Achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gewoon_Kim

Achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:31

Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar goed ik heb dus een vraag.
Wat bedoelt men nou precies met op de achterhand rijden? Ik heb al gezocht, maar het enige dat ik wijzer word is dat je veel overgangen en figuren moet rijden. Maar waarom moet je op de achterhand rijden? En hoe merk je dat je dat doet? Ik rijd namelijk ook veel figuren enzo, maar ik voel echt niet ineens van oh nou rijd ie op de achterhand en nu op de voorhand. Kan iemand mij daar dus even een duidelijk antwoord op geven?

x Kim.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:56

Paarden lopen van nature op de voorhand, dat wil zeggen dat ze het meeste gewicht op de voorkant hebben. Met rijden is het dus van belang om dat gewicht naar de achterkant te verplaatsen. De achterhand eronder rijden wil zeggen dat de achterbenen van het paard goed onder zijn lichaam komen. Je zou het kunnen zien dat het paard zijn achterhoef in de afdruk van de voorhoef zet (dit is een manier). Een paard dat op de achterhand loopt, is lekker actief.

Op een foto is het makkelijker te zien, het is niet het beste voorbeeld, maar ik wil niet zomaar zonder toestemming foto's van andere mensen gebruiken en het geeft enigszins een beeld.

Hier is het achterbeen niet actief, mijn pony lijkt een beetje naar voren te duikelen
http://pic2.picturetrail.com/VOL947/390 ... 045235.jpg
Hier is de achterhand er al beter onder, het lichaam is rechter.
http://pic2.picturetrail.com/VOL947/390 ... 045221.jpg

En verder zullen hier nog wel mensen komen die het beter kunnen uitleggen en illustreren :)

sofriet

Re: Achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:27

een paard is een dier met 4 benen (duhh) en alle dieren met 4 benen of poten dragen 60% van het gewicht op de voorhand en maar 40% op de achterhand, hierdoor is het dus een stuk makkelijker en een stuk minder zwaar om op de voorhand te lopen. Wanneer je op de achterhand rijdt, rij je als het waren zijn kont eronder. Je kunt dit goed zien als je bijvoorbeeld in een pas geslepen bak rijdt.
Ga eens een rondje met een lange teugel stappen en hem niet voorwaarts rijden. Hij loopt dan op zijn voorhand. De afdruk van zijn achterhoef zal niet over de afdruk van zijn voorhoef komen.
Ga hem nu eens netjes rijden en hem voorwaarts aan het been krijgen. Dan zul je in de afdruk zien dat die van de achterhoef in of over de afdruk van de voorhand komt.
Ik kan niet precies uitleggen hoe je het voelt, maar je merkt wel dat ie minder zwaar in je handen wordt.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:02

Als paarden hun achterhand onder hun lichaam hebben trekken ze hun buikspieren meer aan, zo hoeven ze minder te dragen met hun rug.
Ook zijn de achterbenen sterker dan de voorbenen, dus om een paard langer mee te laten gaan zonder klachten is het goed om de achterhand er onder te rijden, die kan meer hebben dan de voorhand.
Als je het goed doet de de achterhand er netjes onder rijd krijg je vanzelf wat druk in je hand omdat je hem van achter meer voorwaarts rijd en van voren iets tegen houd ( anders rend het paard door je hand heen en krijg je ook geen reactie in de achterhand ) Het paard gaat dan vanzelf na geven en je voelt veel kracht uit de achterbenen komen onder je.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:07

Hierboven is het duidelijk uitgelegd, hopelijk snap je er iets meer van.
Voorbeelden van oefeningen;
overgangen, voltes openen en sluiten, balkjes lopen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:08

Het voelen kan je maar op 1 manier worden uitgelegd en dat is tijdens het rijden. Foto's kunnen het natuurlijk wel "laten zien". Maar het gevoel zul je tijdens het rijden moeten ondervinden. Zoek goede instructie die je dat uitlegd en als je het eenmaal hebt gevoeld, dan weet je pas waar over gesproken wordt.

