ze in de proef wou zien, nu zei ze ook dat je na het aanspringen in galop, het 'aanspringbeen' ook naar achter moet blijven houden.
Ik heb dit nog nooit gehoord (of gezien) en ook op les niet, maar 'hoort' het wel dat je je been naar achter blijft houden?

alvast bedankt 8-)

Alicia2u

Re: Been naar achter houden na het aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:43

Door de galopbeweging zal het aanspringbeen vanzelf wat naar achteren blijven liggen als je de beweging van de galop goed volgt. Dit is echter maar een centimeter ofzo ten opzichte van het andere been! Het is niet de bedoeling dat je met één been op de flank van je paard rijdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:37

Als ik een been echt naar achter leg, wil ik de achterhand naar binnen, bijv. voor een travers ofzo. Ik zal er eens opletten wat ik doe, volgens mij breng ik hem terug in 'singelpositie'. Ik wil nl ook dat tenzij ik iets anders aangeef, het paard door blijft gaan in het gevraagde tempo

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:42

Urielle schreef:
Als ik een been echt naar achter leg, wil ik de achterhand naar binnen, bijv. voor een travers ofzo. Ik zal er eens opletten wat ik doe, volgens mij breng ik hem terug in 'singelpositie'. Ik wil nl ook dat tenzij ik iets anders aangeef, het paard door blijft gaan in het gevraagde tempo

Idem hier, ik breng mijn been terug naar de singelpositie behalve in contragalop want dan geef ik met mijn been aan in welke galop ze moet blijven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:45

Ligt een beetje aan het paard waar ik op zit moet ik eerliijk bekennen. Ik vind het fijn om het paard wat te 'ondersteunen' als ie nog wel eens wil overspringen bv, of overkruist wil gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:53

Mij is in de les geleerd het been naar achter te blijven houden, dus dat doe ik nog steeds, al is het niet zo overdreven veel meer;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:41

Wat is het nut ervan? Als mijn paard galoppeert hoef ik de hulp voor galop toch niet te blijven geven? Als ik in galop mijn buitenbeen naar achteren doe doe ik dat om een wending te rijden en niet om 'm in galop te houden (nog even afgezien van dat ik mijn buitenbeen niet gebruik om aan te galopperen, maar voor het gemak ben ik even uitgegaan van de hulpen zoals die worden toegapast in de moderne dressuur)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:48

Ik doe het ook. Wel wat anders; Tijdens de linkergalop houd ik mijn rechterzitbeenknobbel wat naar achter, waardoor mijn been dus ook wat achter blijft. Maar om in galop aan te springen moet ik mijn kuit wel wat meer naar achter schuiven voor de duidelijkheid. Schuif ik mijn knobbel weer terug, dan gaan we weer in draf. Of daar zijn we toch op aan het oefenen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:50

Vooral in voltes leg ik mijn buitenbeen idd wat naar achter om hem te begrenzen en te zorgen dat hij niet gaat kruisen.

Zolang je paard recht onder je galoppeert hoef je je buitenbeen niet zo ver naar achter te leggen als met aanspringen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:51

Wat ik al zei: als je de beweging van de galop op de goede manier volgt, gaat je been automatisch naar achteren omdat je een kleine bekkendraai maakt tijdens de galop beweging.

Ik laat tijdens mijn lessen de mensen de galop beweging vaak op de grond oefenen. Door de drietact en beenzetting van de galop, gaat de beweging globaal van buitenachter naar binnenvoor. Om die beweging goed te maken met je bekken zal je buitenheup een iets grotere beweging moeten maken dan je binnenheup, en daar komt de rotatie vandaan.
Als je één heup meer naar voren bragt, gaat automatisch dat been wat naar achteren om je lichaam in balans te houden. Breng je het been niet naar achteren, loop je het risico van je paard te vallen en het je kracht en grip nodig om te blijven zitten.

De verplaatsing waar ik het over heb is echter minimaal (!) en valt de meeste mensen niet op. Ook volgen de meeste mensen de galop beweging niet juist van buitenachter naar binnenvoor, maar alleen van voor naar achter of helemaal niet.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:52

ik doe dit alleen op de diogonaal (sorry als ik het verkeert schrijf)
gewoon ter ondersteuning. dat hij in de juiste galop blijft en geen wissels maakt( dit doe ikbijvoorbeeld ook met gebrokelijn in galop) (niet extreem naar achter leggen, maar wel iets meer als de normale houding

Verder normale galop. heb ik hem toch wel normaal :=
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 26-06-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:54

Ik had er eerst nog nooit van gehoord. Sinds ik les heb van mijn huidige instructrice 'ken' ik dit. Alleen ik moet zeggen dat ik er niet altijd aan denk omdat ik al jaren het been gewoon weer terug op de singel breng. Volgens haar is dit makkelijk voor het oefenen van galopwissels, dat je zeg maar je andere been naar achteren legt en dat ie dan in de andere galop springt (na veel oefenen :+ )

