Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:15

Hallo iedereen,

na aanleiding van een topic hier op bokt is er bij mij toch een vraag gaan branden. Er zijn zoveel verschillende mensen met zoveel verschillende meningen en ik vind het dus lastig om hier een conclusie uit te trekken. Mijn vraag is dus hoe doen jullie dat nou... zadelmak maken?
Ik weet dat er natuurlijk geen standaard procedure voor is, ieder paard is verschillend en heeft een andere behandeling nodig. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie problemen hebben aangepakt. Ikzelf ben niet bezig met jonge paarden maar wil later (als ik groot ben) ooit zelf een paardje beleren, het lijkt me gewoon een prachtige ervaring om te zien hoe je paardje groeit en steeds meer dingen kan en dat jij kunt zeggen, dat heb ik hem aangeleerd. :D Ook denk ik dat de vertrouwensband tussen baasje en paard door die ervaringen enorm groeit. Ik ben nu nog heel blij met mijn grote vriend Leo en wil hem voorlopig ook zeker niet kwijt. Ik wil ook niet als een penny beschouwd worden die ff wil weten hoe je dat nou aanpakt en die het volgende week wel s ff gaat uitproberen. Ik wil graag serieus genomen worden, omdat ik ten eerste erg veel van paarden hou en ook omdat ik veel over ze wil leren. Er zijn hier op bokt enorm veel mensen met superveel ervaring en ik weet zeker dat jullie mij wat meer wegwijs kunnen maken in de paardenwereld en alles wat daarbij komt kijken. :D

alvast bedankt....

Olikea

Re: Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:20

Hoe ik het gedaan heb..

Ik heb in zijn tweede jaar heel veel schriktraining gedaan.. dus ook vanalles op/over het paard, zoals zeiltjes, ballen, jassen, dekjes longeersingel.. noem maar op..
toen hij 3 werd ben ik er op gaan zitten (zonder zadel..)

Dat ging eigenlijk zo goed (lees, geen reactie) dat hij die week nog een zadeltje op kreeg..
Ik heb hem hier eerst aan laten snuffelen, maar ik heb er niet iets heel bijzonders van gemaakt.. gewoon doen werkt voor mij heel goed.. dan vind hij het niet extra speciaal of eng..

Aansingelen heb ik heel geleidelijk aan gedaan..
En toen ben ik er met zadel en al op gaan zitten..

Nu denk ik dat het niet bij iedereen zo makkelijk gaat, mijn pony is een haflinger kruising, en erg cool in zijn koppie, hij is niet snel onder de indruk..

Natuurlijk is er altijd iemand bij geweest toen ik erop ging zitten.. je wil niet riskeren dat je je been breekt en er niemand in de buurt is..

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:28

Dit topic ga ik volgen.

Ik ben van plan om volgend jaar mijn guppy gewoon te laten beleren door een "prof", en dat ik dan meekijk en af en toe kan helpen. Ikzelf heb namelijk helemaal geen ervaring en daar wil ik me paard niet mee verpesten.

Maar ik ben wel benieuwd hoe andere mensen dat nou doen.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:29

Ok... ja snap ik, als ik het mag vragen, hoe lang is je paard onder het zadel en op welk niveau rij je nu?? Heb je verder nog problemen met hem gehad nadat hij beleerd was? (kreeg je iets echt niet aangeleerd of deed hij iets niet goed, etc.) Ik ben gewoon benieuwd hoe zo'n proces ook na het zadelmak maken verder gaat.... Dus kom maar op met al die info :D

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:30

En dan nog een vraag, wat verstaan jullie allemaal onder verpesten: ik zelf kan natuurlijk wel wat dingen bedenken (steigeren, bokken, gemeen doen, bijten, achterover slaan etc.) maar wat valt er allemaal nog meer onder of heb ik er zo wel een redelijk beeld van...???

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:34

Mag ik tussendoor ff vragen wat stipjes precies inhouden?? (jezus, ben echt op dreef vandaag qua vragen :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:34

ik zet ook ff een stipje.
want ik ben wel benieuwd.
de ene zegt dat en de andere weer dit.
mensen die al 25 jaar met paarden werken ( die hebben er wel verstand van neem ik aan) zeggen dat je al een hoop mag en kan doen met een 2 jarig paard.
en als je op bokt er iets van op schrijft barst de hel open, want dan ben je een beul, of je maakt het paard stuk, enz.
ik ga dit volgen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:34

Nou, na het zadelmak maken heb ik hem een maand of twee elk weekend buiten gereden, lekker rechtdoor, stappen en draven..

