Ervaringen opnieuw zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Ervaringen opnieuw zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 15:08

Geheel onverwacht ( voor het hele verhaal, check mijn profiel ) mag ik mijn 5 jarige vanaf vandaag weer heeul langzaam gaan opbouwen na een periode van boxrust en aan de hand stappen van 8 maanden. Nadat het goede nieuws een beetje ingezonken was, besefte ik me ineens dat dat betekent dat hij dus ook weer onder het zadel mag............en aangezien hij voor hij geblesseerd was nog niet zo lang doorgereden was, vraag ik me erg af in hoeverre ik 'weer overnieuw' kan beginnen.
Ik vroeg me af welke ervaringen er hierbij zijn, en of mensen specifieke adviezen hebben. Het gaat in zijn geval voor de duidelijkheid dus niet om correctie oid. Hij moet opnieuw onder het zadel gebracht worden, binnen een revalidatieschema van de da. Van de da mag ik er liever vandaag dan morgen op, maar ik wil het zelf nog ff aankijken, hoe hij overal op reageert na zo'n lange tijd.

Kimm1990

Re: Ervaringen opnieuw zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:08

Super dat Zion weer beter is! Hopelijk blijft het goed gaan!!
Ik ken Zion nog toen hij werd beleerd in BergenOpZoom. Ik liep daar toen stage.
Misschien zou je opnieuw kunnen beginnen met longeren met zadel, in hoeverre je alles mag van de DA.
In ieder geval succes en ik blijf jullie topics volgen!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:17

heb je profiel ff gelezen en ik weet wat een peesblessure is. mijn vriendin heeft ook een paard met een peesblessure vandaar.
als ik jou was zou ik ff met de da overleggen wat je wel en niet mag doen.
mijn idee erover is aan de lange longe rustig longeren, ff een rondje hangen over het zadel heen. kijken hoe de reactie is, dan opstappen en wat stappen en rustig een drafje doen.
uiteraard met iemand erbij die je ff begeleid aan de longe.
succes er mee en doe rustig aan. een peesblessure is heel heftig. ik hoop voor je dat het goed gaat, en dat de peesblessure niet terugkomt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:19

Wat ze geleerd hebben vergeten ze niet :)

Mijn paard heeft onlangs 3 maanden stilgestaan ivm een grote schoftwond (tevens gekneusd door een ander paard in de wei).

Ik heb hem 1,5 week gelongeerd en daarna ben ik weer gaan rijden.
Was erg spannend want mijn paard was erg moeilijk met zadelmakmaken met name het op-en afstappen.
Ik heb er gewoon zijn beste paardenmaatje voorgezet en zo ben ik er rustig op gaan zitten.

Helemaal niks aan de hand, hij was superbraaf :Y)
Sterker ...ik ben nu 4 weken verder en hij doet het nog veel beter als voorheen!

Een rustperiode voor een jong paard is nog niet eens zo slecht, kunnen ze mentaal alles verwerken en lichamelijk worden ze sterker ;-)

Succes!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 16-05-09 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:20

Je bent natuurlijk bang dat het helemaal de verkeerde kant op gaat weer. En logisch, zon blessure is niet niks!

Ik zou zon paard dan ook nog extra tijd in de wei geven denk ik. Maar als jij erop wilt, dan moet je dat doen en ik zou dat danook heel erg rustig en langzaam opbouwen. Jou gewicht is toch weer extra belasting voor de pees..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 18:03

Hij mag van de da onder het zadel en gelongeerd worden. Hij zag hem liever onder het zadel, maar omdat ik dat zelf in dit geval een beetje eng vind, was de longe ook goed.
Op de wei is helaas geen optie. Hij mag op een klein weitje, maar geen snelheid maken. Omdat hij zo totaal uit conditie is, is de kans te groot dat hij zich juist op de wei nu blesseert. Bovendien moeten we de grascomsumptie rustig opbouwen, hij mag ook maar een uurtje op de wei.
Het geeft wel een goed gevoel dat er paarden zijn, die dus niet vergeten wat ze geleerd zijn. Dat zou ons echt weer een eind op weg helpen. Longeren ging vandaag in ieder geval prima, ook al mag het nog maar 5 minuten!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:19

Ik volg dit ook even.
Mijn merrie heeft sinds september niemand meer gedragen. (was ook maar een paar keer).
Sinds kort ben ik weer aan het longeren en het zadel erop doen.
Ze is tot nu aan toe nog niets vergeten en zadelen gaat ook gemakkelijk, wat wel lastig kon zijn bij dr.

