Ik hoop dat dit hier thuis hoort,
wat vinden jullie van mijn paardje zen training? tips? verbeteringen? aanpassingen?
achtergrond info:
Hij krijgt eerst en vooral 1 rustdag, als ik echt veel schoolwerk heb dan een extra dag (uitzonderlijk) of als hij zich slecht voelt natuurlijk.
hij krijgt twee keer per dag, s'morgens en s'avonds eten (cavalor perfomix) telkens een schep + wortels en gaat s'middags op de wei, als het slecht weer is of te warm dan blijft hij op stal en krijgt hij extra hooi. Is 8j, ruin, Brp, komt voort uit grote BWP merrie en kleine Brp pony (Ten Ankers Bileander) ong. 1.50 schoft
Sinds de kerstvakantie ben ik aan het werken in het actiever maken van de achterhand, aangezien hij teveel op de voorhand liep en daardoor een slakken tempo had. Hij maakt al heel wat vooruitgang overigens.
ik ben van na school (rond 5 uur-half 6) tot ong half 8, 8 uur op de stal, naast trainen mest ik natuurlijk de stal uit en hem poetsen doe ik ook grondig.
ik wissel elke dag af zodat hij variatie heeft:
-Ik laat hem in de piste eerst los lopen (soms longeer ik eerst wat) en daarna vrijspringen
(eerst wat balkjes lopen en dan telkens wat hoger tot ong. 1.20)
dit doet hij erg graag, weigert nooit en blijft soms nog wat rondlopen en springen als hij al mag stoppen :p
-longeren met pessoa (opwarming zonder, even losstappen, losdraven, dan pessoa op laagste stand vrij los en zo opbouwen, daarna pessoa los maken en effe draven, dan uitstappen) (half uur tot klein uurtje maar wees gerust dit heb ik zeer langzaam opgebouwd)
hij loopt dan al mooi in balans als het op de draf aankomt, ook goed actief, gisteren zei nog iemand van de stal die in de piste reed dat hij echt al veel beter loopt. De gallop is nog wat minder, loopt nog veel te veel op de voorhand dan, soms heeft hij wel al goede momenten.
-rijden in de piste, goede opwarming vind ik erg belangrijk, veel voltes verkleinen en verruimen, schijnovergangen, overgangen, leer hem ondertussen ook wijken sinds kort. Ik probeer nooit echt teveel te vragen, ik probeer het simpel te houden, we hebben goede en slechte dagen zoals iedereen. oh ik krijg hem maar niet aan de teugel, soms even, heb al zoveel geprobeerd.
-wandelen, zeker 1x per week, hij is enthousiast als we ergens gaan waar hij nog niet veel of nog nooit geweest zijn, dan is hij erg vlot, ook als er andere paarden zijn is hij vlot, maar de weg die we vaak nemen vind hij saai, dan slentert hij altijd enorm:p