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:32

Dus als ik het goed begrijp kun je het checken door te kijken in het zand of de achterhoef boven de voorhoef uitkomt?
Capopjekop, Op de fotos zie ik duidelijk verschil bij de benen. Als je paard dus zeg maar grotere passen maakt rijd je op de achterhand?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:11

Je kunt het ook al aan het paard merken als hij zijn hoofd omhoog gooit, dan drukt hij zijn rug weg en kunnen de achterbenen er dus niet onder komen. Zo kan dat dus ook als het paard te diep loopt met zijn hoofd.
Maar het is inderdaad een gevoel dat je moet krijgen als je aan het rijden bent, en dat is niet makkelijk hoor!
Iniedergeval succes met oefenen! ;)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:30

sofriet schreef:
een paard is een dier met 4 benen (duhh) en alle dieren met 4 benen of poten dragen 60% van het gewicht op de voorhand en maar 40% op de achterhand

Dit klopt niet, dat een paard meer gewicht op zijn voorhand draagt (ongeveer 3/5e) komt doordat een paard een grazer is en daardoor een lange, zware hals heeft. Een hond bijvoorbeeld heeft dit niet en is veel meer in balans (behalve rasgebonden eigenschappen).

Wanneer een ruiter ook nog eens op het paard gaat zitten wordt dat gewicht nog meer naar voren gebracht, vooral bij een ruiter die niet in balans zit vandaar dat een onafhankelijke(=kleine hulpen kunnen geven zonder dat andere lichaamsdelen daarbij onnodig worden aangespannen) en uitgebalanceerde zit(=met een gekanteld bekken op twee kanten gelijk evenveel gewicht, dus op twee schouders, heupen, billen, benen, voeten precies hetzelfde gevoel) ook enorm belangrijk is.

Het achterbeen van het paard heeft een dragende en stuwende functie, het voorbeen van het paard alleen een dragende functie. Vergelijkbaar met een auto met achterwiel aandrijving, de achterkant moet eerst beginnen om correct in beweging te komen.

Als het achterbeen te lang op de grond blijft staan en het paard vooruit beweegt door zijn lichaam naar voren 'te gooien/duwen' spreken we over een 'traag achterbeen'. Dan valt de voorhand als het ware naar voren en naar beneden en komt de achterhand erachteraan. Hier loopt het paard op de voorhand, het ziet (overdreven) uit alsof het paard een duik naar onder maakt, alsof hij een koprol gaat maken.
Op een foto herken je dat als het paard bijvoorbeeld in de draf een voorbeen nog op de grond heeft staan waarbij de achterbenen in de lucht zijn. (via google op uitgestrekte draf: http://www.haflinger-merlin.nl/ermelo08 ... G_5175.jpg )
Zelf kun je dit proberen door op de grond te gaan staan, met je lichaam naar voren te bewegen en je voeten zo lang mogelijk te laten staan. Hierdoor kiep je naar voren met je neus naar de grond.

Als het achterbeen snel van de grond wordt opgetild en het paard vooruit beweegt, dan verplaatst eerst de achterhand en dán pas de voorkant, dan spreken we over een 'snel achterbeen'. Dan schuift het achterbeen van het paard verder onder het lichaam in, waardoor de bekken van het paard zakken, de rug ronder wordt en de schouder meer vrijheid heeft en het voorbeen dus verder omhoog en naar voren gezet kan worden. Hier lijkt het alsof het paard bergop loopt. De achterhand moet hier zoveel mogelijk onder het lichaam komen en blijven (het paard mag dus niet zijn kracht naar achter wegduwen, maar echt ónder het lichaam).
Op een foto kun je dit herkennen als het paard bijvoorbeeld in de draf de voorbenen van de grond af heeft en een achterbeen nog op de grond staat en het lijkt of het paard omhoog loopt. (pony die ik gereden heb: http://www.solvej.nl/images/wirona19.jpg )
Dit kun je zelf proberen door weer rechtop te gaan staan en nu eerst je voeten snel van de grond op te tillen en zo ver mogelijk naar voren te verplaatsen. Hierdoor wordt jou rug ronder en beweeg je omhoog.

Volgens de Skala der Ausbildung heb je 6 richtlijnen in je training: tact, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en verzameling.
Verzamelen betekend eigenlijk steeds meer gewicht op de achterhand brengen. Om dat te bereiken moet je paard eerst aan de eerdere 5 richtlijnen voldoen. Wel kun je spelenderwijs in je training je paard steeds meer op de achterhand zetten, maar dat bereik je vooral door te zorgen dat het paard tactmatig(=alle passen met dezelfde afdruk, kracht en regelmaat) met ontspanning in een juiste aanleuning(=de elastische verbinding tussen de mond van het paard en de meegaande ruiterhand), met impuls(=de door de ruiter opgewekte én gecontroleerde voorwaartse drang van het paard) en rechtgericht dus het paard op twee kanten gelijk even lenig en sterk te rijden.