Ik zou de tijd nemen hoeveel kan, maar zo weinig als dat er nodig is. Dat je er vrij snel op zit maar het niet te snel gaat, voorzichtig zijn grens opzoeken tot waar je merkt dat hij het moeilijk vindt.
(Longeren met zadel, hangen, zitten). Je zal er vast snel opzitten, hij heeft een lange tijd gehad om alles te verwerken en zal hetgene wat ie geleerd heeft niet gauw vergeten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:28

Ik heb wel eens een jong paard van 3 beleerd en daarna weer een jaar in de wei gezet omdat ze nog niet helemaal volgroeid waren. Dat was geen probleem om er na een jaar weer op te stappen. Uiteraard wel na weer alle stapjes in sneltreinvaart te hebben doorgenomen. Longeren, stemhulpen, voorzichtig er op met een longeur. Gewoon kijken hoe het gaat, je zal zien dat het reuze meevalt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:23

er bestaat geen cntr, alt, delete........ opnieuw zadelmak maken is niet een optie :D

het is wel zo dat als jij de basis er goed ingebracht heb........ dat je dan een dag of 3 longeert met zadel...... en dan kan je dag 4 er gewoon op....... en verder gaan waar je gestopt ben..

paarden zijn niet echt hele domme dieren :)

ze zijn welliswaar dom omdat ze zich door dieren die nog niet een tiende van hun gewicht zijn laten vertellen wat ze moeten doen, maar ze zijn best slim en ze onthouden goed :D :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:34

Hmmm drie dagen, dan komt mijn man met zijn voorstel van Hemelvaart wel goed in de buurt :D
Zal ik toch eens moeten toegeven dat hij wel eens gelijk heeft.

Zodra we iets langer mogen longeren, dan zal ik het zadel er weer eens op gooien. Daar verwacht ik weinig problemen mee. Ik zal mijn bp maar eens gaan opzoeken op zolder, misschien maar beter niet te lang te wachten tot hij weer conditie heeft opgebouwd.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:14

Ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt, in dit geval ging het om scheve wervels.
Ook heel licht ingereden. Maar een paar maanden later toen ik opstapte, was het precies als toen ik gestopt was.
Ik zou in overleg met je dierenarts een schema opstellen, en eerst longeren en dan langzaam aan erop. En evt. hulp erbij, ook al is het voor je eigen gevoel.
Zo heb ik het in iedergeval gedaan en is allemaal goed gekomen.
Heel fijn dat het nu weer goed gaat en je weer mag beginnen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 05:52

Ik heb eerst een tijd gelongeerd, zodat hij weer ontspannen was en weer iets sterker werd. Daarna ben ik er weer op gaan zitten, na weer net als bij een jong paard overal beklopt te hebben dat hij zich bewust is van zijn achterhand enz. Wrangler vond het wel heel erg spannend weer, maar we hebben gewoon wat aan een lang teugeltje gestapt en weer wat geoefend met sturen. De keer erop weer gelongeerd en daarna erop en ook wat gedraafd. De vierde keer heb ik ook weer gegaloppeerd. Tegen die tijd was het rijden ook niet meer spannend. Het trainen valt tegen, hij is erg stijf geworden, snapte in eerste instantie het been niet meer, had absoluut ook geen zin om weer te beginnen en te moeten luisteren maar beetje bij beetje ging het beter.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 06:27

Ik zou het longeren zoveel mogelijk beperken.
Rechte stukken doen (draven en stappen), evt met je fiets ernaast als dat vertrouwd is.

Vooral geduld hebben ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:00

Rechte stukken kan niet, hij is niet verkeersmak ( in ieder geval niet goed genoeg om hier op pad te gaan ) en zeker niet vertrouwd met de fiets, daar heeft hij er al eens eentje van ondersteboven geschopt. Van de da mag hij gewoon gelongeerd worden, dus daar vertrouwen we dan maar op.
Ik heb nu een schema opgesteld, en ga dat onder het zadel verder uit werken. Ik klim er weer op als hij een paar dagen naar de wei geweest is. Ik verwacht dat de ergste stress er dan wel vanaf is. Gelukkig is hij met longeren tot nu toe erg braaf, maar dat zal nog wel veranderen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:26

Waarom verwacht je dat dat brave nog wel zal veranderen?
Als de dat denkt, gebeurt het waarschijnlijk ook, dat voelt hij aan.

Het zou jullie juist helpen als je verwacht dat hij braaf zal blijven.

Net zoiets als met springen. Als je denkt, dit gaan we niet redden, gaat het gegarandeerd niet lukken.
Maar als je er vertrouwen in hebt lukt het bijna altijd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:30

Omdat er nogal een kop opzit :o Als hij ietsje sterker wordt, gaat hij lopen klooien. Maar goed, hij is een eind puber af, misschien werkt het wel in ons voordeel.
Voor de rest ben ik sinds ik moeder ben een aardige schijtluis geworden, dus ik verwacht altijd het ergste ;)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:28

Jammer dat je zo verweg woont van Drenthe.
Daar staat nl de seawalker waar je voor paarden met blessures of met verminderde conditie kunt laten trainen.
Mijn paard met knieproblemen gaat er voorlopig voor onderhoud een keer per week in!
http://www.health4horses.nl/

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:30

Ik kan door de Oosterschelde gaan stappen :D Schijnt ook geneeskrachtig te zijn! Maar dan moet ik eerst 20 minuten langs de provinciale weg rijden, dus lijkt me niet zo'n strak plan.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:32

Seawalker heeft TS-er niet nodig omdat haar paard weer aan het werk mag.
Ter conditie verbetering zou het een goede, doch dure optie zijn om hier voor te kiezen in het geval van TS-er.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:38

Door de Oosterschelde stappen zijn is een optie,moet je wel voor een vlakke ondergrond gaan andres stap je zo in een gat en kun je weer opnieuw op rust.