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:25

mijn paardje heeft soms, vooral aan de rechterkant, wat moeite met de gallop. Ik hou mijn aanspringbeen dus wel naar achter omdat ze vrijsnel overkruist gaat zitten of geheel overspringt naar haar 'makkelijke gallop'. Ik denk overigens dat ik bij elk paard mijn aanspringbeen wel een beetje achter de singel houdt. Maar, ik ken het dus zeker wel. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:59

Alicia2u schreef:
Wat ik al zei: als je de beweging van de galop op de goede manier volgt, gaat je been automatisch naar achteren omdat je een kleine bekkendraai maakt tijdens de galop beweging.

Ik laat tijdens mijn lessen de mensen de galop beweging vaak op de grond oefenen. Door de drietact en beenzetting van de galop, gaat de beweging globaal van buitenachter naar binnenvoor. Om die beweging goed te maken met je bekken zal je buitenheup een iets grotere beweging moeten maken dan je binnenheup, en daar komt de rotatie vandaan.
Als je één heup meer naar voren bragt, gaat automatisch dat been wat naar achteren om je lichaam in balans te houden. Breng je het been niet naar achteren, loop je het risico van je paard te vallen en het je kracht en grip nodig om te blijven zitten.

De verplaatsing waar ik het over heb is echter minimaal (!) en valt de meeste mensen niet op. Ook volgen de meeste mensen de galop beweging niet juist van buitenachter naar binnenvoor, maar alleen van voor naar achter of helemaal niet.

Dat is wel interessant om te lezen :)
Vandaar dat voor mij de linkergalop ook makkelijker is :)* , mijn linkerbekkenhelft staat iets naar boven en naar voren ten opzicht van de rechterbekkenhelft. Laat het af en toe weer rechtzetten bij de osteopaat maar hij blijft terug scheef gaan staan 8)7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:50

Inderdaad zeer verhelderend, mijn bekken staat zoals dat van Urielle en daardoor was ik de rechtergalop kwijt. Ook in tölt zwieberde hij naar rechts, en ik maar meer gewicht in m'n linkerbeugel om 'm weer rechter te krijgen, terwijl hij natuurlijk alleen maar schever werd :+ Hij kan natuurlijk ook moeilijk recht lopen als ik er scheef op zit he }:0

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:22

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord en ik rijd Z2 en 7 jaar paard. :P
het is echter alleen wel belangrijk dan je mee gaat in de sprong en je
hulpen in de sprong van de galop gebruikt.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:51

Ik heb mijn buitenbeen tijdens het galloperen (onbewust) iets naar achter, maar niet veel hoor, paar cm. denk ik. :)

bren_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:16

ik houd mijn buitenbeen altijd een beetje naar achteren, daarmee geef ik mijn paard aan in welke galop hij moet blijven.
zeker handig als je naar een contragalop aan het rijden bent. Dat brengt je paard niet verwarring. Je moet natuurlijk niet overdrijven met je been naar achter te houden, het dient enkel als lichte ondersteuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:55

Bij jonge paarden blijf ik voor de duidelijkheid mijn buitenbeen naar achteren houden. Maar heb alleen mijn bovenkuit ertegen.
Bij ervaren paarden geef ik enkel de hulp en breng daarna mijn buitenbeen weer naar voren. Dit omdat het paard moet reageren op veranderingen en niet moet wachten op ontspanning in mijn hulpen. Het is dan een win-win situatie. :)

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:03

als je cirkels rijd, leg je inderdaad je buitenbeen iets naar achteren.
op rechte lijnen niet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:05

Volgens mij leg ik mijn been gewoon weer terug maar dat je buitenbeen iets verder naar achter blijft liggen doordat je meegaat met de beweging klinkt eigenlijk wel logisch.
Bij een Z-dressuurpaard dat ik heb gereden moest je wel je been iets naar achter laten liggen anders sprong hij over. Was wel een erg goede oefening om je benen netjes stil te houden anders bleef hij overspringen ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:05

Ik blijf mijn buitenbeen niet naar achter houden, anders krijg ik van meneer een bok na.
Alleen op de volte aanspringen wel, anders valt ie weg.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:20

Zo heb ik het inderdaad ook nooit geleerd! Maar het is inderdaad wel zo dat je been vanzelf een beetje achter blijft liggen, maar dat het echt verplicht was, geen idee...

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:23

Onbewust doe ik dat wel een beetje, vooral bij contragalop. Het oude buitenbeen (want dan dus het nieuwe binnenbeen is geworden) hou ik altijd heel iets naar achteren.
Wel heb ik geleerd dat je in galop altijd iets meer met je buitenbeen moet drijven om het paard goed recht te houden.