Dat allemaal samen (door jaren lange goede training) zorgt ervoor dat je paard correct zijn spieren, banden, pezen en gewrichten op de goede manier leer belasten en ontlasten. Eigenlijk geef je dan dus fysio- en osteopathie voor je paard in het zadel en aan de longe.

Door dat niet correct te doen ontstaan blessures of 'probleem'paarden (tussen aanhalingstekens omdat ik niet zozeer in probleem paarden geloof, alleen in probleem ruiters die 'probleem'paarden creëren.)

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:45

Dank jullie wel!
Ik snap nu wat 'op de achterhand rijden' inhoudt. Ik zou dit graag met mijn (verzorg)paard willen bereiken.
Het klinkt erg lastig om een paard op de achterhand te krijgen. Heeft iemand tips?
En is het trouwens waar dat als je paard op de achterhand loopt hij vanzelf aan de teugel gaat lopen? (dat hoorde ik een keer iemand roepen en vroeg me af of dat echt zo was)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:20

Het hangt allemaal met elkaar samen, als je nog eens terug kijkt naar het stukje over de Skala der Ausbildung wat ik beschreef.

Zonder impuls kun je geen goede aanleuning krijgen, maar een goede aanleuning helpt je bij het krijgen van goed impuls. Een paard moet rechtgericht, ontspannen en in balans lopen om goed over de rug na te geven.

Het gaat allemaal om gevoel en timing. Naar mijn mening is het belangrijk dat de ruiter eerst leert in balans te zitten maar de ruiter leert dat veel makkelijker als het paard ook rechtgericht en in balans loopt (daarom is het ook zo belangrijk dat een jong paard door een goede, ervaren ruiter wordt afgericht). Met goede begeleiding kun je hier naar toe werken.

Heel zwart-wit in grove lijnen komt het hier op neer:

Eerst zorgen dat je reactie hebt voor je hulpen, zo'n snelle reactie dat jij nog maar hoeft te denken en het paard reageert.

Zelf in balans gaan zitten-> rechtop met ontspannen rug en ontspannen bovenarmen, bekken en benen. Jou schouders, heupen, billen, benen en voeten moeten aan twee kanten gelijk zijn. Evenveel druk op je stijgbeugels en evenveel druk op twee teugels.

Zorgen dat het paard van neus tot staart recht is, kijk naar de oren of het paard niet kantelt, mocht het paard kantelen dan neem je iets meer druk aan de kant waar het oor lager is en geef je mee aan de kant waar het oor hoger is.
Als het paard (eenmaal) recht is in zijn hoofd neem je op beide teugels evenveel druk, tot het bit volledig in balans aan twee kanten gelijk aanvoelt. Heb je op beide teugels evenveel druk dan geef je evenveel weerstand als het paard aan jóu geeft. Jou hand mag dus alleen begrenzen en niet trekken.
Met twee handen probeer je vanuit jou onderarm mee te gaan in te beweging die het paard naar voren maakt, terwijl je dezelfde druk blijft geven die het paard geeft.

Daarbij let je op je tact, dus dat het paard alle passen gelijk maakt (denk aan iemand met een bas-trom die het ritme van een harmonie aangeeft, of een dirigent, jij bent de dirigent nu!). Probeer te voelen wanneer de benen van de grond opgetilt worden (1,2,3,4..1,2,3,4)

Je let op je impuls, dus het paard moet voorwaarts voor jou uit willen lopen in het tempo dat jíj aangeeft, niet sneller, niet langzamer.
Impuls zegt niks over tempo, alleen over de voorwaartse drang die jij opwekt én controleert. Impuls wilt dus niet zeggen sneller, hoewel je wel sneller kunt gaan met goed impuls.

Je probeert het paard over 4 benen in balans te laten lopen, dus op twee zijdes even goed. Maar het rechtrichten alleen is zó enorm uitgebreid dat ik daar niet helemaal op ga toewijden hier. Het is een rijkunst op zich die weinigen beheersen.

Als je dat in orde hebt, dan komt de aanleuning/nageeflijkheid inderdaad vanzelf en van daar uit kun je het paard steeds meer op de achterhand gaan zetten.

Rome is niet in één dag gebouwd.. het kost jaren tijd, geduld, bloed, zweet, tranen én vooral goede begeleiding :)