Nu ben ik sinds een week "echt" bezig.. we zijn nu de binnenbak aan het verkennen.. en ik kan met trots vertellen.. vandaag had ik voor het eerst het gevoel dat er echt een stuur op zit.
We stappen en draven nu over de hoefslag, grote voltes, van hand veranderen en afwenden..

hij is nu 3.5 jaar.
We hebben nog geen niveau.
Mijn streven is dat hij over een jaartje een nette b proef kan lopen.. ik doe het rustig aan, ik wil nog heel lang met hem doen.

Ik ben iig nog niet tegen problemen aangelopen, pablo doet braaf wat ik van hem vraag..
superpoown.

Wat ik versta onder verpesten.. een paard aanleren dat vlot doorlopen niet hoeft, krijg je zon sloffer van, een paard hard maken in de mond door te vroeg te veel druk te zetten..
In het algemeen een paard aanleren dat ie door te kloten onder het werk uit komt. door dus te stoppen als het even tegen zit..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:36

Haha als je in een topic reageert, en je kijkt in de lijst van topics krijgt het topic een zwart stipje. Daarbij als je op Eigen berichten rechts bovenin klikt, dan komt dit topic ook erbij te staan, vind ik erg handig. ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:41

Ik oefen eerst gewoon goed op commando's met longeren. Dan doe ik er een keer een longeersingeltje aan, waar ik eigenlijk bijna nooit een reactie op krijg bij het paard. Als ik daar een aantal keer mee gelongeerd heb dan gaat het zadel erop. (Tussendoor heb ik er trouwens wel allang een hoofdstel in, die gebruik ik bij het longeren al.) Het zadel eropdoen doe ik eigenlijk nooit alleen, meestal hou ik het paard zelf vast en doet iemand anders het zadel erop. Altijd aan dezelfde kant blijven staan, dan heeft het paard een kant om te vluchten en wordt je niet ondergelopen. Als het paard eenmaal goed gewent is aan het zadel ga ik er niet meteen opzitten. Wat wij meestal doen is er eerst op een ton (als ze daar normaal naast durven staan), staan. Als een paard namelijk iemand op zijn rug heeft kan die je zeg maar zien, en als je dat eerst even oefent schrikken ze daar tenminste niet van. Daarna een aantal keer hangen, en als alles goed gaat er op! Rijden de eerste paar keer aan de longe, daarna het liefst langs de weg zodat ze recht lopen, maar dat vertrouw ik vaak niet dus dan toch maar in de bak.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:44

O ja.. ik heb het longeren overgeslagen.. dat wil ik later nog oppikken, maar ik vind het nogal belastend voor die jonge pezen om gelijk veel voltes te lopen..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:46

eerst bekend maken aan de longe, dan longeren met zadel, dan een keer hangen (vaak in de stallen,ligt aan het paard), daarna hangend door de stallen lopen. Daarna buiten hangen, en een keer zitten, stukje stappen. Daarna hangen, zitten, draven(galopperen als hij zelf in galop gaat) en als het goed gaat aan de longe gaan we los.

Heel kort geschreven, maar heb geen zin om er een heel verhaal van te maken :P ..

Het ligt natuurlijk wel aan het type paard, heb afgelopen maand er een gehad die zijn uitweg zocht door tegen de planken aan te gaan hangen, waardoor dus je knie ongeveer 10 keer verbrijzeld wordt, die hebben we een tijdje aan de longe gehad met rijden en dan aan het eind iedere keer los, stappen en een stukje draven.. Ook een bokkert of en vluchterd houden we nog even aan de longe, zodat als het echt fout blijkt te gaan de 'longeur' hem korter kan pakken.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:49

ok volgende vraag...( nog bedankt voor het stipjes antwoord) hoe leer je da aan hoofstel indoen???
(als we dan toch bezig zijn met vragen stellen vraag ik jullie meteen het hemd van het lijf :D :+ )

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:51

Als er nog meer mensen zijn die over hun ervaringen en vorderingen willen praten met hun paardje meld je hier!!!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:52

Gewoon doen.. niet een spektakel van maken.. maar gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is..

Ik heb van te voren wel geoefend met het mond open doen.. dus met je vingers in de mond gaan..

Het hoofdstel uitdoen vind ik moeilijker bij een jong paardje.. ze willen vaak heel snel het bit uit, en dan kletst het nog wel eens tegen de tanden..
Daarom vraag ik hem bij het bit uit doen ook zijn mond open te doen..
De eerste keer heeft hij wel even wat gekke bekken getrokken, maar de tweede keer was dat al bijna over.. en nu na een poosje geeft hij er niks meer om..

