Een boel vragen over het boomloze zadel!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Een boel vragen over het boomloze zadel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:21

Hallo allemaal, :D

ik zit met een aantal vragen en hoop dat jullie die kunnen beantwoorden, ik zit een beetje met de gedachten te spelen om heel misschien een boomloos zadel voor mijn paard te kopen, ik heb alleen een aantal problemen...

* allereerst nog een serieus geldtekort ( maar dat valt op te lossen) :+
* mijn paard heeft een hoge schoft ;( = ik weet niet of een boomloos zadel dan wel geschikt is??
* ik hoorde van iemand dat lichtrijden op een boomloos zadel slecht zou zijn???
* ik wil het zadel vooral gaan gebruiken voor buitenritten, maar is het hier wel geschikt voor?
* ik heb zelf nog nooit op zo'n zadel gezeten maar wil het binnenkort wel een keer gaan uitproberen, maar even vooraf wat kan ik verwachten van zo'n zadel, zit het lekker of krijg je er af en toe best wel spierpijn van???

Ik hoop dat jullie op deze vragen antwoord kunnen geven, alvast bedankt!! :D

Arabesk

Re: Een boel vragen over het boomloze zadel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:57

1. 2e hands zijn ze ook wel te vinden :+
2. geen idee, onze paarden hebben allemaal een lage schoft
3. lichtrijden is sowieso geen goed idee, je belast je paard er asymmetrisch mee http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/physics.htm
4. wij gebruiken de boomloze zadels alleen maar voor buitenritten, omdat je er makkelijk zadeltassen en een picknick kleed aan kunt binden
5. de eerste keer had ik het gevoel dat ik er zó weer uit zou vallen, maar het went, je paard lijkt ook breder door zo'n zadel. Ik vind het nu veel fijner dan een plankzadel (boomzadel).

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:57

1/ idd, 2dehands. zijn ze ook al een beetje ingereden en zijn ze soepelder
2/ er zijn verschillende pommels, dus je kan een beetje uitproberen. eventueel een pad eronder met uitsparing aan de schoft om die te ontlasten
3/ lichtrijden op een boomloos zadel is af te raden, omdat de beugelophanging gaat drukken op 1 punt. met een boomzadel wordt die druk nog verdeeld. of lichtrijden op zich slecht of goed, laat ik in het midden :P
4/ ik vind het ergens enkel geschikt voor buitenritten. Springen moet je er al zeker niet mee doen, hoewel barefoot een springzadel aan het ontwikkelen. maar sowieso is het riskant. en qua dressuur, als je op een redelijk niveau rijdt, is het wel vrij belastend. maar het london-zadel is wel zalig om te zitten, ook voor buitenritten.
5/ tegenwoordig kan je op vele plaatsen testzadels krijgen.

Ik zou toch goed rondkijken. barefoot is het meeste gekende, maar er zijn nog zoveel andere boomloze zadels, die naar mijn mening toch fatsoenlijker zijn. Je moet ook zien wat jou het beste afgaat. Kan je echt je ding niet vinden in boomloos, en kan je niet wennen, pak dan een gewoon boomzadel. Ik had ook boomloos voor mijn ruin, maar het lukt echt niet. Hij heeft een onmogelijke draf, en dan schaadt het hem meer dan iets anders. Ik heb nu een westernzadel, en hij draaft als zot nu, hij voelt zich veel beter. Laat je niet beïnvloeden door de hype. Je hebt ook semi-flexibele zadels.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:05

Ok dank je wel, ik moet zowieso er nog goed over nadenken, ik heb nu een VHZ maar dat vind ik eigenlijk alleen fijn tijdens het springen. Ik wist niet dat je er beter niet kunt mee lichtrijden en dat is bij mij nogal lastig omdat hij best hoog opgooit. Ik kan het wel doorzitten hoor, maar ik weet niet of ik dat uren vol kan houden. Ik kijk nog wel... Als er nog meer mensen zijn met advies dan graag!! Mijn vader wil eigenlijk heel graag een westernzadel kopen omdat hij het heerlijk vindt zitten (mijn vader rijdt maar heel af en toe op mijn paard maar vindt het voor ons ook een goed idee) het punt is alleen dat mijn paard alleen Engels kent en nog nooit iets met western heeft gedaan, is het dan verstandig om een westernzadel te kopen of schaadt dat als je gewoon engels ermee wil rijden (op buitenrit dan wel) :P

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:19

een westernzadel kan je ook zo gebruiken hoor. daarvoor moet je niet direct western rijden. om wandelingen mee te doen is dat wel comfortabeler. Als je paard hoog opgooit, zoals die van mij, ben je mss wel beter met een boomzadel. anders is het niet leuk, voor jou noch voor je paard :9

Kelnardo

Re: Een boel vragen over het boomloze zadel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 20:45

Maar bij een westernzadel waar moet je dan allemaal weer opletten (ik weet er echt totaal niks van af) en kan iemand een beetje de werking en zit van zo'n zadel beschrijven?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:25

Kelnardo schreef:
Maar bij een westernzadel waar moet je dan allemaal weer opletten (ik weet er echt totaal niks van af) en kan iemand een beetje de werking en zit van zo'n zadel beschrijven?

de basis is hetzelfde: het mag niet te ruim of te smal zijn, en mag niet te ver komen op de rug van het paard. Ze zeggen dat een westernzadel altijd past, mits een goede pad, maar hier sta ik nogal sceptisch over. Tegenwoordig heb je ze ook in kunststof, waardoor ze lichter zijn.
Ik weet niet wat je bedoelt met werking, want het zadel zelf werkt niet. De zit hangt er ook vanaf, hoe hoog het zadel is. Hoe hoger achteraan, hoe fijner de zit. Het is wel iets breder dan een gewoon zadel, dus mss heb je de eerste keren wel pijn aan je benen :P . En omdat je de knop hebt vooraan, zit je iets vaster, maar kan je je wel meer kwetsen soms ;) . Ik vind het aangenamer om te wandelen.