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:55

Kelnardo schreef:
En dan nog een vraag, wat verstaan jullie allemaal onder verpesten: ik zelf kan natuurlijk wel wat dingen bedenken (steigeren, bokken, gemeen doen, bijten, achterover slaan etc.) maar wat valt er allemaal nog meer onder of heb ik er zo wel een redelijk beeld van...???

Verkeerd aangeleerde hulpen, aanleuning die niet correct is e.d

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:56

Kelnardo schreef:
ok volgende vraag...( nog bedankt voor het stipjes antwoord) hoe leer je da aan hoofstel indoen???
(als we dan toch bezig zijn met vragen stellen vraag ik jullie meteen het hemd van het lijf :D :+ )

Handig he?
Ik heb bij mijn paard gewoon het hoofdstel om gedaan, niet teveel spektakel van maken. Ben begonnen met een kunststoffen bit, zodat stoten tegen tanden enzo geen 'enge' geluiden kunnen maken. Ik heb wel het makkelijkste paard van het westelijk halfrond :+ maar hij pakte het -zoals bijna alles- meteen goed op. Hij kauwde vijf keer, toen was het rustig :)

EDIT; hmm die :+ zorgt ervoor dat het sarcastisch lijkt, maar het is echt de makkelijkste pony die ik maar ken :Y)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:58

Ik ben het er wel mee eens dat die voltes belastend kunnen zijn, ik probeer die wel zo groot mogelijk te maken, maar ik vind het eigenlijk wel heel belangrijk/makkelijk voor het paard om zo kennis te maken met hulpen/ zadel etc.
Wandelingen doe ik ook vaak om stemhulpen te leren.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:02

Nu heb ik het een keer gedaan onder begeleiding van mijn instructrice die er altijd bij was. Ik ben dus niet zelf gaan proberen.

Waar wij mee zijn begonnen was grondwerken ala Voest. Hier zijn we meer als een jaar bezig geweest, hij heeft hierin alle gangen perfect op houding en stem leren beheersen, van verzamelen tot uitstrekken. Toen zij we langzaam begonnen met hangen toen erop, zadel, hoofdstel etc. Gewoon rustig opgebouwd en eerst los en toen erop. Hij pakte het heel goed op al blijft hij ook nu nog erg koppig. We zijn inmiddels zo goed als op B niveau, sommige B dingen kunnen we niet maar andere L oefeningen weer wel.

Owja we zijn vanaf het begin heel erg bezig geweest met het overal aanraken en bewust worden van eigen lichaam en wijken voor druk.

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:14

ik doe de paarden eerst longeren zodat ze de commando's kennen en een beetje conditie en spieren krijgen

- als alles goed gaat een zadeltje erop (los in de bak) zodat als ze willen even kunnen uitbokken.

- dan een paar keer met zadeltje longeren en wat hangen, belonen en kloppen.

- als hier geen reactie op komt je been eroverheen en gewoon rustig blijven zitten,.

- de grondpersoon lekker het werk laten doen stap, draf, galop en als dat allemaal vertrouwd gaat is het ook goed. dan lekker aan de hand uitstappen. de keren daarop gewoon zelf steeds meer gaan doen. ik doe als het gewoon gaat en er geen spanning is gewoon meteen de 1e keer los in dde bak rijden met een persoon erbij die indien nodig is mee kan helpen.

heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt en verder gereden.

mijn eigen paardje is eigenlijk de enigste die een beetje doet draken. heeft heel lang geduurt voordat je daar zonder te longeren op kon gaan zitten en zonder dat er iemand bij was. hij was heel lui maar als je wat met je been eraan kwam dan ging de heel erg bokken :P nu op het moment gaat het super goed heeft wel nog wat streken maar dat zal hij altijd blijven houden :P start hem nu in het B dressuur heeft iets vn 6 proeven gelopen en bijna alles gewonnen staan nu voor de selectie 1 en 2 dus das netjes :)

ik vind het belangrijk dat die beestje meteen veel vertrouwen meekrijgen dus ook zeker niet alleen mee gaan prutsen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:15

Kelnardo schreef:

idd gewoon doen ;) je kunt evt. wel oefenen van tevoren met vingers in de mond, mond open... Maar dat doen wij eigenlijk nooit. Idd goed uitkijken juist met het uitdoen.. vaak blijft het 'hangen', dus hou het hoofdstel net zolang omhoog totdat het paard het bit in principe zelf uit doet.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:58

Ok, fijn dat jullie zo snel reageren, echt superbedankt, heb weer een vraag ( goh, wa zal ik toch veel weten aan het eind van dit topic) maar dat hangen, dat is toch om een paard te leren om te gaan met het gewicht van een ruiter en hem te laten wennen aan gewicht op zn rug, toch?? Maar mij lijkt het heel gevaarlijk, wat nou als een paard begint te bokken of gaat steigeren, dan hang je daar te hangen?? Hoe doe je het dan want dan kun je toch beter meteen gaan zitten, daar moet hij uiteindelijk toch aan wennen... :o? :o? (of is dit heel stom als ik hier aan denk)

Graag nog meer reacties op het zadelmak maken, hebben jullie toevallig ook nog grote problemen gehad met een paard??

Summertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:03

als je hangt en hij gaat bokken en wegspringen kan je je of vasthouden zover dat hetgaat en gewoon rustig praten. en anders gewoon rustig eraf laten glijden :) ik vind hangen wel belangrijk omdat sommige paarden het eng vind als ze je aan de rechterkant zien zitten of bewegen. door te hangen kun je een keer met je hand belonen op de hals schouder en achterhand. en als dat goed gaat kun je je hand ook terug doen. maar als je erop zit en je paard is echt heel erg bang dan kunnen er van allerlei dingen gebeuren. je kan beter eerst zo vertrouwd raken ik ben van mening dat als je al niet met je hand aan de andere kant kan komen dat je er dan ook geen been over moet leggen want dan zit ineens een heel deel aan de andere kant dat niet weggaat. :P misschien een beetje krom gezegt :P

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:05

ik ben met marlow eerst begonnen met wandelen en poetsen. toen hij goed mee liep in mijn tempo . toen begonnen met een keer hooftstel in doen in stal met daar onder ze halster met halstertouw en het bitje beetje in gesmeert met honing in het begin voor het indoen en ontspannen kouwen op het bit.toen ben ik hem gaan longeren .Eerst los in de longeer bakop de zweep rond gestuurd dat aan me stem gaan kopelen .Zodra die door had dat niet op me af mocht komen en cirkel netjes liep ging de longeer lijn der aan.volgende stap was de longeersingel in een keer strak doen zo dat het niet schuift.dat heb ik een paar keer gedaan.toen hij dat acepteerde heb ik hem paar keer met bijzetge longereen zodat hij aan druk in zun mond gewend werd .toen heb ik longeersingel om
geruilt voor het zadel gelijk goed aan gesingelt.
toen dit goed ging ben ik vaak na het werk als hij stond te eten over hem heen gaan hangen.toen ben ik met hulp van twee mensen er voor het eerst op gegaan. marlow was zo onder indruk die deed echt niks. eerste keer heb 2 rondjes gestapt en op en afstijgen 3 keer herhaalt.de keer daarna aan de longe stap en draf. en dan gewoon de hulpen geven die je normaal gerbruikt voor de overgangen met ondersteuning van je stem.
toen ik dat aantal keer gedaan had hij het snapte ben ik los gaan rijden. dit was voor mij voor de eerste keer dat ik een pony in reed heb hier veel hulp bij gehad van mensen bij mij op stal die dit al vaker hebben gedaan. hij is nu zo een 10 weken onder het zadel pakt er goed op. ik vindt zelf erg leuk om te doen want jij moet je pony/paard kunnen vertrouwen en anders om. ik heb er veel van geleerd/leer. succes voor als jij je er ooit een pony/paard gaat inrijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:15

vrouwke schreef:
ik zet ook ff een stipje.
want ik ben wel benieuwd.
de ene zegt dat en de andere weer dit.
mensen die al 25 jaar met paarden werken ( die hebben er wel verstand van neem ik aan) zeggen dat je al een hoop mag en kan doen met een 2 jarig paard.
en als je op bokt er iets van op schrijft barst de hel open, want dan ben je een beul, of je maakt het paard stuk, enz.
ik ga dit volgen

Nou ik zit al 40 jaar in de paarden en heb dan ook div. paarden zadelmak gemaakt, maar een 2 jarige is bij mij nog nooit beleerd! Ja, wandelen en dan vooral langs enge dingen gaan en laten ruiken/ kijken, voetje geven, borstelen en eens een keer spelen in de bak. Met 2 1/2 eens een keer longeren en dan nog heel speels dus een minuut of 10 en zeker niet 7 dagen in de week. Met 3 jaar moeten ze wel wat meer gaan doen aan de longe, dus op de stemhulp stap, draf en uiteindelijk natuurlijk ook galop. 3 1/3 gaat er eens een licht persoon op om te leren dat dat ook niet eng is en met 4 jaar word het serieus en worden ze echt beleerd.